[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:09

eczeem kán erfelijk zijn,maar hoeft dus niet.
kwestie van afwachten en kijken wat nakomelingen doen :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:12

Bedankt alvast voor de antwoorden :-) . Erfelijkheid is dus nog niet helemaal duidelijk begrijp ik.

Minikatje: of de ouders van de merrie het hadden is niet bekend cq daar wordt niet over gepraat.
Wat voor test is dat precies Sammyoo en hoe gaat die in zijn werk (ben -gelukkig- helemaal niet thuis in deze materie zoals jullie lezen)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:13

Hier is momenteel veel meer jeuk, weer een stuk manen eraf -O- (maakt de stap om weer te knippen wel makkelijker :+ )
Geen idee waarom .. Omdat hier meer zit? De verhuis (stress)? Of misschien toch het voer (teveel suikers)? Even afwachten maar zeker....

Tess_C

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:05

Grr het ging de afgelopen maand zo goed.. Meneer heeft al een paar keer zonder deken kunnen staan en niks aan het handje. Eergister heb ik hem, ondanks een regendeken over zijn eczeemdeken , verzopen van het land gehaald. Eczeemdeken er maar afgehaald en alleen met regendeken op stal gezet. Hij wordt altijd zo kribbig van een natte hals.. Wilde dus schuren voorkomen. Nu kom ik gisteravond naar stal.. zie ik hele plukken manen in de stal liggen. -O- Ik heb hem opgehaald uit het weiland en inderdaad van de zijkant weer een stuk weg.. en een kale plek op de hals. Alles maar weer ingesmeerd en zijn droge eczeemdeken weer opgedaan.

Met hem weet ik soms echt niet wat ik nu wel of niet moet doen met regenweer.. aangezien hij al jeukig wordt van nattigheid.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:14

hoe kan hij nat zijn onder zijn regendeken, was het via de hals naar de hele eczeemdeken toegetrokken zeg maar? Een losse halsdeken is dan dus handiger. Kun je geen losse vliegenhals aan de deken doen, die blijft minder lang nat?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:20

opisop_shop schreef:
hoe kan hij nat zijn onder zijn regendeken, was het via de hals naar de hele eczeemdeken toegetrokken zeg maar? Een losse halsdeken is dan dus handiger. Kun je geen losse vliegenhals aan de deken doen, die blijft minder lang nat?

Was dus inderdaad via de hals onder de regendeken gelekt. Alleen het midden stuk van buik en rug waren nog droog. Achterkant van de eczeemdeken was ook nat, die kwam een stuk onder de regendeken uit.

Normaal gaat het wel goed.. maar het had nu zo hard en veel geregend dat het dus is gaan lekken..

Ik ben inderdaad naar een losse halsdeken aan het kijken. Ik zou die meegekregen hebben van de vorige eigenaar maar die ligt dus niet in mijn kast. Vandaar dat ik hem ook niet op heb kunnen doen. Vliegendeken heeft hij niet verder.

( Ik schrik wel van de prijzen van die losse halzen zeg.. := .. kan ik bijna een nieuwe deken voor kopen)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:25

Koop een oude eczeemdeken en maak daar zelf een halsdeken van door er een singel aan vast te naaien.
Is echt supersimpel om te doen!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:26

Mijn friesje doet het echt super! Dit was onze eerste zomer met de RSIH op. Ik heb zelf nog altijd het idee dat hij geen (echt) ZE heeft. Hij heeft deze zomer 1 x gejeukt dat was ergens in mei hij stond toen nog bloot. Ik heb toen direct de manen gewassen met Tea Tree en ingesmeerd met Derfen daarna tot en met nu de deken op en nooit meer geschuurd. Ik denk zelf dat hij de mugjes wel aan kan maar dat op een gegeven moment zijn immuunsysteem overbelast is. Vorig jaar kreeg hij naarmate de zomer vorderde steeds meer jeuk (vooral in augustus), had hij vaak wat neusuitvloeiing en troep in zijn ogen. Verder hoestte hij ook meer. Dit seizoen is dat alles niet aan de orde geweest, hij zit super in zijn vacht, kijkt helder uit zijn ogen en is geweldig om te rijden! Volgend jaar gaat de deken er dus weer op! Ik denk dat ik hem afhaal als het overdag rond de 10 - 15 graden is. Dan mag hij een paar weekjes bloot. Dan wordt hij vermoedelijk begin november geschoren en dan lekker ingepakt voor de winter.

Met het weer van de afgelopen dagen houdt hij de RSIH gewoon op. Ik heb er geen liner onder. De stalhouder heeft ze van de week wel iets later naar buiten gedaan zodat ze niet de hele dag in de regen stonden. Ik kon wel merken dat hij met rijden iets stijver was als anders, dus ik wil volgend jaar toch wel de regenliner aanschaffen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:37

opisop_shop schreef:
Koop een oude eczeemdeken en maak daar zelf een halsdeken van door er een singel aan vast te naaien.
Is echt supersimpel om te doen!

