[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:42

ik kan wel een proefflacon voor je vullen corina, maar dan moeten we ff kijken hoe jij het kunt krijgen.

Sanet, het nodigt ook altijd erg uit om ze dan bloot te zetten, maar meestal zorgt het voor spijt achteraf inderdaad.

Met Wisse gaat het nog goed, voorpluk-plekje is weer dicht en hij heeft nog niet weer geschuurd. In de manen een plek waar hij wat korstjes heeft enzo maar dat heeft hij nog niet weer geschuurt. Regent hier al de hele dag dus voor de eczemers wel verfrissend denk ik :)

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:00

Anika, ik pb je wel even :D .

Ik denk dat de regen inderdaad wel even fijn is voor de paarden met ZE of andere jeuk klachten. Vita zal wel flink natgeregend zijn. Hopelijk straks nog wel even rijden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:26

Only_Gold schreef:
@ikenindi - Is het stuk dat de uier bechermd een los onderdeel? Of weet je dat nog niet?
En zou zoiets ook bij een pagony deken gebruikt kunnen worden?

Voor zover ik weet is het 1 geheel (dat hoop ik iig ;) ). Ik heb ook een pagony en wil hem daar onder gaan gebruiken. Ik zal wel even een foto maken etc als hij binnen is ;)

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:52

Hoi, Ik ben nieuw hier in dit topic en heb een vraag aan de zomereczeemkenners :j.
Sinds eind februari heb ik een nieuw paard. De afgelopen periode zag ik al wel veel schilfers in zijn manen en staart en heb dat toen al wel eens met teerschampoo gewassen (op advies van een stalgenoot). Sinds vorige week is hij begonnen met het schuren van zijn manen en staart. Ik heb hierover contact gehad met de dierenarts en zij denkt aan zomereczeem. Ze gaf echter aan dat er niet echt een goede test is om dit vast te stellen. Op internet lees ik echter wel af en toe dat het mogelijk is om de diagnose zomereczeem vast te stellen dmv een bloedonderzoek. Maar echt goede informatie over zo'n onderzoek heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Graag zou ik dus van de kenners in dit topic willen weten of zij ervaring hebben met zo'n bloedonderzoek. Alvast bedankt!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:58

corinagirl schreef:
Ja, sinds dat Vita op het land staat, krijgt ze geen krachtvoer meer. En dat is vanaf ongeveer halverwege Maart. Ze heeft in de winter wel krachtvoer gehad van Pavo, de Condition Extra. Hier kreeg ze 2x per dag 1 handje van en na training gemiddeld een kwart kilo.
Waar kan je een proefflacon bestellen? :)

Een allergie bouwt zich op, over Pavo zijn best veel klachten mbt jeuk.
Goed dat je gestopt bent daarmee.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:00

Ondanks de detox, het poedertje, het vloeibaar mengsel, de béfix, ondans alles schuurt ons Zita aan haar hoofd.

Haar manen hebben terug 1 kale plek maar geen bewijs van schuren.

Kan ik ze nu beter ingevlochten laten of niet?

Hoofdkappen molt ze bij de vleet.
Ik hoor het graag als iemand nog een oplossing heeft ;)

Zita krijgt 4 dikke plakken hooi per dag (verspreid over minstens 2, vaak 3 keer).
Krijgt een handjevol pavo nature's best.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:06

Op_zoek schreef:
Graag zou ik dus van de kenners in dit topic willen weten of zij ervaring hebben met zo'n bloedonderzoek. Alvast bedankt!

Volgens mij zijn die bloedonderzoeken nog heel erg onbetrouwbaar en duur.
Ik heb er ook weleens info over opgezocht. Wel naar hoor, dat je een paard hebt gekocht met zomerexceem, gelukkig is er wel veel mogelijk tegenwoordig om je paard zoveel mogelijk jeukvrij te houden. Een goed voerbeleid is het halve werk !

