[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:20

appie kan ook op zonlicht reageren,maar dan ook alleen maar op een bepaald tijdstip
zal dan ongetwijfeld met de sterkte/stand van de zon te maken hebben :j

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:22

Nienkebas, je paardje is erg strak in de bespiering en zit vast in de wervelkolom. Je ziet dat de rug geen enkele beweging laat zien en dat het paard kort beweegt en niet vanuit de schouder wegkomt. Het schudden met het hoofd is het laten zien van ongemak. Een goede chiropraktor/osteopaath in combinatie met jack meagher masseur kan je alweer een heel end op weg helpen.

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:30

En - kom ik weer :) - leren rechtrichten zodat je paard zich ook daadwerkelijk kan ontspannen.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:05

Hier kan ook weer redelijk zonder neusnetje gereden wordt. De dagen dat t erg mooi weer is en je veel dingen in de lucht ziet zweven kan ik t beter niet proberen, maar nu met t slechtere weer gaat het goed. fijn :)

nienkebas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:52

ik zal proberen de eigenaar over te halen en anders zal ik zelf wat hulp zoeken van mensen rond ons heen. bedankt! maar het is dus geen geval van een headshaking syndrome bij mijn paardje?

fijn om te lezen dat het met jullie ( meeste paarden ) stukje beter gaat! (:

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:11

FCSA schreef:
Bob1976 schreef:
Merken jullie ook dat het erger is naarmate de zon schijnt? Mijn paard schudt licht, en gaat soms overdreven 'aan de teugel' lopen als hij last heeft. Hij is dan ook wat slomer dan anders. Hij vertoont eigenlijk alleen klachten als het midden op de dag is en als de zon schijnt. Ga ik 's avonds of 's ochtends rijden, dan heeft hij nergens last van. Ik heb geprobeerd met zo'n netje op z'n neus te rijden, maar ik heb het idee dat 'm dat irriteert. Hij lijkt dan juist nóg meer te gaan proesten.

Veel paarden hebben er meer last van bij fel licht (photonische headshakers). Oorzaak wegnemen is het beste, maar je kunt het misschien tijdelijk verminderen door met een hoofdmasker/riding mask te rijden?

Met een hoofdmasker bedoel je dan 'gewoon' een vliegenmasker? Want de oorzaak (licht) wegnemen wordt wat lastig... ;-).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:05

Je hebt speciale maskers voor tijdens het rijden.

cilla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:50

Heeft iemand ervaring in de behandeling van een headshaker dmv de trigeminus zenuw in te spuiten (met wat eigenlijk?) mijn da in de kliniek gaf dit eventueel aan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:00

cilla_x schreef:
Heeft iemand ervaring in de behandeling van een headshaker dmv de trigeminus zenuw in te spuiten (met wat eigenlijk?) mijn da in de kliniek gaf dit eventueel aan?

bij mijn paard hebben ze dat gedaan, in Lienden
ze verdoven dan de zenuwen die daar bij elkaar komen
mocht dat werken ,dan snijden ze deze door en doen er een klemmetje op, maar dan is zijn neus ongevoelig

bij mijn paard kwam het niet door die zenuw, zijn gedrag veranderde niet.

maar als je precies wil weten van hoe en wat , kan je ook bv naar Lienden bellen en vragen wat ze dan doen.

cilla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:41

Is jouw paard daardoor geholpen, dus van het schudden af? Of komen na verloop van tijd de klachten toch weer terug? Ik heb gelezen dat deze ingreep statistisch gezien bij veel paarden geen oplossing is. Wie heeft hier wel goede ervaring mee?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:57

mijn paard bleek wat anders te hebben nl vernauwde bloedvaten in het hoofd en is na een grote reiniging dmv homeopathie helemaal van het schudden af gekomen.

hij heeft 11 dgn ter observatie in Lienden gestaan veel hoofdfoto`s gemaakt en ook van de nek, waar niks op te zien was ,toen door de ctscan en daarop was het te zien.

was het jaar ervoor naar Visdonk geweest ,broncho-scopie en foto`s gemaakt hun uitslag was HS en optie inslapen
hij had het toen erg extreem was erg naar om te zien.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:33

Dag iedereen,
ik heb al een lange tijd niet meer gereageerd in dit topic, maar ik had toch nog enkele vraagjes.

