[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:55

Iris heeft alleen een exceem hals om. Nu heb ik haar een regendeken op, gewoon over de hals heen. De hals durf ik er nog niet af te halen...

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:03

@ CS: haha bedankt voor het melden :P

Mijne kan z'n eczeemdeken nu echt niet om. Hij heeft nu voor de vijfde dag 40 graden koorts en mag eigenlijk niet eens naar buiten (als het regent al helemaal niet). Hij wordt echter gek op stal, dus hij staat nu buiten maar wel met een wind/waterdichte regendeken. Twee dekens om wordt weer te warm voor 'm met die koorts, en op stal is het eigenlijk niet nodig. Gisteren ook alleen met regendeken buiten gehad en hij heeft niet geschuurd *\o/*

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:17

Flosje446 schreef:
Als Senna had kunnen huilen, dan zou ze dat ook echt doen als ze buiten staat tijdens een regenbui. Ze heeft er gewoon een gruwelijke hekel aan. Ze staat 's nachts buiten dus dan gaat er toch maar een regendeken op. Als ze 's nachts binnen had gestaan dan had ze zonder regendeken gestaan.

lijkt me logisch, tenzij je enorme lekkages hebt :+ :D ;) }>

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:30

mijn mini appaloosa van bijna 2,5 jaar had hele dikke mooie lange manen. Daar is sinds de lente/zomer niets van over. Je ziet niet duidelijk dat ze zijn afgeschuurd, ze zijn heel dun geworden en een heel stuk korter.
Haar staart schuurt ze ook, maar ik zie het zelf lang niet altijd. De ene keer staat ze meteen te schuren bij de poetsplaats, de andere keer is er niets aan de hand. Ze heeft ook een tijdje steeds aan de weidepaaltje staan schuren, maar nu al weer even niet gezien, maar ja ze kan ook schuren als ik er niet ben natuurlijk, ik heb geen idee.

Schimmel is uitgesloten, mijt is uitgesloten, voer of huisvesting is niet veranderd.
Het zou afgeknabbelt kunnen zijn, maar lijkt me ook onlogisch, want de enige waar ze mee kroeilt en knabbet is Diesel, mijn andere pony en die staat er al bij sinds ze 7 maanden is. ook nooit gezien dat hij aan de manen knabbelt.

Heeft ze nu misschien een lichte vorm van zomerexceem? En zo ja, hoe kom ik daar achter? Dierenarts zegt dat ik daar misschien van de winter achter kom als de manen dan weer gaan groeien, maar ja dat gaat ook niet zo snel natuurlijk.
Ik kan haar volgende jaar optijd een exceem deken op doen, kijken hoe t dan gaat. Deken afdoen en kijken of ze dan gaat schuren, maar ja dat blijft dan ook gissen.
Dus wat te doen?

Edit: foto's
Afbeelding
Afbeelding

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:59

Hoi,

Ik had weer een vraagje, en waar kan ik dan beter terecht dan bij jullie ;)
Mijn fjord staat nu een week lang op boxrust (voorgeschreven) omdat hij is ingespoten voor artrose.. Hij komt 2x per dag de stal uit om aan de hand te stappen. Normaal staat hij hele dagen buiten en alleen s'nachts binnen..

Nu vroeg ik mij af; Als ik zijn eczeemdeken nu afhaal, is er dan nog een grote kans dat hij last gaat krijgen van jeuk?

Hij staat dus op stal, is wel een stal met aan de voor en achterkant een opening om door naar buiten te kijken..

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:15

Ik zou de deken er gewoon oplaten, echt waar. :) Koos heeft eens een uurtje zonder deken in de stal gestaan, en er was al flink wat geschuurd toen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:31

Wel inspuiten voor artrose, maar dan wel in de box zetten?
Rare combinatie zeg, jeetje.
Op stal is er ook allerlei gevlieg, dus lekker omlaten.

