[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:06

moeten ze dan geen spierbiopt nemen?Dat zou niet best zijn als ze dat had...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:10

Zou ik hier een vraag mogen stellen :o ?

Wat houden jullie als grenswaarde aan? Ik heb wat rondbgelezen en lees dat er soms nog best wat dierenartsen zeggen dat een paard geen cushing heeft maar de waarde achteraf toch anders zeggen..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:26

ik kom hier even informatief meelezen.
Vandaag bloeduitslag van mijn ruin gehad. Meerdere mogelijkheden mogelijk maar cushing zou er een kunnen zijn.
Ik heb nu een kuur gehad voor zijn nieren en lever (waardes waren verhoogd) over 6 weken opnieuw en vermoedelijk ook testen op cushing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:11

:(:) JP, wat een ellende zeg!! Heel veel sterkte!

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:12

JP. Poeh... Heel veel sterkte !

Update,
Nog niks in zijn mest gevonden,
Ik dacht dat hij wat aan kwam..
Maar verkeerd gedacht.. in zijn hals een beetje.. maar dat is ook alles :(
Dus we gaan voor een andere wormkuur, om te kijken of het lintworm is even wachten tot wanneer dat mag..
Hij eet nog steeds goed,
zijn gedrag is niks veranderd,
Staat inmiddels onder een dikke staldeken en een wind en waterdichte winterdeken.
hij heeft het nu lekker warm :(:)

Hij is wel weer verkouden.. behoorlijk wat snot uit zijn neus.. wit en niet doorzichtig..
het lag op de grond bij de liksteen, (waar hij continu bijzit, en heeft hij nooit gedaan, hij is al zowat op in 2 maand tijd. en normaal deden ze er een half jaar mee.. )
en als hij schut gaat het alle kanten op.. Jup ik had het in mijn gezicht ja. -O-
Van hem kan ik het hebben ! :+
het vocht zit alleen nog in de kogels. en zakt ook wat..
Wat betreft zijn geslachtsdeel.. tsja.. droog, en ziet er nog niet heel anders uit..
minder rood en gezwollen maar dat kan ook kome door dat het droog is..

Zucht.. kan er nachten van wakker liggen.. en piekeren, maar ook echt ik weet het nu niet meer. :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:20

Ik kreeg vannacht een :)* - momentje..
Begin van het jaar hebben wij onze grote weide helemaal laten omzetten en daarna laten inzaaien met Horsemaster graszaad. Dat zou dus per definitie laag in suikers moeten zijn. Maar, er is wat misgegaan: de eerste groei van het gras was bar slecht en ik heb toen in overleg met de loonwerker besloten om het land extra te bemesten. Daarvoor moest de eerste groei gemaaid worden. Dat is gebeurd en gek genoeg kwam er toch nog vrij veel gras vanaf, wat gebaald is in plastic.
Dit hooi zijn we onlangs gaan geven omdat de oude voorraad ( van vorige jaar) op was. En nu, terugdenkend ( want ik pieker me een ongeluk!) zei mijn vent vanmorgen: ja, wat we nu geven is inderdaad de 'eerste snede' van het nieuwe gras, en - ben ik nou zo stom - vanaf dat moment ( ongeveer een week of drie nu) is Pauli weer achteruit gegaan. :)* :)* Die eerste snee van gras wat net begint te groeien uit zaad zit natuurlijk bomvol suikers en fructaan.. -:(- en het zou heel goed kunnen dat voor zo'n super-gevoelig paard met ernstige IR zoals Pauli, dit de oorzaak is van haar huidige ellende. Het is ook inderdaad heel fijn van structuur, wat groenig nog en de paarden vinden het niet echt lekker.
Vanmorgen meteen de monsternemer van de BLGG gebeld en die komt straks hooi prikken van zowel de eerste als de tweede snede om te laten testen. Hij zal ook proberen de test van het hooi voorrang te geven zodat we weten wat er mogelijk mis is met het gras. En het hooi wat hier ligt gaat voorlopig achter slot en grendel - ik ga bij een ander wat balen ophalen om te kijken of dat haar helpt.
Het zou toch niet zo zijn... ik hoop dat we de sleutel gevonden hebben.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:51

Dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn JP!

Lifeforhorse: Illo likte vorig jaar deze tijd ook zoveel aan zijn liksteen ( zo'n rode van KNZ). 2 kilo in een maand tijd. Hij werd toen ook zo mager en at slecht hooi.
Ik geef nu geen liksteen meer en nu gaat het veel beter. Dierenarts zei dat het geen kwaad kon maar heb toch mijn twijfels.
Hij heeft toen ook nog mest en bloed onderzoek gehad en daar kwam niks uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:57

Hier likken ze de Himalaya zout-stenen ook vlot weg hoor, denk dat ze gemiddeld 1 tot 2 maand mee gaan en dan hebben de paarden alleen savonds/ snachts beschikking tot de stenen. Behalve mn shet, die doet serieus een jaar (of langer) met zn zoutsteen.

