[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:17

Jeetje, heel veel sterkte de komende tijd. :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:29

merrieveulen,goed gedaan!
heb je al veel lessers dan? of moet dat nog komen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:17

ben daar nog niet echt mee begonnen, begeleid een stalgenootje nu met zadelmak maken, maar verder niet. heeft er vooral mee te maken dat ik (nog steeds) mijn rijbewijs niet heb, en dus moeilijk (of niet) bij mensen aan huis langs kan nu. Het is ook pas sinds drie weken, in November weer volgende ronde, er is nog genoeg te doen.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:40

Veel sterkte voor diegenen die hun paard zijn verloren.. :(:)

Ik heb hier al eens eerder meegepraat. Ik vroeg mij af of jullie bij jullie paarden uitgebreid bloedonderzoek hebben laten doen. En wat voor afwijkingen daar e.v.t naar voren in kwamen. Hield dit verband met het headshaken?

Morgen komt de DA bij mijn pony bloed afnemen voor uitgebreid bloedonderzoek. Omdat hij in het voor en najaar weleens schud en periodes heeft dat hij down is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:59

ik kan vertellen dat mijn paard niet geschud heeft deze zomer *\o/*

hij heeft wel standaard magnesium bij, dit blijft bij hem te laag.
ik heb dit jaar weer PuurPollen gegeven, 2jr achter elkaar.

ik hoop dat het goed blijft gaan :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:57

ankep, heel veel sterkte!

Die van mij schudt de laatste dagen weer iets minder. Maar geen idee waardoor. Ze schudt vooral in draf/galop of erna, dus weinig als ze op de weide stapt.
Bloedonderzoek is gedaan. Leverwaarde iets verhoogd en een magnesiumtekort. Dat was het.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:04

ankep schreef:
Ik kom me helaas ook afmelden in dit topic. afgelopen donderdag is Zozo overleden.
Hij had een draai in de darm en heeft de operatie niet overleefd...
Met het schudden ging het super en ik zat vol plannen voor de komende tijd.
Helaas heeft het niet zo mogen zijn...

(heb vooral meegelezen hier en niet veel gepost, maar wilde het toch even melden)

Veel sterkte! :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 06:05

_Mel schreef:
Veel sterkte voor diegenen die hun paard zijn verloren.. :(:)

Ik heb hier al eens eerder meegepraat. Ik vroeg mij af of jullie bij jullie paarden uitgebreid bloedonderzoek hebben laten doen. En wat voor afwijkingen daar e.v.t naar voren in kwamen. Hield dit verband met het headshaken?

Morgen komt de DA bij mijn pony bloed afnemen voor uitgebreid bloedonderzoek. Omdat hij in het voor en najaar weleens schud en periodes heeft dat hij down is.

ik heb het wel laten doen,maar is al wat jaren geleden, seleniumgehalte was te laag en globulines waren verhoogd wat kan duiden op een infectie met parasieten.
maar na behandeling bleef die waarde hoog dus geen idee waar dat dan door kwam

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:43

Dyonne schreef:
ankep, heel veel sterkte!

Die van mij schudt de laatste dagen weer iets minder. Maar geen idee waardoor. Ze schudt vooral in draf/galop of erna, dus weinig als ze op de weide stapt.
Bloedonderzoek is gedaan. Leverwaarde iets verhoogd en een magnesiumtekort. Dat was het.

De mijne had ook hoge leverwaarde en magnesiumtekort.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:31

Mone had dat ook. de leverwaarde was zo minimaal dat men daar eigenlijk niets mee doet, het was zichtbaar maar meer ook niet. dit jaar is ze opnieuw getest, alles goed alleen de mg een tiende puntje te laag. daarna is ze nogmaals getest en was de Mg goed. onze DA zei wel dat de referentiewaardes nu eenmaal referentiewaardes zijn, en dat er altijd paarden zijn die er net buiten vallen en dat ook blijven doen. een paard is nu eenmaal een individu, en zodoende kan er dus technisch gezien iets afwijkend zijn zonder dat dat direct gevolgen heeft.
overigens waren de testen van Mone niet voor de HS, maar vanwege de jeuk die ze heeft. Maar goed, de bloedonderzoeken hebben daarvoor dus geen uitsluitsel gegeven.

