[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:13

Naaltje schreef:
ja ze schuren wel eens een gaatje in zo'n deken
dan repareer je dat en mik je dat ding terug op..
je paard reageert op de muggen zeg je, beste is om te zorgen dat die hem niet meer kunnen steken..
met een deken dus als meest effectieve middel :)
(geloof mij, niemand hier heeft die burka eropliggen omdat ze 'm mooi vinden hoor! denk dat iedereen hier weleens zijn paard een kwartiertje langer de deken af houdt en dan heel weemoedig naar hem kan kijken in de wei? ik wel in elk geval)

nou geen gaatjes, echt aan flarden hoor, en dat is me al vaker gebeurd dit seizoen, dus dat is niks waard.

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:17

met watvoor dekens?
is namelijk heel veel verschil in kwaliteit!

en anders proberen je paard méér buiten te hebben, als hij/zij ze kapot schuurt op stal?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:23

hij loopt vrij veel concoursen dus staat vaak op stal, als hij binnenkomt te staan wordt hij gek van jeuk, en altijd op 1 plek. en wij worden gek omdat hij gek wordt. (maar dat is nog niet het ergste)
hij heeft zomerdekens op gehad, vliegendekens, eczeemdekens etc. maar ook als je hem langer binnenhoud, behalve de trainingen, en zijn vaste uurtje wei volop in de vliegenrotzooi dan nog blijft het. al zou je hem een week binnen laten hij blijft het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:24

Tuurlijk, zolang je paard jeuk heeft blijft ie dat ook doen, dat is toch logisch?

Als je tijdens een jeukonderdrukker een deken oplegt, een jeukonderdrukker wordt ook wel gegeven om een vicueuze cirkel van schuren te doorbreken, je zet hem buiten, dan wordt het waarschijnlijk al minder met het schuren. Paarden schuren soms ook uit gewoonte ook al is de jeuk verdwenen. En kan het zijn dat je paard de deken naar verloop van tijd wel erg prettig gaat vinden. Hij wordt namelijk niet meer gestoken.
Een gewone zomerdeken laat hals en buik vrij en dat zijn de plekken waar juist veel gestoken wordt. Zo een deken helpt totaal niet, de jeuk blijft, paard gaat schuren, deken stuk.

Als je paard ZE heeft, ontkom je niet aan een eczeemdeken, het is het enige middel wat vliegensteken op afstand houdt. De rest (smeersels) werkt vaak alleen jeukstillend, vliegafwerend en verzachtend. Er is nog een middel op de markt waar de meningen over verdeeld zijn, alleen gaat je dat 125 euro in de maand kosten.

Heeft de DA diagnose ZE gesteld??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:26

jannie86 schreef:
hij loopt vrij veel concoursen dus staat vaak op stal, als hij binnenkomt te staan wordt hij gek van jeuk, en altijd op 1 plek. en wij worden gek omdat hij gek wordt. (maar dat is nog niet het ergste)
hij heeft zomerdekens op gehad, vliegendekens, eczeemdekens etc. maar ook als je hem langer binnenhoud, behalve de trainingen, en zijn vaste uurtje wei volop in de vliegenrotzooi dan nog blijft het. al zou je hem een week binnen laten hij blijft het doen.

In zijn vaste uurtje ion de wei, heeft hij dan een deken op? Het lost zich ook niet in twee weken op hoor. Gaat het om een fries, die blijven wel weer mooi zwart onder de deken, dat scheelt weer.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:27

ja, maar wij vinden het vreemd, dat hij er pas in juni mee begon, en het op 1 plek op de hals doet, en een klein beetje staart. verder zie je er niks aan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:28

@jannie; mijn pony is sowieso vorig jaar half juni pas begonnen met heel zijn zomereczeemverhaal..

overigens, als je toch twijfelt óf het wel eczeem is zou ik het beter laten onderzoeken door een veearts? ipv steeds die cortico spuiten erin te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:31

Die van mij pas vorig jaar oktober!!! Het was een vrij warme herfst.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:40

dierenarts bevestigt dat het eczeem is, en dit was pas zijn tweede spuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:52

