[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:42

Ik heb Darren nog nooit nat onder de deken vandaan geplukt.
Maar ja hij had hem ook maar max. een paar weken om natuurlijk; alleen einde eczeemseizoen bij slecht weer, zoals nu dus. Sowieso heb ik altijd een reserve-regendeken dus mocht er wat gebeuren wisselde ik ze gewoon om.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:50

Nu de deken al af? Die van mij heeft de deken nu nog minstens een maand op hoor. Zo mooi als ze nu is, is ze de laatste jaren niet geweest!! Zelfs haar voorpluk is nog helemaal lang en daar ben ik echt heeeel zuinig op. Aan het eind van het vorig seizoen was die helemaal weg en dat willen we echt niet weer. Ik haal de deken pas af als ik er vrij zeker van word dat er geen mugjes meer zijn en als ik me dat goed herinner was dat vorig seizoen pas begin november. Tot die tijd is de deken alleen af tijdens het werk en verder niet. Mijn ervaring is tot nu toe dat mijn pony redelijk droog blijft onder de deken en dat de deken heel snel droogt. Mijn pony staat 's winters zonder deken trouwens.

Vorig jaar heb ik wel op het punt gestaan om iets te regelen met een losse hals gecombineerd met een regendeken maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen. Ik ga daar dit jaar wel opnieuw naar kijken. Bij de Divoza hebben ze mij wijsgemaakt dat er geen hals te krijgen is in pony maat bij de weatherbeeta deken. Waarom zitten die ringen er dan aan is dan mijn vraag?
Tweede vraag: weet iemand misschien of er een regendeken van goede kwaliteit te vinden is met (bij voorkeur losse) hals in ruim welsh A maat?

Wel ga ik vanaf nu dit topic weer beter in de gaten houden want dat is wel een goede graadmeter van de status: Kan de deken af of niet.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:02

@cs; dat kan ook goed zijn :j de mijne is al uit zijn zomervacht in zijn tussenvachtje geschoten... die heeft al zo'n stuggere wat langere vacht ipv dat gladde zomervelletje :P
morgen gauw manen wassen voordat hij te harig is om nog op te drogen :+

opisop_shop schreef:
Wat doen jullie; wie doet in de winter bloot en wie een deken en houd je rekening met het feit dat ze anders het hele jaar rond onder een deken lopen?

bloot :D
ik hou ervan om hem als een blónd paard door de wei te zien scharrelen ipv als een burkapaard :j dus winter bloot :D
plus dat die speklap bij hem in de wei vast winterdekens ook zou slopen, zonde geld
plús;
Afbeelding
wie wordt hier nou niet verliefd op? :+:
(zijn manen waren afgelopen winter erg vernield.. hopelijk deze winter mooier beeld! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:08

Heerlijk he, ik heb in de winter ook zo'n teddybeer in de wei :D Ook met coupe de fjord afgelopen winter.

Zou er iets zijn dat de ze triggered? Ik voerde vorig jaar pavo summerfit en toen is het begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:11

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:15

Die heb ik idd al eens gezien.
Het lijkt mij, dat een losse buikflap beter ligt en dat deze manier gaat trekken?
Voor mij heeft het geen meerwaarde dat de deken niet over het hoofd hoeft. Zou liever een eczeemdeken zien die een losse hals heeft, dat lijkt me wel echt een revolutionaire deken dan, omdat je dan ook kunt kiezen de hals even af te laten enz.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:19

wuswa: Eerder kon het haar niet hard genoeg gaan bij d'r staart. Ze heeft het zelfs gepresteerd om meerdere ijzeren koeienhekken om te buigen, mij tegen de muur half dood te drukken. Maar nu, nee mag er nog niet eens naar kijken, dan word ze al boos.

Eumh, denk dat ik geen regendeken doe in het najaar, tenzij het erg slecht is, dan kan ik altijd nog een dekentje halen. Wil even weten hoe ze het gaat doen, omdat ze ook ouder wordt ghihi.

Op=op: als hij altijd op stal heeft gestaan, zou ik hem zonder laten staan, kijken hoe die zijn vacht ontwikkeld. Hier heb je op den duur wel profijt van, want een paard wat bijna niets ontwikkeld vind ik echt een ramp, 1x zo beessie meegemaakt, vreselijk. Hij is net zadelmak gemaakt, om hem dan deze winter volop op te pakken lijkt me sowieso niet verstandig. Neem aan dat je het rustig aan gaat doen, dus laat die haren lekker komen :D

En mijn pony is echt een beer in de winter, heerlijk vind ik dat. Wil dat geklooi met dekens niet ook nog eens in de winter hebben. Als Shadow straks als ze nog wat ouder wordt echt gaat kwakkelen enzo, vind ik het een ander verhaal, maar nu, nee nog lang niet. Ik stap haar wel wat langer droog met een zweetdekentje, heb ik altijd zo gedaan en gaat prima.

