Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tantesam

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:52

Balen van het eten Imago, maar Fargo heeft je waarschijnlijk al kunnen geruststellen.....
Mijne is een enorme vreetzak, maar durf er een klein frutje magnesium in te doen en hij laat het staan, de PB accepteert ie wel.
Merk wel dattie argwanender is geworden tov voer, door alle toestanden die ik er doorheen deed, qua supplementen, kan dat bij de jouwe ook niet zo zijn?
Ik meen me te herinneren dat je z'n prascend in een wortel doet toch?

Ik heb mijn knapperd weer eens opgepakt, na 2 dagen longeren, ben ik erop gegaan, hup naar de binnenbak, maar ik vind het maar eng.
Wat een paniek heeft de man als ie alleen is (naja alleen, er was nog een paard)
Hinniken, ontplofbokken pfff. Jammer hoor, kan me niet voorstellen dat ik ooit nog veilig een wedstrijd oid kan rijden.
Hij begint wel weer mooier te worden, meer in proportie, en hij loopt erg goed momenteel.

tdeleeuwen, wij hebben geluk gehad: 0,0 bijwerkingen, en ik heb nog altijd een héééél klein beetje de hoop dat de mijne ook weer kan sporten van de zomer....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:27

Naar aanleiding van een bericht van JP op een topic van mijn merrie op medisch kom ik me hier onder voorbehoud even melden.
Met een dikke :o

Mijn merrie is in dec 2011 getest,volgens mijn dierenarts geen cushing,volgens Jp wel.
Ik heb zojuist met Visdonk contact gehad met Maarten boswinkel en die komt gelukkig morgenochtend direct bloed afnemen om te laten testen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:34

timokyana schreef:
Naar aanleiding van een bericht van JP op een topic van mijn merrie op medisch kom ik me hier onder voorbehoud even melden.
Met een dikke :o

Mijn merrie is in dec 2011 getest,volgens mijn dierenarts geen cushing,volgens Jp wel.
Ik heb zojuist met Visdonk contact gehad met Maarten boswinkel en die komt gelukkig morgenochtend direct bloed afnemen om te laten testen.

Het klinkt vreemd maar ik zou heel blij zijn als Kyana cushing heeft....dat is namelijk met pergolide goed te behandelen....en dan heeft het beestje eindelijk een naam. :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:41

Argh geerke,ik kan me zo voor mijn kop slaan......

Ik zou ook blij zijn...dan eindigt na 2 jaar eindelijk de zoektocht.al spijt het me voor haar dat er zoveel over het hoofd is gezien dan...

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:10

Jeetje, ik heb je topic in het begin nog een beetje gevolgd, wat een toestand zeg.
Ik hoop voor jou, en je paard dat je een hoop duidelijkheid gaat krijgen.

Nou komen wij uit dezelfde regionen, en ik ben heel benieuwd welke da je heeft gezegd dat er geen sprake was van cushing. Heb nl hetzelfde gehad... (per pb vanzelfsprekend)

Ik moet je zeggen, ik heb uiteindelijk ook boswinkel erbij gehad, en hij wilde (ondanks licht verhoogde waarden) nog, geen diagnose stellen.

Na eindeloos gesmeer, gedoe en weet-ik-veel-wat-nog-meer, voor rotstraal, mok, niet genezende wondjes ben ik aan de pergolide gegaan. En paard is flink opgeknapt.
Heel veel sterkte en succes!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:14

Nee, ik schreef het al in jouw andere topic: niet jezelf verwijten maken, je hebt altijd het allerbeste met Kyana voorgehad. Wat gebeurd is, is gebeurd. Nu heb je mogelijk het goede spoor te pakken en er zitten hier in dit topic heel wat mensen die er veel ervaring mee hebben.
En over op de kop slaan gesproken: als ik eerder je test uitslag had gezien.. dan had ik het ook al veel eerder kunnen roepen!

Super dat Maarten zo snel komt - binnen een paar dagen weet je meer!