In de wei hebben we zomers een 10 kilo rode vierkante steen liggen, die gaat langer mee, vinden ze minder lekker denk ik. Maar dan staan ze ook 24/7 in de wei dus is dat alles wat ze hebben. Soms wisselen we die af met een lekkere lik-emmer haha :+ Ik geloof dat het een mineralen/ kruidenblok in een emmer is, de paarden vinden het in elk geval erg lekker!

Met mijn shetje gaat het inmiddels wat beter, ik heb het idee dat het zweten toch door het weer kwam en niet als reactie op de medicijnen. Hij staat nog steeds op 1/4e en dat doet hij super! Ik ben zelfs weer wat vrijheidsdressuur aan het doen met hem! :D

Vrijdag komt een kennis van de manege die hem kan ''voelen'', ze heeft een gave waarmee zij kan ervaren wat een paard ervaart. Als een paard een zere rug heeft ervaart zij die pijn ook in haar rug zegmaar. Sedje at destijds erg slecht, zij wist me te vertellen hoe het kwam en wat ik er aan moest doen. Ze wist me dus ook te vertellen waar hij allemaal last van had voor ik met de medicijnen begon, ben benieuwd of het nu verbeterd is!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:50

Lifehorse, misschien de liksteen toch even weg houden?
Teveel zout is ook niet goed, hou je ook extra vocht van vast. Nu niet handig misschien.

Wat een puzzel jp! Succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:42

:)* goed puzzelstukje, JP. Zou zomaar het goede puzzelstukje kunnen zijn. Ik ben benieuwd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:27

Nou... vanmorgen bloedsuiker getest... 3.5 in plaats van 10.0 - op basis daarvan zou je zeggen dat ze geen IR heeft. Snap je het nog? Ik niet. Zo ook de HB.. de arts heeft haar echt pijn proberen te doen maar ze reageert nergens op. Hoeven nauwelijks warm, nauwelijks digitale pols. Wel hele stijve spieren en raar lopen. Opnieuw bloed afgenomen om te checken op spierbevangenheid.
Gisteren dus een halve ochtend op de wei ( omdat ik geen hooi wilde geven), daarna alleen nog maar nieuw hooi van de fouragehandel - alles wijst erop dat het hooi wat ik gaf een rol gespeeld heeft..? Gisteren zijn monsters genomen - ben dus heel benieuwd wat daar qua cijfers uit gaat komen.

Ik heb echt nog nooit in m'n hele leven zo'n raar paard meegemaakt. -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:43

Is Pauli de enige die op het nieuwe hooi reageert?

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:05

Kan iemand mij hier op bokt, vertellen hoe de bloed waardes werken. Ons paard is getest op chusing en er kwam 33 uit, kan alleen nergens zo snel vinden wat dat betekend. De da belt later of morgen pas terug!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:47

Jeetje wat een gebeuren JP!
Laatst bijgewerkt door Mosh op 20-11-14 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:50

Zojuist nog de cijfers van de spierwaardenbepaling gekregen - die zijn behoorlijk verhoogd wat duidt op spierschade. Maar nog niet zo erg dat ze spierbevangen is. Dus: buut, Vitamine E en tranquigel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:31

Toch fijn dat ze niet spierbevangen is! Ik heb dat 1 keer meegemaakt met een verzorgpony en dat was echt een ramp.. Het arme dier kon niks.. :(:)
Ik hoop dat Pauli snel beter wordt en dat de oorzaak inderdaad in het hooi te vinden is!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:04

JP wat een puzzel zeg :(:) hopelijk heb je het gevonden met het hooi.

Met mil gaat het met zijn cushing goed alleen omdat meneer lekker in zijn vel zit ging hij aan de etter en heeft zijn knie erweer uitgedraaid van de week. 1 dag flink pijn gehad en op de pijnstiller gehad, gelukkig voelen zijn banden nog stevig, hield mijn hart vast. Dit was de 1e keer na het inspuiten dat zijn knie eruit ging. Pfff hardverzakking maar gelukkig is hij weer vrolijk nu.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:29

Bloedsuiker is natuurlijk een momentopname.
Bij mensen richt je je dan meer op de HbA1c dat is een gemiddelde suikerwaarde over 6 weken!
Zou zoiets niet bij paarden bestaan?
De hoeveelheid insuline in het bloed is mogelijk ook een mooiere graadmeter?
Of een suikerbepaling voor en na een flinke maaltijd (met suiker) waar een niet IRpaard normaal mee om zou moeten kunnen gaan.

