[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:09

xJess, als het zo goed gaat, zou ik niks veranderen. Hoe was je er bij uitgekomen om de test te doen, alleen door de dikkere vacht? Of had hij toen ook nog andere klachten?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:28

cynthiar schreef:
Wat kwam er dan allemaal naar boven bij jouw paard Mosh?

Nogmaals veel sterkte Syrianda..

Mijn paard had meerdere klachten, waaronder een verrotte kies. Die gaat er hopelijk volgende week uit. Maar het was meer om aan te geven dat er zoveel andere oorzaken kunnen zijn.

Helaas gaat Chico slechter dan ooit. Hij eet heel veel voor zijn doen, maar hij valt alleen maar af nu. Weet gewoon niet meer wat ik kan doen voor hem. Metacam mag hij ook niet meer van hebben..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:32

Staat hij niet op een te lage dosis dan Mosh?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:34

mosh@wat vreselijk...hij was naar de kliniek geweest?Komt dat afvallen door zijn kies?Of spelen er nog meer dingen?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:38

Ja, die tip kreeg ik ook al idd.. Hij is vorige week van 2 tabletten naar een halve verlaagd op aanraden van Utrecht. Weet niet of ik morgen nog met ze in contact kan komen om het te overleggen..

Geerke, hij heeft idd 4 dagen op de kliniek gestaan. We dachten dat het afvallen door zijn kies kwam. Maar ik begin daar nu sterk aan te twijfelen. Hij krijgt bijna alleen maar slobbers (in totaal krijgt hij 12kg aan eten, waaronder 6kg seniores priores). En de brokken die hij krijgt vindt hij heerlijk en eet hij zonder aarzelen op.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:54

Jeetje Mosh.....dat klinkt niet fijn. En dan toch nog zo afvallen.
Op een gegeven moment wordt je toch een beetje radeloos.
Poeh hopelijk is Utrecht morgen bereikbaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:55

Wat erg Mosh, zoveel zorgen om jouw lieverd! :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:16

:(:) Mosh, geen tips, maar wel een knuffel

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:34

Mosh heb je Utrecht nog gesproken?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:52

Nee, helaas vandaag niet bereikbaar.. Maar ik denk dat ik het gewoon met 1 ga proberen vanaf nu. De bijwerkingen van de Prascend zijn bij hem diarree en stoppen met eten, dus ik hou hem extra in de gaten de komende dagen. Zal er maandag ook nog contact over opnemen.

Zo lastig dat DA's dus blijkbaar ook niet weten hoe ze met de dosering om moeten gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:58

waarom bouw je dan niet wat rustiger op, als je weet dat dit zijn bijwerkingen zijn en je juist nu zon zorgen maakt omdat hij mager staat? Verhoog dan met een kwartje of 1/8e er bij op...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:15

@ Mosh, ik denk ook dat je dat zelf het beste uit kan proberen. Het blijft immers een kwestie van voorzichtig verhogen en verlagen en goed kijken hoe je paard erop reageert. Ik zou ook een tussenstapje maken, dus eerst een paar dagen 3/4 pil. Hopelijk doet het dan zijn werk zonder de eventuele bijwerkingen. :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:21

Nicole288 schreef:
xJess, als het zo goed gaat, zou ik niks veranderen. Hoe was je er bij uitgekomen om de test te doen, alleen door de dikkere vacht? Of had hij toen ook nog andere klachten?

Nee alleen door zijn dikke vacht icm zijn leeftijd. :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:40

Bij Marissa is net de tandarts geweest, mocht ook wel na 4 jaar :o .

Beetje gevijld, zaten wat haken maar geen rare dingen. Hij gaf zelfs aan dat als ik gezet had dat ze vorig jaar nog gedaan was dat hij het ook geloofd had *\o/*

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:39

Ik kom hier ook even binnenvallen. Vandaag is mijn 16 jarig paard positief getest op cushing. Gelukkig wel nog in een zeer beginnende fase volgens de dierenarts.

