[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_KaWi_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:39

Ik houd de deken ook nog op hoor. Veel te vroeg om af te doen.
Hier een 0 grams regendeken erover gedaan.
Wel heerlijk dit weer, merk toch wel goed dat ie veel rustiger is.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:50

Ik zou echt niet durven om de deken al af te laten. Tenzij je overdag thuis bent en hem voor 16.00 uur weer op kunt doen. Ik zou mijzelf voor de kop slaan als Vän straks onder de korsten en pijnlijke plekken zou zitten omdat ik de deken te vroeg af gedaan zou hebben. Mijn ervaring is juist dat in het najaar er vaak een explosie van gnutten is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:52

Yup, Alex schuurt nu echt tien keer zoveel als eerder dit jaar. Gelukkig mag ie voor volgend jaar een deken. Eindelijk mijn ouders overtuigt. Maar wanneer mag de deken erop?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:04

Hier ook nog de deken op, heb wel even getwijfeld maar gezien de voorspellingen eind deze week toch maar opgelaten. Vandaag en gister wel veel wind op de wei dat scheelt wel met al het vliegend gespuis.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:51

@fennadev ik doe de dekens in maart al op, beter te vroeg dan te laat. Of het moet dan nog stevig vriezen of sneeuwen ;)

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:30

We hebben dit jaar voor het eerst Horsemix gevoerd, en dat is super bevallen! Ze heeft niet meer echt geschuurd en de manen zijn weer een heel stuk langer. Nu heb ik het idee dat de deken aan de zijkant van de manenkam schuurt omdat je daar een 'geschuurde' vacht ziet en de manen een stuk minder dik zijn dan dat ze waren. Twijfel dus een beetje of ze niet beter af is zonder deken? Iemand die hier verstand van heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:05

Ik verbaas mij erover dat er toch al wel veel mensen denken aan het afhalen van de deken!

@sanne1994, vervelend dat de manen door de deken er wat af schuren, maar goed, dat is voor jou vervelend. Het is voor haar daarom niet beter de deken af te halen hoor.
Dat ze nu niet meer schuurt, is vaak te danken aan de deken, de deken werkt dus. Zonder deken, begint het weer. Het is niet zo dat wanneer ze niet meer schuren, je de deken wel af kunt laten, omdat het dan over is. Het is niet over, echte ZE gaat nooit meer over.
Ik heb een tinker met sportcoupe, ik heb me er maar bij neergelegd dat ik geen tinker met weelderige manen meer krijg in de zomer. Wat er ook nog wel eens kan gebeuren, waardoor 1 kant van de manen afgschuurd raakt, is dat ze nog wel een met hun achterhoef hun manenkam krabben.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:01

@mindim: is dat ook niet wat onwetendheid? Ik denk dat een ieder hier nog steeds heel graag zn paard een moment bloot wil hebben.. ik blijf ook naar oplossingen zoeken, maar kom ook helaas elke keer weer terug bij de eczeemdeken.
Ik kan niet wachten tot de vorst komt, dan kan zn halsdeken af.. is er iig nog iets bloot :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:07

Het komt ook door allerlei reclame dat er wel weer een nieuw smeerseltje is wat dan wel zal gaan helpen voor eczeem .Daardoor krijg je de neiging om dat maar weer te gaan kopen , je krijgt weer hoop
Maar niets voorkomt het alleen een deken .
De manen gaan er misschien toch wel af door de deken maar dat geeft dan geen jeuk , Een andere deken kan misschien beter passen .
Mijn paard heeft vanaf zijn 14 e tot 28 e eczeem gehad maar met de deken had hij geen last . Voor de rest is niets afdoende , Een deken is ook de goedkoopste oplossing en het meest praktisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:36

Jotoma schreef:
@mindim: is dat ook niet wat onwetendheid? Ik denk dat een ieder hier nog steeds heel graag zn paard een moment bloot wil hebben.. ik blijf ook naar oplossingen zoeken, maar kom ook helaas elke keer weer terug bij de eczeemdeken.
Ik kan niet wachten tot de vorst komt, dan kan zn halsdeken af.. is er iig nog iets bloot :)

Ik wil mijn paard ook wel bloot, maar ik weet dat het niet gaat. Oplossingen zijn er momenteel gewoon niet, wat elk middeltje ook belooft. Ik heb me daar onderhand bij neergelegd. Ik blijf ook niet allerlei dingen maar uitproberen. Want telkens een ander middel proberen lijkt me ook niet prettig voor de huid.
Maar ik denk dat ik meer last heb van de deken dan mijn paard. Die heeft het graag om, steekt zelf zijn hoofd in het masker en is opgelucht dat er een deken op gaat. Zelfs een vlieg op zijn huid geeft hem al de rillingen. Ik doe hem eerder een plezier met een deken, dan dat het zielig is voor hem.