Voel mij echt even heel dom! Dat ik daar niet aan gedacht heb! :o Heb hier nog ergens een kapotte eczeemdeken liggen. En ook nog wel een singeltje denk ik. Vanavond maar eens creabea worden!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:42

tip: haal van je kapotte deken een beensingel af en plaats die onder de buik. Aan de ene kant een kort stukje elastiek met de helft van de clip, aan de andere kant het langere deel (met mogelijkheid tot verlengen/verkorten, wel eerst even opmeten hoe lang je nodig hebt!) met de andere helft van de clip.
Werkt hier prima :)
Ik heb er ook clipjes voor het masker ingezet, want achter de oren is altijd zo'n gevoelig deel bij Wisse dat ik hem altijd met bijpassend masker zet zodat de hals volledig bedekt blijft.
Bij vies weer of juist heel warm weer zet ik hem ook wel met alleen de halsdeken. Lijf is dan bloot dus haren kunnen gewoon overeind gezet worden en bij dikke hitte vliegen de mugjes ook niet zo meen ik. Desnoods gooi ik er dan een vliegendeken emt staartflap bij op.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:52

Dankjewel voor de tip. Daar kan ik zeker wat mee! Ik ga het vanavond eens opmeten en bekijken.

Ik heb een apart vliegenmasker ( zwart met oren) voor hem. dus die kan ik niet vastmaken verder. Heb vooral gemerkt dat hij jeuk krijgt bij de manen vanaf schoft toch ongeveer het midden van zijn manenkam. De rest ziet er nog helemaal gaaf uit.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:27

Mac schreef:
Wat voor test is dat precies Sammyoo en hoe gaat die in zijn werk (ben -gelukkig- helemaal niet thuis in deze materie zoals jullie lezen)?

Er wordt bloed afgenomen en voor onderzoek naar een laboratorium in Duitsland gestuurd. Eerst testen ze op allergien in hoofdgroepen, volgens mij insecten, grassen, bomen en misschien nog meer. Als er een allergie blijkt, onderzoeken ze verder.
Bij Jones bleek dat hij voor zes soorten bomen allergisch was. Zowel de dierenarts als ik geloofden het eigenlijk niet, hij had namelijk ook jeukklachten in de periode als er geen allergenen van de bomen aanwezig zijn. Net als iedere eczemer jeukt hij lekker door tot ergens in oktober, terwijl de allergenen van de bomen er in het voorjaar zijn. Hij is nog een keer getest, maar die gaf weer aan dat er geen allergie was voor mugjes, maar wel voor bomen...

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:33

uuhh dames kunnen de creabea,s dit op foto zetten misschien

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:52

Kan ik dit weekend wel even opzoeken, heb her een der nog wel met foto s van denk ik

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:30

Iemand ervaring met de hals van QHP? (maat, stof enz) Wil namelijk hem voor volgend jaar kopen. Pony schuurt eigenlijk alleen de manen en als het warm is.

De RSIH is warm voor pony, vorige week allemaal smetplekken onder haar staart. Dus de deken afgehaald maar ze schuurt nog wel haar manen. Zo zonde van de manen we hadden eindelijk manen. En nu is de helft eraf. Zie haar zelden schuren (stalgenoten schuren meer) maar lijkt op ze heel broos haar heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:32

[***] heeft enorm jeuk ... op zijn schoft :?
Zijn manen op zich valt nog mee (wel jeukerig, maar niet extreem) maar als je bovenop zijn schoft borstelt, of gaat krabben, dan wordt hij helemaal gek .. Gaat bijna liggen van genot 8)7 Iemand hier ervaring mee? Vind het echt zo gek .. herken het ook helemaal niet ..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:26

Die van mij vinden het ook heerlijk om gekriebeld te worden op de schoft maar dat vinden bijna alle paarden lekker. Is die van jou niet een beetje overgevoelig daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:13

Ik weet het niet, vind de schoft er ook zo raar uitzien bovenop (beetje grijzig zeg maar, misschien van de deken die erover schuurt ofzo?). Maar hij heeft dat nog nooit gehad zo specifiek op de schoft, zat eerder in de manen zelf zeg maar dat hij kon genieten als hij echt last had. Ik vind het gewoon gek .. herinner me niet dat hij daar ooit zo'n jeuk had..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:58

Dat doet mijn pony ook! De schoft? ooooh wat een jeuk zalig vindt ze het om daar gekriebeld te worden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:00

Ook ik heb de hoop gehad dat de ZE van mijn merrie Famke (r.i.p.) niet erfelijk was en meer een toevalstreffer.
Haar vader en moeder en grootmoeder hebben het allemaal niet.
Haar oudste dochter Meike (helaas ook r.i.p.)had ZE op 1 jarige leeftijd, Famke begon een paar weken later met schuren, net na de bevalling van haar tweede dochter, een volle zus van Meike.
(het hele verhaal van Famke lees je hier: [MD] Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek )

Op 2,5 jarige leeftijd begon ook haar tweede dochter te schuren.
Inmiddels had Famke een dochter van een andere hengst en was drachtig van weer een andere vader.

