[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:12

ik trek me tijdelijk even terug uit dit topic..
totdat ik meer weet.. ik kan hier nu wel op ingaan, maar de discussie word dan alleen maar groter.. en hier heb ik echt geen zin in en geen tijd voor, ik heb alles gezegd wat ik zeggen wou,
en het verdriet zit hier behoorlijk hoog, en dan komt al dat kleine dus behoorlijk hard aan,
Ik schiet mijn paard niet tekort, ik heb er al teveel geld ingestoken NAMENS vele mensen in en om mijn paarden ''wereldje''
JP ik heb op verschillende dingen wat je net noemt al antwoord gegeven...

Iedereen in iedergeval bedankt..

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:20

We proberen alleen maar met je mee te denken. Tis niet om je af te zeiken ofzo, echt niet. Mijn fjord hou ik ook maar moeilijk op gewicht, terwijl hij vroeger dik werd van lucht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:23

Mijn paard was mager door PPID. Eenmaal stabiel op Prascend kwam het normale gewicht en spieren weer helemaal terug. En dat op leeftijd van 29 jaar met een slecht gebit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 03:15

cynthiar schreef:
Zou er niet iets heel anders met hem aan de hand zijn? Zoals bv een hartprobleem, daar worden ze ook mager van of misschien wel kanker in een orgaan?

Daarom vroeg ik de eerste keer dat ze over dikke benen en koker sprak, is er naar het hart geluisterd?

Maar naast het hooi staat hij toch op het land gaf ze aan?
Dus daar eet hij ook gras en dus ruwvoer.

Voel je niet aangevallen meis. Mensen denken mee...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:24

Ik snap iedereens reactie helemaal, maar bekijk je berichtje voor een 2e keer als je weet dat je deze aan iemand schrijft die door een enorm moeilijke periode gaat en een lastige beslissing continu in haar hoofd heeft spelen en waar sommige uitingen waarschijnlijk vele malen harder binnen komen dan ze bedoeld zijn..
Ik had dat ook toen met Fiek, dingen komen online heel snel als kritiek over en vergeet niet, wij zitten achter onze pc, kennen de situatie niet, alleen eigenaresse van het paard, en uiteindelijk maak je dergelijke beslissingen ook met je gevoel, wanneer je ziet dat het voor je paard genoeg is geweest, als het lichtje langzaam dooft.. Dan kun je nog willen knokken en uitzoeken wat je wil en je paard nog op transport gooien voor allerlei onderzoeken etc en dan kunnen wij er van alles van vinden.. Uiteindelijk is het de eigenaar die voelt en ziet wanneer het genoeg is geweest... (en die keuze is nu nog niets eens geweest, ze houdt zich vast aan een laatste beetje hoop... ik leef met je mee)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:28

SuperRoos schreef:
Ik snap iedereens reactie helemaal, maar bekijk je berichtje voor een 2e keer als je weet dat je deze aan iemand schrijft die door een enorm moeilijke periode gaat en een lastige beslissing continu in haar hoofd heeft spelen en waar sommige uitingen waarschijnlijk vele malen harder binnen komen dan ze bedoeld zijn..
Ik had dat ook toen met Fiek, dingen komen online heel snel als kritiek over en vergeet niet, wij zitten achter onze pc, kennen de situatie niet, alleen eigenaresse van het paard, en uiteindelijk maak je dergelijke beslissingen ook met je gevoel, wanneer je ziet dat het voor je paard genoeg is geweest, als het lichtje langzaam dooft.. Dan kun je nog willen knokken en uitzoeken wat je wil en je paard nog op transport gooien voor allerlei onderzoeken etc en dan kunnen wij er van alles van vinden.. Uiteindelijk is het de eigenaar die voelt en ziet wanneer het genoeg is geweest... (en die keuze is nu nog niets eens geweest, ze houdt zich vast aan een laatste beetje hoop... ik leef met je mee)