Volgende week wordt het inderdaad weer warmer, dus pas op mensen!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:33

Ja hij is ingespoten voor artrose, hij moet veeeeeel gestapt worden, maar hij mag niet uit zn plaat, dus vandaar dat er boxrust is voorgeschreven en moet ik veel aan de hand stappen..

Maar bedankt voor jullie adviezen, dan laat ik de deken gewoon om :)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:38

Ik heb de deken voort iedere zaterdag op zondag nacht af (de andere nachten staan ze buiten) en dat gaat perfect.
Ik denk dus dat het per paard verschillend is en iets anders dan proberen kun je niet (of voor safe gaan ;) ).

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:08

Jaime, als je paard dag en nacht buiten staat, gaat hij écht niet uit zijn plaat. Paarden die een flinke tijd binnen staan doen dit juist omdat ze opgekropte energie hebben.
Ik zou wel de deken ophouden als je zelf twijfelt.

Ik denk trouwens dat ik vanacht de 0 grams regendeken toch maar opdoe. Mij viel gisteren op dat zijn vacht toch al echt aan het veranderen is en hij is zo sloom af en toe. Ik denk dus dat hij zijn wintervacht al aan het aanmaken is en het af en toe wat koud heeft, wat energie vreet. Met een regendekentje op (ik denk gewoon over de eczeemdeken, is toch alleen voor snachts) maakt hij minder snel een dikke winterjas aan én krijgt hij het niet snel koud.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:27

Hij staat snachts altijd op stal, overdag van 8 tot half 5 op de wei.. Maar altijd als hij sochtends op de wei gezet word heeft hij eerst even gekke 5 minuten, vandaar dat de DA dit voor heeft geschreven, dus daar vertrouw ik maar even op..

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:05

niemand een antwoord op mijn vraag?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:34

diesel_ schreef:
niemand een antwoord op mijn vraag?

laten onderzoeken door veearts en diagnose laten stellen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:38

diesel: je kan het testen met een deken volgend jaar. Daarnaast kan ze misschien ook last hebben van gewoon jeuk door broeierigheid en zweet e.d. Heb je foto's van staart en manenkam van dichtbij, dat is beter te beoordelen.
Beetje uiterlijke kenmerken van eczeem zijn bijvoorbeeld o.a. ribbels in de manenkam, veel schilfers enz. Vaak is er een stereotiep schuur gedrag te waarnemen en is bij echte eczeem geen enkel paaltje of wat veilig.

Jaime: Nou, ik zou m'n pony dan lekker aan de hand laten stappen, de anderen ondertussen naar buiten laten gaan, en dan na 10 min kwartier ongeveer die van mij erbij zetten. Dan gaan ze lang niet zo uit hun plaat. Maja, ieder zijn keuze.

Pinky: ik ga voor safe laatste tijd :D Ik den dat ik Shadow prima op stal kan laten zonder deken, en overdag evt. ook wel op de wei. Maar durf het gewoon niet aan haha.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:17

mijn deken is overleden :')
alleen 1 nadeel.. die andere heb ik dus nog niet kunnen ophalen bij de kleermaker omdat ik ziek ben :+

2 gaten van 30 bij20 (beide kanten bil) en tálloze kleinere happen eruit..
rigoreus gesloopt dus..
als er iemand trek heeft in een speklap? ben dat sloopmormel intussen meer dan zat.. van de week mijn nichtje aanvallen, mijn paard non stop aanvallen en vandaag ging hij te ver, mij ook nog aanvallen...

mijn monster heeft overigens jeuk onderaan zijn hals := hij staat als een of andere dwaze wever met zo'n gelukzalige blik in zijn ogen over de bovenkant van hek/staldeur/voerbak te raggen :=

