[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:34

jee...wat erg!Ze ging juist weer wat beter? |(
Heel veel sterkte! :(:)

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:38

ZE had een korte opleving....ik hoopte zo dat die van lange duur zou zijn. Helaas ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:39

Syrianda schreef:
ZE had een korte opleving....ik hoopte zo dat die van lange duur zou zijn. Helaas ;(

het is gewoon een rotziekte... :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:39

Wat ontzettend rot.. soms mag het gewoon niet zo zijn.. -O-
Veel sterkte!

Odysseus

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:40

Sterkte Syrianda. :(

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:51

Ben er naar van. ZE was mijn maatje.
....op momenten denk ik echt had ik maar dat gedaan, of misschien zou dat helpen.
Twijfels blijven........dat zal langzaam moeten slijten vrees ik.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:08

Heel veel sterkte Syrianda

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:32

Heel veel sterkte syrianda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:13

Veel sterkte Syrianda.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:18

Je hebt het goed gedaan voor je maatje, Syrianda. Niet over twijfelen, je hebt genoeg verdriet aan het missen van haar. :(:)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:10

sterkte

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:12

Dat is ook zo.

Mijn vriend en ik hebben haar tot eind gesteund. Dat was erg fijn. Bedankt allemaal.
We hebben vele fijne herinneringen. Dat is zo mooi.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:12

Wat erg Syrianda, sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:53

Syrianda schreef:
Ben er naar van. ZE was mijn maatje.
....op momenten denk ik echt had ik maar dat gedaan, of misschien zou dat helpen.
Twijfels blijven........dat zal langzaam moeten slijten vrees ik.

geen twijfels hebben,je hebt het goed gedaan...je weet het,beter dag te vroeg inslapen dan een uur te laat!
26 jaar is een mooie leeftijd.Het verdriet zal slijten,heeft veel tijd nodig.De mooie herinneringen blijven!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:03

Geerke dat klopt.
Beter te vroeg dan te laat.

Ik moet het nog ff loslaten.
Heb inderdaad mijn best gedaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:33

Syrianda :(:) Het is goed zo. Het heeft niet zo mogen zijn. En 26 is een prachtige leeftijd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:35

Jannepauli schreef:
. Gelukkig beweegt ze nu weer uit zichzelf - niet perfect natuurlijk maar het gaat weer de goede kant op. (Klopt hard af)

Gelukkig beweegt ze weer wat uit zichzelf: goed teken. Knuffel voor Pauli :(:)
en voor jullie natuurlijk ook :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:46

Heel veel sterkte Syrianda!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:13

janouk schreef:
Syrianda :(:) Het is goed zo. Het heeft niet zo mogen zijn. En 26 is een prachtige leeftijd.

Klopt. En het is inderdaad een mooie leeftijd.
Helemaal waar.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:53

Hoi allemaal,

Ik kom even in dit topic binnen vallen.
Mijn 20 jarige KWPN'er heeft volgens de de testen cushing. (ACTH waarde van 195) Na deze uitslag ben ik uiteraard begonnen met medicatie, prascend. Uit onwetendheid (en slecht geïnformeerd) ben ik begonnen met een hele pil, daar werd mijn paard doodziek van, dus daar ben ik toen direct weer mee gestopt. Na een poos ben ik heel rustig aan begonnen met 1/4e pilletje. Daar deed hij het redelijk op, was nog steeds wel wat lusteloos. Na een maand of twee heb ik de dosis verhoogd naar een half pilletje. Gelijk weer verlies van eetlust(at helemaal niks meer, dagen lang) en zeer lusteloos.
Aan de hand van deze sterke reactie op deze medicatie heb ik hem van de medicatie af gehaald. Een tijd zonder medicatie gedaan en dat ging perfect. Enige waar hij last van heeft is een dikke (niet krullende) vacht. Wanneer ik hem eens in de zoveel tijd scheer helemaal geen probleem. En overmatig plassen (deze conclusie trek ik uit zijn vieze stal, echter heeft hij dit probleem wel al zijn hele leven).

