[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:25

Meeste dierenartsen geven verkeerd advies mn om niet op te bouwen. Ik ben begonnen met 1/8. Oke, het is een gepruts, maar voorkomt veel ellende. Door het rustig op te bouwen, heb je veel minder last van bijwerkingen. In het begin dacht ik ook wel eens wat voor verschil zou ik moeten merken, nooit hoefbevangen geweest. Toch veranderde het karakter heel erg ten goede. Ongemerkt was er toch veel veranderd

brakke

Berichten: 214
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: meer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:02

Waarom hadden jullie laten testen? Zagen jullie zelf iets of was het gewoon de leeftijd?
Moet toegeven dat ik een beetje in dubio zit. Maar ik ga zowiezo de dosering en opbouw aankaarten bij de dierenarts.

_Carien

Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:11

Darinka, succes met het beslissen over wel of niet starten. Met zo'n grensgeval zou ik het 't wel waard vinden om nog een keer te testen als het klinisch beeld en het verleden( bv eerder HB geweest) geen bijzonderheden geven. Ik lees ook goede ervaringen, een stalgenoot begon er toevallig vanmiddag ook over, met Hypobalance ipv Prascend. Zeker met zo'n grens geval wellicht de moeite waard?


@ brakke, sterkte. Het is echt even accepteren, wat jij beschrijft voelde ik net zo. Ik dacht nu kan ik hem wegbrengen, tot je ook de goede verhalen leest. Er is denk ik echt een middenweg in te vinden.

@ AaronYve, wat fijn dat het dunne mestwater weg lijkt te zijn. Houden zo!

Ik ben sinds 2 dagen begonnen met de Prascend voor mijn ruin. Ik vind het even lastig op het moment. IIk zie dat hij niet helemaal zichzelf is.
Sinds donderdag gevoelig op het harde ( bekend mee ivm dunne zolen), sloom uit de boks komen en zijn ogen staan net iets anders. Wel nog boevig gelukkig, hij ontsnapt al zijn hele leven uit de paddock of de boks als hij een gaatje ziet. Ik probeer me daar maar aan vast te klampen. Hij lijk het ook moeilijker te hebben met het warme weer. Twijfel enorm over scheren. Hij staat op vroeg pensioen, wordt wel in beweging gehouden met wandelen e.d. Het gaat dan zo tegen mijn principes om een paard te scheren, een paard wat vol in het werk staat vind ik weer wat anders. Hebben jullie de keuze gemaakt om juist wel te scheren, of niet?
Of het hele plaatje al aan de medicatie te wijten is durf ik niet te zeggen gezien dat ik nog zo kort ben gestart. Ik ben nu gestart met 1/2 pil, 18 december komt de dierenarts voor zijn tanden en wil ik gelijk bloed laten controleren. Ik wil tot die tijd op een 1/2 blijven na alle ervaringen die ik hier lees. Ophogen kan altijd nog. Hij heeft nog niks door dat er iets verstopt zit in een halve appel :+

Succes allemaal!

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:28

Misschien eerst beginnen met 1/4 pil ?!

brakke

Berichten: 214
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:17

Maris schreef:
Misschien eerst beginnen met 1/4 pil ?!

Ik zowiezo, maar ik ben toch benieuwd of iemand zijn paard medicatie zou gevev als er geen symptomen zijn? Daarom de vraag waarom hebben jullie laten testen?

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:21

Mijn pony heeft al jaren een niet zo beste vacht en dit jaar was ie ook raar gekleurd.
Daarnaast herdtellen wondjes slecht en heeft ie ophopingen boven zn ogen.
DA moest toch komen dus gelijk laten prikken..

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:30

brakke schreef:
Maris schreef:
Misschien eerst beginnen met 1/4 pil ?!

Ik zowiezo, maar ik ben toch benieuwd of iemand zijn paard medicatie zou gevev als er geen symptomen zijn? Daarom de vraag waarom hebben jullie laten testen?

Krulvacht, veranderd gedrag, vetbulten boven ogen, erg mager geworden, bespiering sterk afgenomen

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:33

brakke schreef:
Maris schreef:
Misschien eerst beginnen met 1/4 pil ?!

Ik zowiezo, maar ik ben toch benieuwd of iemand zijn paard medicatie zou gevev als er geen symptomen zijn? Daarom de vraag waarom hebben jullie laten testen?

