Voor degene die vernevelen met saline; waar kopen jullie dit? Er zijn best wat sites die dit aanbieden, maar voor mij allemaal onbekend. Ben dus op zoek naar een betrouwbaar adres
Isabelle98
Geplaatst: 11-03-26 12:26
Ik overweeg om een flexineb voor mijn shetlander te kopen. Nu begeep ik dat Flexineb Nederland is gestopt met dealen hiervan.
Wellicht hebben jullie iets aan mijn 2 cent aan bijdrage?
Mijn oudere merrie heeft ouderdoms copd om het zo maar te noemen. De zomer van 2024 ging het erg slecht en toen zei de da dat ze in haar laatste periode zat.
Ik had het toen al voor elkaar gekregen om salbutamol en beclometason te krijgen om net als bij mijzelf met een voorzetkamer en masker (die gaat op 1 neusgat ) te gaan puffen, maar blijkbaar bleek dit toen niet genoeg (ik was er ook nog maar kort mee bezig) en was het advies van de da om haar naar een rusthuis direct aan zee te brengen.
Ik heb toen het zout naar haar gebracht door wederom een humane vernevelaar te kopen met ook weer een mondmasker en steeds op 1 neusgat te zetten. (ik wilde eerst eens kijken of het wat deed voor ik zou gaan knutselen om iets anders in de vorm van een zak om neus en mond te gaan maken wat prima kan). Wat ik toen heb geleerd is dat bepaalde humane vernevelaars een krachtigere motor hebben en daardoor ook fijnere nevel , wat voor het opnemen veel beter werkt.
Mijn ervaring nu ruim een jaar verder is dat het vernevelen echt wel iets doet maar het werkt maar even. Ik gebruik het nog steeds dagelijks, maar dat is meer omdat ik zelf ook na het puffen mijn mond moet spoelen ivm schimmelinfecties etc. door het puffen en je dat bij een paard nu eenmaal niet kan doen, dus het even een minuutjes in elk neusgat zout water vernevelen (wat ik trouwens zelf maak het zoute water, want mijn ervaring is dus ook dat 0,9% oplossing niets doet , terwijl een zoutere oplossing wel werkt bij die van mij) is voor mijn gevoel het spoelen.
Mijn ervaring is dat het puffen wel een hoop doet. Eerst de salbutamol, want dan gaat ze al vrijwel direct wat beter inademen en erna het medicijn in de vorm van de beclometason, om vervolgens erna gelijk even zout water te vernevelen.
Nu zit mijn merrie nu dus wel echt in haar laatste periode tot mijn grote verdriet, maar dit is haar artrose, ik heb haar 2025 met het vele echt warme weer verbazingwekkend goed kunnen houden wat haar copd betreft. (warm weer, mist etc. betekent wel 2x per dag puffen).