[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:47

Update,
Ik kwam slobber brengen, het was al donker,
of naja, wat donker..
en hij staat nu continu in stal uit zichzelf! ook als er dus geen lint tussen zit (zie hieronder) (ter herinnering 2 dikke dekens)
En de stalhouder heeft een Lint gespannen, zodat hij in alle rust zijn eten kan eten zonder dat het andere paard erbij kan, daar stond hij dus nog achter, (voor de nacht)
Hij brieste niet, of hinnikte niet, en ook geen binnen mondse hinnik,
dus ik vreesde het ergste.. ik durfde er eerst niet heen, en normaal gesproken hoor je het direct!
dus of hij word doof :+ (nee dat is een flauw grapje..) Of hij begint zich niet meer lekker te voelen..
Toen ik met de overvolle slobber + speedibeet emmer aankwam, liep hij snel in stal en was weer helemaal hyper, en zat flink te soppen in zen maaltijd.. :\
maar het is net alsof ik dacht.. volgens mij voelt hij zich helemaal niet zo goed als wat ik denk..
Hij is zo hard voor zichzelf..
(Even een herinnering: Toen hij compleet vast zat, sprong meneer nog een B paarden parcour zonder een krimp te geven, racede hij rond.. ) en toen bleek dat hij van top tot teen vast zat.. noooit wat gemerkt! geen gevoelige rug, niet wegdraaien niet boos, niet anders.. Niks. tot dat dus echt alles vast zat.. na heel wat osteopaat bezoekjes armer, en 2x een zadelaanpassing. was hij als nooit te voren..

Dan denk ik.. ik wil niet dat hij het aan gaat geven.. want in zijn geval, is de pijn dan ondraagelijk, (op het laatst dat hij vast zat stapte ik op en lagen we bijna achterover hij ging gewoon letterlijk zitten en daarna stond hij op en liet duidelijk merken dat hij pijn had)

Nu was ik door mijn fb aan het scrollen en las ik dit in BIT, toevallig.. alsof het een teken was :\
En voor hier in dit topic meschien ook wel heel handig..
voor als je met de vraag zit

wanneer is het genoeg ??

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/blog ... oeg/24802/

Zei gebruikt de woorden die ik niet hardop durf te zeggen.. omdat het gewoon te dicht bij de realiteit kwam denk ik..
Nou amen, voor deze uitspraak..

We wachten nu nog rustig af, of het geen lintworm is, laat nog een dierenarts komen..

#Zucht

JP wat een toestand zeg... beetje geluk kan je vast wel gebruiken nu..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:16

lifeforhorse@Ik vind het ook moeilijk...ook omdat de bloedwaardes dus goed waren,je paard een goede eetlust heeft en levendig is.En er drie maanden geleden nog goed uit zag.
Waarom hij nu zo schrikbarend mager is terwijl hij goed eet weet ik niet.Ik hoop op een lintworm,maar voor het zelfde geldt is er binnen in iets goed fout.
Even afwachten :(:)

JP@hoe gaat Pauli? :(:)

Lifeforhorse

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:20

Geerke

Dat is het zeker.. had je het gelezen van BIT? vind het in mijn geval.. wel de keiharde waarheid, zet me wel echt aan het denken.. :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:24

Lifeforhorse schreef:
Geerke

Dat is het zeker.. had je het gelezen van BIT? vind het in mijn geval.. wel de keiharde waarheid, zet me wel echt aan het denken.. :(

ja,ik heb het gelezen...in jouw geval zou ik even wachten of er geen enorme berg witte slierten in de poep zitten...zoniet zou ik hem in laten slapen.
(Voor de duidelijkheid voor de lezende bokkers....het paard is vreselijk mager.Ik roep dit niet zomaar |( .)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:29

Citaat:
ja,ik heb het gelezen...in jouw geval zou ik even wachten of er geen enorme berg witte slierten in de poep zitten...zoniet zou ik hem in laten slapen.
(Voor de duidelijkheid voor de lezende bokkers....het paard is vreselijk mager.Ik roep dit niet zomaar |( .)

Dat wacht ik zeker nog even af,
En ja, Jammer genoeg is dat waar, het is een wonder dat hij er nog zo bijloopt..
Keihard voor zichzelf,
Ben ook bang, dat hij de winter anders niet overleeft.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:31

Heb jij als enige van ons dan een foto mogen zien, geerke?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:32

Sterkte lifehorse, klinkt heftig allemaal

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:40

ohjajoh6 schreef:
Heb jij als enige van ons dan een foto mogen zien, geerke?

die heeft ts vrijwillig per pb gestuurd.Ze wilde hem niet in het openbaar plaatsen omdat het paard echt vreselijk mager is,het haar heel veel verdriet doet omdat ze machteloos staat.Er gaan emmers voer in maar het doet gewoon niets. |(

Je kunt van mij aannemen dat het zeer ernstig is |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:50

Dat begreep ik ook wel en als jij hem gezien hebt geloof ik het gelijk.

