[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:10

corinagirl schreef:
Nou, aangezien ik toch overtuigd was van alle positieve reacties op Derfen, ben ik vanmiddag naar de paardendrogist geweest.
Heb een 250ml fles gekocht en kreeg er een proefflacon bij. Ik start dus met de proefflacon, ben benieuwd of het helpt. Derfen moet snel resultaat hebben, las ik?.

Ik kan alleen maar zeggen: bij mijn pony had het meteen effect. Ik heb op aanraden van een vriendin de deken (na 8 jaar!) afgehaald, Derfen gesmeerd en pony in de wei gezet. Ik zat met geknepen billen te kijken hoor, vond het zo eng! Volgende dag teruggekomen om te kijken, en geen enkele haar zat verkeerd! Terwijl hij normaal meteen naar de stal rent om zijn staart te schuren. Dus meteen resultaat!

corinagirl schreef:
Ik heb vanmiddag voor het eerst Derfen gesmeerd. Wat een vieze geur zeg. Ik had handschoenen van mijn werk mee genomen (werk in een ziekenhuis). Heb het ingesmeerd met handschoenen, maar mijn handen ruiken nu, na vele malen wassen, nog steeds naar Derfen :oo . Tips??
Ook smeert het een beetje gek. Op de proefflacon zit geen tuitje, dus heb het eerst op mijn vinger (met handschoen) gedaan. Zal morgen even kijken of ik nog ergens een spuitje heb liggen, doe ik het daarin. Dat maakt het wat makkelijker om het aan te brengen. Gelukkig hoef ik het pas donderdag weer te gebruiken :+ .

Tips om de geur van je handen te krijgen: niet :+ Lekker wennen aan de geur. Zolang het niet te sterk is, vind ik het best lekker ruiken :P Ik heb tot nu toe ook alleen de proefflacon. Ik doe het ook op mijn gehandschoende hand, en dan op de staart of in de manen. Heb er geen problemen mee, werkt uitstekend.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:41

Ik heb van die dikke schoonmaakhandschoenen ipv de latex, scheelt een hoop qua geur!

Pony heeft dr hele hoofd weer open en zelfs dr borst helemaal onder de wondjes (gebeten?). Terwijl het verder juist zo goed gaat!! Grr word er echt moedeloos van soms!!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:23

jij ook al...ikheb bij de aktion 3 zakken met roze huishoudhandschoenen mee genomen :j
zijn lekker lang,dus ook geen derfenlucht meer aan mijn polsen/onderarmen :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 05:55

antine schreef:
Hallo allemaal,
Ik lees elke keer alle berichten mee, en lees vele goede dingen over Derfen. Nu gebruik ik het zelf al twee weken omdat na een wormenkuur ineens mijn Bolle heeeel veel jeuk kreeg. Nu heeft hij ondanks zijn deken, biergist, kiezelzuur, bietenpulp en vitaminenbrokjes toch een deel van zijn manekam afgeschuurd. Vorig jaar had hij na zijn voorjaars wormenkuur ook al een deel van zijn manekam geschuurd |( . Wanneer ontwormen jullie en heeft iemand ook een paardje die daar zo last van krijgt? Vandaag maar begonnen met een kuur van leem (wormenkuur drie weken geleden gegeven) Iemand nog ideen? De derfen schijnt dus niet echt te helpen..smeer het om de dag?
gr. antine

ik zou dan juist denken dat je paard misschien wel een worminfectie heeft en daarom zo reageerd?
ik zou een bloed en mestonderzoek laten doen om na te gaan welke worm je dier eventueel last van heeft.
als die goed bestreden word is het jeuken misschien ook wel over

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 06:09

Ik had wel wat gevonden op het internet over threadworm/neckworms; ik geloof dat als je dan in het voorjaar met ivermectine ontwormt een van de bijwerking jeuk was, (manenkam schoft, hooft en borst)
Ik ga DA vandaag bellen en even vragen :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:33

