Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:26

Och wat sneu, wanneer krijg jij de pergolide?
Hopelijk knapt ze dan snel op.. Tis zo rot om te zien..
Zo begon het bij de mijne ook, alleen was hij maar kort bevangen, achteraf had hij veel meer symptomen, kwam al 2 jaar wat traag door de rui heen. Lage weerstand, stijfheid, bolle buik en toch ribben zien.. Minder actief, dacht dat het door de leeftijd kwam.
Mijne is niet zo lang bevangen geweest, wel heel lang gevoelig gelopen..

Hanke_k

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:34

Even een snelle vraag, is dat nieuwe paarden middel al op de markt?
Of is de pergolide nog steeds te krijgen?

Alvast bedankt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:38

Het nieuwe middel is er al. (en is hetzelfde hè, alleen ander naampje)
Sommige van ons hebben met een beetje geluk nog pergolide bemachtigd.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:41

Mijn Cushing fjord vandaag:

Afbeelding

Als het goed is moet je op de foto klikken en zie je een filmpje.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:42

IMJ schreef:
Het nieuwe middel is er al. (en is hetzelfde hè, alleen ander naampje)
Sommige van ons hebben met een beetje geluk nog pergolide bemachtigd.

Oké jammer.....

Heb zelf nog voor een jaar, maar kennissen van me hebben ook een cushinger

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:06

Cynthia, ik kijk via m'n telefoon, dus daar kan t aan liggen maar ik zie geen filmpje. Alleen een uitgerekt plaatje :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:20

Daar was ik al bang voor, ik had het geupload met Photobucket, en net als een foto geplaatst, maar hij maakte daar die langgerekte foto van. Als ik hem aanklik (op ipad), zie ik wel het filmje.
Weet iemand een andere manier om een filmpje te plaatsen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:22

Op de computer kan ik het filmpje wel zien hoor - flink aan het rennen!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:29

Ok, is het toch gelukt :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:44

Is gelukt hoor Cynthiar! Lekker even aan het draven zo om je heen!

Hanke_k: tsja, dan is de keuze voor jouw kennissen niet zo heel moeilijk meer lijkt mij. Jammer, maar het is niet anders. Ach, met zijn allen maken we vast wat personeel bij BI blij met een dikke winstuitkering dit jaar... :+

Ipsilonka ook welkom hier. Bij mijn paard is er helemaal geen sprake geweest van HB. Bij mijne ben ik erachter gekomen omdat zijn weerstand zo slecht was. Begin dec. 2012 mega ontsteking a.g.v. mok dat hij normaal niet of nauwelijks had en kreeg hij einschuss. Heb paardlief binnenste buiten laten keren en zo kwam er uiteindelijk Cushing uit. Die van mij heeft wel een rare (maar niet typische Cushing) vacht. Mijn paard staat nu ruim 4 weken op de medicatie en sinds 2 weken op volledige dosis want ben op advies van anderen uit dit topic gaan opbouwen met de prascend ipv meteen volledige dosis.
Sterkte ermee in ieder geval!

Jannepauli: hmm ik moet duidelijk mezelf nóg meer verdiepen in voer en afwegingen gaan maken. Suikers wil ik zoveel mogelijk beperken, dat is duidelijk. Maar...die van mij kan wel wat vetjes gebruiken. Dus béétje suiker mag wel. Deze zak slobber maak ik sowieso leeg maar voor erna ga ik wel voor iets anders kijken. Geeft me nog een kleine maand de tijd om een geschikte combinatie te vinden. Wil me ook wat meer verdiepen in welke de snelle suikers zijn en welke niet en welke specifieke suikers dan wel nog kunnen voor mijn paard en welke niet. Mijn paard is (vooralsnog) niet gevoelig op HB maar ja, dat moet ook extra voorkomen worden natuurlijk.

