[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:27

Hey allemaal,
Zou het kunnen dat ik al van die mugjes (knutten) heb gezien? Het is 9°C en zonnig... En t gaat niet meer vriezen komende week.
Zal ik z'n eczeemdeken al aandoen? En het vliegenmasker ook al?
T lijkt me zo vroeg en hij gaat het nog zo lang moeten aanhebben... Hij heeft het pas sinds november uit, arme Yatzee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:31

Het kan wel hoor. Zodra het warmer word komen ze tevoorschijn.
goed je dier in de gaten houden en bij twijfel de deken er op

Iris_Luna

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:27

Als je twijfelt, zeker doen.
Ik heb een snuggy hood gekocht, losse hals met masker aan elkaar vast en een deken zonder hals... ben benieuwd of dit goed werkt, kost genoeg haha. Iemand ervaring met deze dekens?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:15

Ik heb gisteren ook een zwerm "iets" gezien.
Ik weet niet of het knutten waren of een ander soort kleine vliegjes.
Maar het waren er veel, uit de wind in de zon bij de gevel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:27

Ja hier ook maar volgens mij waren dat gewoon van die neefjes :j

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:48

Heb 'm voor de zekerheid gisteren maar al ingesmeerd met derfen. En nu nauwlettend in de gaten houden...

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:25

Ok weer iets geleerd. Dus vanaf (ongeveer) 9 graden zijn die vliegjes/mugjes weer actief. Ik heb ze nog niet gezien. Maar dan ga ik voor de zekerheid ook maar al beginnen met smeren. Doen jullie dat alleen op de staart en manen of ook onder de buik?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:50

Ik smeer niet. Alleen op open plekjes, maar bij appie duurt het vrij lang voor de deken op hoeft, pas als het rond de 15 graden is.
deken is voldoende bij hem.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:26

Ik smeer 1x per week met derfen, helpt echt goed. Enkel manen en staart.
Vandaag geen mugjes gezien dus heb het deken nog niet opgelegd. Maar als het warmer blijft gaat het toch moeten...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:48

Wat is dat? Derfen? Probeer nog wat te ontdekken wat het beste werkt bij mijn merrie... :/

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:53

elisedcl schreef:
Wat is dat? Derfen? Probeer nog wat te ontdekken wat het beste werkt bij mijn merrie... :/

Derfen is een product wat helpt tegen zomereczeem. Helpt tegen de jeuk en zou de insecten ook weg moeten houden. Stinkt wel als de pest.
ik koop het hier:
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 313?v=True

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:00

Ik heb nu de fibra anti-inch creme, is nog even afwachten of deze het goed gaat doen bij ons ponyke.
Maar zal derfen ook even in gedachten houden. Als juul hier geen baat bij heeft.
Smeren jullie ook als ze een zomerdeken op hebben?

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:03

manuela_j schreef:
Ik heb nu de fibra anti-inch creme, is nog even afwachten of deze het goed gaat doen bij ons ponyke.
Maar zal derfen ook even in gedachten houden. Als juul hier geen baat bij heeft.
Smeren jullie ook als ze een zomerdeken op hebben?

Ja ik doe smeren + eczeemdeken, maar een kennis haar pony heeft niet zo erg zomereczeem dus zij gebruikt enkel derfen en geen deken. Maar is ondenkbaar voor Yatzee.
T is altijd even zoeken naar de juiste (combinatie van) middeltjes

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:21

Wat is nou de ideale eczeem deken voor een tenger ponytje van 1.14m
Ben er alweer een tijdje uit maar omdat hij in nov ineens begon te schuren en de veearts ervan overovertuigd was dat t zomereczeem is wil ik voor de zekerheid toch iets aanschaffen.
Voor mn fjord had ik altijd de pagony eczema en gooide ik gewoon na elk seizoen weg.de rsih was voor hem geen optie ivm korte hals en te warm maar wellicht voor deze draak wel een optie??
Zo lastig om met (nieuwe)pony weer de ideale deken te vinden terwijl ik thuis was in de dekens voor stevige pony met korte hals.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:12

Heb hier het idee dat derfen juist voor meer jeuk zorgt. Meer die dat herkennen?
Ben wel heel tevreden over cojosol met smeren. Volgens mij is dat niet zo bekend.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:14

Deoiridh schreef:
Heb hier het idee dat derfen juist voor meer jeuk zorgt. Meer die dat herkennen?
Ben wel heel tevreden over cojosol met smeren. Volgens mij is dat niet zo bekend.