10tje2 schreef:
breghje schreef:
Met het Woud doe ik geen zaken meer, heb daar één grote negatieve ervaring mee. Ik wilde idd ook via mestonderzoek gaan ontwormen. Dus netjes in de herfst monster opgestuurd. Keurig ontwormd op hun advies. Twee weken later zit de mest mijn paard compleet vól met lintwormsegmenten. Belletje naar het Woud leverde dit op: horzeleitjes/larfjes en lintwormeitjes/larfjes (of hoe die dingen dan ook heten) kunnen zij niet in de mest ontdekken, dus je moet zo i zo standaard 2x per jaar ontwormen met iets daartegen, mestonderzoek of niet. Nou.... dan heb ik ook geen mestonderzoek nodig eerlijk gezegd.. Dan kijk ik zelf wel welke worm wanneer actief is, en ontworm ik 3-4 x per jaar wel op die manier. Want nu kon ik dus 3x ontwormen op een periode van 6 weken terwijl ik juist minder zooi in mijn paard wilde....

Dat is balen zeg! Ik kan me voorstellen dat je helemaal teleurgesteld was.

Ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met Het Woud. Ook mails worden direct beantwoord. Wat je schrijft over de horzeleitjes, staat ook op hun site. Daarom adviseren zij ook na de eerste vorst eventueel daartegen te ontwormen. Dat is ook inderdaad de enige keer dat ik zonder mestonderzoek ontworm. Ik kies dan voor moxidectine met praziquantel (pramox). Juist omdat het ergens in december is, hebben mijn eczemers daar geen last van wat jeuk betreft. Ook eventuele lintwormeitjes worden zo meegenomen. Ik heb de tekst even van hun site gehaald:

Lintwormbestrijding

Ten aanzien van de bestrijding kunt u 2 wegen volgen:

Alleen tot behandeling over te gaan indien u lintwormpakketjes (segmentjes) op de mest ziet, of dat infectie wordt aangetoond door mestonderzoek.
Een blinde behandeling tenminste elke 2 jaar met een middel tegen lintwormen. Wij adviseren deze behandeling te combineren met een behandeling tegen horzellarven na de eerste nachtvorst in december-januari.

5 Jaar geleden stond dat volgens mij nog niet op hun site. ;) En als je dan toch 2x per jaar blind moet ontwormen, zo min mogelijk gif in je paard wil, waarom zou je dan nog verder ontwormen? Ik doe nu 2x per jaar een flinke overdosis Moxi erin, tegen de winter in combi met pyran en klaar is klara. Fijn dat jij er gelukkig wel fijne ervaringen mee hebt, maar voor mij is de pret over. Ze heeft overigens ook geen infecties meer gehad sinds ik het zo doe.

Edit: qoute eerst verkloot, daarna opgeruimd :D .

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:37

antine schreef:
Hallo allemaal,
Ik lees elke keer alle berichten mee, en lees vele goede dingen over Derfen. Nu gebruik ik het zelf al twee weken omdat na een wormenkuur ineens mijn Bolle heeeel veel jeuk kreeg. Nu heeft hij ondanks zijn deken, biergist, kiezelzuur, bietenpulp en vitaminenbrokjes toch een deel van zijn manekam afgeschuurd. Vorig jaar had hij na zijn voorjaars wormenkuur ook al een deel van zijn manekam geschuurd |( . Wanneer ontwormen jullie en heeft iemand ook een paardje die daar zo last van krijgt? Vandaag maar begonnen met een kuur van leem (wormenkuur drie weken geleden gegeven) Iemand nog ideen? De derfen schijnt dus niet echt te helpen..smeer het om de dag?
gr. antine

Heeft ie het elke keer dat je met ivermectine ontwormd? Want het kan ook een overgevoeligheid zijn voor de stof in je wormenkuur. Ik ken namelijk een paard dat niet eens meer met ivec ontwormd mag worden omdat ze er een allergie voor opgebouwd heeft.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:40

En bij Violet is het helaas erger geworden. Gisteren toen ik kwam zat het ook bij haar voorpluk. Het frustrerende is dat ik geen tijd heb om naar haar toe te gaan tot morgenavond. En dan heb ik de deken nog niet. Ik moet wachten op mijn vriendin, want straks doe ik hem verkeerd op ofzo :+ Wel even wassen dan met tee trea.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:53

