Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:33

Hoi allemaal,
via de zoekfunctie kwam ik in dit topic terecht. Aangezien jullie wss meer verstand hebben van deze ziekte stel ik hier mijn vraag (ik hoop dat dat geen probleem is). Iemand maakte een opmerking over cushing naar aanleiding van een krullende vacht. Ik zelf dacht dat dit altijd gewoon door de regen kwam :+ aangezien het voornamelijk op de rug/kont is, maar ik heb verder geen idee van hoe een cushingvacht eruit ziet.
Als ik naar de symptomen kijk herken ik er niet zo heel veel van terug. Pony is een paar jaar terug hoefbevangen geweest (is ook te dik geweest) maar daar overheen gekomen en heeft er al een tijd helemaal geen last meer van. Momenteel kampt ze met benauwdheidsproblemen, hierdoor viel ze ook af, ze krijgt nu meer bijgevoerd en is weer wat aangekomen. In de zomer heeft ze een mooie korte vacht en verharen is ook geen probleem. Pony is (ondanks benauwdheid) ontzettend actief, opgewekt oftewel ik kan me niet echt vinden in de symptomen die ik op internet las, behalve de hoefbevangenheid en evt insulineresistentie en de krulletjes in haar vacht. Maar ik ben toch wel benieuwd wat jullie er van vinden. Pony staat trouwens 24/7 buiten met schuilstal waar ze zelf voor kan kiezen, vandaar dat ik er altijd gewoon vanuit ben gegaan dat het komt door de regen, volgens mij wordt het dan ook erger :)
Edit: pony is nu 21 jaar

Winter 2010
Afbeelding

Met sneeuw vorige maand
Afbeelding

Zomervacht (zomer 2008)
Afbeelding

Er zijn geen problemen met verharen :+
Afbeelding

Het is voornamelijk bovenop de rug en kont, maar ik heb er niet zo'n duidelijke foto van kwam ik achter.
Ik heb wel een filmpje van gisteren:

Januari 2007, hier was de pony hoefbevangen
Afbeelding

alvast bedankt :)

mysa
correspondent/vertaler

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:00

Ik ben ook nog geen echte kenner, maar eigenlijk zien mijn ijslanders er heel vaak zo uit. En die ik had, hadden zeker geen cushing en van die ik nu heb heeft er 1 zeker geen cushing, dus tja, geen idee of deze het heeft, maar vacht alleen zegt dus niet zoveel als het ras zo'n dikke vacht heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:04

mysa schreef:
Ik ben ook nog geen echte kenner, maar eigenlijk zien mijn ijslanders er heel vaak zo uit. En die ik had, hadden zeker geen cushing en van die ik nu heb heeft er 1 zeker geen cushing, dus tja, geen idee of deze het heeft, maar vacht alleen zegt dus niet zoveel als het ras zo'n dikke vacht heeft.

Ja, ze heeft een onwijs dikke vacht in de winter, ik heb altijd gewoon gedacht dat het van de regen/sneeuw komt. Maar goed, ik dacht toch maar eens navragen :) ik heb geen flauw idee hoe zo'n vacht eruit ziet en hoeveel je daar aan kunt zien (op Google vind ik wel iets maar dat ziet er wel wat anders uit)
Zoals ik al zei dacht ik er zelf verder ook niet aan aangezien ik veel van de symptomen ook helemaal niet herken :n

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:09

Ik laat de beantwoording van je vraag over alleen de vacht over aan de kenners in dit topic. Ook ik ben er nog niet goed in; zeker niet op het gebied van vacht.
Wel kan ik je echt vertellen en ook op het hart drukken dat een paard met Cushing echt niet aan alle symptomen hoeft te voldoen. Mijn paard heeft maar 2 duidelijke kenmerken: terugval in (rug)bespiering (maar geen dikke buik etc.) en terugkerende ontstekingen door verminderde weerstand.
En mijne blijkt dus Cushing te hebben.
Als je het echt wilt uitsluiten, dan is er maar 1 manier: 100 euro investeren en een ACTH test laten uitvoeren. Dan ben je echt zeker van je zaak.
In jouw geval vind ik overigens de insuline en hoefbevangenheid wel 2 redenen om een bloedtest te laten doen...zéker gezien de leeftijd. En het lijkt wel alsof bij jouw pony ook het kenmerk van de bultjes boven de ogen van toepassing is. Daar ben ik trouwens niet zeker van en laat ik verder ook aan andere kenners over. Overigens...weet je zeker dat die van zomervacht echt in hartje zomer was? Want ik vind haar eerlijk gezegd niet echt superstrak in haar vacht zitten daar. En dat is toch al bijna 5 jaar terug. Niet echt recent dus. Je pony heeft wel een héérlijke uitstraling hoor, wat een leukerd! <3

De curly horses ken ik inderdaad ook Dookia, al eens hier in een topic gezien want een bokster heeft er 2 volgens mij...