Imago was vandaag weer beetje stoned helaas. Heb lekker met hem gewandeld en was duidelijk aan hem te zien dat hij dat voor vandaag even meer dan genoeg vond.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:46

Om suikers aan te wenden om wat meer 'vetjes' te kweken lijkt me geen verstandige beslissing. Beter kun je dan bietenpulp zonder melasse gaan gebruiken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:51

Dat moet 'ie helaas niet...
Enige wat ie lust zijn dingen waar nóg meer suikers of energie oppeppers in zitten en die wilde ik al niet voeren vóórdat ik uitslag van Cushing kreeg te horen....

Dus ja: ik heb een lastig gevalletje...
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 07-02-13 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:53

Meneer is kieskeurig..!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:55

Ik zal het je nog sterker vertellen: hij vreet zelfs niet uit metaal!
Alleen uit plastic/kunststof voerbakken...
Drinken doet hij ook liever niet uit metalen bak maar hij doet het wel. Voer laat hij écht staan en vies worden. In de zomer drinkt hij op stal niet, tot hij op het land komt en uit de sloot/kuip kan drinken. In de winter slurpt hij letterlijk uit te kraan in de wasbak voordat hij de stal in gaat :j :=
Op nieuwe stal gelukkig speciekuipen in de paddocks...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:19

Mijn hond drinkt ook niet uit metaal.. Wat zou dat zijn?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:27

Medicijnen zijn besteld, hoeveel geven jullie ervan? Pony weegt 350 kg ongeveer. Ze is vanaf oktober bij me in bruikleen. In dec/jan heeft ze een enorm deel van haar vacht binnen 2 weken van zich afgeschud. Ik zal morgen een foto in het topic zetten. Ze ziet er eigenlijk supermooi uit nu.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:08

Jannepauli schreef:
Pavo slobber Mash heeft een veel hoger suikerpercentage.. "gewone" suiker (melasse) is 9%, maar voeg daar aan toe 27% zetmeel + 5% tarwezetmeel wat ook in suiker (glucose) omgezet wordt. Dat brengt het totaal aan suikers op 41 %. Niet goed dus voor een paard dat suiker-beperkt zou moeten eten.

Pergolide mag dan in zekere mate wel de hormoon/suikerhuishouding reguleren, het is niet zo dat alles dan ook goed is. Bij zowel Cushingpaarden als IR paarden ( gaat vaak hand in hand) is een laag suiker/zetmeeldieet ( maximaal 10%) aanbevolen, of je nou pergolide geeft of niet. Pas als het paard veel meer arbeid gaat doen kunnen de percentages iets omhoog.

@ JP - Je hebt Pavo slobber en Havens Slobber Mash. Het is mij nu niet helemaal duidelijk welke je bedoelt?

Degene die bij mij deze producten krijgt is, gelukkig geen cushings patient dus voor mij is het zowiezo minder erg welke van de 2 hij ook krijgt. En onze willy kreeg alleen de mueslies van Havens, de groene en/of de blauwe. Blauwe in beginperiode en later gewoon weer de groene variant.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:17

Ipsilonka schreef:
Medicijnen zijn besteld, hoeveel geven jullie ervan? Pony weegt 350 kg ongeveer. Ze is vanaf oktober bij me in bruikleen. In dec/jan heeft ze een enorm deel van haar vacht binnen 2 weken van zich afgeschud. Ik zal morgen een foto in het topic zetten. Ze ziet er eigenlijk supermooi uit nu.

