[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:18

Ik snap dat je blij bent als je paard depri lijkt, afvalt, slechte vacht heeft. Dan heeft die medicatie duidelijk voordeel voor het paard. Ik vraag me alleen af of je zonder symptomen ook medicatie zou geven? Uiteindelijk kunnen die ook bijwerkingen geven. Het is zeker niet dat ik niets wil doen voor haar, het is gewoon de afweging, heeft het nu al nut? Of hou ik haar extra in het oog en test ik in het voorjaar nog eens?

Luca03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:32

Zonder symptomen zou ik geen medicatie geven. Ik heb m'n merrie laten testen vanwege haar krullerige vacht en geen spier op de bovenlijn en nu ze medicatie krijgt is ze veel vrolijker.
Ze krijgt 1/8 van een pil en zolang haar klachten niet terug komen verhoog ik de dosis ook niet

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:56

Ik zou zonder symptomen geen medicatie geven. Dan zou ik al niet getest hebben ;-). En zeker met een uitslag in deze periode in combi met geen klachten, zou ik zeker geen medicatie starten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:12

Mijn ruin had ook niet veel symptomen, wel een dikkere vacht en spierverlies maar dat laatste ismbij een paard van 25 niet gek. Toch geef ik 1 pil per dag sinds een week of 6. Hij heeft geen enkele bijwerking ervan. Mijn hoefsmid zei dat als hij cushing zou hebben, wat dus zo is zijn waarde was 332 ik beter wel medicatie kan geven om complicaties zoals hoefbevangen te voorkomen.
Ik heb per week opgebouwd van een kwart, daarna een halve naar een hele pil.
Ik vond het ook een moeilijke keuze, al je niet start met medicatie en je paard staat ineens bevangen dan sla je jezelf voor je kop. Krijgt jij erge bijwerkingen danis dat ook rot. Je weet het in een situatie met weinig symptomen heel lastig.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:17

Brakke, is starten met hypobalance geen idee en dan in het nieuwe jaar weer opnieuw testen?

Precies wat jij zegt Vala, ik zou het mezelf denk ik ook niet vergeven in de weet dat je het wellicht had kunnen voorkomen. Je weet het nooit helemaal, geen uitzondering denk ik dat ze met Prascend ook nog gewoon HB kunnen worden.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:44

Hoe zijn de ervaringen hier met Hypobalance? Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen, waarom je het gebruikt hebben (met of zonder medicijnen) en of je verschil zag?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:38

geen ervaring met hypobalance omdat je dat 2x per dag moet geven. En ik maar 1x per dag op stal ben en mijn paard dus ook maar 1x krachtvoer krijgt

ik geef nu (nog) geen medicatie ga in feb/maart weer prikken mits geen klachen.

Ik geef nu aangemeten kruiden van horsecomplete.nl (gaf ik al aantal jaar maar nu krijg hij dan ook kruiden door gemeten voor ppid)

En heb het idee dat het werkt. hij is stuk vrolijker, niet dat mijn paard echt deprisief was maar zo kon hij wel eens kijken.

alleen heb zit er in mijn kruidenmix nu monnikspeper en dacht, dat dat niet samen kon met de medicatie.

ik ben benieuwd wat de waarde van mijn paard is in maart

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:05

Hoe zat het bij jullie met bijwerkingen, make eet verder goed,mest goed, maar ze staat zo te suffen valt me op beetje slaperig zeg maar dat had ze anders nooit.
En met rijden is ze slomer dan anders
Ze krijgt een half tablet.
Wat zijn zijn jullie ervaringen ermee en wat heb je toen gedaan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:09

Suf zijn of spaced out kan ook een bijwerking zijn idd. Ben je begonnen met 1/8 of 1/4 tablet ? En sinds wanneer geef je 1/2 ?

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:10

Maris schreef:
Suf zijn of spaced out kan ook een bijwerking zijn idd. Ben je begonnen met 1/8 of 1/4 tablet ? En sinds wanneer geef je 1/2 ?

Ik ben met een 1/4 begonnen ze is een forse New forest van 148
Sinds 6okt gebruiken we het eerste week 1/4 daarna 1/2

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:34

Dus best al een tijdje 1/2 begrijp ik, week of 5 ?
Misschien is een half toch teveel ? Ik ben wel benieuwd wat de mensen zeggen hierop die prascend geven. Ik vraag me een beetje af of een pony met een waarde van 50 in de SR wel cushings heeft ?!

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:36

Afbeelding
Maris schreef:
Dus best al een tijdje 1/2 begrijp ik, week of 5 ?
Misschien is een half toch teveel ? Ik ben wel benieuwd wat de mensen zeggen hierop die prascend geven. Ik vraag me een beetje af of een pony met een waarde van 50 in de SR wel cushings heeft ?!

