[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:31

AaronYve schreef:
Voor mestwater en je voert hooi en geen voordroog heeft moorbalans hier goed geholpen.
Ik had 2 flessen besteld maar na een halve was het al over. En die van mij heeft lang mestwater gehad.

Ja wij voeren hooi

Ik zat dat product al te kijken inderdaad, maar ook ecostyle darmbalans lees ik goede verhalen over. Meer ervaringen hier met 1 van deze producten?

Nadat je gestopt bent met moorbalance is het weg gebleven?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:49

zijn er bijwerkingen aan de medicatie?
en als ik nu nog geen medicatie geef, loopt hij dan het risico om blijvende symptomen te krijgen die niet meer weg zullen gaan wanneer ik toch start met de medicatie?
Wat waren de waarden van jullie paarden toen de cushing ontdekt werd of wanneer jullie begonnen zijn met medicatie?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:04

Ik ben weer gestopt met medicatie. Mijn paard werd er misselijk van en sloom, hij zat ook op de grenswaarde. Zolang het goed gaat zonder, start ik niet meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:59

ikkebenhier schreef:
zijn er bijwerkingen aan de medicatie?
en als ik nu nog geen medicatie geef, loopt hij dan het risico om blijvende symptomen te krijgen die niet meer weg zullen gaan wanneer ik toch start met de medicatie?
Wat waren de waarden van jullie paarden toen de cushing ontdekt werd of wanneer jullie begonnen zijn met medicatie?

Ja er kunnen bijwerkingen zijn, soms ook best heftig. Ze zijn te voorkomen door heel rustig aan op te bouwen met het medicijn en je paard goed in de gaten te houden. Maar soms helpt dat zelfs ook niet.

Risico is dat je paard b.v. HB wordt als je niet start met het medicijn of ontstekingen ergens anders in het lichaam. Maar het geven van Prascend kan dat ook niet altijd voorkomen.

Hoe hoog de ACTH waarde is voor mensen begonnen zijn met prascend zegt eigenlijk niet zoveel. Sommige paarden zijn echt ziek met maar een paar punten verhoging van de waarde, andere paarden hebben geen klachten bij een behoorlijk hoge waarde.
Je kan beter kijken misschien naar de klachten die je paard heeft en van daaruit kijken of prascend nodig is of niet. Of vanuit daaruit bepalen of je meer prascend moet gaan geven ipv te kijken naar de waarde.

Daan13

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:35

Gisteren met mijn 21 jarige merrie naar het bos geweest en het was zoals vanouds..
De achterbenen gingen regelmatig omhoog,shuddend met haar hoofd en de oren naar voren en dan het liefst in 1 -hoge- snelheid het bos door.

Mijn 21 jarige dacht echt dat ze weer 4jaar was <3

Ze reageert goed op de prascend.

Wat betalen jullie voor de pillen? Ik ben binnenkort weer nieuwe nodig maar hoorde ook al dat de prijzen onderling erg verschillen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:14

Ik merk helemaal niks aan mijn paard! Totaal geen symptomen, geen veranderingen ten opzichte van 1 jaar of langer geleden. Hij is wel wat slomer/minder gemotiveerd met rijden, maar dat heeft hij vroeger ook met periodes gehad.
Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt.
We twijfelen of mijn paard zijn bloedstalen niet per ongeluk kunnen gewisseld zijn met die van mijn zus haar paard.
Ik laat binnen 3 weken zeker nog eens testen. Ik weet niet waarom, maar iets in mij zegt dat er iets niet klopt.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:14

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:25

Hoi allemaal even een vraag/ervaringen make 18 jarige nf merrie is getest op cushing en had een waarde van 50. Ze heeft prascend voorgeschreven gekregen, al vond ik de dosering wel erg hoog (D pony nf) moest meteen 1 hele tablet geven, ik heb m echter opgebouwd en zit op een halve.
Wanneer merk je wat en merk je überhaupt wat met rijden etc.
Ze had op zich niet veel symptomen wel heeft ze een heel dikke vacht maar oom dat had ze altijd al vanaf dat ik haar ken ( als veulen al). Met rijden kan ze heel flegmatisch zijn en soms weer heel heet.
Ik ben niet zo voor de pillen zijn en mensen die andere middelen/ poeders gebruiken ? En via holistische arts of zelf mee begonnen?