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:14

@ intel_1x
Bedankt voor je reactie.
Dat was eigenlijk ook wat de dierenarts zei, dat er niet echt een betrouwbare, goede test is. Dus dat de diagnose meestal wordt gesteld aan de hand van de symptomen en het uitsluiten van andere oorzaken.
Nou ja, kan wel hopen dat het iets anders is, maar tijd van het jaar en de plekken waar hij jeuk heeft, duiden toch wel op zomereczeem. Dan maar op zoek naar goede oplossingen. Er is op internet gelukkig een hoop informatie te vinden. Alleen zijn er wel zoveel opties, dat het lastig is om een keuze te maken wat ik als eerste moet gaan proberen. Sinds het weekend staat hij in ieder geval onder een eczeemdeken. Als de jeuk nu verdwijnt, is dat in ieder geval nog een aanwijzing dat het hoogstwaarschijnlijk zomereczeem is.
Weet nu ook meteen het nadeel van het kopen van een paard in de winter... Gelukkig is het verder een heel fijn dier!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:49

Karakter is ook erg belangrijk. Ik heb zelf veel baat gehad bij Derfen, je hoeft het maar 2 a 3 keer in de week op te doen. Mijn paard is nog niet gaan schuren, die van mij heeft vorig jaar ook geschuurd, maar kreeg enorm veel jeuk van kuil en krachtvoer (pavo) in combinatie met die zomerexceem mugjes.
Hopelijk blijft die van mij redelijk jeukvrij door ander voerbeleid.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:17

Ik meld ook nog maar eens dat mijn ZE-er nog steeds met drainage en 1 x per 4 dagen derfen jeukvrij is. Derfen werkt bij mijn paard echt super. Hij is zwart dus ik heb geen last van vlekken. De reuk wen je gek genoeg aan. Als hij s morgens steeds bij mij komt staan als ik de mest aan het verwijderen ben, weet ik dat hij weer een beetje Derfen nodig heeft. Gek blijft dat de staart behandelen prima gaat maar zijn manenkam blijft lastig omdat de Derfen prikt of zo.

Voer is ook een trigger. Sinds ik een HB paard heb dat niet meer op de wei mag 'moet' hij 1x per 2 dagen overdag gezelschapsheer spelen. 's avonds en 's nachts staat iedereen op het zand. Misschien dat dat ook meehelpt!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:02

Ik word echt moedeloos van Vita haar jeuk ;( .
Aangezien het al de hele dag regent, willen de staleigenaren de paarden aankomende nacht op stal doen. Dus zonet, na het rijden, Vita op stal gezet. Even gekeken hoe het ging. Maar ze ging gelijk echt behoorlijk schuren bij de staart. De kont bleef maar heen en weer gaan. Vind het echt zó sneu voor haar. In overleg met de staleig. gaan ze vanavond kijken wat ze kunnen doen. Vita staat nu weer in het land. Ik zei al dat Vita anders vannacht maar in de bak moet... Arm paard :(:) .

Nu blijft dus wel dat de injectie niks geholpen heeft :( . Misschien ga ik zelf morgen maar een fles Derfen kopen en dan hopen dat het werkt (is ook niet goedkoop). Zal ik er gelijk maar een ZE deken bij kopen?

Ik baal als een stekker -O- .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:08

ik heb appie vanmiddag uit een kleddernatte soepjurk gehaald en ach wat had hij het koud! :brr:
echt sneu, dus die ook op stal gezet en meteen de andere eczemer ook uit het land gehaald want die stond ook te bibberen onder d deken.

en beiden gingen ze prinsheerlijk staan schuren :D .
ik heb ze maar wat gelaten en na een aantal minuten is de ergste jeuk er wel af en was het klaar.
ook de niet eczemers gaan lekker een potje staan schuren als die op stal komen hoor, is toch lekker

corinagirl,die injectie moet nog even inwerken denk ik?

scheelt ook als je dus er voor zorgt dat je pony nu niet in dik gras staat.
dat geeft namelijk vaak ook wel jeuk , en een eczeemdeken op is wel een goede oplossing denk ik.

appie stata in elk geval nu onder een regendeken en de andere eczmer heb ik maar bloot in het land gezet,1 dagje moet wel kunnen

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:11

De injectie zou volgens de VA zeer snel moeten werken. Eigenlijk dezelfde dag al wel. En ze heeft deze vorige week donderdag gehad.