_/-\o_

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:57

Het doet zeer. Dat snap ik.
Maar het is geen kritiek en.. het gaat niet om jou.
Natuurlijk kun je je terugtrekken en achter de schermen zijn er genoeg mensen die met je willen meehuilen. En die mij het verschrikkelijkste en meest wrede tante vinden. Het zal wel, maar dat helpt je paard niet.
Beste meid, als ik lees dat je zit te wachten op resultaat van een wormkuur en dan wel een DA erbij haalt, je niet weet hoeveel hooi je geeft en misschien is ook de SP niet het juiste voer.. dan ga ik je niet over je bol aaien omdat ik met je meevoel. Het gaat om het paard, niet om jou.
Haal er een professional bij, een goede paardenarts. Die kan gericht onderzoeken, je gericht helpen.
Misschien is je paard niet te helpen - dat kan helaas. Maar er is ook een kans van wel. In beide gevallen bespaar je lijden. Dáár gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:13

Jannepauli schreef:
Het doet zeer. Dat snap ik.
Maar het is geen kritiek en.. het gaat niet om jou.
Natuurlijk kun je je terugtrekken en achter de schermen zijn er genoeg mensen die met je willen meehuilen. En die mij het verschrikkelijkste en meest wrede tante vinden. Het zal wel, maar dat helpt je paard niet.
Beste meid, als ik lees dat je zit te wachten op resultaat van een wormkuur en dan wel een DA erbij haalt, je niet weet hoeveel hooi je geeft en misschien is ook de SP niet het juiste voer.. dan ga ik je niet over je bol aaien omdat ik met je meevoel. Het gaat om het paard, niet om jou.
Haal er een professional bij, een goede paardenarts. Die kan gericht onderzoeken, je gericht helpen.
Misschien is je paard niet te helpen - dat kan helaas. Maar er is ook een kans van wel. In beide gevallen bespaar je lijden. Dáár gaat het om.

Hier ben ik dus volmondig mee eens.
We willen allemaal helpen, maar jij bent de enige die de daadwerkelijke aktie kan ondernemen wat jou paard betreft. En niemand die je veroordeelt om welke keuze je maken zult, maar deze afwachtende houding, doet je paard duidelijk geen goed en dat is waar we voor proberen te waarschuwen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:33

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:40

Jessix schreef:
Mijn paard was mager door PPID. Eenmaal stabiel op Prascend kwam het normale gewicht en spieren weer helemaal terug. En dat op leeftijd van 29 jaar met een slecht gebit.

dit paard stopte met eten door prascend....en dat geeft niet als dat gebeurt als een paard reserves heeft,maar dat heeft deze niet.Zelfs de spieren zijn op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:54

Er zijn veel paarden die hun eetlust verliezen als je met pergolide begint. Ik heb daarvoor al heel vaak het middel APF genoemd, een adaptogeen kruidentinctuur wat in heel veel gevallen helpt om ze door die fase heen te krijgen. Maar ook zonder dat gaat de onwil om te eten voorbij.
Bij de ECIR groep wordt ook vaak Jiaogulan thee aangeraden: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... rking.html

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:46

geerke schreef:
Jessix schreef:

dit paard stopte met eten door prascend....en dat geeft niet als dat gebeurt als een paard reserves heeft,maar dat heeft deze niet.Zelfs de spieren zijn op.

Dat deed mijn paard ook, toen verminderde ik de dosis. Mijn paard had geen enkele reserves of spieren, was vel over been. Ik ga je geen foto sturen laat staan online zetten, maar neem maar van mij aan dat het ernstig was.

Dan erbij, ik zeg niet dat het paard van Lifeforhorses hetzelfde is of heeft. Ik zeg juist raadpleeg een goede paarden arts van een goede kliniek. Ik kan niet beoordelen hoe het met het paard van een forumlid gaat en jij, Geerke, ook niet. Hoe hoog ik je kennis en kunde ook heb zitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:59

daar heb je helemaal gelijk in...en wij kunnen als forumlid ook niet zien hoe vol die geldboom zit van lifeforhorse@
Ik ben van mening dat mensen er tevaak van uit gaan dat iedereen maar gerust dure onderzoeken kan betalen.En dan krijg je uiteraard de discussie die weer over een geheel ander onderwerp gaat en hier niet thuis hoort.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:31

Inderdaad dat is weer een andere discussie! ;) Ik wens Lifeforhorses nog steeds veel sterkte met haar paard. Wat ik zou doen in haar geval mag duidelijk zijn en verder is het uiteraard haar beslissing.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 07:08

Ik zou hier eigenlijk niet meer reageren... Maar ik doe het toch, omdat ik een paar weken geleden ook niet meer wist wat ik met mijn ineens sterk vermagerde paard aanmoest.