Edit:
Die deken van die link, zou er bij mij nooit inkomen. Heb slechte ervaringen met dekens waarvan je de hals af kunt halen. Vaak krijg je allerlei drukplekken doordta het uit 2 gedeeltes bestaat. Beetje moeilijk uitleggen.
Daarnaast als ik die buikflap zie, die zou bij mij binnen 1 dag de hele deken doen scheuren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:25

Mindim schreef:
Ik zie deze reclame net onder in beeld, wie heeft deze??http://www.fly-free.nl/site/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

ik kreeg er zo een bij mijn paard toen ik haar kocht ,
op zich een hele fijne deken
de buikflap zit super :j
alleen de hals was veel te lang voor Edda en de sluitingen over de hals vond ik vervelend,
maar dat was een oud model
ik zie op de foto's op de site dat die sluitingen er niet meer op zitten

maar ik vond de buikflap juist erg fijn , doordat hij vast zit aan de deken en aan de andere kant vast gaat mt klitteband met een gesp sluiting er overheen
blijft hij echt super zitten, kan niet schuiven
misschien data ik volgend jaar het nieuwe model van de FF erbij probeer ipv een witte snuggy erbij haal

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:28

weet je ook de kosten van die dekens? sonja?
die kon ik niet vinden namelijk :) (anders een richting, zal wel duur zijn := )

mijn equitheme zijn dienstverband wordt vandaag beeindigd namelijk, dus dan moet er weer eentje bij he.. de ivanhoe is verbreed met 20 cm dus dat moet voldoende zijn :) maargoed, reserve wil ik :)

@CS; lekker he, swinters tegen een teddy aan kunnen kruipen :+: overigens gebruik ik in de winter ook geen zweetdeken :o ik stap tot hij koel aanvoelt en dan krijgt hij hooi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:29

Hoi! Ben hier al een tijdje niet mee geweest, maar gaat nu weer bergafwaarts met [naam]'s eczeeem :( toen ik terugkwam van vakantie was (letterlijk) driekwart van [naam]'s 60cm lange manen eraf, dus ik kan weer helemaal opnieuw beginnen. Ben drie weken weggeweest en het is helemaal foutgegaan ;( hij heeft nug elukkig minder jeuk, maar wel balen...

@naaltje, ach, wat een schatje :+:

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:31

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:34

zie? zelfde haarkleur als m'n paard he :')
sorry :')

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:39

Haha ik heb er ook heel lang over gedaan om de prijzen te kunnen vinden hoor := want als je op bestel klikt dan zie je die winkel niet. je moet dan nog links op "zomereczeem dekens en maskers" klikken.
edit: Oh ik zie dat je nu ook gewoon op de foto kan klikken :o ik moet weer moeilijk doen :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:42

heb een mail gestuurd met vragen :) als het kwalitatief een betere is dan equitheme (wat ik wel verwacht :+ ) is het op zich nog te proberen :)

@sonja; wat vond jij van de stof toen? te vergelijken met een pagony-idee? of meer richting de ivanhoe-boett?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:55

de stof van de deken die ik had ws mooi ,
de deken was al een aantal seizoenen gebruikt, zaten wat reparaties aan, maar was nog steeds heel goed bruikbaar

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:57

klinkt goed :) was het nog elastisch?
hoe moet ik dat uitleggen.. ivanhoe is elastisch en ''in te drukken'' als je erin knijpt
de equitheme is gewoon stof..

(goed als je 't nu nog snapt ga je door voor de koelkast :') )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:01

het leuke is, ik snap hem helemaal
we hebben hier op stal ivanhoe's liggen, equismart (ook een hele nette deken trouwens :j )
boett hadden we (de is naar Ellepel)
snuggy,
op mijn vorige stal ook nog equitheme, everline en een andere fly free

de stof van de oudere fly free die ik hd was veel dunner dan de huidige ivanhoe's en equismarts(lijken kwa stof best wel of ivanhoe)
wel licht elastisch , en dikker dan de everline en equitheme etc
hij zit ook iets losser dan de ivanhoe en equismart\
die zijn kwa pasvorm en gebruikte stof zo gemaakt daat ze over het geheel genomen best wel aansluiten op het lichaam

dat doet de snuggy ook trouwens :j

de fly free is meer vergelijkbaar met modellen als boett, everline etc
dus was losser om het lijf

maar de deken die ik had is echt wel een aantal jaar oud, dus ik gok dat de stof alleen mar beter is geworden door de tijd heen(nieuwe ontwikkelingen)

misschien kun je een staaltje van de stof krijgen van de fabrikant/verkoper?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:06

het zit in noordbrabant wat ik zag (adres bij contact)
daar woon ik ook dus wat dat betreft moet ik ook kunnen langsgaan denk ik?..