Maar weet je: ik weet onderhand niet zo goed meer wat nou precies de hoeveelheid en wat precies er over een dag aan voer ingaat en of ze al weer is begonnen met het nu wel langzaam opbouwen vd prascend of dat ze er idd een goeie od aan ontworming erin heeft gegooid en al weer herhaald met nu ook voor lintworm.
En of er nu al eens een second opinion bij is geweest...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:52

Nav het artikel lifehorse:
Ik heb mijn dieren nooit willen laten lijden lifehorse, als je zoveel houdt van je dier kan je dat simpelweg niet aanzien. Je houdt niet meer van je dier als je hem koste wat het kost in leven houdt, juist niet denk ik. Dan hou je vooral van jezelf omdat jij het verdriet niet hebben wil. Dat verdienen ze niet.

Hopelijk trekt de jouwe nog bij meis!

Het is zo ontzettend lastig allemaal!

Volgens mij kan jij, als de tijd daar is, de keuze ook heel goed maken! Ongelooflijk moeilijk maar heel dapper!

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:01

SuperRoos Bedankt..

Geerke
je haalt me de woorden uit de mond, zo is het echt OJJ het is geen bloedworm, hopen nu dus op lintworm, en het is zo raar dat alle waardes goed zijn, en hij toch vreselijk af valt in zon korte tijd..

voor diegene die net pas mee lezen, hij zou +- 2 a 3 week geleden al ingeslapen worden, dus niet dat jullie gedachtes de verkeerde kant op gaan.. :)

[b] OJJ
Ik heb gesprekken gehad, met geerke via prive, dit omdat ik echt er even Totaal door heen zat! ze heeft mij goed op weg geholpen, En ja ik heb een Moxidectine spuit gegeven, en er kwam niets uit. en er gebeurde niks ik heb 4 dagen in zijn mest lopen roeren, hopend dat er wat inzat in de stromende regen, Geerke vertelde me me nu eerst te richten op het aankomen en niet op de benen en zijn geslacht of wat dan ook, dit omdat het een wonder is dat hij überhaupt nog recht overeind staat, dus een second opinion had niet veel uitgemaakt, want ik heb direct na dat advies die kuur gedaan, dus ben nog bezig met behandelen.. en ik heb er gister een spuit inderdaad tegen lintworm ingedaan,
En wat hij te eten krijgt, is nog het zelfde hoor :P Fiberforce 1,5 kg seniores priores 250 gram speedibeet, FF 2x daags slobber + speedibeet 1x
En staat nu weer op de weide smiddags en, savonds met hooi/kuil op stal.
Lekker warm..

Prascend was ik mee gestopt omdat we dachten dat de benen daar van kwamen, omdat het 1 van de bijwerkingen was, en dat kan ik niet over 1 week uitsluiten of het daar van kwam.. het is afgezakt gok dus op een bijwerking, maar als ik nu weer ermee begin en het gaat weer slecht, dan is het water naar de zee dragen.. en dat word hem hoe dan ook met de aankomende winter fataal..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:05

hij kan zo de winter niet in,ik hoop nog steeds op een wonder....ik snap niet dat hij nog zo levendig is.Als hij dat niet was geweest was de beslissing iedergeval makkelijker gemaakt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:08

Ik geloof juist dat jij de juiste keuze maken kan!
Je lijkt me realistisch genoeg!

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:26

IMJ schreef:
Nav het artikel lifehorse:
Ik heb mijn dieren nooit willen laten lijden lifehorse, als je zoveel houdt van je dier kan je dat simpelweg niet aanzien. Je houdt niet meer van je dier als je hem koste wat het kost in leven houdt, juist niet denk ik. Dan hou je vooral van jezelf omdat jij het verdriet niet hebben wil. Dat verdienen ze niet.

Hopelijk trekt de jouwe nog bij meis!

Het is zo ontzettend lastig allemaal!

Volgens mij kan jij, als de tijd daar is, de keuze ook heel goed maken! Ongelooflijk moeilijk maar heel dapper!

