[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:21

er kunnen wel een ander soort vliegjes zitten,of de grond is anders van samenstelling?

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:28

Gisteren Zita's manen nagekeken, iets meer schilfers, maar nog geen jeuk te ontdekken.

Alleen beenharde manenkam als ze haar hoofd hoog houd.
Iemand idee waar dat voor staat?

Haar buik heeft nog een beetje jeuk, haar hoofd ook.
Dit wordt nu opnieuw 2x ingesmeerd ipv 1 keer.
Eens benieuwd of dit een reactie gaat geven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:32

Ik moet heel eerlijk zeggen: ik sta zo'n beetje verbijsterd. Ik heb gisteren Bregh expres zonder deken op stal gezet eigenlijk voor eventjes. Was daarna de kantine in gegaan en staaaal vergeten dat ze haar pyaam nog niet aanhad. Dus ik vlieg naar stal, voorbereid op het ergste en.... NIKS!! Niet geschuurd, noppes nada nakkes niks...

Het enige dat ze schuurt is haar hoofd, en dan alleen nog als A de hoofdkap net af is, en B als het hoofdstel in is. Maar staat ze zo los dan is er niks aan de hand.

Dus ik zit echt te overwegen of ik haar met dat wat regenachtige weer zonder deken ga zetten als experiment een dagje.

Want ik weet nu wél dat het reinigen bij haar een heel duidelijk effect geeft, vorig jaar (en als ik terugdenk het jaar ervoor ook) had ze in elk geval haar staart al geschuurd. NIet tot bloedens toe, maar wel veel schilfertjes en een pleeborsteltje.

Enige is dat die vliegjes nu weer wel gesignaleerd zijn, die krengetjes die vorig jaar de helft van haar manen opgevreten hebben...En alleen een losse kap heb ik, maar dat werkt niet denk ik, zodra ze dan gaat grazen graast dat ding dan mee...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:24

Klaartje staat nog steeds met eczeemdeken in het land. Vanacht heeft het hier zo hard geregent, arm ding zal wel verkleumd zijn. :(:)
Zo meteen krijgt ze de regendeken op. Dan bekijk ik vanmiddag wel als het gestopt is met regenen of ze dan een droge eczeemdeken op krijgt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:50

Ik heb de Derfencreme, zal die binnenkort gaan gebruiken als hij nog steeds wat korstig blijft in de manen, kijken of dat minder heftig is zeg maar.

Corina, ik heb nog een oude eczeemhals liggen van Storm, die Wisse niet past. Neem die maar mee als je de proefflacon Derfen bij me komt halen, dan hoef je niet meteen een deken te kopen maar kun je het eerst ff proberen :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:02

Ik heb mijn merrie hier nu ook al 3 dagen zonder deken (regen)
Tot nu toe ook niet geschuurd.Ik blijf het zo proberen,regenachtig weer deken af.Kijken of het werkt.
Ze vind het in elk geval even heerlijk!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:07

@Breghje: Ik heb altijd het idee dat met regenachtig weer, op het moment dat het niet meer regent, neemt de wind ook vaak wat af. Die beestjes zijn dan ineens overactief heb ik het idee altijd en dan is er helemaal geen houden meer aan.... Ik zou de gok dus niet durven nemen, tenzij ze echt plensbuien de hele dag door verwachten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:41

Ik laat ook met de hele tijd regen de deken mooi om. Nog nooit problemen gehad met onderkoeld paard oid. Als ik hem af doe ben ik bang dat ze heel erg veel last krijgt ineens van de zomereczeem terwijl ik het nu goed onder controle heb...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:47

Het hangt er denk ik ook wel vanaf in hoe erge mate je paard eczeem heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:18

Breghje:
ik zet het paard van een stalgenoot van me ook zonder eczeemdeken als het zo regent.
paard word kleddernat en gaat echt staan bibberen,en dat vind ik dan sneu dus haal ik de deken er af.
appie krijgt een regendeken om,maar die heeft zij helaas niet.