Toch maar naar Utrecht gegaan. De opdracht gegeven om alles uit te zoeken, totdat er verschillende oorzaken naar boven kwamen. Bij een oud paard kun je altijd wel wat vinden, maar de uitkomsten, wijze van behandelen en de reactie van mijn paard hebben ervoor gezorgd dat er weer hoop is op volledig herstel.

Let wel: een hoop geld lichter. Denk maar aan enkele 1000en. Doe dat alleen als het kan, want een halve diagnose heeft niemand wat aan. En als je eenmaal begint kun je het net zo goed afmaken. Bij mijn paard gaat de rottende kies er volgende week hopelijk uit. Daarna is het tijd om de balans op te maken, maar ik heb goede hoop door zijn reactie op de pijnstiller.

Wat ik vooral aan lifeforhorses wil meegeven is besluit of een second opinion haalbaar is en maak er anders een einde aan. Een paard laten uitmageren (en natuulijk gebeurt dit uit machteloosheid!!) is geen waardig einde voor een dier.

Veel sterkte toegewenst!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:06

Wat kwam er dan allemaal naar boven bij jouw paard Mosh?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:29

Vanmorgen weer bloedcontrole: bloedsuiker zit weer keurig tussen de lijntjes, 4,3. ( refwaarde paard 4-5,5) .. zou dat dan werkelijk aan het hooi gelegen hebben? Ik twijfel. De uitslagen van het onderzoek zijn binnen: suiker voorjaarshooi: 96 en zomerhooi 43. Gemiddelde graswaardes resp. : 114 en 89
Bepaald niet verkeerd.

Ik hou Pauli voorlopig op 2 mg pergolide omdat ik benieuwd ben of ze op deze dosering ook een terugval krijgt w.b. IR en HB. Gelukkig beweegt ze nu weer uit zichzelf - niet perfect natuurlijk maar het gaat weer de goede kant op. (Klopt hard af)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:37

Nou, ik zou het toch echt niet meer weten, als ik die waardes zo eens lees, maar goed, misschien is dan die 96 al veel te hoog voor Pauli geweest? Misschien een idee om je eerste snede de volgende keer maar te verkopen ofzo?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:57

Jemig JP, wat moeilijk. Ze blijft toch kwakkelen... Ik duim voor je dat ze het op 2 mg goed doet!

Ik heb een voorraad pergolide kunnen halen bij de apotheek :):)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:58

Hoe doe je dat...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:03

PB je wel even!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:16

Focussed schreef:
PB je wel even!

Doe mij dan ook maar even een pb want met de dubbele dagdosis wordt het wel een kostbaar geintje.. :))

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:18

ohjajoh6 schreef:
Nou, ik zou het toch echt niet meer weten, als ik die waardes zo eens lees, maar goed, misschien is dan die 96 al veel te hoog voor Pauli geweest? Misschien een idee om je eerste snede de volgende keer maar te verkopen ofzo?

Ik ga in ieder geval de voorjaars balen weggeven/verkopen - ik heb er nog 10 (ronde midibalen, circa 100-150 kg per baal) - als iemand belangstelling heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:27

Jannepauli schreef:
Focussed schreef:
PB je wel even!

Doe mij dan ook maar even een pb want met de dubbele dagdosis wordt het wel een kostbaar geintje.. :))

:D

fijn dat ze weer een beetje in de benen is!
Wat misschien voor gezonde paarden een goede waarde is is voor onze IR paarden dodelijk?
Ik merk dat hier ook...steeds met verbazing trouwens.Paard moet toch hooi kunnen eten? :7
Tja...heel weinig dus.En de rest van de vezels dan maar door pulp ofzo...

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:27

Helaas heb ik dinsdag mijn 26 jarige cushing patiënt in laten slapen.
Het ging niet meer.
ZE wilde niet eten......ondanks onze laatste inspanningen samen met de dierenarts.
dit topic heeft me verder geholpen met alle info van alle ervaringsdeskundigen.

ZE wordt nu al gemist. En dat zal altijd zo blijven.
Ik hoop dat jullie nog even mogen blijven genieten van jullie paarden.

Jp succes met paulie.