Op dit moment moet de maximale waarde van het ACTH 29 pg/ml zijn, met een maximaal grijs gebied van 10pg/ml ( dus 39/40) - zit je daarboven, dan aan de pillen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:57

Waar staat pg letterlijk voor?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:56

Picogram vermoed ik zo!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:38

Timokyana, welkom hier! Ook ik had je een paar keer gezegd dat ik toch wat herkenbare dingen wb cushing zag! Ik hoop het ook voor je, dan zou je eindelijk meer duidelijkheid hebben!
En wat JP zegt, jezelf geen verwijten maken, mens wat heb jij al veel gedaan voor haar!
Mijn paardje geeft overigens een acth-waarde net wat hoger dan kyana, dit met een kwartje pergolide, en is wel degelijk verhoogd hoor.
Door dit topic ben ik erachter gekomen dat DA's heel wat kennis tekort schieten wb cushing (even nuanceren: veel DA's)
Inmiddels heb ik de pergolide wat verhoogd.
Mocht er cushing uitkomen, lees dan goed de ervaringen hier over het langzaam ophogen van pergolide en start svp niet direct met een hele pil ivm bijwerkingen, ook al zegt je DA wat anders!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:19

Nou ze is vanmorgen geprikt,stiekem hopen we deze week nog de uitslag te krijgen,ben enorm benieuwd.

IMJ; ik lees zeker hierbij,zou niet willen dat ze gelijk met een grote dosis heel veel last van de bijwerkingen zou krijgen.Indien de uitslag zo is zal ik hier zeker om advies komen vragen.

Je hoopt niet op cushing normaal gesproken,maar ohh wat hoop ik er op,wie weet zal ze dan ooit van haar gevoelige voetjes afkomen en alle andere klachten.Als ze maar een pijnvrij leven kan leiden zou ik heel blij zijn.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:57

Welkom TK en sterkte. Ben ook erg benieuwd naar de uitslag van de test!

Zo, Imago eet inmiddels weer. Gisteren kwam ik erachter dat het echt de Seniores was dat hij liet staan; at de rest van zijn voer wel. Vandaag dus in mijn pauze een zak slobber gehaald. Wel van Pavo, dus iets minder blij ivm suikers, maar daarvan wist ik op zéker dat hij dat vroeger in ieder geval echt te gek vond...
Vandaag weer aan de hand losgestapt en daarna nog even gereden.
Daarna spannend of hij slobber zou eten maar het ging erin als koek. Héérlijk zeg! Was ik echt heel blij mee joh. Lekker met zijn magnesium erdoor; heb meteen maar weer dubbele dosis gegeven, en met de eerste dosis van de immu liquid.
Gisteren week 4 afgerond met de Prascend. Ik dacht week 5 maar hou het bij in mijn agenda dus nu kon ik het goed zien.

De rare plekken zijn inmiddels niet meer in zijn vacht aanwezig dus dat lijkt ook de afgelopen paar dagen te verbeteren. Ben benieuwd!

Wil over 2 weken bloed laten prikken omdat ik toch graag te uitslag weet voordat hij op 28 febr. naar zijn nieuwe stal gaat. Dan over een paar maandjes nog een keertje; even in overleg met DA ook.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:56

Timokyana, dus nu toch verder op het cushings-onderzoek - pad. Hoop dat er snel meer duidelijkheid volgt voor jou en je merrie. En inderdaad als het cushings is dan kan ze nog onwijs opknappen van de medicijnen. Dat zou natuurlijk super zijn.