Ik twijfelde al langer aan cushing onder andere op basis van wat er af en toe op bokt voorbij kwam.

Mijn paard is in 2012 geopereerd van koliek waardoor het ons zeer logisch leek dat hij afviel en spiermassa verloor. Maar ondertussen zijn we al 1.5 jaar terug intensief aan het trainen en wedstrijden aan het rijden. Het verbaasde ons dan ook dat hij die spiermassa niet terugkreeg.
Mijn paard heeft dus maar enkele symptomen en zag er volgens de dierenarts ook niet uit als een typische cushingpatiƫnt (mijn paard is nog steeds heel vrolijk en blinkt je tegemoet).
Ik heb hem dus vooral laten testen om wille van dat gebrek aan spieren en een dikke (niet krullende) vacht.

Daarnaast kwamen er uit de bloedtest ook nog bloedwormen naar voor ook al werd mijn paard regelmatig ontwormd gelijk met de andere paarden op stal. Volgens de dierenarts was dit ook te verklaren door een verminderde weerstand door cushing.
Na het weekend gaan we dus medicatie en een sterke ontworming uithalen.

Binnen 6 weken wordt er opnieuw bloed getrokken om te kijken of de waardes gedaald zijn.

Wanneer zou ik resultaat moeten kunnen zien? Dus een wat dikker gespierder paardje?
En hoe snel gaat een paard met cushing erop achteruit? Of blijven ze nog heel wat jaren stabiel?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:45

Binnen zes weken hertesten heeft geen zin, minimaal acht weken zou ik aanhouden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:50

Mijn Shetlander liep gisteren na aardig lange tijd en voor het eerst nadat we zijn begonnen met de Prascend weer onder het zadel. Kennelijk begint het al aan te slaan, hij is weer heerlijk voorwaarts en een stuk vrolijker. Ik hoop dat deze stijgende lijn zich voort blijft zetten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:23

Lous schreef:
Mijn Shetlander liep gisteren na aardig lange tijd en voor het eerst nadat we zijn begonnen met de Prascend weer onder het zadel. Kennelijk begint het al aan te slaan, hij is weer heerlijk voorwaarts en een stuk vrolijker. Ik hoop dat deze stijgende lijn zich voort blijft zetten.

Kijk dat is weer eens goed nieuws in dit topic! Fijn zeg! *\o/*

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:55

Kan het al na 8 weken, opnieuw testen? De DA zei hier 3 maanden.

Hoe moet ik die nieuwe test nu voor me zien (wordt dan de tweede keer, de eerste test na de start van de medicatie). Als de waarde nu acceptabel is, blijf je dan dezelfde dosering geven? En als het nog te hoog (hoeveel te hoog?) is, dan ga je opbouwen? Is het ook nog een mogelijkheid dat je juist zou kunnen afbouwen nav de uitslag?

Hij krijgt nu 1 tablet, bijwerkingen waren niet eten en diarree, dat is allebei voorbij. *klopt af*
Wel zijn we nog steeds aan het afbouwen met de pijnstiller voor de bevangenheid. Daardoor durf ik ook niet op te bouwen met het voer. DA gaf aan dat het voer nu goed was en dat hij extra's uit het hooi moest gaan halen. Hij eet nu dus gelukkig ook weer hooi en daardoor is de mest ook weer mooi geworden.
Maar ik zie hier hoeveelheden seniores priores voorbij komen van 1kg per 100 kg paard, die van mij mag nu 1 kg per dag en daarnaast 2 kg speedi-beet. Wanneer zou dat omhoog kunnen, pas als hij helemaal goed loopt zonder pijnstiller? (niet dat hij straks weer erger bevangen raakt doordat ik het voer omhoog doe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:27