wel prettig om te weten dat ons voer etc. in ieder geval netjes in orde is, en ze dus verder ook geen rare afwijkingen heeft. hoewel ik moet zeggen dat ik het eigenlijk liever had gehad dat er iets afwijkends uitkwam wat met een ander voertje of supplementje op te lossen was, maar goed helaas...

qua HS gaat het hier nog steeds goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:57

even omhoog schoppen,hoe is het met de paarden?
appie schud nog wel wat zag ik gisteren :j

nienkebas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:14

Hallo allemaal, ik heb ook een paard die hier misschien last van kan hebben. Dit is al een tijdje geleden en sinds ik op hem rij gaat zn hoofd up and down and up and down. Hier een filmpje, misschien mensen die me verder kunnen helpen? met iets om zijn hoofd of een bit is het nog erger, geen filmpje van helaas.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:25

Paard is sowieso gespannen. Ik denk dat je bij dat paard al een heel eind komt door aan ontspanning te werken, ook bij het los werken in de longeerbak zoals op het filmpje. Hoe wordt er omgegaan met bit en halster?
Ik vind het geen typische HS, en zeker geen zware vorm. de hele lichaamstaal van het paard doet bij mij eerder onzekerheid en stress vermoeden. Krijg de indruk dat er veel in zijn gezicht gezeten is/ wordt. ben dan ook wel benieuwd naar filmpjes van andere dingen, zoals longeren/ lopen aan het halster/ hoofdstel, dagelijkse verzorging.

Overigens gaat het met mijn diertjes super, op rijden ITP heb ik een topic van Znedje onder het zadel.

hierzo:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1663351

nienkebas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:35

Ik heb een dubbelgebroken bit voor Anton en een gewoon halster die ik via de gesp vastmaak. Ik weet verder niet veel van zijn verleden, hij is met 2,5 jaar bij ons gekomen en sindsdien ben ik begonnen met poetsen wandelen en met zijn 3e longeren en uiteindelijk rijden, dat alles onder begeleiding van mijn instructrice. Ik aai hem natuurlijk wel eens over zn koppie maar dat zal toch geen problemen opleveren? Ik zal wat meer filmpjes gaan maken en hier plaatsen zodra ik er een paar heb.
Toen ik hem de eerste keren meenam met het wandelen steigerde hij wel vaak. aan het begin met longeren was het een echte stofzuiger die helemaal ontspande. Sinds het bit is hij als een '' giraffe '' gaan lopen en dat hoofdschudden.
Ik zal met hulp nog wat meer gaan loswerken met hem en hopen dat hij wat meer ontspant. Dankjewel voor je tijd en hulp en ik heb er zeker wat aan. Filmpjes volgen en ik hoop op nog meer commentaar en hulp.

Ik vind het fijn om alle berichten te horen dat de paarden opknappen! Dat geeft me wel moed (:

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:39

als de problemen zijn begonnen met het gebruik van het bit is de kans aanzienlijk dat daar ergens de oorzaak van het probleem zit. soms is verandering van bit de oplossing, maar meestal (en dat is niet banketstaaf bedoeld) gaat het om de omgang ermee. er zijn heel veel misvattingen over correct gebruik van het bit.

nienkebas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:43

Ik dacht dat dubbelgebroken juist beter zou zijn dan enkel maar heb je een idee van wat voor verandering ik zou kunnen doen qua bit? En wat bedoel je precies met omgang van het bit? ( dit is niet aanvallend hoor haha) zagen of trekken? ik zaag namelijk niet en bij hem heb ik zeker de teugels een stukje losser zodat hij geen klappen krijgt van het bit als hij zijn hoofd omhoog gooit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:52

met omgang bedoel ik hoeveel druk erop komt, hoe constant deze is, je manier van bewegen in je lichaam bij het rijden, eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken kan een factor zijn. is niet te zeggen van achter de computer. met verandering van bit bedoel ik inderdaad dubbel- of enkelgebroken, of bijv. ongebroken. daarmee is altijd wat te spelen, paard geeft wel aan of hij een bit prettig vindt of niet.