Nou dan is een deken een must, doe je dat niet blijft de jeuk en kan het elk jaar erger worden. Ze gaan zich tot bloedens toe openschuren Uiteindelijk kun je het met een deken redelijk onder controle krijgen.
Een spuit is een jeuk remmer en onderdrukt het immuunsysteem, zodra het ding is uitgewerkt begint het weer, want het speeksel van de muggen zit nog steeds in zijn systeem. Het is met een deken niet van de een op de andere dag over. Geef het tijd, zet hem in de wei, met minder mogelijkheid tot schuren.
Ik gebruik horsol, 2x in de week en een deken, bij mijn paard heeft dit in 3 weken al behoorlijk tot verbetering geleid. Ook hij had wonden, ik heb een paar foto's neer gezet een pagina terug, het is een tinker.
Echt hoor, ga aub aan de deken, jeuk is erger dan pijn voor een paard. Het is kwelling om het niet te doen, zonder deken is er eigenlijk geen oplossing.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:57

Ik neem aan dat tijdens het werk de deken af gaat? Maar zijn er ook dekens op de markt die je onder het zadel kan laten liggen? Zodat je bijvoorbeeld een lekkere lange buitenrit kunt maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:59

IK heb er nog niet een gezien Muds, ik denk dat de spuit met vliegenspray dan leeg moet, vrees ik. Eventueel een losse halsdeken, geen gezicht maar goed :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:02

jannie86 schreef:

wat ik me dan afvraag, kun je hem niet buiten zetten als de vliegen niet actief zijn? snachts ofzo?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:33

Jannie, heb je al uitgesloten of het om een schimmel gaat? Je hebt hardnekkige schimmels, die niet met imaverol op te lossen zijn..zijn niet besmettelijke schimmels.
Mijn merrie heeft nl ZE, maar opeens gekke plekken op dr hals en heupen..was niet de schimmel waar een grote stal altijd bang voor is wegens besmetting, maar van binnenuit.
Je zou je paard eens op probiotica kunnen zetten, om zijn darmen helemaal schoon te maken, pro bioforte van groene os hadden wij, maar je kunt ook gewoon van de drogist gebruiken, is wat goedkoper..maar zou het voor een 1e keer wel met de groene os doen.
Tevens heb ik anti schimmel creme gebruikt (heet nu itch release van Hippo Eczema) en daar genazen de wondjes door (niet de eczeemwondjes, maar wel die gekke plekken).

En nu ga ik iets heel geks zeggen he, hij schuurt vooral op stal zeg je, daar heeft hij de kans om te schuren (howel, jeuk is zo erg dat ze er zelfs voor op hun kont gaan zitten en heen en weer zullen schuiven tegen de jeuk)..maar buiten zal er minder verveling zijn, afleiding, dus mss daardoor ook mindere last van de jeuk?
Ik heb nl ook nog een draver, die geen ZE heeft en schuurt zich tot bloedens aan toe kapot op stal..buiten niets aan de hand..staat wel ingepakt met een eczeemdeken..

Beide paarden heb ik de plekken gewassen met biotex vloeibaar groen, hand en weekwas..paar maal per week, om te ontsmetten en dat hielp enorm goed.

Hier beginnen de jeukuurtjes rond 16uur, soms al wat eerder (tot ongeveer 21.30u, iets later) en smorgens gaat het smorgens helaas ook langer door,nl tot zeker ruim 11uur.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:52

ik heb zelfs een paard dat zijn hoofd over het gras heen en weer schuurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:27

Tja, je moet het zelf weten, maar je moet wel willen. Is de wil er niet dan houdt het op. Dat is zonde van je paarden.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:37

ik zit heel erg te twijfelen of het niet iets anders is, zoals een schimmel, hierboven genoemd. maar voorlopig dek dus op, ik trek wel een oude uit de kast en kijken hoe dit gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:42

Echt hoor, das het beste. Het ziet er niet uit en ik vind het nog sneu om te zien hoe ze in die dingen lopen. Zorg wel dat hals en buik ook bedekt zijn.

Sommige paarden reageren ook erg op voer.

Je DA kan testen met een bloedtest en daarbij de kwalijke knut uitsluiten. Heb je misschien een foto van de plekken, misschien komt het hier iemand bekend voor?