Die van mij werd bevangen, anders had ik niet laten testen, ik heb de prascend wel langzaam opgebouwd.
Ze krijgt het nu 2 jaar, en is heel fit, soms erg sjago, dan geef ik een poos minder of niks en start in de zomer weer.
Scheren heb ik afgelopen voorjaar gedaan, nu niet want ze is met pensioen.
En waarom liet jij testen brakke?

marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:08

Zo ik kom mij hier ook melden, mijn shetlander Pep is ook positief getest op PPID met 48.8 pmol dus zodra de prascend er is, mag ik ook beginnen. De dierenarts zei 1/2 pil maar ik ga beginnen met 1/8 Pep weegt zo'n 180 kg dus eerst zo aan kijken wat het doer met hem.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:10

Mijne had 47. Ik geef ook 1.8ste

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:51

_Carien schreef:
@ AaronYve, wat fijn dat het dunne mestwater weg lijkt te zijn. Houden zo!

Ik ben sinds 2 dagen begonnen met de Prascend voor mijn ruin. Ik vind het even lastig op het moment. IIk zie dat hij niet helemaal zichzelf is.
Sinds donderdag gevoelig op het harde ( bekend mee ivm dunne zolen), sloom uit de boks komen en zijn ogen staan net iets anders. Wel nog boevig gelukkig, hij ontsnapt al zijn hele leven uit de paddock of de boks als hij een gaatje ziet. Ik probeer me daar maar aan vast te klampen. Hij lijk het ook moeilijker te hebben met het warme weer. Twijfel enorm over scheren. Hij staat op vroeg pensioen, wordt wel in beweging gehouden met wandelen e.d. Het gaat dan zo tegen mijn principes om een paard te scheren, een paard wat vol in het werk staat vind ik weer wat anders. Hebben jullie de keuze gemaakt om juist wel te scheren, of niet?
Of het hele plaatje al aan de medicatie te wijten is durf ik niet te zeggen gezien dat ik nog zo kort ben gestart. Ik ben nu gestart met 1/2 pil, 18 december komt de dierenarts voor zijn tanden en wil ik gelijk bloed laten controleren. Ik wil tot die tijd op een 1/2 blijven na alle ervaringen die ik hier lees. Ophogen kan altijd nog. Hij heeft nog niks door dat er iets verstopt zit in een halve appel :+

Succes allemaal!


Het is al bijna een jaar weg dus dat zit wel goed gelukkig.

Ik scheer alleen in het voorjaar maar dat is omdat het wisselen lang duurt bij hem. maar scheren kan je paard wel goed doen als je ziet dat je paard last van de warmte heeft.
Zo erg zijn dekens niet
Veel succes iig,nog ff volhouden

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:08

brakke schreef:
Waarom hadden jullie laten testen?


Omdat ze in korte tijd erg oud eruit begon te zien.

Haar vacht werd krullerig en goudkleurig op het einde van het haar.

_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 08:09

Mag ik me ook melden? Mijn 15 jarige haflinger is vorige week ook getest en had een waarde van 112. Ik had 'm laten testen omdat hij de laatste 2 jaar echt heel erg aan het kwakkelen is met z'n gezondheid, vaak oogontsteking, artrose, 3x peesblessure, heel dik blijven ondanks rantsoen en bewegen, overmatig zweten enz. Hij stond vorige week non stop te zweten en de DA was er voor een ander paard en toen bloed laten afnemen.

Advies van de DA is om een aantal weken te beginnen met 1/2 tablet. Ik ga nu eerst een week een 1/4 tablet doen en dan naar 1/2.

Hij staat 24/7 buiten en twijfel om hem nu te gaan scheren. Ik heb gewoon dekens liggen dus hij kan helemaal geschoren worden. Koud heeft hij het toch nooit en ervaring uit het verleden is dat helemaal het meeste verlicht en dat hij met alleen de hals eruit toch nog vaak warm heeft.

Zijn er overigens nog mensen in dit topic die het voor elkaar hebben gekregen om Pergolide te krijgen via de apotheek of geeft iedereen de retedure prascend?