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:00

tip voor de Derfen smeerders;
neem latex handschoenen en zalf eerst je handen even in voordat je alle Derfen-spullen pakt.
(ik heb standaard die pot met groene deksel van de action in mijn poetskist en doe het daar mee).
Dan dikke (schoonmaak)handschoenen aantrekken en je Derfen spullen in een apart doosje o.i.d bewaren.
Met handschoenen aan, de Derfen-fles opbergen. Daarna je ene handschoen uit en er de andere mee uittrekken, dus niet met je blote handen aan de handschoen of andere spullen zitten!
Daarna je haden/polsen/onderarmen wassen met zeep.
Op deze manier gaat de lucht alleen maar in je kleren zitten (mouwen opstropen!) en heb ik eindelijk geen Derfen-geur meer aan mijn handen :D

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:41

mijn twee (bijna 3) jarige tinker begint sinds vorige week aan zn staart te schuren en sinds enkele dagen verwoest hij ook een deel van zn manan. De manen doe hij voornamelijk met zn achter hoef. Ik heb het niet kunnen betrappen op schuren tegen dingen in de omgeving.
Haar staart word nu weer wat rustiger.

Om dat ze vorige week een aantal dagen op een nieuwe wei heeft gestaan denk ik dat het groene gras een deel van de oorzaak is. Hij staat nu weer op een redelijk kale wei.

op de manen kam en staart heb ik sinds 2 dagen sweet itch van sectolin gesmeerd dit zou verkoelend werken en op die manier de jeuk verminderen.
Heeft iemand ervaring met dit middel?

en ik vroeg me af zou het helpen om de manen in vlechten te doen zodat ze de manden sneller op zei drukt met de de hoef als ze krabt. of zal ze dan de hele vlecht kapot krabben?
tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:18

ik heb sweet itch wel gebruikt,goed spul,maar je moet het wel elke dag gebruiken vind ik.
ook kan het soms wat schilferig opdrogen.
maar is prima spul :j

verder even de zoekfunctie gebruiken, staat zat op bokt over de sweet itch!

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:22

Op_zoek schreef:
Hoi, Ik ben nieuw hier in dit topic en heb een vraag aan de zomereczeemkenners :j.
Sinds eind februari heb ik een nieuw paard. De afgelopen periode zag ik al wel veel schilfers in zijn manen en staart en heb dat toen al wel eens met teerschampoo gewassen (op advies van een stalgenoot). Sinds vorige week is hij begonnen met het schuren van zijn manen en staart. Ik heb hierover contact gehad met de dierenarts en zij denkt aan zomereczeem. Ze gaf echter aan dat er niet echt een goede test is om dit vast te stellen. Op internet lees ik echter wel af en toe dat het mogelijk is om de diagnose zomereczeem vast te stellen dmv een bloedonderzoek. Maar echt goede informatie over zo'n onderzoek heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Graag zou ik dus van de kenners in dit topic willen weten of zij ervaring hebben met zo'n bloedonderzoek. Alvast bedankt!

Zijn er nog meer mensen die me iets kunnen vertellen over bloedonderzoek?
Ben benieuwd hoe jullie aan de diagnose ZE komen. Is dat alleen vastgesteld a.d.h.v. het zien van de symptomen in een bepaalde periode van het jaar of is er ook echt onderzoek gedaan door de dierenarts?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:39

Ik heb mijn paard nooit laten testen. Ik kreeg ik heb hem een deken op gedaan (was maar goed ook want hij werd gek van de dazen) in oktober/november had hij geen jeuk meer. In het voorjaar begon de ellende weer... Conclusie: Zomereczeem! Deken erop en hij was gelukkig :-) en ik ook.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:40

ik heb de bellydeken binnen. Vanmiddag even passen, en dan zal ik gelijk foto`s maken. Hij beschermt inderdaad zowel uier als tussen de voorbenen. Hij gaat overal vast met klittenband, dus ben benieuw of dat blijft zitten...

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:47

mijn fjordje is maandag bij de da geweest.
hij zei niet gelijk duidelijk zomer eczeem.
maar hij kon het ook niet uitsluiten.
ik moet mijn fjordje nu eerst 3 a 4 keer wassen blijkft hij dan nog steeds last hebben van jeuk.
dan moet ik hem omder de eczeem deken gaan gooien.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:02

mijn paard staat zonder deken in de wei, omdat het nog niet duidelijk is of ik hier te maken heb met te veel groen gras of met ZE. Maar goed jeuk is jeuk en nu was mijn vraag is het verstandig om de manen in vlechten te doen.
extra info mijn paard beschadigd zn manen door met zn achter poot te krabben en niet door langs palen/muren te schuren.