Even een beeld schetsen:
Mijn paard is 12 jaar, schud al 6 jaar.
Dit is begonnen van de ene dag op de andere vanuit het niets. In het begin verschrikkelijk erg, op de weide/stal/tijdens het rijden/...
Het eerste jaar schuurde hij zijn neus tot bloedens toe kapot, had steeds een "loopneus" met witte stippen in.
7 dierenartsen, osteopaat, tandartsen, .. en geen antwoord voor het schudden gekregen.
Ik heb een neusnetje geprobeerd, druppels voor pollenallergie, homeopathische middelen, bronchoscopie, ... zonder resultaat.
Hij kan dagen, maanden niet schudden en dan opeens weer opnieuw beginnen, ik merk geen verschil bij weersveranderingen of seizoensveranderingen.

Nu was ik het na die jaren "vechten" het beu en kreeg ik een aantal bijrijdpaarden waar ik fanatiek mee aan de slag kon dus heeft paardliep zo goed als 2 jaar vakantie gehad. In die 2 jaar heeft hij misschien een 20tal keer een zadel opgehad. De laatste keer was hij verschrikkelijk stout, veel schudden, gestaakt en zelfs gesteigerd (heeft hij in de 8jaar dat ik hem heb, nog nooit gedaan). We zijn vorige maand naar de kliniek geweest voor kreupelheid en daar bleek dat hij hoefkatrol heeft. Volgens de DA kan het zijn dat hij ook mede daardoor schudde. zie ook: [BEH] Revalidatie bij HKO, paard staat al 2 jaar stil

Maar nu ik weer met hem aan het opbouwen ben (ik heb nog geen onregelmatigheid gevoeld *\o/* ) merk ik dat mijn zadel niet meer goed op hem past, dus daarom mijn vragen:

Welke optomingen hebben jullie bij je headshakers?
Welke zadels, bitten, hoofdstellen, ... noem maar op :D

Ik heb een tijdje bitloos gereden met een hackamore (het is nogal een tank) en daar liep hij wel goed op, maar om dressuurmatig te rijden is dit niet ideaal omdat je geen teugelcontact mag hebben. Ik heb ook een mylerbit geprobeerd maar daar vind ik hem niet zo positief op reageren, dus vandaag weer een dubbelgebrokken watertrens eraan gehangen en meneer was weer prettig aan het knabbelen.
Ik heb al eventueel gedacht aan een Rambo micklem hoofdstel, en zelfs een boomloos zadel, maar heeft er iemand dit ook geprobeerd met zijn shaker? Andere ideeën zijn altijd welkom :) Het is niet mijn bedoeling om nog super fanatiek te rijden met dit paard, maar ik moet van de dierenarts hem licht in het werk houden door zijn hoefkatrol.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:11

HKO en headshaking kunnen allebei met scheefheid te maken hebben. Ik zou eens een mailtje sturen naar Antoine de Bodt als ik jou was.. www.hoefkatrol.be

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:22

ik ga hierin met FCSA mee, grote kans dat dit omgangstechnisch/ trainingstechnisch is. Desalniettemin zal het dier pijn hebben (gehad) en daarop gereageerd. Mijns inziens is het van belang dat hij correct aan het werk gaat, dus inderdaad dressuurmatig. zodat hij mooi uitgebalanceerd wordt en zijn lijf de fysiotherapie, en zijn koppie de psychotherapie, krijgt die het nodig heeft.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:28

Het paard was vroeger goed dressuurmatig getraind dmv rechtrichten, zelfs een nieuwe instructrice gehad die volgens AdB werkte, maar heb bij niemand vooruitgang gemerkt. Ik heb in die 6 jaar wel degelijk allerlei dingen geprobeerd, zowel medisch als rijtechnisch :)

Ik vroeg nu gewoon naar optomingen, ik snap jullie goedbedoeld advies maar dat was mijn vraag niet..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:39