En zo is het maar net, ik ben blij dat ik het artikel tegen kwam,
Ik hoop het ook,
En dat is het zeker.. :(
bedankt voor deze woorden geven me zeker een ''klopje op men schouder in de juiste richting''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:27

Dan moet je je opties gaan afstrepen: of je haalt er nu als de sodemieter een 2 opinion bij of je laat hem gaan, maar als ik het goed begrijp is hij nou te mager om nog veel weerstand te hebben dus dan is het wachten erop.., maar ik blijf het nog steeds geen gigantische hoeveelheden voer vinden voor een graatmagere grote KWPN er. Vooral als je niet weet hoeveel gras en hooi hij nou echt binnenkrijgt per dag. Ik vind 3 kg sp per dag niet bijzonder veel als ik het goed begrepen heb...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:29

ik heb verschillende graatmagere paarden weer op gewicht gekregen ,maar die kregen echt 3x per dag voer(een aardige hoeveelheid na opbouwen) en hadden de hele dag ruwvoer tot hun beschikking.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:38

geerke schreef:
hij kan zo de winter niet in,ik hoop nog steeds op een wonder....ik snap niet dat hij nog zo levendig is.Als hij dat niet was geweest was de beslissing iedergeval makkelijker gemaakt.

nee inderdaad, en voordat we hem in de stal vinden, wil ik het nog even deze week aankijken, en een dierenarts erbij halen, maar ik neem langzaam aan afscheid, en hou de realiteit vast,
En ook ik hoop op een wonder en een hele boel slierten!
En dan was de beslissing zeker weten al veel eerder gemaakt, die arme schat.. ;( wist ik maar wat er was...

[b] OJJ
vind dit wel echt een teleurstellende reactie..
En ja dat is hij, en het wachten erop is het zeker niet want ik ben nog bezig uit te sluiten of het geen lintworm is, als dat het niet is haal ik zoals ik dus net ook al gezegd heb, een dierenarts er weer bij,
Ik vind dit al heel wat, als je terug leest noemt iemand ook hoeveel een paard aan vocht etc binnen mag krijgen, en wat ik gaf was daarin al aardig hoog..
En ik kan niet van op de 1 of andere dag een kg bij gaan geven, wat hij nu krijgt is echt meer als genoeg.. en aangezien dat hij een enorme eetlust heeft, als ik hem bij wijze van spreken nu op 4 kg seniores gooi, en hij is bij 2,5 kg zat eet hij rustig door, ik noem het maar even een soort voernijd want daar lijkt het aardig op. wat ik dus niet snap omdat er nooit wat veranderd is kwa patroon en hoeveelheden, ja nu en dan is het ook nog es verhoogd..
op vakantie had ik mijn eigen voer mee.
En hij krijgt 1,5 Kg seniores... staat hierboven vernoemd, en speedibeet. wat samen, neerkomt op +- 2,5 kg.. en nee de hoeveelheid weet ik niet kwa hooi en of gras,
Het is altijd een zelfde hoeveelheid, een grote cementemmer, helemaal voor gegooid, wat echt een enorme berg in de stal maakt.. en dan is het nog niet uitgeschut, en gras.. tsja hij komt gewoon op de wei, ik zou niet weten hoe ik een hoeveelheid daarvan moet noemen... :(

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:43

geerke schreef:
ik heb verschillende graatmagere paarden weer op gewicht gekregen ,maar die kregen echt 3x per dag voer(een aardige hoeveelheid na opbouwen) en hadden de hele dag ruwvoer tot hun beschikking.

Als ze gevoerd worden sochtends, eten ze hun hooi en als dat op is is de stalhouder er,
rond 12 / 1 uur. en dan gaan ze op de weide, als mijn vriend dan komt voert hij ze, en dan hebben ze weer hooi, eigenlijks eten ze de hele dag door als je het zo bekijkt, meschien een paar uurtjes niet snachts dan, maar dat durf ik niet te zeggen want ik weet niet hoelang hij erover doet om zijn hooi op te eten..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:43

Ik vind de hoeveelheid ook niet echt super veel voor een heel mager paard. Hoeveel kilo ruwvoor krijgt hij per dag? Dat mag denk ik toch wel 10 kilo zijn.
Zou er niet iets heel anders met hem aan de hand zijn? Zoals bv een hartprobleem, daar worden ze ook mager van of misschien wel kanker in een orgaan?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:50

cynthiar
als de seniores klaar is is het dik 11 kilo.
een hele pavo emmer tot de top aan toe, en dan de speedibeet er nog door heen mixen.
Ik denk dat dat wel meer als 10 kg is wat hij krijgt, die tonnen zijn behoorlijk zwaar,

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:53

Zo'n artikel raakt natuurlijk een gevoelige snaar, zeker als je in zo 'n situatie zit. Maar, zou jij niet al diverse andere artsen benaderd hebben en Utrecht? Denk je werkelijk dat je na een wormkuurtje in één week een paard gigantisch ziet opknappen? Met alle respect maar ook Geerke kan niet van een foto beoordelen wat er mis is. Bovendien, als je ze niet ziet dan kan het paard desondanks wormen hebben. Bloedonderzoek gedaan op de aanwezigheid van wormen?