Helaas heeft dochter 3, die ik nu nog heb, nu op 2,5 jarige leeftijd ook eczeem. Met deze dochter had ik verder willen fokken, om de lijn van haar moeder (en twee generaties daarvoor die ik ook heb mogen kennen en rijden) voort te zetten.
Nu met het uitbreken van ZE bij Cherise heb ik besloten om dit met deze dochter niet meer te doen. Een lijn van super mooie en goede paarden stopt hier omdat ik ZE toch als erfelijk (gebrek)zie bij mijn paarden.

Cherise is helaas tijdens mijn vakantie van 3 weken begonnen, staart en manen zijn wat beschadigd maar niet echt korsten, haar buik daar in tegen is van tussen haar voorbenen tot haar uier een grote streep korsten.
Waar ik bij Famke en Blacky (de pony van mijn dochter) veel succes heb gehad met Derfen doet dat voor Cherise weinig tot niets.
Nu ben ik een paar dagen met Eczema Balsam bezig en lijken de korsten zachter te worden en los te laten. De huid eronder ziet er al iets rustiger uit. EB is wat vettig en bevat menthol wat jeukstillend werkt.

In overleg met de veearts krijgt ze volgende week een injectie met corticosteroïden om haar de laatste weken van dit seizoen door te helpen. Volgend jaar beginnen we dan voor aanvang van het seizoen met een deken.
Nog wel even uitvinden hoe ik een buikflap aan de RSIH van haar moeder kan maken. Maar daar kan ik dan de heel winter over nadenken.

Het blijft toch voor ieder ZE paard weer een nieuwe puzzel om de juiste behandeling te vinden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:16

hokke schreef:
Iemand ervaring met de hals van QHP? (maat, stof enz) Wil namelijk hem voor volgend jaar kopen. Pony schuurt eigenlijk alleen de manen en als het warm is.

De RSIH is warm voor pony, vorige week allemaal smetplekken onder haar staart. Dus de deken afgehaald maar ze schuurt nog wel haar manen. Zo zonde van de manen we hadden eindelijk manen. En nu is de helft eraf. Zie haar zelden schuren (stalgenoten schuren meer) maar lijkt op ze heel broos haar heeft.

heb ik,het is een erg dikke rekbare joggingsstof.ik heb maat m voor mijn haflinger maar zelfs op zijn strakst blijft hij niet zitten achter de oren.de hals is ook niet zo lang.mijn pony heeft hem nu 3 dagen om en het elastiek (achter de oren)is nu al uitgerekt!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:23

met mijn pony gaat het momenteel erg slecht,(tot juli geheel zonder jeuk,maar sinds augustus echt jeuk) hij is echt overgeirriteerd nu als hij even zonder deken staat(bijv voor poetsen en rijden) gisteren niet eens kunnen rijden,hij heeft teveel jeuk en wordt nog meer gestrest door de vliegen om hem heen.ik heb hem nu een maandje gehad onder een vliegendeken met hals,maar vanaf vanavond komt hij onder een ''echte'' eczeemdeken...

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:05

Ik ben net terug van een midweek vakantie met wat stalgenootjes.
Voordat we weg gingen ( afgelopen maandag) stond meneer nog haast zijn staldeur eruit te schuren.
Eerste dag op zijn vakantie adres nog wel wat jeuk maar de afgelopen 3 dagen eigenlijk geen erge jeuk meer gezien.
Geen geschuur over de grond of aan zijn voerbak of staldeur.
Ook met poetsen kreeg ik niet echt een jeuk reactie zoals voorheen.

Stonden daar op een echt kaal land en kreeg er hooi bij.
Ben dus heel erg benieuwd of hij nu weer meer jeuk gaat krijgen.
Staat hier op een wat langer weiland met graaskorf.
Anders moet ik hem toch echt van het gras gaan halen denk ik.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:25

Volgens mij hangt het heel erg af van de plek waar je paard staat. Wij wonen met onze paarden midden in het bos, dan weet je het wel. Volgende zomer zet ik onze jaarling die ook aan het schuren is geslagen misschien bij mijn dochter op het werk, 20 km verderop. Grote weilanden, weinig bomen, geen knut te zien. Ik verwacht dan veel minder jeuk...

We komen met onze paarden van een stal die tussen de weilanden lag, ook nooit knutten gezien. Er stonden daar misschien wel 150 paarden, maar er was er geen een met eczeem.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:48

Ik sta nu in juist in de polder en ben naar de utrechtse heuvelrug geweest bij het bos :P
Zou hij toch juist meer last moeten krijgen.

Hij heeft ook hele erge last van dunne mest zodra hij op het gras komt hier.
Eigenlijk heel de zomer lopen tobben wat ik er mee aan moest.
Nu 4 dagen op echt een heel kaal stuk en hooi en heb hem nog nooit zo'n mooie mest zien hebben in het weideseizoen.
Helaas staan ze bij ons toch vaak op een erg volle wei, vandaar ook het graasmasker.