Over meer jeuk kan ik niks zeggen, maar bij mijn paard heeft het helemaal geen verschil gemaakt. Jeuk bleef net zo erg met derfen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:54

Mijn merrie heeft vooral last aan haar manen en staart, de rest van haar lichaam niet. Zou derfen werken?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:15

Dat moet je echt uitproberen. Wat voor de één goed werkt, werkt voor de ander helemaal niet.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:12

Idd heel veel verschillende dingen uitproberen!!
Ik heb nu Derfen, Sectolin sweet itch, leovet manenliquid en fibra anti itch.
Sectolin werkte nog een beetje verzachtend, maar geen van deze zorgden er voor dat de jeuk minder werd.
Weet nog niet welke ik ga proberen als ze weer jeuk krijgt.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:45

Ik gebruik alleen nog maar itch free gel van grand national. En consequent een eczeemdeken. Ik hoef ook bijna nooit te smeren, maar dit lijkt wel enige verlichting te zorgen als hij toch een eczeemjeukplekje heeft soms.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:54

Hoi! Ik kom even binnenvallen...mijn paard is 1,5 jaar geleden begonnen met schuren in oktober toen het nog mooi weer was en de muggen extreem actief waren. Binnen 2 dagen 3/4 van zijn manen eraf en in lengte circa 50cm....Ontzettend balen natuurlijk. Afgelopen zomer heb ik voordat het seizoen echt begon een Rambo sweet itch gekocht omdat ik wilde vermijden dat hij toch weer jeuk zou krijgen. Tevreden over de deken, echter groeien de manen bij zijn schoft nauwelijks. Ik vermoed dat de deken daar wat meer knelt door zijn brede hals en borst. Nu ben ik aan het kijken naar alleen een halsdeken van Snuggy Hoods, hij had namelijk alleen jeuk aan zijn hals. Heeft iemand ervaring met de halsdeken van Snuggy Hoods?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:09

Ik lees even mee! Had deze van snuggy hoods nog nooit gezien! Maar aangezien die van mij ook alleen haar manen schuurt ben ik ook benieuwd naar ervaringen!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:03

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:43

Ik zoek een eczeemdeken dat goed blijft zitten aan de hals maar zonder lintjes of dergelijke aan het halster.

Welke systemen zijn daar best geschikt voor?

Ik heb de Bucas Buzz Off Full Neck en dat werkt dus vind ik niet goed genoeg. Schuurt ook de voorpluk helemaal weg bv.

Ik had het HKM Eczeemdeken gezien, maar zie niet echt het systeem van dichtbij goed online.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:54

Nivada schreef:
http://www.snuggyhoods.com/horse-shop/s ... e-hood/p91

maar je hebt ook deze:
http://www.snuggyhoods.com/horse-shop/w ... -navy/d676

Snap het verschil niet helemaal.. De 1 heeft alleen van die irritante reepjes stof bij de ogen maar je hebt ook de optie om die met klittenband te nemen en die ander heeft dat niet en is waterproef.

Of zou de 1 dikker wezen dan de ander?

Wil dr namelijk ook 1 en dan eczeemdeken de hals eraf halen.

Die eerste is wel echt voor zomereczeem alleen vind dat hoofdgedeelte beetje heftig.
En aan de andere kant is het wel handig dat die tweede ook kan voor in de regen, maar vraag me af of die niet te dik is dan. Er staat ook niet bij dat die voor zomereczeem is.
Ik denk eerder aan eentje zonder hoofd gedeelte, en dan gewoon een vliegenkap erbij nemen.