Ik heb je een naam van een arts en kliniek gegeven ( Zuidhorn) waarvan ik weet dat het een arts is die goed is op het gebied van inwendige ziekten - heb je hen ingeschakeld ?
Er zijn talloze redenen waarom een paard ernstig vermagerd, en inderdaad, daar zitten ook levensbedreigende aandoeningen bij en organen die niet meer functioneren. Maar dat wil je toch uitgezocht hebben? En dat is allemaal relatief simpel door een paardenarts uit te zoeken - je moet er geen kleine huisdieren DA bij hebben. Nee, niet omdat je geen afscheid kunt nemen maar omdat je je paard die kans wil geven. Als het hopeloos is dan zal de arts je dat vertellen, maar je oor laten hangen naar een artikeltje in een blad of het absoluut welgemeende advies op bokt, maar van iemand die jouw paard niet 'in de handen heeft' en de leef- werk- en voedingstoestand niet persoonlijk aan den lijve kan beoordelen.. vind ik dat je je paard tekort doet.

Voor dat je boos wordt Geerke - ik zeg dit niet om je af te branden, ik weet dat je een hoop kennis en ervaring hebt. Maar je zult met me eens zijn dat dit dreigt op een hellend vlak te geraken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:00

Ja maar seniores geldt het gewicht als droog gewicht, dus je moet uitgaan van het gewicht van die korrels. Ze mogen 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht. Dus een paard van 500 kilo mag 5 kilo droge brok plus 15 liter water erbij. Dus dat is 20 kilo!
Dit is dan de norm voor een paard wat niks anders meer kan eten.
Bij mij op stal staat ook een oude magere kwpner van dik 1.70. Die krijgt 2 kilo seniores ( plus water). Nog eens 3 kilo biks en nog eens 9 kilo kuil. Is ook nog steeds mager. Dus ik bedoel maar.

Ik vraag me ook af of het zinvol is om speedibeet te geven. Dit is puur bietenpulp en dat zit ook in de seniores. Dus kan je net zo goed iets meer seniores geven en de speedibeet schrappen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:02

Dat ben ik het mee eens JP!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:06

Als paard zo mager is en je doet er alles aan om hem dikker te krijgen dan vind ik het nogal vreemd dat je niet precies weet hoeveel ruwvoer je paard krijgt. Dat is namelijk het aller belangrijkste en de basis van elk rantsoen.

Een grote cementemmer vol hooi lijkt me bij lange na niet genoeg. Hij moet 10 - 12 kilo hooi per dag krijgen. Dat is al gauw de helft van een kleine baal. Maar serieus weeg het eens, ga met een plak op de weegschaal staan zodat je feiten hebt ipv schattingen. Bietenpulp en SP mag ook een veel grotere hoeveelheden gevoerd worden.

Ook lijkt het me wijs om te achterhalen waarom je paard zo mager is bij een goede kliniek. Je bent zelf steeds zo zoekend, je hebt echt goed onderzoek en goede begeleiding nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:07

cynthiar schreef:
Ja maar seniores geldt het gewicht als droog gewicht, dus je moet uitgaan van het gewicht van die korrels. Ze mogen 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht. Dus een paard van 500 kilo mag 5 kilo droge brok plus 15 liter water erbij. Dus dat is 20 kilo!
Dit is dan de norm voor een paard wat niks anders meer kan eten.
Bij mij op stal staat ook een oude magere kwpner van dik 1.70. Die krijgt 2 kilo seniores ( plus water). Nog eens 3 kilo biks en nog eens 9 kilo kuil. Is ook nog steeds mager. Dus ik bedoel maar.

Ik vraag me ook af of het zinvol is om speedibeet te geven. Dit is puur bietenpulp en dat zit ook in de seniores. Dus kan je net zo goed iets meer seniores geven en de speedibeet schrappen.

Die van mij kreeg 6kg SP verdeeld over 3 voerbeurten. Daarbij nog biks, grasbrok en luzerne en hooi om op te pruimen. ;) Door speedibeet door de SP te mengen trek je enkel de verhoudingen scheef, wat zonde is. Geef of SP of speedibeet met zemelen, als je grotere hoeveelheden gaat voeren.