Bij het schuren wat Vita deed, kwamen al plukken haar los. Dat doen niet alle paarden op stal , lijkt mij? Kon al plukken uit de staart halen, wat ze al losgeschuurd had.

Ik hoop zo dat Vita buiten mag blijven vannacht. Weet anders niet hoe Vita er morgen uit zal zien als ze de stal uitkomt :x .

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:12

Een tip voor de Derfen gebruikers: de latex handschoenen zijn in de aanbieding bij het Kruidvat, 2 pakjes halen, 1 betalen!
Ik heb gelijk maar 6 pakjes gehaald :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:14

combinaties werken nog het beste, ik zou idd Derfen en exceemdeken doen. Evt eerst derfen opdoen (dagelijks), omdat ze anders missch de deken kapot schuren. Of je moet paard toch 1e week even in paddock (+EZ deken) zetten waar ze niet kan schuren. Na week kun je afbouwen naar om de dag, 1 keer in 3 dagen etc. Ik kon op gegeven moment om de 5 dagen. Dan is het zo duur niet meer, want spul gaat lang mee!

Ik heb vandaag ook verkleumde paarden op stal gezet en vliegendekens afgedaan. Einde week wordt het weer mooie weer!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:31

corinagirl schreef:
Ik heb even gezocht naar een proefflacon Derfen. Kan 'm bestellen bij vidoma.nl en bij naturelsupplies.nl. Alleen bij beide is het nu niet in voorraad... Bij de paardendrogist in Roden hebben ze de gewone 250ml fles wel op voorraad. Maar zou het eerst wel willen uitproberen of het wel werkt.

Heeft iemand hier toevallig nog een proefflacon staan die ik over kan kopen?

dat stond er week geleden ook ik heb toch besteld en ws binne paar dagen binnen denk dat het er op staat om mensen te ontmoedigen een te bestellen en gelijk een grote te bestellen ;)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:34

Ik heb ook gewoon besteld Corninagirl, en kreeg hem ook gewoon.

Is er hier ook iemand die de Derfen creme gebruikt? Op hun site staat dat je dat moet gebruiken voor de gevoelige huidjes. Wellicht dat ik dat beter kan gebruiken vanwege al het haaruitval bij mijn New Forest?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:42

Ik heb het wel nog niet gebruikt de proefflacons staan hier in de kast :P atm bezig met de eczema balsem aan het proberen gister mee begonnen voor het eerst (waren al wat rode puntjes zichtbaar in de manen weer) dus ben benieuwd hoe het zo uitziet als ik langs ga zodirect vanochtend leek het rustig te zijn. Wil namelijk maar 1 ding te gelijk probern om zeker te zijn welk effect van welk product komt. Vind de eczema balsem wel geweldig spul om te smeren en voelt veel fijner aan dan de tkc die ik eerst had. TKC werkte btw super tegen jeuk maar had toch het idee dat de huid niet gelukkig van werd, hele grote schilvers enzo. Was meegestopt en iets anders probeerd dit werkte niet dus bij gebrek aan beter nog een keer tkc moeten doen om de jeuk kwijt te raken. Nu van dinsdag geleden dat ik het gebruikt had en dan gister duidelijk weer tekenen van jeuk. Ben benieuwd of de eczema balsem genoeg zal zijn wss niet. Maar gelukkig staat deze keer de derfen al klar om in te springen ;)

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:56

intel_1x schreef:
combinaties werken nog het beste, ik zou idd Derfen en exceemdeken doen. Evt eerst derfen opdoen (dagelijks), omdat ze anders missch de deken kapot schuren. Of je moet paard toch 1e week even in paddock (+EZ deken) zetten waar ze niet kan schuren. Na week kun je afbouwen naar om de dag, 1 keer in 3 dagen etc. Ik kon op gegeven moment om de 5 dagen. Dan is het zo duur niet meer, want spul gaat lang mee!

Ik heb vandaag ook verkleumde paarden op stal gezet en vliegendekens afgedaan. Einde week wordt het weer mooie weer!