Ipsilonka; wauw: spierwit zeg haha, knap hoor! Of zitten de gele vlekken nét aan de andere kant? Lol...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:15

Ik weet niet of het een typisch cushing-probleem is, maar mijn pony heeft ook een paar jaar benauwdheidsklachten gehad in het voorjaar, in de tijd voor ik haar liet testen op cushing. Sinds ze pergolide krijgt is dat helemaal weg (op een reactie met een slechte baal hooi na dan).
Als je daar geen andere duidelijke reden voor kunt aanwijzen, en met haar verleden met HB, misschien toch eens testen? Het ligt er natuurlijk aan hoe de pony nu in haar vel zit. Hoeveel last heeft ze van de benauwdheid, en heeft ze nog last met haar voeten...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:20

Nog geen doorgewinterde kenner maar: Ik vind de vacht wat typerend en luchtwegklachten heb ik vaker gehoord, ik zou hem gewoon testen als je het zeker wil weten. Vooral om mogelijke klachten in de toekomst te voorkomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:26

Imago01 schreef:
Ik laat de beantwoording van je vraag over alleen de vacht over aan de kenners in dit topic. Ook ik ben er nog niet goed in; zeker niet op het gebied van vacht.
Wel kan ik je echt vertellen en ook op het hart drukken dat een paard met Cushing echt niet aan alle symptomen hoeft te voldoen. Mijn paard heeft maar 2 duidelijke kenmerken: terugval in (rug)bespiering (maar geen dikke buik etc.) en terugkerende ontstekingen door verminderde weerstand.
En mijne blijkt dus Cushing te hebben.
Als je het echt wilt uitsluiten, dan is er maar 1 manier: 100 euro investeren en een ACTH test laten uitvoeren. Dan ben je echt zeker van je zaak.
In jouw geval vind ik overigens de insuline en hoefbevangenheid wel 2 redenen om een bloedtest te laten doen...zéker gezien de leeftijd. En het lijkt wel alsof bij jouw pony ook het kenmerk van de bultjes boven de ogen van toepassing is. Daar ben ik trouwens niet zeker van en laat ik verder ook aan andere kenners over. Overigens...weet je zeker dat die van zomervacht echt in hartje zomer was? Want ik vind haar eerlijk gezegd niet echt superstrak in haar vacht zitten daar. En dat is toch al bijna 5 jaar terug. Niet echt recent dus. Je pony heeft wel een héérlijke uitstraling hoor, wat een leukerd! <3

De curly horses ken ik inderdaad ook Dookia, al eens hier in een topic gezien want een bokster heeft er 2 volgens mij...

Ipsilonka; wauw: spierwit zeg haha, knap hoor! Of zitten de gele vlekken nét aan de andere kant? Lol...

Bedankt voor je reactie! Die zomerfoto is van juni (ze was toen nog wel herstellende/net hersteld van hoefbevangenheid) deze foto's zijn van dezelfde dag

Afbeelding

Afbeelding

De rest ook bedankt voor de reacties!
Last van haar voeten heeft ze absoluut niet meer. De nieuwe hoefsmid kon niks terugzien van de hoefbevangenheid. Ze heeft medicijnen gekregen tegen de benauwdheid en een poosje terug ging het lichamelijk slechter, maar nu weer een stuk beter. In het koppie echter voelt ze zich hartstikke goed, ze is ontzettend energiek en vrolijk.
Het is niet mijn eigen pony. Maar ik zal het er eens over hebben, zeker iets om in de gaten te houden en evt te testen (maar daar ga ik niet over)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:29

Hi Bente!
Wat een gekke vacht inderdaad... Naomi heeft na regen lichtjes een slag op de manenkam en rug. Dat is voor het eerst dat ik het in 7 jaar zie, en ik denk (in het geval van Naomi) bijna zeker dat het door de Cushing komt. Of dat bij jou ook het geval is zou ik niet durven zeggen.

Naomi had ook benauwdheidsklachten, wat resulteerde in heel erg pompen als het warm was of het zonnetje scheen, zonder aanwijsbare redenen (klinisch helemaal in orde). Van de zomer gestart met de medicatie en sindsdien geen problemen meer gehad .

Hoefbevangenheid is ook zeker typerend... Die van mij is ook bevangen geweest (gelukkig snel bij geweest en nu niks meer te zien aan de hoeven).

Maar het hoeft geen Cushing te zijn... Enige manier om het zeker te weten is inderdaad om de ACTH meting te laten doen. (Alhoewel die van mij op basis van klinisch beeld gediagnosticeerd is, was een tijdswinst waardoor ik ook nog voor de invoer van de duurdere medicatie een recept kon krijgen voor de goedkope).