Ik denk ook dat paarden al gauw het stempel ZE krijgen, bij elke vorm van jeuk, krijg je al die stempel. Ik denk dat jeuk soms een andere oorzaak kan hebben, dat dat juist ook die paarden zijn, die uiteindelijk met een smeerseltje bloot kunnen staan. En er zullen idd misschien middelen zijn die van buitenaf jeuk bestrijden, maar die voorkomen helaas niet dat de vlieg prikt. Zolang een paard nog steeds krijgt toegediend waar hij allergisch voor is (de prik van de mug) gaat niets uiteindelijk helpen. Het immuuunsysteem raakt uiteindelijk gewoon overbelast en dan komt de jeuk er wel uit. Welk middel je er aan de buitenkant ook op smeert. Iets in het lichaam functioneert niet goed en dat kun je aan de buitenkant met smeersels niet oplossen. Hooguit wat verlichten. Dus die van mij gaat gewoon onder een deken met masker. Verder niets, want dan heeft hij geen jeuk, dus hier verder geen smeersels en mijn eczeempaard kost op die manier ook geen klauwen met geld, zoals her en der wel eens wordt beweerd.

Ik geloof ook dat wanneer er een structurele oplossing komt, dit door je DA kan worden verstrekt, maar dat is er niet, alleen lapmiddelen. En ik weiger om allerlei chemische troep op mijn paard uit te proberen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:22

Geef je zelf en je paard rust en doe hem gewoon die deken op .
Paarden wennen eraan , net zoals ze zelf op het bit happen of hun hoofd in het halster doen , doen ze ook het hoofd in de deken.
Voor paarden met een fijne huid ( KWPN bijv) die heel erg gebeten worden door dazen en vliegen is een eczeemdeken ook een oplossing .
Ze hebben dan niet die pijn en ongedurigheid meer en voelen zich gewoon prettiger .
Dan gaat het niet om de jeuk maar alleen maar om de steken te weren .

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:38

Zorro heeft sinds een week een regendeken zonder hals op. Gaat prima :)
Als het van't weekend weer droger en warmer wordt krijgt hij zijn RSIH wel weer op. Maar constant onder een natte eczeemdeken vond ik ook niet wat, aangezien hij nogal snel hoest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:39

Inge_Zorro schreef:
Zorro heeft sinds een week een regendeken zonder hals op. Gaat prima :)
Als het van't weekend weer droger en warmer wordt krijgt hij zijn RSIH wel weer op. Maar constant onder een natte eczeemdeken vond ik ook niet wat, aangezien hij nogal snel hoest.

Ik heb de liner onder de rsih, blijft ie ook droog!

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:40

Mindim schreef:
Ik heb de liner onder de rsih, blijft ie ook droog!

Lijkt me ook een goede optie! Alleen die heb ik niet ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:20

en volgende week wordt het weer warm begreep ik?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:45

Ik snap ook niet dat een eczeempaard zoveel extra moet kosten. Ik heb een rsih met een waterproofliner werkt prima, ook met dit wisselvallige weer. Ik smeer 1x per 4 dagen derfen en dat is het. Volgend jaar gaat de rsih vroeg op en heb ik de hoop dat ik daardoor het smeren ook achterwege kan laten. Dat is het dan ook... Eerlijk is eerlijk, ik voer haar wel Marstall exzem, maar dat kost mij in verhouding niet eens zoveel meer dan "gewoon" voer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:55

tja, ligt er natuurlijk ook aan hoe sloopgraag de vriendjes (of vijandjes) van je paard zijn, want telkens nieuwe dekens moeten kopen kan een duur geintje zijn natuurlijk.
Moet zeggen dat ik daarom vrij vlot een naaimachine heb aangeschaft en als ik kijk hoevaak ik al dekens heb gerepareerd of vermaakt tot iets anders bruikbaars zoals een halsdeken, kan dat zeker wel uit. Hoeft echt geen dure machine te zijn (paar tientjes wil vaak al wel) en je hoeft echt geen kleermaker te zijn om het te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:16