Vita kan in het land ook niet schuren, dus was allang blij dat ze 24/7 buiten staat :j . Het enige waar ze aan kan schuren is de waterbak, maar voor alsnog geen wondjes meer gezien op haar hoofdje. Dus als ze haar ZE deken op heeft, kan ze gewoon in het land blijven. Ze gaan alleen bij nood op stal, dus hopelijk schuurt Vita binnen korte tijd niet meer.

Ik ga morgenmiddag dan toch maar langs Divoza. Eerst maar de Pagony ZE deken kopen, kijken hoe dat gaat. Vind het zonde om gelijk een dure ZE deken te kopen. Moet ook gelijk maar antibijt kopen en erop sprayen. Anders kan ik gauw weer een nieuwe kopen ben ik bang.
Ga morgen dan ook maar langs de paardendrogist. Daar hebben ze Derfen ook te koop.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:19

Zonde van je geld om eerst een goedkope deken te kopen, heb ik ook gedaan met als gevolg dat ik 3 "goedkope" dekens ongebruikt heb liggen en uiteindelijk mijn dieren met een RSIH op heb lopen. Die vond ik eerst te duur, maar uiteindelijk toch gekocht en spijt dat ik dat niet meteen had gedaan. |o

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:57

Heb net pony haar langste vlecht gemeten...... 75 cm. Niet normaal. En nu dit volhouden.......... het stikt hier van de mugjes...... Heb er al weken mijn boett deken op liggen en combineer het met derfen als het erg wordt bij de liezen en het hoofd. En nu maar duimen dat het zo door gaat.....

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:26

Paardendrogist heeft de rambo hoody EZ deken nu voor 137 euro in de aanbieding. Wel hoge aanschafkosten, maar super dekens. Pagony kun je natuurlijk eerst uittesten, maar ik heb wel gelezen dat deze dekens erg warm zijn bij warm weer en ze gaan zweten.
Verkoopt paardendrogist nu ook Derfen? weet je dat zeker?

Wauw madeliefje, dat is een super mooi resultaat!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:35

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... on/101848/

Deze bedoelen jullie toch? :)

Heb nog een vriendin gesproken over de jeuk van Vita. Zij adviseerde om eerst nog even een goedkoop middel te proberen, namelijk azijnwater (half om half). 1x Per dag insmeren, dat zou de staart ook ontsmetten en schoon houden? Hoe denken jullie hierover?

Ook werd ik geinformeerd over Aardswormen, die bij de anus kunnen zitten. Die dus ook jeuk veroorzaken aan de staartwortel. Ik ga morgen even goed onder de staart kijken :+ .

Vele mensen die ik spreek, zouden echt niet denken aan ZE bij Vita. Nooit last gehad bij de vorige eigenaren en nu ineens op 11 jarige leeftijd?? Ik weet het echt niet meer :n .
Hoor nou zoveel dingen. Zie door het bomen het bos niet meer... -O-

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 06:26

aarsworm kan idd wel zeker als ze enkel haar staart schuurd. Je kan dit zien aan witte druppels bij de anus. Als ze er niet zitten wil niet zeggen dat je paard besmet is, enkel je dierenarts kan dit het beste vaststellen, door middel van de tapestrip methode. De wormen zetten hun eieren namelijk af rond de anus en je kan ze missen bij mestonderzoek. Met de tapestrip methode doe je een plakbandje op de huid naast de anus plakken paar keer op en af op paar plekken en dat onder microscoop bekijken en dan weet je het zeker.

Ik denk dat het wel mogelijk is dat ze zomereczeem heeft als ze van een een plek komt waar eigenlijk geen mugjes zaten of waar ze altijd binnen stond dus niet veel in contact kwam met mugjes.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 06:40

Even snel nog een berichtje. Moet wel zo naar 't werk.

Vita stond bij de vorige eigenaren 24/7 buiten. Ze stond daar in het bos. Nu staat ze ook buiten, maar op een zeer groot open stuk. Je zou denken dat in het bos veel meer muggen zitten en ze dan last heeft? Maar daar heeft ze nooit klachten gehad.