(knap dat je me snapt overigens :)) ) die equitheme was gewoon bagger eigenlijk, een afzak/verzak/uitzakdeken :+ hield het ook 1 seizoen maar vol.. maargoed, dat moet de ivanhoe nog maar gaan verbreken :=

voor het geld van 1 flyfree kan ik 2 equithemes kopen...
blee :+ ik ben niet goed in het nemen van beslissingen :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:12

mail ze anders even of ze eventueel staltjes van de stof hebben die ze willen opsturen.
dan weet je in ieder geval hoed de stof is

pasvorm is altijd weer afwachten , equitheme, pagony, everline etc begin ik niet aan , dan betaal ik liever wat meer voor een deken die goed past en wat langer heel blijft

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:18

CarolShadow schreef:
Op=op: als hij altijd op stal heeft gestaan, zou ik hem zonder laten staan, kijken hoe die zijn vacht ontwikkeld. Hier heb je op den duur wel profijt van, want een paard wat bijna niets ontwikkeld vind ik echt een ramp, 1x zo beessie meegemaakt, vreselijk. Hij is net zadelmak gemaakt, om hem dan deze winter volop op te pakken lijkt me sowieso niet verstandig. Neem aan dat je het rustig aan gaat doen, dus laat die haren lekker komen :D

Dat was inderdaad ook mijn gedachte, dat hij zijn vacht moet leren ontwikkelen.
Hij is nu 3 jaar oud en zover ik weet (en op foto's heb gezien) heeft hij op stal gestaan en in ieder geval naar buiten met regendeken op. Zal ook niet veel buiten zijn geweest denk ik, aangezien hij daar nog hengst was en er ook alelen 1 bak was waar ze in los konden en er veel meer paarden (merries ook) waren daar.
En hoewel ik met Storm & Darren nooit een mietje ben geweest (bijna altijd 24/7 buiten hele jaar rond, praktisch altijd zonder deken)merk ik dat ik mijn minder koudbloedige, grotere en duurdere nieuwe paard toch meer wil bemoederen (of liever gezegd vermenselijken) dan de anderen :o
Houd me tegen dames, red mij (of liever gezegd Wisse) van die slechte gedachten whahaha :Y)
Rijden wil ik deze winter 2x per week een half uur doen, verder 1x longewerk en voor de rest niets denk ik.
Dan nog deze winter een periode op rust voor het koppie en volgend jaar pas meer aan het werk.

Denk dat het voor je paard ook wel fijn is om zonder deken te staan geien de zomerperiode.
Dan desnoods maar een patroon scheren waardoor ze de warmte wel kwijtkunnen maar geen deken ophoeven?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:43

Hebben jullie ook dat de manen onder de eczeem deken ontzettend vet worden op een gegeven moment?
Moet toegeven dat de deken vrij weinig afgaat.. Bij ons zitten gewoon té veel vliegen en s'nachts heb ik niet de mogenlijkheid om naar de paarden toe te gaan.
Als ik de manen was is het 2 dagen daarna weer niet zo erg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:55

Ik ben tot nu toe tevreden over de pagony, geen drukplekken helemaal niets. Ook nog geen scheurtje te bekennen. Nu moet ik wel zeggen dat Flint er ook niets aan sloopt. Hij had nog nooit een deken op gehad en ik heb een pagony gekocht om eerst maar eens zien, wat hij met de deken gaat uitspoken. Niets dus, gelukkig. Maar ik heb nogal een robuuste tinker en op de borst zit het al gauw te strak. Om 'even' een boett of ivanhoe te proberen vind ik dan ook wat lastig. Als ie niet past kan ie gelijk weer in de verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:56

Mischa4ever schreef:
Hebben jullie ook dat de manen onder de eczeem deken ontzettend vet worden op een gegeven moment?
Moet toegeven dat de deken vrij weinig afgaat.. Bij ons zitten gewoon té veel vliegen en s'nachts heb ik niet de mogenlijkheid om naar de paarden toe te gaan.
Als ik de manen was is het 2 dagen daarna weer niet zo erg..

Ja, hier ook hoor, maar volgens mij is wat vettig toch alleen maar goed?

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:05

hallo

ik heb ook een hafje met zomerexeem en heb al twee seizoenen de pagony
exzeemdeken het nadeel van deze deken is dat hij zo snel kapot gaat en inderdaad
maar 1 seizoen meegaat zonde van me geld dus nou zat ik te denken om de rambo
sweetitch hoody te kopen heeft iemand ervaring met deze deken. ik wil namelijk voor
dat geld wel zeker weten dat het een goede zomerexzeemdeken is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:10

Mindim, ik heb juist het idee dat vettig haar sneller afbreekt en ik houd het daarom ook zo zacht mogelijk; dus af en toe wassen en equishine erin.

Bij mijn paarden zijn de manen ook in no time vettig onder de deken, hoewel het met de vliegendekens met hals beter blijft dan onder een echte eczeemdeken.

Hafje, waar gaat je deken kapot?