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:34

zij schreef:
Flosje446 schreef:
Als Senna had kunnen huilen, dan zou ze dat ook echt doen als ze buiten staat tijdens een regenbui. Ze heeft er gewoon een gruwelijke hekel aan. Ze staat 's nachts buiten dus dan gaat er toch maar een regendeken op. Als ze 's nachts binnen had gestaan dan had ze zonder regendeken gestaan.

lijkt me logisch, tenzij je enorme lekkages hebt :+ :D ;) }>

Nee hoor is niet logisch. Als ze overdag buiten staat met regendeken en 's nachts binnen dan staat ze binnen ook gewoon met regendeken. De pensionhouder wisselt bij ons niet de dekens.
Ik net Senna weer helemaal ingepakt met eczeemdeken en regendeken, belt net een stalgenootje dat ze de paarden gaat binnenzetten. Ach ja, ben benieuwd of Senna en haar eczeemdeken morgen nog heel zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:47

Zo, de EJ is binnen :)
Kon hem dus alleen niet passen, heb hem wel even op de Pagony gelegd en zoals het lijkt zal hij perfect passen; de hals leek minstens even lang en het lijf iets korter, wat perfect zou zijn!
Morgen sleep ik hem mee maar denk dat het nog rotweer is en dan laat ik hem mooi af ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:10

Die van mij heeft sinds enkele weken erg jeuk bij d'r buik/ribben. Zal wel door het verharen komen :D

Het is eigenlijk wat hé, die peerdjes van ons. Ze houden ons zo bezig en zijn echt zorgenkindjes. Tenminste die van mij is dat wel. Elke dag opnieuw sta ik weer klaar voor d'r, *zucht* als zij er ineens niet meer zou zijn, denk echt dat ik gek wordt ofzo dan.
Afijn,

op=op: Hij kan goed lijken, maar als die dan eenmaal op ligt ineens heel anders zitten. Hoop wel voor je dat ie past.

Trouwens, heb shadow alweer 2 daagjes zonder vlechten staan en heb vanmiddag eens even haar manenkam/hals goed bekeken. Wat me opvalt is dat ze in de zomer toch een beste nek heeft, waar in de winter maar weinig van overblijft. Ook heeft ze wel een best los velletje bij haar hals. Eerder stond dit helemaal strak. Haar manen zijn over de gehele lengte van de manenkam aan de kant waar het haar heen valt geschuurd/kapot, weet ik het. Echt heel apart. Heb de manen wel weer even iets geknipt, ze groeien echt als kool.

Maar het stomste vind ik nog gewoon dat ik nu dit jaar niet meer aan haar staart mag zitten. Om het minste geringste knijpt ze haar kont tussen d'r billen, deed ze eerder nooit. Ze is best behoorlijk veranderd sinds ze verhuist is. Maar ze zit wel veel lekkerder in haar vel, en dat is haar aan te zien.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 06:19

Goh, dat van die staart! Dat heeft mijn merrie nou ook. Daar snap ik niets van want je zou verwachten dat ze het fijn vindt als je daar wat kriebelt. Ik mag er wel leovet insmeren maar ze knijpt inderdaad enorm. Laatst moest ik haar temperaturen samen met de DA en dat ging hartstikke moeilijk. Nooit de link met de exceem gelegd totdat ik jouw berichtje las. Zijn er meer mensen met die ervaring?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:06

Vies vindt het juist erg lekker als ik aan zijn staart zit, maar wel alleen maar als ik het heel zachtjes doe. Anders gaat hij ook knijpen.
Bij de manenkam was dat voordat hij de deken opkreeg hetzelfde. Ik mocht erin kriebelen met mijn vingers, maar écht niet met zo'n pinnenborstel erdoorheen kammen. Dat deed hem gewoon pijn leek het wel. Misschien is het bij die van jullie ook gewoon gevoelig?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:06

ik heb de deken toch maar opgehouden de afgelopen dagen, alleen vannacht regende het heel erg dus baalde ik weer dat ik hem niet afgehaald had. Ik heb hem net afgedaan. Kan hij even drogen en zag geen vliegjes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:30