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:54

En wat zijn de verhoogde waardes bij jullie paarden? Ik begreep dat 50 net op t randje is eigenlijk

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:00

darinka schreef:
En wat zijn de verhoogde waardes bij jullie paarden? Ik begreep dat 50 net op t randje is eigenlijk

50 ng of nmol ? De waarde kan namelijk in 2 verschillende eenheden worden uitgedrukt.
En waarom heb je haar laten testen als ze geen klachten heeft ?

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:21

Maris schreef:
darinka schreef:

50 ng of nmol ? De waarde kan namelijk in 2 verschillende eenheden worden uitgedrukt.
En waarom heb je haar laten testen als ze geen klachten heeft ?

Het is 50 pmol/l.
Wat is het verschil?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:55

kijk even in de beginpost, daarin staat veel uitgelegd.
Ik weet niet of nu de SR nog geldt als waardes ?? Want dan is de grenswaarde 47 , buiten de SR lager.

Maar bij weinig tot geen klachten en zo'n lage waarde kan je overwegen geen prascend te geven. Welk risico je daarmee loopt kan echter niemand je vertellen helaas.
Eric Laarakker heeft ook een alternatief supplement. Misschien is dat wat ?

Of sommige mensen geven monnikspeper. Dat werkt mn op de vacht, de ACTH waarde wordt er niet door verlaagd.

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:00

Maris schreef:
kijk even in de beginpost, daarin staat veel uitgelegd.
Ik weet niet of nu de SR nog geldt als waardes ?? Want dan is de grenswaarde 47 , buiten de SR lager.

Maar bij weinig tot geen klachten en zo'n lage waarde kan je overwegen geen prascend te geven. Welk risico je daarmee loopt kan echter niemand je vertellen helaas.
Eric Laarakker heeft ook een alternatief supplement. Misschien is dat wat ?

Of sommige mensen geven monnikspeper. Dat werkt mn op de vacht, de ACTH waarde wordt er niet door verlaagd.

Dank je wel ik ga even lezen.

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:55

Net van de dierenarts te horen gekregen dat mijn merrie cushing heeft. Ze heeft mijn inziens geen symptomen, blinkt als een spiegel, is fris en alert (vooral als je te laat komt met haar eten) geen lange vacht, mooi op gewicht (misschien iets zwaar), wel 21 jaar oud.
Als ik hier de openingspost lees, schrik ik wel, lijkt of ze van de ene op de andere dag afgeschreven is. -O- Ik hoop dat ik de pilletjes er in krijg, zal alvast wat lekkers in beginnen slaan.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:58

Ik hol een wortel een klein beetje uit en doe daar de pil in, gaat prima.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:01

Brakke, mijn pony heeft ook niet veel symptomen. Hij krijgt ook maar eenachste nu. (Shet) en toch doet ie t een stuk beter nu. Vooral conditioneel. Hij is even sloom geweest met de start maar nu fris en fruitig.

De medicijnen krijg ik er gelukkig goed in met zn gewone voer

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:13

Solistar schreef:
AaronYve schreef:
Voor mestwater en je voert hooi en geen voordroog heeft moorbalans hier goed geholpen.
Ik had 2 flessen besteld maar na een halve was het al over. En die van mij heeft lang mestwater gehad.

Ja wij voeren hooi

Ik zat dat product al te kijken inderdaad, maar ook ecostyle darmbalans lees ik goede verhalen over. Meer ervaringen hier met 1 van deze producten?

Nadat je gestopt bent met moorbalance is het weg gebleven?