Op basis van de glucosewaarde zou die van mij destijds ook niet IR zijn. Maar ik had hem toen hij getest werd al op zwaar suikerarm dieet en heb zelf sterk het vermoeden dat zijn suiker daardoor zo mooi was.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:10

Jannepauli schreef:
Nou... vanmorgen bloedsuiker getest... 3.5 in plaats van 10.0 - op basis daarvan zou je zeggen dat ze geen IR heeft. Snap je het nog? Ik niet. Zo ook de HB.. de arts heeft haar echt pijn proberen te doen maar ze reageert nergens op. Hoeven nauwelijks warm, nauwelijks digitale pols. Wel hele stijve spieren en raar lopen. Opnieuw bloed afgenomen om te checken op spierbevangenheid.
Gisteren dus een halve ochtend op de wei ( omdat ik geen hooi wilde geven), daarna alleen nog maar nieuw hooi van de fouragehandel - alles wijst erop dat het hooi wat ik gaf een rol gespeeld heeft..? Gisteren zijn monsters genomen - ben dus heel benieuwd wat daar qua cijfers uit gaat komen.

Ik heb echt nog nooit in m'n hele leven zo'n raar paard meegemaakt. -:(-

JP, volgens mij haal je nu dingen door elkaar..
In beginstadia van IR zal de insuline verhoogd zijn en is aan de suiker niks te merken. Die uitslag heb je van insuline.. Die is enorm hoog.
Glucose fluctueert naar aanleiding van voeding maar hoort bij een paard tussen de 4.0 en 5.5 mmol te zijn..
3,5 is dus een te lage glucose waarde en in feite een hypo. Waarschijnlijk had je een traag paard, mogelijk zweterig? Figor had dit ook als hij in een hypo zat maar niet veel dierenartsen beamen dat een paard daadwerkelijk een hypo kan hebben terwijl de uitslagen er niet om liegen.
Fiek heeft ook in waardes van 3 gezeten en was toen erg beroerd. Heb hem ooit plat in de stal aangetroffen, hij kon niets meer en zijn ogen draaiden alle kanten op. Heb hem toen (een zwaar insuline resistent paard) suikerklontjes gegeven, en met 5 minuten kwam hij in de been, naar mijn mening, omdat zijn glucose weer normaal kwam..

Was je suikerwaarde nuchter getest trouwens, of had ze al gegeten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:17

Of ze het een 'hypo' noemen zoals bij mensen dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat iedere DA zal erkennen dat bloedsuiker veel te laag is als het onder de 3.0 duikt. Hoe het ook zij: ze was met 3,5 beter in haar doen dan met de 10.0, dus niet traag of zweterig, of met de verschijnselen die Fiek had. Hoe de insuline op dat moment was weet ik niet want de test is alleen even ter plekke gedaan met een glucose meter.
In beide gevallen was ze nuchter.

Wat ik op dit moment doe: prascend is verdubbeld ( dus 2mg), buut, stro-achtig hooi, hoge dosis Vit E ( circa 20.000 i.e), tranquigel. Natuurlijk is ze hoefbevangen en da's niet in één keer weg. Maar ze toont lichte verbetering. Ze loopt zelfs weer een beetje.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:12

Zou ik hier een vraag kunnen stellen over een uitslag?

Heb in dit topic een referentie kader van 20-40 pg/ml gevonden in de maanden november t/m juli, grenswaarde 29 .

Is een paard die dus boven de 20 zit maar onder de 29 dan wel cushing positief?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:35

JP, ik zou de waardes in elk geval zeer serieus nemen. Glucose fluctueert veel te ver buiten de normale waarden. Zowel te laag, als veel te hoog.
In beide gevallen kunnen de risico's en gevolgen vele malen heftiger zijn voor het lijf dan enkel de verhoogde insuline.
Wanneer de glucose ook ontregeld is zit je ook in een heel anders stadium van resistentie.

Kijk naar wat er bij mensen gebeurd als suiker te laag of te hoog zit. Zenuwuiteinden raken beschadigd, zo ook de hoeven. De hoefproblemen die Fiek had kwamen uiteindelijk niet meer door resistentie en bevangenheid maar ook door beschadiging door de slechte glucose waarden

Dat ze in beide gevallen nuchter was en dan zowel veel te hoog, als te laag kan zitten in glucose laat zien dat ze daarin wel erg ontregeld is..

Inselpinsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:01

hallo allemaal.
dank voor alle info. voor mij is de ziekte helder en ook wat je kunt verwachten.
het zijn nu de praktische dingen.
ik ben voor mijn paard drie dagen geleden begonnen met tablet.
ik vraag me af wat de ervaring van jullie is... ervaringsdeskundigen ( helaas ) ?

mijn paard is buiten dat hij lusteloos is, ook sjacherijnig naar andere paarden. dat was hij nooit.
de wei ingaan naar zijn maatje, doet hij op het moment niet graag. het lijkt alsof hij genoeg heeft aan zichzelf. herkent iemand dit?

zo heb ik nog wel wat vragen... maar eerst deze maar.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:59

Eerste vragen: hoe zwaar is je paard, hoeveel mg geef je en heb je dit opgebouwd?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:43

Megan is 500 kg, krijgt één pil en dat heb ik niet opgebouwd.