Ben benieuwd wat anderen in het topic hierover zeggen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:38

Als ik zo foto's bekijk door de jaren heen dan valt die vacht me de ene winter erger op dan de andere, maar dan is het ook met name doordat ze nat is. In mijn herinnering horen die krulletjes er in de winter gewoon bij bij haar.
Wbt insulineresistentie, daar weet ik verder niks over, weet alleen dat ze hoefbevangen was. Het schijnt dat ze die benauwdheid eerder heeft gehad (jaren terug, toen ze een jaar of 7 was) daarna nooit meer last van gehad. Het is een tijdje terug echt erg geweest (duidelijk pompen, sneller ademen etc) maar nu gaat het dus weer wat beter. Ze laat echter niet merken dat ze er echt last van zou hebben, maar goed, daar is 't een pony voor, en het is een harde. Dat maakt het ook lastiger.
Ik ga het er iig even over hebben, ik heb de DA zelf ook niet gesproken toen hij kwam voor de benauwdheid dus ik weet ook niet precies wat hij er verder over te zeggen had.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:43

Het kan iig geen kwaad het te testen!
Ben benieuwd hoe het afloopt!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:49

Daar heb je helemaal gelijk in! Helaas ga ik daar niet over. Maar er wordt heel goed voor haar gezorgd, dus ik zal het er sowieso even over hebben :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:16

Illo heeft toen hij 17 was een tijdje last van dat pompen gehad. Hij was toen een hele tijd kreupel geweest dus ik dacht dat het kwam door slechte conditie. Is toen vanzelf weer over gegaan. Hij had het ook in het voorjaar. Achteraf gezien waarschijnlijk door de Cushing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:23

Filfil met name de krullen op de schoft, rug en lendenen van je laatste foto in je eerste post doen mij erg sterk denken aan cushing, ook je menfoto met de krullen op zijn billen. Dat is niet echt een plek waar normaliter zomaar krullen ontstaan.
Die krullen krijg je helaas niet zomaar, dat in combinatie met de bevangenheid doet bij mij de alarmbellen wel rinkelen en ik zou zeker gaan testen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:41

Ogen zijn overvuld; in combinatie met de vacht.. ik zou laten testen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 07:35

Het overvuld zijn van de ogen viel mij ook op, maar dat was ten tijde van bevangen zijn.
Nu vraag ik me af, heeft een paard dat ook als hij bevangen is of is het alleen zo bij cushing? Want dat lijkt me toch niet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 08:40

Ook op de recente foto's hoor..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:12

Dit soort kuiltjes bedoel je?

Afbeelding

Afbeelding

Als ik het zo op de foto's zie zijn die dikker als ze ziek is (toen ze hoefbevangen was), maar zijn nooit hele diepe kuiltjes geweest. Ik zal er eens goed naar kijken als ik haar weer zie, hoe het er nu uitziet. Zit nu vooral heel veel haar overal :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:21

Haar koppie is echt verschrikkelijk lief zeg.. Die eerste foto hierboven <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:24

Haha ja ze is zo leuk... <3 Maar schijn bedriegt hoor, het is een pittige tante :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:24

Fiffill@Wat een schatje!
Ze lijkt zo jong!
Die vacht zou wel cushing kunnen zijn.Die slagen heeft ze die altijd gehad of is dat iets van de laatste (winter)jaren?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:29

geerke schreef:
Fiffill@Wat een schatje!
Ze lijkt zo jong!
Die vacht zou wel cushing kunnen zijn.Die slagen heeft ze die altijd gehad of is dat iets van de laatste (winter)jaren?

Ze is toch echt 21, ze heeft er altijd best jong uitgezien. Zo voelt ze zich ook :))
In mijn hoofd heeft ze die slagen altijd gehad, en ik kom er nu al bijna 12 jaar, maar ik ben echt meer met haar bezig gegaan zo rond 2004/2005. Maar toen kreeg ze die bevangen periodes. Ik ga het er even over hebben, en miss dat er wat opvalt in oudere fotoboeken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:50

Wat een prachtige paardenbloem heb je :D (Fífill betekent paardenbloem in het IJslands) Ik ben benieuwd naar zijn afstamming.

Als ik de slagen in de vacht vergelijk met die van mijn IJslander, dan zie ik wel verschil. Op de eerste foto met de sneeuw lijkt het er wel op, maar latere foto's zijn toch veel krullender dan bij Durinn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:52

Nado schreef:
Wat een prachtige paardenbloem heb je :D (Fífill betekent paardenbloem in het IJslands) Ik ben benieuwd naar zijn afstamming.

Als ik de slagen in de vacht vergelijk met die van mijn IJslander, dan zie ik wel verschil. Op de eerste foto met de sneeuw lijkt het er wel op, maar latere foto's zijn toch veel krullender dan bij Durinn.

Mijn username heeft niks met de pony te maken. :Y) Die is een kruising. Moeder is hoogstwaarschijnlijk een Dartmoor, vader is onbekend. Pony zal nog geen 1.15 meten :) (en het is een merrie :P )
Maar bedankt voor de reacties, ik ga het iig even over hebben volgende keer dat ik er ben, zal jullie wel even op de hoogte houden!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:23

Ze heet Zaza toch? Is echt lang geleden dat ik in jouw profiel heb gespiekt! Nog in de tijd dat er veel foto's van de ezeltjes in stonden haha :) Dus wellicht herinner ik me haar naam niet meer goed haha!

Ben benieuwd wat er uit een ACTH bepaling zou komen. Lastig als het niet je eigen pony is toch altijd!

Ga ook ergens deze week de DA bellen om bij Naomi te laten meten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:43

Ja klopt. Moet mijn profiel weer eens bijwerken eigenlijk maar nooit meer zin in :o