Nog een keer een test op cushing gedaan, omdat ik zekerheid wilde, weer positief getest. Toen heb ik gekeken naar een alternatief medicijn en kwam ik uit op bromocriptine. Dat heb ik rustig opgebouwd, maar weer reageerde hij daar zeer slecht op. Na een paar dagen was de glans al uit zijn ogen verdwenen.
Aan de hand hiervan heb ik ervoor gekozen om hem niet meer op medicatie te zetten.

Dit is ondertussen al twee jaar geleden. Hij staat nu nog steeds zonder medicatie, ik start succesvol met hem op M2 niveau, en hij krijgt geen extra symptomen. Het enige wat hij nog steeds heeft is een dikke (niet krullende) vacht en een vieze stal. Wel heb ik hem op een zoveel mogelijk suikervrij dieet staan. Hij krijgt alleen kuilgras (hooi kan hij niet tegen ivm luchtwegproblemen, hij gaat hoesten en krijgt last van zijn bronchiën), compactgras en een halfje spelt per dag met vitaminepoeder en olie te eten.
Van de dierenarts kreeg ik het advies om hem niet meer op gras te zetten, maar dat vind ik niet paardvriendelijk. Hij staat dus al 2 jaar lang gewoon elke dag de hele dag op het gras (van april t/m oktober). En hij heeft nog nooit symptomen van hoefbevangenheid vertoont (hoefsmid houdt zijn voeten streng in de gaten).

Mijn vraag nu aan jullie, wat vinden jullie hiervan? Denken jullie dat ik hem op deze manier goed houdt? Ik vraag mijzelf wel eens af of hij niet te weinig voer krijgt voor de arbeid die hij moet verrichten. En hij krijgt gewoon nog steeds wel wat suikers en eiwitten binnen. Hij doet het verder super goed, oogt fris en vrolijk en heeft zin om te werken. Dus wat dat betreft lijk ik het goed te doen. En toch zit het mij nog steeds niet helemaal lekker.
Wat is jullie mening?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:09

xjess@je paard reageert duidelijk niet goed op medicatie.Dat komt soms voor.
Je kunt wel provarium breeding geven en eens kijken of dat positief werkt?
Dat vele plassen komt van de cushing.Of van Insulune resistentie...of van allebei ;)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:19

geerke schreef:
Dat vele plassen komt van de cushing.Of van Insulune resistentie...of van allebei ;)

Bedankt voor je reactie! Ik heb even gegoogled op provarium breeding, en zie dat de samenstelling monnikspeper is. Dit krijgt hij nu ook al samen met nog wat kruiden en magnesium. Dit op aanraden van een holistisch dierenarts (die ook nog naar hem gekeken heeft). Insuline resistentie heeft hij verder niet echt symptomen van. Hij is totaal niet gevoelig voor dik worden (komt misschien ook omdat hij niet veel suikers, zetmeel en eiwitten binnen krijgt) en er is ook geen sprake van hoefbevangenheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:35

Syrianda, veel sterkte. Het is gewoon heel verdrietig om je paard te verliezen, hoe oud ze ook mogen worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:45

xJess schreef:
geerke schreef:

Bedankt voor je reactie! Ik heb even gegoogled op provarium breeding, en zie dat de samenstelling monnikspeper is. Dit krijgt hij nu ook al samen met nog wat kruiden en magnesium. Dit op aanraden van een holistisch dierenarts (die ook nog naar hem gekeken heeft). Insuline resistentie heeft hij verder niet echt symptomen van. Hij is totaal niet gevoelig voor dik worden (komt misschien ook omdat hij niet veel suikers, zetmeel en eiwitten binnen krijgt) en er is ook geen sprake van hoefbevangenheid.

het klink alsof je paard zich gewoon goed voelt,en fit is...niets veranderen dus! ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:47

Syrianda, heel veel sterkte, het blijft een groot gemis.