Aan de ene kant denk ik dat de vlechten mooi op zij geschoven worden door deze manier en daardoor minder beschadiging van de haren. maar aan de andere kant als hij met zn hoef aan 1 vlecht gaat trekken kan het ook zijn dat ik 1 stuk in 1 keer mis.

uit eindelijk zal het toch een kwestie van proberen zijn. maar wat adviseren jullie. wel of geen vlechten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:17

nou, ik weet niet hoor, maar die bellydeken... hij zat wel erg vreemd! Ik heb hem nu dus weer in de zak, want vraag me af of het wel de goede maat is, of dat ik hem verkeerd om doe...

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:44

Bregje: daar had ik eigenlijk nog niet aangedacht; het zou zomaar kunnen dat Bolle allergisch hier voor is; ik wissel de wormenkuren eigenlijk altijd af- en let alleen op het najaar dat ik voor bloedworm ontworm :o
en nu las ik dus weer dat je beter dezelfde kan gebruiken met werkzame stoffen;resistentie hierdoor is achterhaald geloof ik. Morgen spreek ik Da tijdens spreekuur; kan ik mooi vragen...

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:49

oja, een Da heeft sme bij Bolle vastgesteld; eerst ontluist, toen onschimmelt, nog steeds jeuk, daarna exceem deken op...in de herfts werd het minder met de jeuk=diagnose=zomerexceem. Als er een betrouwbaar bloed onderzoek zou zijn zou ik het wel zeker doen. Heb ook al op insulineresistentie laten testen=negatief...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:04

Zie hier indi vandaag (met vlechten die al een paar weken in zitten :$ )
Afbeelding

en dit is de bellydeken (volgens mij doe ik iets niet goed, en anders is de maat gewoon verkeerd ofzo)
Afbeelding
Afbeelding

Veel te strak aan de achterkant en aan de voorkant zou hij ook verder naar voren moeten volgens mij?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:15

[
Citaat:
Lintwormbestrijding

Ten aanzien van de bestrijding kunt u 2 wegen volgen:

Alleen tot behandeling over te gaan indien u lintwormpakketjes (segmentjes) op de mest ziet, of dat infectie wordt aangetoond door mestonderzoek.
Een blinde behandeling tenminste elke 2 jaar met een middel tegen lintwormen. Wij adviseren deze behandeling te combineren met een behandeling tegen horzellarven na de eerste nachtvorst in december-januari.

5 Jaar geleden stond dat volgens mij nog niet op hun site. ;) En als je dan toch 2x per jaar blind moet ontwormen, zo min mogelijk gif in je paard wil, waarom zou je dan nog verder ontwormen? Ik doe nu 2x per jaar een flinke overdosis Moxi erin, tegen de winter in combi met pyran en klaar is klara. Fijn dat jij er gelukkig wel fijne ervaringen mee hebt, maar voor mij is de pret over. Ze heeft overigens ook geen infecties meer gehad sinds ik het zo doe.

Edit: qoute eerst verkloot, daarna opgeruimd :D .[/quote][/quote]

Hi,hi, ik heb ook altijd moeite met quoten....
Maar je hoeft niet 2 keer per jaar blind te ontwormen hoor, ze adviseren elke 2 jaar! Is toch even wat anders:)

Trouwens: weet je dat je moet uitkijken met overdoseren met moxi? Niet meer dan 10% van het lichaamsgewicht. Paarden kunnen er goed ziek van worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 05:56

agnes ,mag ik vragen wat je voor die bellydeken hebt betaald?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:49

ik heb hem bij wyldwood besteld. dit is die duurdere variant. Hoezo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:41

nou.....ik vind het er eigenlijk wel wat simpel uitzien :o
heb je ook foto's van de bevestiging van de deken?

pasvorm is toch vaak wel afhankelijk van hoe je paard gebouwd is.
ik heb het probleem dus altijd dat alle buikflappen te lang zijn