Oh ok... duidelijk. Er is kans dat optoming verschil kan maken, zaak is dan alleen wel dat je 't juiste 'ding' vindt. het juiste zadel, hoofdstel, bit. Ik heb zelf bij mijn dieren destijds geen verschil gemerkt met de ene optoming of de andere.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:54

Ik bedoel het niet kwaad hoor, ik heb ook al contact opgenomen met andere AdB instructeurs, maar die hebben ofwel geen tijd, of vragen 60 euro per uur (en ja dat vind ik echt teveel voor een lesje..).
Ik vroeg me dit gewoon af ivm die optomingen omdat mijn huidig zadel echt te krap is voor hem en dus moet uitkijken naar iets anders, wat niet noodzakelijk een engels zadel hoeft te zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:59

wat altijd, in welke stijl dan ook, het belangrijkste is, is dat het voor je paard comfortabel zit. Ikzelf ben niet weg van een hoop boomloze zadels, simpelweg omdat de drukverdeling dan te wensen overlaat. Er zijn natuurlijk ook goede bij, maar over het algemeen heb je het dan over een andere prijsklasse.

vwb hoofdstellen, hier geldt eigenlijk hetzelfde. als het gedrag daarvandaan komt zou je dit moeten merken, bijv. dat het dier het al (in lichte mate) laat zijn bij het aandoen van het hoofdstel, of bij bepaalde wijzen van gebruik ervan.
Deels is dat ook individu-afhankelijk, wat het ene paard prettig vindt vindt het andere een hel.

je zou eens kunnen kijken voor instructeurs van Chris Irwin ook, het gebruik van die methode heeft voor mijn paarden heel veel goed gedaan, in een heleboel opzichten. Ik weet dat er een stuk of vier van in België zitten.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:12

Het "probleem" is dat mijn paard van weinig dingen een probleem maakt. Ik merk weinig verschillen bij andere hoofdstellen, ander bit, bitloos, ... Hij blijft meestal gewoon braaf doorlopen. Bijvoorbeeld bij het mylerbit nam hij het niet zo vlot aan als gewoonlijk bij het opzadelen en hij schuimde er ook minder op, maar anders merkt ik niets tijdens het rijden.

Hij heeft wel momenten dat hij ontploft zeg maar uit het niets, maar ik weet dus niet of dat van de shaking of de hoefkatrol is..
Ik zal even op Chris Irwin googlen :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:15

heb je een filmpje van het rijden/ ontploffen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:29

als appie in zijn schudseizoen zit ,maakt het niet uit wat ik er op leg of aan doe.
bitloos,hack,engels,western.
zadel met boom,zadel zonder, barefoot,ik rijd nu met een ghost vanwege zijn weke rug,(dat past het beste)
ik rijd hem ook wel helemaal optomingsloos,maakt niet uit,als hij schud dan schud hij.
maar het heeft bij hem ook een andere reden dan bij dit paard :j

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:16

Merrieveulen, ik ga je wat filmpjes en foto's via Pb sturen ivm meelezers. Andere geintereseerden wil ik ook altijd pb'en :)

Ellepel, wat is dan de reden bij jouw paard?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:21

ik denk toch iets van wat ze dan hooikoorts of andere allergie noemen omdat het bij hem echt alleen seizoensgebonden is.
hij schud in voorjaar en nog even in najaar en verder niet.
soms in de winter bij strak blauwe lucht en felle zon ook nog iets,dan zal hij ook wel wat van lichtgevoeligheid hebben :j

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:27

Ik heb zelfs een tijdje een dagboek bijgehouden en kon niets merken aan weersveranderingen.. De laatste jaren schudt hij juist minder in het voorjaar en meer naarmate het najaar/winter. Maar hij kon perfect een week schudden en dan 2 weken niet en dan weer wel..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:44

ik heb ook wel eens een dagboek bijgehouden.
appie schud nu al bijna 13 jaar en afgelopen voorjaar was het wel de ergste van alle afgelopen jaren,maar dat kwam ook door het weer.
dit najaar heb ik juist weer kinder schudden gezien van hem,dus wod het weer afwachten tot ongeveer maart volgend jaar,zoda de hazelaar gaat bloeien begint hij meestal :j