nogmaals, de omgang ermee is het belangrijkste. losser laten is niet altijd de oplossing, zeker jonge dieren hebben behoefte aan een duidelijk, constant veerkrachtig en zacht contact. een losse teugel is zeker niet per definitie aardiger. Een paar dat altijd een lange of losse teugel wil is niet blij met de handen van zijn ruiter. zaak voor de ruiter is dan ook om er zo mee om te gaan dat het paard je handen gaat waarderen. hij zal dan in het rijden graag 'in je hand' zijn.

heb je zijn tanden ook wel laten nakijken? mijn paard gooide laatst met rukjes zijn hoofd omhoog toen hij een stengel van een plant te pakken had weten te krijgen, toen ik dier eruit gewurmd had was hij gelijk weer goed.

nienkebas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:02

okee dan snap ik het. ik zal deze dingen gaan proberen bij hem. hij vraagt zelf niet om de lange teugel maar ik deed dit uit voorzorg zodat hij geen klappen van het bit kreeg met het hoofdschudden... Maar ik weet wel zeker dat deze tips me zullen helpen. ik ga ook om wat meer aandacht vragen aan mijn lesgeefster zodat ze me kan helpen. ik ga beginnen met de ontspanning van hem en zodra dit beter is wat bitten uitproberen wat bij hem het fijnst is.

nienkebas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:05

ah dit vind ik toevallig nog even, stap alles prima en ontspannen. draf, hup omhoog weer met dat hoofd. sorry voor her ge ''prrr'' en de slechte kwaliteit...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 05:49

hij loopt bijna hetzelfde als appie,die doet het ook doordat hij vast zit in lendenen/rug.
laat er eens een fysio nar kijken en ook een tandarts om uit te sluiten dat er iets met het gebit is :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:29

Hoe de beweging precies is vind ik lastig te zien, hier is het filmpje iig heel slecht van kwaliteit. wat ik wel zie is dat het paardje vrij veel tegen je in gebogen loopt, het is belangrijk dat je werkt aan de lengtebuiging, zodat hij goed op zijn eigen spoor kan lopen en zijn lichaam optimaal en uitgebalanceerd gebruikt. Ik zie hem buigen, wat een teken is van respect. bij het aandraven zit zijn hoofd alweer vrij hoog, wat een teken is van spanning.
Helaas is het van achter de computer erg lastig coachen haha!

verder ga ik in zoverre met Ellepel mee dat het verstandig kan zijn om hem te laten nakijken, maar heel eerlijk zie ik van dit filmpje niet direct iets heel vreemds.

nienkebas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:31

Ontzettend bedanky voor jullie hulp en observeringen van het paard. Ik zal er iemand naar laten kijken, ook naar het gebit. Misschirn goed om binnenkory weer eens een filmpje te plaatsen mey een betere kwaliteithaha? of is dat niet nodig?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:38

baat het niet dan schaadt het niet. ;)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:44

Merken jullie ook dat het erger is naarmate de zon schijnt? Mijn paard schudt licht, en gaat soms overdreven 'aan de teugel' lopen als hij last heeft. Hij is dan ook wat slomer dan anders. Hij vertoont eigenlijk alleen klachten als het midden op de dag is en als de zon schijnt. Ga ik 's avonds of 's ochtends rijden, dan heeft hij nergens last van. Ik heb geprobeerd met zo'n netje op z'n neus te rijden, maar ik heb het idee dat 'm dat irriteert. Hij lijkt dan juist nóg meer te gaan proesten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:02

Bob1976 schreef:
Merken jullie ook dat het erger is naarmate de zon schijnt? Mijn paard schudt licht, en gaat soms overdreven 'aan de teugel' lopen als hij last heeft. Hij is dan ook wat slomer dan anders. Hij vertoont eigenlijk alleen klachten als het midden op de dag is en als de zon schijnt. Ga ik 's avonds of 's ochtends rijden, dan heeft hij nergens last van. Ik heb geprobeerd met zo'n netje op z'n neus te rijden, maar ik heb het idee dat 'm dat irriteert. Hij lijkt dan juist nóg meer te gaan proesten.

Veel paarden hebben er meer last van bij fel licht (photonische headshakers). Oorzaak wegnemen is het beste, maar je kunt het misschien tijdelijk verminderen door met een hoofdmasker/riding mask te rijden?