en ja eend agje zonder deken geeft dan wel wat meer jeuk.
maar ik heb wel gemerkt dat het wel kan om ze met regenachtig weer zonder deken te zetten.
ik moet alleen nodig weer biergist bestellen.
ik heb vorig jaar gemerkt dat dat enorm goed helpt ter verlichting van jeuk en het zuiveren van het bloed met afvalstoffen.

sanet:
je hebt gelijk,zolang het regent en waait kunnen die vliegjes niet zoveel.,
als het dan daarna droog en warm word...dan komen ze driedubbel terug heb ik het idee }>

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:33

Auke loopt momenteel overdag bloot in de wei. Als ik hem rond 18.00 uur naar de paddock haal krijgt hij zijn deken om (en dan de volgende ochtend om 9.00 uur weer af en het land op).
Dit gaat uitermate goed, heb hem de afgelopen week niet meer zien schuren.
Had hem voorheen dag en nacht bloot lopen, maar hij begon toch flink te schuren. Ze staan hier net in een nieuwe kudde waar er soms nogal ruw gespeeld wordt, dus durfde de eerste dagen de deken overdags niet om te doen. Nu blijkt het voldoende om 'm pas 's avonds om te doen, ideaal!

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:34

ikenindi schreef:
Only_Gold schreef:
@ikenindi - Is het stuk dat de uier bechermd een los onderdeel? Of weet je dat nog niet?
En zou zoiets ook bij een pagony deken gebruikt kunnen worden?

Voor zover ik weet is het 1 geheel (dat hoop ik iig ;) ). Ik heb ook een pagony en wil hem daar onder gaan gebruiken. Ik zal wel even een foto maken etc als hij binnen is ;)

Oké is goed, ben benieuwd.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:52

auki: ben ik ook aan het doen, overdag zonder deken en 5 uur de deken weer op.
eigelijk omdat mijn pony, als de deken ff af was om te mennen enz dat ze veel meer last van vliegen kreeg, ze reageerde er veel heftiger op,ondanks de vliegenspray,veel meer slaan met haar staart, schudden,harder lopen enz

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:53

De deken gaat bij mij niet af, ook niet voor een dagje slecht weer. Bij aanhoudende regen gooi ik er een regendeken met hals overheen.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:57

Ik laat de deken ook gewoon op met regen hoor. Heb haar nog nooit zien bibberen of wat dan ook. Ze staat gewoon 24/7 buiten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:14

Deken gaat hier ook niet af.
10 min droogte en het kan al mis gaan, risico wil ik niet lopen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:35

Ik gooi de deken vanavond om half 7 weer op. Ik heb haar vanmorgen wel ingesmeerd met Derfen. Ik laat de deken af en toe wel af zodat ze kan luchten. Maar ze houd de deken met zons opgang en ondergang wel op :j

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:19

Nou, aangezien ik toch overtuigd was van alle positieve reacties op Derfen, ben ik vanmiddag naar de paardendrogist geweest.
Heb een 250ml fles gekocht en kreeg er een proefflacon bij. Ik start dus met de proefflacon, ben benieuwd of het helpt. Derfen moet snel resultaat hebben, las ik?

Ik heb vanmiddag voor het eerst Derfen gesmeerd. Wat een vieze geur zeg. Ik had handschoenen van mijn werk mee genomen (werk in een ziekenhuis). Heb het ingesmeerd met handschoenen, maar mijn handen ruiken nu, na vele malen wassen, nog steeds naar Derfen :oo . Tips??
Ook smeert het een beetje gek. Op de proefflacon zit geen tuitje, dus heb het eerst op mijn vinger (met handschoen) gedaan. Zal morgen even kijken of ik nog ergens een spuitje heb liggen, doe ik het daarin. Dat maakt het wat makkelijker om het aan te brengen. Gelukkig hoef ik het pas donderdag weer te gebruiken :+ .