PS:ik wilde er afgelopen oktober ook niet aan, in het begin van de lente ging het ook best goed, tot eind juni, toen ging het mis. Op de grond zitten schuren, vreselijk schooien(lastigvallen) bij andere paarden om te schoftje krauwen. Met zijn kont elke dag de landhekken er uit schuren. Dat doet ie nu niet meer, behalve als het heeel heet is, zoals laatst. Hier helpt zee ook niet, ik woon in de provincie groningen praktisch onder aan de dijk. Ik kon er niet meer om heen, dus toch maar aan de dekens.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:46

Naaltje schreef:
ik heb geen idee hoe rainrot eruit zou zien, heb toen ik dids kocht de waarschuwing gehad ervoor op te passen omdat hij het al eens heel erg heeft gehad.. vandaar :)

Regenschurft bij onze arabier, hier na het scheren; normaal zitten er dus allemaal korstjes op en die pluk je er zo met haar en al vanaf, ziet er ook redelijk talg-achtig uit dan.

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:49

hey, dat rainrot gedoe, van die plekken heeft shadow altijd op haar achterbenen, stukjes huid met heel wat haar, wat je er zo af kan trekken. Maar lijkt me geen rainrot, daarna groeit er ook meteen weer haar onder. Ik ken het wel van die plekken dus, maar volgens mij is dat geen rainrot, haar benen zijn altijd droog.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:50

Muds schreef:
Ik neem aan dat tijdens het werk de deken af gaat? Maar zijn er ook dekens op de markt die je onder het zadel kan laten liggen? Zodat je bijvoorbeeld een lekkere lange buitenrit kunt maken?

Ik gebruik dan zoeentje ivm dazen:

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:20

Ok, ik ga deze week even een nieuwe regendeken kopen, de slechte periode komt er weer aan en zoals altijd ben ik weer te laat zodat ik gehaast iets in elkaar moet knutselen haha.

Eerder wou ik van mijn halsdeken iets maken, maar deze zit veel te strak, en is redelijk kort, dus denk dat ik die bewaar voor reparaties :D
Nou had ik net het volgende bedacht:
Als ik van mijn reserve bodydeken nou de hals eraf haal, en die op 1 of andere manier zo maken dat ik hem aan mijn regendeken kan maken EN weer terug kan zetten op de bodydeken (blijft ook reservedeken hé). Die hals is namelijk echt lekker wijd en lang voor optimale bescherming.
Maar hoe ga ik DE manier vinden om hem over te kunnen zetten.
Ellepel en anderen kwamen met het idee een tijdje terug d.m.v. sluitingen e.d.
Maar vind het eigenlijk zonde om in een nieuwe deken te gaan naaien. Bovendien bevorderd dat de waterdichtheid natuurlijk ook niet optimaal, denk ik.
Zelf dacht ik aan evt. drukknopen? In de biesband van de regendeken evt. Klittenband ben ik niet echt een voorstander van, mijn ervaring is dat dat snel slap wordt en zo vies dat ie niet meer klit, en hem schoonmaken is elke keer een hoop gepriegel.

Iemand die wat te binnen schiet, mag het uitroepen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:40

Ik weet niet elke maat shadow heeft, voor een kleingheidje mag je mijn hals wel overnemen hoor, die was van Darren maar kon ik destijds niet vinden dus die heb ik toen niet meegegeven (weet nu met alle verhuizingen de afgelopen tijd ook alweer niet waar ie ligt :o )
Darren is een welsh van 1.36 met dekenmaat 175.
Geen idee hoe hij nu blijft zitten enz, bij Darren bleef het prima zitten.
De haldeken is niet veel bijzonders, voordeel ervan is dat je er geen aanpassingen voor hoeft te doen aan je regendeken.
Dit is nu even de enige foto die ik heb:
Afbeelding

Of is anders een hoody een optie voor je, kun je zo onder de deken vastmaken en dan hoef je dus ook geen aanpassingen te doen!

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:55

zo'n hoody heb ik ook, paste prima!
alleen het gat bij de ogen groter gemaakt omdat de ogen net iets op een andere plek zitten ;-)
maar het werkt als een trein!

(vanavond trouwens kijkers.... ben benieuwd)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:03

@ Muzefee: op internet kon ik weinig vinden maar paar pagina's terug stond een link met veel informatie. Anders even langs een Groene Os verkooppunt, daar hebben ze een foldertje van staart- en maneneczeem waar het hele programma in staat uitgelegd en beschreven :)