Ze drogen toch wel redelijk snel hoor de dekens, ik heb door schade en schande geleerd de deken echt NOOIT af te doen als je paard nog duidelijk symptomen heeft.
Bij mij kwam het iedere keer uit op een jeuk-explosie :(

Wisse staat lekker bloot, hij is gisteren om 4 uur thuisgekomen en ik wilde hem sowieso even zonder deken bij de Friese merrie inzetten om schade te voorkomen. Zij heeft ook eczeem en ik heb haar deken ook even afgedaan zodat die niet kapot zou gaan. Beide lopen dit weekend sowieso zonderk, het stormt hier al de hele week dus echt geen vliegjes te bekennen. Wisse stond sowieso al alleen nog onder de vliegendeken, zonder hals en heeft geen jeuk. Zijn staart en een klein plekje onder de buik zijn nog wat gevoelig. Ook een kwestie van vaker/meer smeren, wat afgelopen maand zonder mij denk ik ook minder is gebeurd dan als ik het zelf doe.
Morgen spuit ik Storm&Wisse weer in met de Defendog, kan me voorstellen dat die zijn werking flink verliest met zulke stevige regen!

Enige waar ik over zit te twijfelen is of ik de regendekens al op zal doen.
Ik wil Wisse toch niet te dik in de vacht hebben enerzijds, anderzijds vind ik het voor hem wel goed om zelf wat vacht en weerstand te kweken aangezien het de afgelopen 3 jaar een stalpaard is geweest.
Misschien ook wel zo lekker voor hem, om in de winter in ider geval bloot te lopen?
Hij komt deze winter snachts op stal en overdag in de paddock met schuilstal.
Qua vacht maakt het misschien voor mij niet eens uit, aangezien hij nog maar 3 is zal ik er toch niet te vaak/lang mee rijden immers.

Als Storm blijft -even afhankelijk van wat ik aan stalling zou moeten betalen en of ik een geschikte koper kan vinden- staat hij 24/7 buiten.
Afgelopen winter heeft hij ook zonder deken gestaan vanaf januari (werd steeds gemold in de nieuwe groep, daarvoor enkel een fleecegevoerd regendekentje) en zijn vacht viel prima mee te rijden.

Wat doen jullie; wie doet in de winter bloot en wie een deken en houd je rekening met het feit dat ze anders het hele jaar rond onder een deken lopen?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 05-09-09 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:34

Hier heeft het ook zo verschrikkelijk geregend. Ik werd er wakker van en moest ook even aan mijn paard denken. Maar ach, normaal had ie in zijn blote kont in die buien gestaan. En de deken droogt vrij rap, dus waarschijnlijk geen probleem. Een regendeken doe ik niet, dan nog liever de deken af. Als het hard regent en je hebt een regendeken zonder hals over de eczeemdeken, dan ben ik bang dat het vocht van het halsstuk, in de rest van de eczeemdeken trekt. Met gevolg dat de binnenkant van de regendeken nat wordt. Tja en die droogt niet zo rap en dan staat je paard echt met een natte deken op, zelfs als het dan droog wordt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:36

Dat is bij nog nooit gebeurd.
Heb trouwens een foto gevonden van Darren met mijn creatie op.
Is niet zo duidelijk maar geeft wel een beetje een beeld.
Hier heeft hij dus mijn eigenvermaakte hals om met regendeken er overheen.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:39

@opisop-shop, als je niet zo vaak met hem gaat rijden, liet ik hem lekker in zijn blootje deze winter, dan maar wat lager uitstappen.
Die van mij wordt ingereden volgend voorjaar, dus ik zal het ook nog tegen gaan komen, hij is nu 4. Maar ik vind het zo sneu, als ze hun hele leven lang 365 dagen per jaar onder een deken moeten staan.

Loopt de regen zo niet onder de deken?