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:41

Ik doe 2 handschoenen boven elkaar aan.
De proefflacon is inderdaad niet handig, ik heb het toen ook met een spuitje gedaan :j
Derfen geeft snel resultaat, allé bij ons toch...als ze geschuurd heeft en ik doe het spul erop, schuurt ze de dag erna niets meer...veel succes hoor!!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:57

En het is erger geworden bij Violet. De schilfertjes zitten nu ook bij de voorpluk en er lijken ook dezelfde stukjes bij haar witte vlekje (op haar hoofd) te zitten? (hier gaat de voorpluk overheen). Exceemdeken is binnen, maar ik kom pas donderdag weer bij Violet. De calendulan en de tea tree leken te werken, maar toen ik vandaag kwam was het erger ;(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:04

Timokyana, de ellende is alleen dat ik een half uur autoreistijd heb naar stal, en het dus hier letterlijk kan hozen terwijl ze daar staan te bakken...En ik dus ook niet een paar keer per dag naar stal kan om evt haar burka op te gooien. (Stalgenoten willen wel hoor, maar muts laat dat niet bepaald toe zeg maar :o

Sanet: ze staat op een wei waar idd eigenlijk altijd wel wind waait, open poldergebied. Maar idd die rotvliegjes (en dan heb ik het even niet over de knutten) zijn daarna misschien extra op zoek.... Ben ik alsnog haar manen kwijt.

Ellepel: Ik heb ook een regendeken met exceemhals in elkaar gefabriekt en dat is bij veel regen echt ideaaaaaal, maar Bregh heeft 2 pyama's en als de een nat van haar af komt (ze bibbert niet, maar ik vindt dat niks zo'n natte kledder op zo'n lijf), kan ik wisselen gelukkig en gaat de ander meteen het wasmachine in. Tot nu toe is ze elke keer droog binnengekomen dus ik ben bang dat het hier thuis meer regent dan daar.

Moeilijk hoor... OOooo ik krijg ineens een idee :)* !! Ik heb nog een flacon Bremsen staan, daar eens flink overdreven de manen mee inspuiten en dan een dagje en nachtje zonder deken laten staan, kijken wat dat doet.

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:59

Hallo allemaal,
Ik lees elke keer alle berichten mee, en lees vele goede dingen over Derfen. Nu gebruik ik het zelf al twee weken omdat na een wormenkuur ineens mijn Bolle heeeel veel jeuk kreeg. Nu heeft hij ondanks zijn deken, biergist, kiezelzuur, bietenpulp en vitaminenbrokjes toch een deel van zijn manekam afgeschuurd. Vorig jaar had hij na zijn voorjaars wormenkuur ook al een deel van zijn manekam geschuurd |( . Wanneer ontwormen jullie en heeft iemand ook een paardje die daar zo last van krijgt? Vandaag maar begonnen met een kuur van leem (wormenkuur drie weken geleden gegeven) Iemand nog ideen? De derfen schijnt dus niet echt te helpen..smeer het om de dag?
gr. antine

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:37

antine schreef:
Hallo allemaal,
Ik lees elke keer alle berichten mee, en lees vele goede dingen over Derfen. Nu gebruik ik het zelf al twee weken omdat na een wormenkuur ineens mijn Bolle heeeel veel jeuk kreeg. Nu heeft hij ondanks zijn deken, biergist, kiezelzuur, bietenpulp en vitaminenbrokjes toch een deel van zijn manekam afgeschuurd. Vorig jaar had hij na zijn voorjaars wormenkuur ook al een deel van zijn manekam geschuurd |( . Wanneer ontwormen jullie en heeft iemand ook een paardje die daar zo last van krijgt? Vandaag maar begonnen met een kuur van leem (wormenkuur drie weken geleden gegeven) Iemand nog ideen? De derfen schijnt dus niet echt te helpen..smeer het om de dag?
gr. antine