Voor we daar antwoord op kunnen geven , is het belangrijk om o.a. Te weten: leeftijd en gewicht van het paard en waarom het dier sp krijgt als hij hb staat?
En hoelang heb je er over gedaan om tot 1 pil te komen per dag?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:37

Hij is 22 jaar, weegt nog 470 kilo (was 535) en we zijn meteen met 1 tablet begonnen.
Hij at helemaal geen hooi meer (zijn tanden zijn toen 2 keer gedaan, ik kreeg te horen dat het daar door moest komen, want het zou geen bijwerking zijn, net zo min als de diarree) en brok mocht niet, hij moest wel voer binnenkrijgen, daarom op de senioren slobber en bietenpulp (die zouden moeten zorgen dat hij toch voldoende vezels binnen zou krijgen) Dit alles in overleg met 2 dierenartsen.
Nu is hij weer hooi gaan eten en heeft weer goede mest, ik hoop dus dat we de gewenningsperiode voorbij zijn. Durf alleen niet omhoog met het voer en weet ook niet hoeveel je er van zou geven als er daarnaast ook hooi gegeten wordt (daar eet hij ook nog geen bergen van)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:45

Oei meteen 1 pil, dan snap ik dat hij niet meet wilde eten :(:)

Voer zou ik persoonlijk nog voorzichtig mee zijn. Gewoon op goed hooi en die slobbers en ik zou nog even wachten met brok. Maar dat is ook puur een gevoel, zit geen onderbouwing achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:52

Wat een ellende zeg! Ik zou toch voorlopig zijn voer niet verhogen, de adviezen die je hier daar over leest hebben betrekking op graatmager en vooral geen hb hebbende paarden. Vooral als er weer meer hooi ingaat zou ik eerder gaan verlagen met de sp maar ik kan vanaf hier niet zien hoe het qua kg en dramatisch afgevallen zijn zit, maar ik vind hb staan van je paard nog het allerlinkste eraan, maar overleg met je DA, want zoals ik het lees , schat je DA het goed in juist... Pas na 3 mnd testen en dat paard juist voedingstoffen weer uit het hooi moet gaan halen...
Blijft alleen jammer dat ze 1 pil blijven adviseren. Zijn er maar weinig die dan nog blijven eten hoor ...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:16

Eten doet hij nu gelukkig weer goed en hij is in de tussentijd (toen hij met de slobbers begon al) niet meer afgevallen.
Ze hebben mij dit voer aangeraden omdat het juist goed zou zijn voor paarden die hb staan, omdat er weinig in zou zitten en toch vezelrijk? Zou ik dan beter de sp minder geven en de speedi-beet omhoog, of maakt dat elkaar ook niet veel in 'verkeerde' energie?

Hij krijgt nu 2 x 3/4 zakje pijnstiller per dag en loopt op zachte grond goed. Op het harde gaat het nu ook weer beter. Dan gaat er na een paar dagen weer een kwart af en dat is al een paar keer goed gegaan.

Hij is wel behoorlijk afgevallen, er zit nergens meer een extra laagje op, hij staat dit jaar dan ook onder een deken. Toen hij bijna niets at zag hij er echt niet uit, maar toen had hij ook helemaal geen buikvulling en dat kijkt heel raar.

Het hooi is 2 jaar oud, heel veel zit daar dus niet in. Het is zachter dan wat ik eerst had (die man heeft zijn hele hooizolder afgezocht naar pakjes die hij wel eet +:)+ ) en hij eet er denk ik twee plakjes per dag van.
Van de slobbers knoeit hij wel ook nog op de grond (het is echt een lekkere knoeipot :) )

Hij kijkt gelukkig weer blij uit zijn ogen en doet af en toe iets ondeugends, zoals het hoort :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:25

Ik rij op het moment iets minder hij werd een beetje sjago of alleen even 20 minuutjes stappen voor mijn rug.

Eten doet hij nog steeds goed gelukkig en staat nog steeds op halve pil.