Imago, fijn hoor dat ie weer eet. Ik dacht inderdaad al dat je nog in week 4 zat. Kan dus goed kloppen met de dip en dat samen met het zurige van de senior priores.. Fijn dat ie weer goed gegeten heeft. Zit er zoveel suiker in PAVO slobber dan? Ik geef het graag, maar de HAvens Slobber Mash is ook echt een super product en ook wat meer bedoeld om aan te sterken/dikker zonder heet te worden. Heb ooit gebeld omdat de mijne dus in winter vaak dunner wordt, maar vlot en heet genoeg is. Toen adviseerde Havens de Slobbermash en was daar ook super tevreden over. Nu whizz weer beetje dunner is gebruik ik de PAVO maar dan af en toe met wat handjes Havens erdoor heen. Dan heeft ie af en toe ook net iets ander smaakje ;-)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:03

Hoi Fargo,

Ik heb het gisteren thuis uitgezocht, aantal % suikers in de diverse merken slobber. Ik heb nu Pavo slobbermesh genomen omdat ik daarvan weet dat hij het heel lekker vindt. Ging er nu even om dat hij weer eet want hij moet zijn extra's binnenkrijgen. Pavo heeft 7% suikers, eiwit.
Havens minder maar ik weet niet meer zeker hoeveel, dacht iets van 5%.
En ik heb ergens gelezen dat je die grens van 5% moet aanhouden als je zo min mogelijk suikers wilt voeren.

Voor de volgende zak zorg ik ervoor dat ik uitgezocht heb welk merk het beste is w.b. suikers. Voor nu maar even die Pavo aanhouden. Dat is altijd nog minder erg dan hem op een vet land te zetten...
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 07-02-13 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:05

Bovendien als de pergolide zijn werk doet, zal zijn suikerhuishouding in principe ook weer beter op orde moeten komen samen met de magnesium. En dan ben ik ook weer wat minder bang voor suikers. Maar voorzichtig zijn is nooit verkeerd!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:10

Nee, precies, helemaal mee eens! Zo bekijk ik het dus ook...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:11

Pavo slobber Mash heeft een veel hoger suikerpercentage.. "gewone" suiker (melasse) is 9%, maar voeg daar aan toe 27% zetmeel + 5% tarwezetmeel wat ook in suiker (glucose) omgezet wordt. Dat brengt het totaal aan suikers op 41 %. Niet goed dus voor een paard dat suiker-beperkt zou moeten eten.

Pergolide mag dan in zekere mate wel de hormoon/suikerhuishouding reguleren, het is niet zo dat alles dan ook goed is. Bij zowel Cushingpaarden als IR paarden ( gaat vaak hand in hand) is een laag suiker/zetmeeldieet ( maximaal 10%) aanbevolen, of je nou pergolide geeft of niet. Pas als het paard veel meer arbeid gaat doen kunnen de percentages iets omhoog.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:23

Bedoel je niet de Havens slobber mash?
Want die krijg komt er ook behoorlijk hoog uit: totaal.. 44.2 %
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... ash-havens

Welk soort zou je dan het beste kunnen geven?

Is even die voorvergelijk site verder uitpluizen..

Misschien toch die care4life maar is proberen, die bevat maar 9,4% of the safe and sound?
Laatst bijgewerkt door IMJ op 07-02-13 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:28

Heb ze allebei bekeken maar sprak over Pavo omdat dat hier genoemd werd.

Ik gebruik zelf al maanden Care4Life - ben er zeer tevreden over!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:29

Oke, geloof dat ik daar ook maar is een zak van kopen ga, geef hem maar weinig maar toch. Ze vinden het smakelijk?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:48

Als ik met m'n emmertje rammel, komen ze van een kilometer ver aangalopperen! Ze vinden het heerlijk. :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:46

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb vandaag de bloedtestuitslag gehad van de pony. De waarde was 41, mag 29 zijn zei de DA. Net als wat hier boven staat dus. De pillen zijn besteld, jemig wat zijn ze duur zeg, daar schrok ik wel even van.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:52

Welkom! Geen leuk nieuws hè?
Hoe oud is je pony Ipsilonka en had hij al symptomen?

dookiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:21

Welkom hier Ipsilonka. Goed dat je er vroeg bij bent

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:27

Ik ben ook heel benieuwd naar de vragen van IMJ ipsilonka?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:50

Geen leuk nieuws, maar ze is al 2 maanden hb, vandaar de test. Pony is 15 en behalve de bekende bolletjes boven de ogen heeft ze geen symptonen. Nou ja en de hb dan.