Ja ik vond t ook wel twijfelachtig in die zin zo verhoogd is t niet.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:04

Mijn pony heeft super veel schilfers in de vacht en korstjes bij de huid. Hij had t vorig jaar ook, daarvoor nooit. Is dat een PPID dingetje?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:10

Ik wil mijn merrie in januari ofzo weer laten testen voor zekerheid. Ze zat in de 60 waar de waarde onder 47 moest zijn.

Maar een vraag. Twee weken tefuf is er een kies getrokken omdat deze een kieswortelontsteking. Achteraf heeft dit er waarschijnlijk veel langer gezeten (iig sinds vorig jaar gesluimerd).

Zou dat ook een verhoogde waarde kunnen geven? Ontstekingswaarde waren niet aanwezig in het bloed (september nog op getest ook), maar begrijp uit sommige ervaringen wel dat pijn ed de waarden omhoog kunnen gooien??

Verder. Heeft Cushing ook effect op de tanden? Er is nog een kies die aan snijvlak zwart is. Maar op de foto's nog wel oke is... (maar goed, dat was de andere ook. Maar ze trekken liever niet preventief omdat alles kan gaan schuiven als er een kies mist)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:59

Volgens mijn dierenarts kan het gebit zeker verslechteren door Cushing.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:26

Wij zaten in september op 134, medicijnen opgehoogd( van 1/8 naar 1/4 voor een shet) en nu had ik de uitslag van maandag binnen, de waarde is nu 14,5 dus de verhoging slaat goed aan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:53

Eliana schreef:
Wij zaten in september op 134, medicijnen opgehoogd( van 1/8 naar 1/4 voor een shet) en nu had ik de uitslag van maandag binnen, de waarde is nu 14,5 dus de verhoging slaat goed aan.

Maar zie je ook verschil bij de shet ?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:55

Ze was in september weer hoefbevangen en bleef terugvallen houden.
Nu de laatste weken gaan we eindelijk weer de goede kant op.
Laatst bijgewerkt door Eliana op 18-11-20 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:14

Fijn !

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:49

Hier het oudje ook aan het sukkelen. Vond hem de laatste tijd wat sneu. Veel staan te dutten, niet de pit in de ogen die hij normaal had. Nu afgelopen weekend ineens echt hoofd hangen, steeds wisselend achterbeen op rust. Nee hij was niet zichzelf. Bij temperaturen kwam koorts naar voren. Heb 40.2 gemeten zo ook de dierenarts. Zelfs een keer 41.9 maar daar zit ik nog te twijfelen of dat wel klopte. Dus toch maar dierenarts gebeld op zaterdag. Die hoorde wat op de longen (voor ons vreemde dierenarts) maar dat heeft hij al een tijd maar ja niet bekend of dit meer is als normaal.... Hoeven waren wel warm. Maar ging niet liggen, liep niet ontzettend gevoelig dus weer iets anders als eerder bij de hoefbevangenheid.

Hij heeft nog een paar daagjes AB, temperatuur is in orde. Hoeven niet meer warm. Staat wel veel te slapen, eet minder als normaal. Maar kijkt wel wakker uit de ogen. Voor het eerst sinds tijden weer een vaste mestdrol maar heb ook gekookt lijnzaad gegeven zodat de AB poeder beter plakte op het eten. Ga nu de cushing tablet maar verhogen van een half naar een hele om te zien of dat verschil gaat maken. Hij is nu 27.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:10

Hey! Wij zijn weer een iets verder en zitten nu op 8.5 week sinds Filius (pony) hoefbevangen werd. Hij is inmiddels nu ook een dag van de pijnstillers af en vind hem zelf vrij goed lopen. Hij is al ongeveer anderhalve week van de buut maar had hem nog beetje novacam geven en dit langzaam afgebouwd. Hij kreeg sinds afgelopen weekend maar voor 100kg novacam (ongeveer 7mL is dit). Inmiddels is hij nu dus ruim een dag zonder pijnstillers. We lijken eindelijk weer wat beter te gaan! Van de week ging hij ook klein stukje draven in zijn paddockje en gaf wat bokjes dus hij voelt zich erg goed. *\o/* laten we hopen dat het zo aanhoudt en het steeds beter gaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:14

Wat een fijn nieuws !

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:35

Vanmorgen stond make ineens met 4 dikke( stal) benen nog nooit gehad ze zijn juist altijd he droog.
Iemand die dit als bijwerking had of is t gewoon soort van toeval.
Ze staat nu op een kwart pilletje ivm dat ik haar depri vond

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:14

Vaak komen stalbenen van teveel eiwit.
Is er misschien een nieuwe baal hooi begonnen ? Of ander eten ?

Zie het hier ook wel eens in het voorjaar als het gras weer gaat groeien. En laatst ook nog weer een paar dagen, maar het was dan ook een bijzonder grasseizoen zullen we maar zeggen :P

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:57

CarinaR schreef:
Mijn pony heeft super veel schilfers in de vacht en korstjes bij de huid. Hij had t vorig jaar ook, daarvoor nooit. Is dat een PPID dingetje?

Mijn pony heeft dit ook heel erg nu met de dikke wintervacht. En jeukt hem ook wat.