Er zijn meer paarden die reageren na een wormenkuur, ook mijn eczemers. De darmflora krijgt het toch weer te verduren na een wormkuur. Daarom doe ik sinds een jaar of 4/5 alleen een wormkuur na een wormeitelling (mestonderzoek) bij Het Woud. Dat heeft mijn paarden enorm geholpen, omdat er vaak geen sprake was van wormen en ik dus ook niet hoefde te ontwormen!
http://www.wormbestrijding.nl/

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:45

10tje2 schreef:
Er zijn meer paarden die reageren na een wormenkuur, ook mijn eczemers. De darmflora krijgt het toch weer te verduren na een wormkuur. Daarom doe ik sinds een jaar of 4/5 alleen een wormkuur na een wormeitelling (mestonderzoek) bij Het Woud. Dat heeft mijn paarden enorm geholpen, omdat er vaak geen sprake was van wormen en ik dus ook niet hoefde te ontwormen!
http://www.wormbestrijding.nl/

Met het Woud doe ik geen zaken meer, heb daar één grote negatieve ervaring mee. Ik wilde idd ook via mestonderzoek gaan ontwormen. Dus netjes in de herfst monster opgestuurd. Keurig ontwormd op hun advies. Twee weken later zit de mest mijn paard compleet vól met lintwormsegmenten. Belletje naar het Woud leverde dit op: horzeleitjes/larfjes en lintwormeitjes/larfjes (of hoe die dingen dan ook heten) kunnen zij niet in de mest ontdekken, dus je moet zo i zo standaard 2x per jaar ontwormen met iets daartegen, mestonderzoek of niet. Nou.... dan heb ik ook geen mestonderzoek nodig eerlijk gezegd.. Dan kijk ik zelf wel welke worm wanneer actief is, en ontworm ik 3-4 x per jaar wel op die manier. Want nu kon ik dus 3x ontwormen op een periode van 6 weken terwijl ik juist minder zooi in mijn paard wilde....

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:02

[[/quote]
Met het Woud doe ik geen zaken meer, heb daar één grote negatieve ervaring mee. Ik wilde idd ook via mestonderzoek gaan ontwormen. Dus netjes in de herfst monster opgestuurd. Keurig ontwormd op hun advies. Twee weken later zit de mest mijn paard compleet vól met lintwormsegmenten. Belletje naar het Woud leverde dit op: horzeleitjes/larfjes en lintwormeitjes/larfjes (of hoe die dingen dan ook heten) kunnen zij niet in de mest ontdekken, dus je moet zo i zo standaard 2x per jaar ontwormen met iets daartegen, mestonderzoek of niet. Nou.... dan heb ik ook geen mestonderzoek nodig eerlijk gezegd.. Dan kijk ik zelf wel welke worm wanneer actief is, en ontworm ik 3-4 x per jaar wel op die manier. Want nu kon ik dus 3x ontwormen op een periode van 6 weken terwijl ik juist minder zooi in mijn paard wilde....[/quote]

Dat is balen zeg! Ik kan me voorstellen dat je helemaal teleurgesteld was.

Ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met Het Woud. Ook mails worden direct beantwoord. Wat je schrijft over de horzeleitjes, staat ook op hun site. Daarom adviseren zij ook na de eerste vorst eventueel daartegen te ontwormen. Dat is ook inderdaad de enige keer dat ik zonder mestonderzoek ontworm. Ik kies dan voor moxidectine met praziquantel (pramox). Juist omdat het ergens in december is, hebben mijn eczemers daar geen last van wat jeuk betreft. Ook eventuele lintwormeitjes worden zo meegenomen. Ik heb de tekst even van hun site gehaald:

Lintwormbestrijding

Ten aanzien van de bestrijding kunt u 2 wegen volgen:

Alleen tot behandeling over te gaan indien u lintwormpakketjes (segmentjes) op de mest ziet, of dat infectie wordt aangetoond door mestonderzoek.
Een blinde behandeling tenminste elke 2 jaar met een middel tegen lintwormen. Wij adviseren deze behandeling te combineren met een behandeling tegen horzellarven na de eerste nachtvorst in december-januari.