opisop_shop schreef:
tja, ligt er natuurlijk ook aan hoe sloopgraag de vriendjes (of vijandjes) van je paard zijn, want telkens nieuwe dekens moeten kopen kan een duur geintje zijn natuurlijk.
Moet zeggen dat ik daarom vrij vlot een naaimachine heb aangeschaft en als ik kijk hoevaak ik al dekens heb gerepareerd of vermaakt tot iets anders bruikbaars zoals een halsdeken, kan dat zeker wel uit. Hoeft echt geen dure machine te zijn (paar tientjes wil vaak al wel) en je hoeft echt geen kleermaker te zijn om het te kunnen.

Maar dat heeft op zich niks met de eczeem te maken, das gewoon pech dat je een sloper hebt of bij slopers staat.

Ik ga ook maar eens een naaimachine aanschaffen, niet vanwege slopen, maar vanwege zijn grote hoofd waar niets om past :D

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:28

nou,mijn houdinie krijg zijn halsdeken zelf af??

gisteren lag de qhp halsdeken los in de weide,maar gelukkig wel heel.vandaag helaas niet..eerst maar wassen en dan mijn moeder lief aankijken om het te repareren..

nu staat hij dan met zijn nieuwe (dunne)eczeemdeken op en een regendeken erover heen.in de weide staat een schuurtje en als hij daar langs gaat(om eventueel te jeuken) dan blijft er niets over..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:29

de boett deken die ik voor appie gekocht heb kostte me 70 euro (2e hands gekocht)en die heeft hij nu al zeker 3 jaar om.
is wel al wat keren gemaakt,maar dan vallen de prijzen dus best mee voor een eczemer.
ik smeer niet meer, hoogstens op het hoofd.

speciale voeding of wat dan ook doe ik niet meer aan en het gaat prima zo *\o/*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:35

Hier ook dekens onder de naaimachine, het zijn net lappendekens inmiddels haha.
En ook geen gesmeer e.d.
Hooguit een keer drainagekuur, maar dat kost de kop ook niet.

Je kunt het zelf zo duur maken als je wilt, daarnaast ben ik van mening dat al die troep toch niet nodig is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:34

Mijne heb ik sinds de mega regen bloot staan maar die heeft ook geen echte stempel ze gekregen. Ze had jeuk, veel jeuk maar vooral met warm weer en gewone vliegen. De deken hielp enorm maar waar ze nu echt de jeuk van had geen idee. Ik vond t maar nix zo kletsnat met de deken en met n regen deken wil ik niet beginnen bij mij altijd dekenloze shet. Zonder lijkt prima te gaan ze heeft niet meer jeuk gekregen gelukkig. T is nu ook niet meer warm, geen dazen en gewone vliegen en: geen gras. Dat alles kan ze jeuk van hebben gehad.
Volgend jaar gaat ze wel gewoon weer in ezeem deken of als t opeens weer warmer wordt.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:42

Icrack schreef:
Ik snap ook niet dat een eczeempaard zoveel extra moet kosten. Ik heb een rsih met een waterproofliner werkt prima, ook met dit wisselvallige weer. Ik smeer 1x per 4 dagen derfen en dat is het. Volgend jaar gaat de rsih vroeg op en heb ik de hoop dat ik daardoor het smeren ook achterwege kan laten. Dat is het dan ook... Eerlijk is eerlijk, ik voer haar wel Marstall exzem, maar dat kost mij in verhouding niet eens zoveel meer dan "gewoon" voer.

Oh vraagje!!

Merk je veel verschil sinds je de Marstall exzem voert? En voer je dit ook gewoon in de winter door?
Ik ben namelijk nog opzoek naar een nieuw voersoort!

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:49

ik heb mn regendeken onder de eczeemdeken gedaan, merkte met regen dat t toch nog wel is wil doortrekken via de schouder en daar heb ik (mmm paardje) nu geen last meer van :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:16

Heeft iemand hier de bruine 'pyjama' eczeemdekens al eens aangepast zodat de halsopening wat ruimer wordt? Ik heb zo'n hekel aan het geworstel van deken op, deken af. De namaak RSIH zit niet fijn dus die gebruik ik alleen als reserve. Ik zat te denken aan een rits en bovenaan een bandje met klittenband om de rits dicht te houden.