Ja en het is tot nu toe ook nog niet terug gekomen
Werd ook gewoon gegeten gelukkig, het is pikzwart spul dus ik schrok ff toen ik het de eerste keer zag. Het mestwater was snel weg maar ik heb die ene fles wel helemaal opgemaakt.
ecostyle ken ik verder niet dus daar kan ik ook niks over zeggen

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:35

brakke schreef:
Net van de dierenarts te horen gekregen dat mijn merrie cushing heeft. Ze heeft mijn inziens geen symptomen, blinkt als een spiegel, is fris en alert (vooral als je te laat komt met haar eten) geen lange vacht, mooi op gewicht (misschien iets zwaar), wel 21 jaar oud.
Als ik hier de openingspost lees, schrik ik wel, lijkt of ze van de ene op de andere dag afgeschreven is. -O- Ik hoop dat ik de pilletjes er in krijg, zal alvast wat lekkers in beginnen slaan.

Wat naar zeg :(:) zo voelde ik me ook 8 weken geleden. Paardje staat al jaren 24/7 buiten, nooit probleem. Dit jaar ook hele zomer (en voorjaar) 24/7 buiten en eind september opeens hoefbevangen. Geen verdere symptomen, beetje aan zware kant dit jaar maar gewoon glanzend in vacht. Dierenarts raadde toch aan te testen en kreeg positief Cushing resultaat met score van 159 :'( nu krijgt hij 1/2 pilletje per dag die hij gelukkig zo uit mijn hand eet en zijn we paar weken verder en score is nu 41 dus normaal. Op facebook is een groep voor mensen met paarden met PPID en er zijn er heel wat die er al 10-15 jaar mee leven dus dat geeft me wel gelijk een positief gevoel! Ik denk dat je niet te negatief/ verdrietig moet worden om PPID resultaten, het kan absoluut goed komen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 08:44

Lees de topics maar eens door, zijn er genoeg die het super doen!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 08:57

Even ter geruststelling.Onze pony is 26 jaar jong, heeft denk ik al zo'n 8 of 9 jaar ppid en de bijbehorende medicijnen. Ik heb nooit een hertest gedaan, is in mijn ogen zinloos. Ik kijk gewoon naar hoe de pony het doet. Begin dit jaar ging het slecht, dus medicatie van 3/8 naar 1/2 opgevoerd en hij doet het weer super. Loopt met 4 verschillende ruitertjes nog ca 5x per week. Is vrolijk, ondeugend.

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:20

Dankjewel voor de lieve reacties.
Ik ben bang dat ik geen verschil ga zien als ik medicatie geef. Ze is nooit hoefbevangen geweest, wel gevoelig aan suiker en schuren in de zomer, maar krijgt nu 2 jaar pavo vital en een half schepje light mix zero en helemaal geen klachten meer. Hoeven zijn hiermee ook beter geworden volgens de smid. Ze is denk ik gewoon alert en vrolijk, bokt en steiger regelmatig door de wei. Geen symptomen, dus waar moet ik verbetering zien?
De dierenarts zei ook 1 pil per dag, maar als ik hier lees kan ik beter opbouwen? Schrik wat van de mogelijke bijwerkingen (sloom, geen eetlust), maar zal me er maar gewoon in gooien en kijken wat het geeft. Ze krijgt zowiezo wat ze nodig heeft.
Ik ga hier nog wat verder lezen. (hoera voor bokt, zo fijn al die ervaringen)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:45

Kan je niet beginnen met een halve eerst dan

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:51

Ik ga het even voorleggen bij de dierenarts. Ter info, haar waarde was 148.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:21

brakke schreef:
Ik ga het even voorleggen bij de dierenarts. Ter info, haar waarde was 148.

Mijn merrie was iets hoger en die krijgt een halve pil per dag en die doet het er super op,ik zie veel verbetering.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:27

Ja hier ook was waarde 159 en krijgt 1/2 pil en ook gelijk dit gegeven op aanraden van dierenarts. Toen 5 weken later hertest en waarde was 41 dus het had wel gelijk effect!