Er is een soort van richtlijn op basis van het gewicht van je paard, daarbij neem je natuurlijk de symptomen die je paard heeft mee, in jouw geval de HB. De richtlijn wat een paard "mag" dus niet MOET hebben als basis is:

gewicht x 0,002 = hoeveelheid in mg
350 X 0,002 = 0,7 mg
Normaliter ga je daar ietsje onder zitten om uberhaupt te kijken of je daar mee toe kunt, maar in een geval van hoefbevangenheid vind ik dat een beetje eng om te zeggen. Dus ofwel opbouwen naar 0,5 mg (halve tablet) ofwel echt naar 0,75 toebouwen.
Pilletjes zijn 1 mg, makkelijk dmv streepje in tweeen te delen. Met een aardappelschilmesje is zo'n helft ook weer op te delen. Of met een pillensnijder.
Er wordt geadviseerd om rustig aan op te bouwen, dus 0,25 mg 3 tot 5 dagen, dan 0,5mg 3 tot 5 dagen en dan weer een stapje maken. Het is even nadenken hoe snel je moet gaan, want de pergolide helpt tegen de oorzaak van de bevangenheid. Dus het kan wenselijk zijn om sneller te gaan. Maar als je sneller gaat kan je paard weer misselijk worden van de bijwerkingen en slechter gaan eten, angstig zijn e.d. Heb je een goede DA waarmee je dit goed kunt doorspreken?? Want als ze erg bevangen is, dan zou je haast daarom direct met bij wijze van spreken 1 mg willen beginnen, maar dan heb je echt kans op bijwerkingen en een super duf paard..

Edit je zou ook (versneld) kunnen starten met 0,5mg en dan toch paar dagen aanhouden en dan naar 0,75 mg toe.
Ben benieuwd op welke dosis jouw DA je wil hebben?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:52

Ze is wel bevangen, maar niet heel erg. Doordat het zo blijft sluimeren zijn we de.bloedtest gaan doen. Als de da de pillen binnen heeft hoor ik t advies wel. Maar van jullie ervaringen kan ik alleen maar leren!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:55

fargo schreef:
@ JP - Je hebt Pavo slobber en Havens Slobber Mash. Het is mij nu niet helemaal duidelijk welke je bedoelt?

Ik bedoelde Pavo, Slobber ( maar Pavo noemt het op hun site zelf ook "slobber mash" )
De gehaltes:
Samenstelling
Tarwezemelen Geplette haver Gepofte Mais Gepofte Tarwe Lijnzaad Lijnzaadschilfers Rietmelasse Tarwezetmeel Sojaolie Vitaminen - mineralen.

Gewaarborgde gehaltes
Energie (MegaJoule)12,6 MJ/kgEnergie ( EWPa)0,87 Unit/ kgVerteerb. ruw eiwit11,5 %Ruw eiwit 15 %Ruw vet7 %Ruwe celstof7 %Ruw as7 % Suiker 7 %Zetmeel29 %

Hier geven ze dus 36% suikers aan - op de site van Voervergelijk komt daar nog eens 5% extra bij voor het tarwezetmeel ( wordt bij Pavo wel vermeld, maar niet apart gespecificeerd). Het totaal komt dus op 41% en dat is bizar hoog.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:01

Ok JP duidelijk, thanks en in vergelijking hoe scoort de Havens Slobber Mash dan? Is dat lager? Volgens mij zijn zij meestal wel redelijk netjes met de suikers?
Grappig dat ze het zelf op hun site dan slobber mash noemen trouwens..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:05

Nog niet in detail gekeken maar ik meen me te herinneren 38 en nog wat procent..

Edit: Toch maar even snel gekeken:

Suiker + Zetmeel (%) 44,2 -O-

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:09

Mash staat zelfs op de zak van Pavo. Heb de zak hier bij me op de kamer staan... :+

Havens komt nog hoger uit trouwens: zetmeel 44,2% en suikers 5,6% = 49,8%.

Ben snelle suikers aan het inventariseren.
JP, heb jij misschien een site/overzicht van waar de snelle suikers allemaal in zitten?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:09

Jannepauli schreef:
Nog niet in detail gekeken maar ik meen me te herinneren 38 en nog wat procent..

Edit: Toch maar even snel gekeken:

Suiker + Zetmeel (%) 44,2 -O-

Welke site heb jij dat vandaan? Want als je de .pdf van de brochure van Havens opent, dan zie ik andere getallen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:10

Dit staat zo op Voervergelijk