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:57

Hier in Belgie is Pergolide al een aantal jaar niet meer op de markt.
In Engeland bestellen gaat ook niet, want dan wordt alles tegengehouden door de medi-crime-unit van de douane.
Dus ja, ik zit al jaren aan de dure prascend }> :D

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:01

Wat betalen jullie trouwens voor de prascend? Daar ben ik wel erg benieuwd naar.

brakke

Berichten: 214
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:04

[/quote]
Die van mij werd bevangen, anders had ik niet laten testen, ik heb de prascend wel langzaam opgebouwd.
Ze krijgt het nu 2 jaar, en is heel fit, soms erg sjago, dan geef ik een poos minder of niks en start in de zomer weer.
Scheren heb ik afgelopen voorjaar gedaan, nu niet want ze is met pensioen.
En waarom liet jij testen brakke?[/quote]

Eigenlijk heel stom hier, de dierenarts kwam voor enting en tanden. Dit was een nieuwe omdat de andere er mee gestopt was. Hij zei dat hij aanraadde om te testen vanaf 18 à 20 jaar en Al is 21. Dus ik dacht doe maar, test was nu gratis.
Nu ze positief is, ben ik gaan lezen en heb ik schrik om met medicatie te beginnen. Prascend is niet nix en houdt de ziekte niet tegen, maar beheerst de symptomen? Of zie ik dat verkeerd?

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:08

Eliana schreef:
Wat betalen jullie trouwens voor de prascend? Daar ben ik wel erg benieuwd naar.


Van de week weer een nieuwe doos gaan halen. Om en bij de 121 euro per 60 pillen.
Daar zit wel mijn korting van 10% al in :=
Heb nu maar een grotere doos besteld. Krijg ik meer korting :+

Brakke prascend houdt de ziekte niet tegen, maar reguleert wel weer het acth-gehalte en hiermee ook het cortisone gehalte in het lichaam. Wat op zich alleen maar goed is voor het paard.

Mijne zit al een jaar of 7 aan de pillen. Ik ben blij dat ze er zijn, want anders was haar tijd hier al lang op geweest.

Edit, ik lees nu even terug en je paard heeft geen enkel symptoom. Eerlijk, dan zou ik er ook geen pillen gaan instoppen. Maar dat is mijn idee, hierover zijn de meningen ook nogal verdeeld.

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:27

Ik betaal hier 38 euro voor 10.
Mijn pony kreeg een lange tijd maar 1/8, maar nu 1/4 en maandag gaan we weer de waarde prikken.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:45

Eliana schreef:
Ik betaal hier 38 euro voor 10.
Mijn pony kreeg een lange tijd maar 1/8, maar nu 1/4 en maandag gaan we weer de waarde prikken.


38 euro voor 10 pillen??? Jezus ik betaalde 22 euro voor 10

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:46

Hier betaal ik 130 voor 60 tabletten. Gelukkig hoeft mijn pony maar een halve per dag dus dan komt het op iets meer dan een euro per dag. Ik wil hem komend jaar weer opnieuw testen wanneer hij niet bevangen is, zien of hij dan betere resultaten heeft. Nu had hij behalve hoefbevangenheid geen verdere symptomen en zat goed in zijn vacht. We zullen het zien.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:37

Ik zit nog niet op de medicatie

Feb/maart ga ik weer bloedprikken om te zien wat de waarde is.

Ik geef nu aangemeten kruiden en lijkt goed te gaan hij is stuk vrolijker. Maar soms kan hij wat down kijken uit zn ogen.

We gaan het zien over 4 maanden.

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:57

Ja mijn dierenarts is niet goedkoop.. daarom was ik wel benieuwd wat jullie betalen.

paljaslaura

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:57

Dat jullie (althans ik lees hier best wat) zo 'verslagen' waren met de diagnose PPID. Mijn DA zei juist ik 'hoop' dat dat het is want dan heb je vaak met de medicatie je paard weer helemaal terug. Tuurlijk hoop je dat niet want het is veel fijner als ze niks mankeren maar dan had ie binnenste buiten gekeerd moeten worden waarom hij ineens zonder aanleiding zo afviel. En inderdaad nu opgebouwd naar een halve pil en ik heb mijn oude paard weer terug.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:05

Ik haal dozen van 160 pillen, betaalde vorige keer ongeveer 270 euro.

Ik was met Dennis echt heel blij dat hij de diagnose kreeg, ik was er al 1,5 jaar van overtuigd maar met de 1e test kwam er niets uit. Hij was echt ziek.
Bij Judith was ik verrast, maar blij dat ik haar kon helpen.
Bij Roos had ik het idee van 'ik zei het toch'. Dierenarts zei dat het onzin was, waardes waren extreem hoog, 3 dagen later stond ze bevangen en een half jaar later heb ik haar moeten laten gaan.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:11

Ik was ook soort van blij met de uitslag. Ik kon al jaren de vinger er niet op leggen. En hij gaat nu lekker. Alleen zn vacht moet er nog af.