[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:46

Mindim schreef:
Maar staat Appie in de winter ook onder de deken ellepel??
Want als je in principe je eczemer in de winter zonder deken wilt laten, dan lijkt me van 200 gram naar bloot best een overgang.

nee joh, als ik terug wissel met dekens komt hij weer onder een ongevoerde regendeken, dan loopt hij in het voorjaar meestal een week of 3 bloot rond en dan gaat de eczeemdeken er op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:49

minikatje schreef:
de paarden staan hier ook niet bij huis mindim, pony zie ik donderdag pas weer.
maar met zulke hoosbuien ben ik gewoon bang dat de deken niet droogt en dat ze ziek word of een vachtaandoening krijgt (rainrot is mijn ergste nachtmerrie )

denk dat ik haar vanaf nu maar gewoon weer insmeer, tenzij er nog een paar mooie dagen aankomen :)

ze zijn niet van suiker hoor :D

appie is 21,loopt gewoon buiten en nu met een goede vliegendeken op.
die drogen harstikke snel en beschermen hem redelijk tegen de mugjes.
morgen ga ik er weer heen en krijgt hij denk ik zijn Boett weer op, of als hij het koud heeft de regendeken met losse hals er aan.
maar geen deken er af gaan halen, dan worden ze als het even droog is toch geprikt en is al je werk voor niks.
als ze even wat koud zijn gaan ze niet dood aan en worden ze niet ziek van.
appie is dik genoeg,heeft een lekker speklaagje dus die kan wel tegen een stootje.
en anders maar niet,heeft ie pech. }>
ik regen ook wel es nat en heb het ook wel eens koud en word ook niet meteen ziek.

zo, ik heb gesproken :P :P :P

minikatje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:43

als het een paar dagen hoost ben ik toch wel een pieperd hoor ;)
en voor haar is het wel lekker, even een manebelline model spelen wapperende manen.:D
wind staat hier redelijk hard en het is op 2 momenten na nog niet droog geweest.
en even natgeregend staan of anderhalve dag met zo'natte lap is toch wel een verschil hoor, laat staan dat je het prettig vind ;)
dus voor mijn gemoedsrust is de eczeemdeken een dagje af. het word hier voor donderdag toch niet meer droog, ik ga nu even een rubber boot opblazen want het water stroomt met watervallen van het dak af.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:44

Nou die van mij staat mooi binnen.. Ging er heen om te checken, hij was redelijk droog nog onder zijn eczeemdeken, maar stond te bibberen van de kou en toen ik de deken afhaalde zag ik pas hoe erg hij begon te trillen door zijn hele lijf. Hij krijgt dus mooi een regendeken voor met dit weer en dat wordt ook niet deken loos de winter door helaas, wilde hem zonder dekens proberen te houden, maar dat gaat hem dus niet worden als hij nu al zo staat te bibberen.. Ben wel vreselijk bang dat hij morgen weer helemaal onder het bloed zit van het schuren, maar had nu geen andere keuze, het is dat, of een ziek onderkoeld paard..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:46

o bah, Nevel stond niet te trillen van de kou maar die heeft ook wel weer genoeg spek en staat nooit binnen.
heb je geen extra droge dekens bij hem liggen?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:53

Die van mij heeft minimaal 6 jaar lang (van voor die tijd weet ik niks van hem) 24/7 binnen gestaan en werd geschoren + winterdeken op zodra hij vacht begon aan te maken. Hij maakt nu dus ook helemaal geen dikke vacht aan...
Hij is nu zo'n 2,5 maand van mij en komt nu zo veel mogelijk buiten. Toen is het schuren begonnen.. Wilde hem gewoon zonder dekens proberen te hebben het hele jaar, eczeemdeken uitgezonderd natuurlijk, dus heb verder geen dekens voor hem gekocht nee (op fleecedeken na) maar zoveel mogelijk buiten gaat op deze manier dus niet lukken zonder winterdekens haha.
Heb hem nu wel een droge eczeemdeken om gedaan om de schade van het schuren de hele nacht enigszins te beperken...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:55

een barbiepaard :D

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:11

Zo iets ja :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:31

Weet je nu gelijk waarom hij nooit buiten kwam Yinthee.

Mijne ook gekocht met geschoren staart en zag maar 3 uur per dag weiland... Toen ik mijn paard met pleeborstel aantrof, viel het kwartje :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:38

Nou ellepel, daar geef je me een idee! Gewoon de vliegendeken op doen! Het maakt mij niet uit dat ie nat wordt idd, worden de anderen ook, het is idd meer dat ie de hele tijd met de minder drogende rsih moet oplopen! Dus ipv dichtpakken met regendekens, gewoon de vliegendeken op!! Top, dank je wel :D Wat denk ik soms toch moeilijk :D
Spoelt ie gelijk ook mooi schoon :D

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:47

Hahah nee Jotoma, hij kwam nooit buiten omdat hij een manegepony was op een manege die geen weiland had en dus geen enkel paard daar buiten kwam ;) Eén jaar heeft hij in de zomer buiten gestaan toen ze nog een stukje weide hadden en dat ging prima toen. (Weet ik zeker want dat heb ik zelf gezien, toen reed ik hem al)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:48

Yinthee, aangezien je het paard nog maar zo kort hebt zou ik gewoon zo min mogelijk dekens gebruiken en volgend jaar dekenloos proberen (in de winter). Paarden kunnen er vaak nog wel weer aan wennen, maar niet stel op sprong, dus wie weet lukt het je volgend jaar wel hoor.
En die van mij kan prima dekenloos in de winter, maar stond wel te trillen onder zijn natte eczeemdeken. De werking van de vacht wordt dan beinvloedt, zonder deken zou hij niet hebben staan trillen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:50

haha ok :)

@mindim: verschil is wel dat als ze het koud hebben, ze de haren overeind kunnen zetten. Dat kan met een deken niet.
Hier ook Rambo fan, en terecht, mijn ongevoerde regendeken met hals gaat nu mee voor zn 3e seizoen. Nog steeds goede liging, een droog paard en volgens mij geen gaten en scheuren :) Wel 1 aan de binnenkant, een winkelhaak. Paardlief heeft het voor elkaar gekregen om de deken (incl. hals) in het land uit te krijgen, zónder ook maar 1 sluiting los te krijgen.. vraag me niet hoe... maar ja, toen zat er aan de binnenkant een winkelhaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:52

Met een hele lichte vliegendeken kunnen de haren niet meer omhoog?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:27

Als het natgeregend is lijkt me dat niet nee.. tenzij andere mensen anders zeggen :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:47

Denk maar zo, een natte deken werkt verkoelend bij jeuk!
Dat geeft mij troost als het regent, erna is de eczeemdeken snel weer droog.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:53

vliegendeken zal beter werken misschien bij nattigheid dan een eczeemdeken, die neemt immers water op en wordt dus zwaarder. Een vliegendeken heeft niet echt (veel) stof om water in op te nemen. Ik zou het er gewoon op gokken, maar als je een paard hebt die de staart niet schuurt zou een losse halsdeken mijn voorkeur hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:59

Jotoma schreef:
Weet je nu gelijk waarom hij nooit buiten kwam Yinthee.

Mijne ook gekocht met geschoren staart en zag maar 3 uur per dag weiland... Toen ik mijn paard met pleeborstel aantrof, viel het kwartje :(

Hahaha, ja precies.... dat had ik ook -O-
En er nog best voor betaald ook :-(
Ah well... ik ben er wel gek mee.....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:02

Mindim schreef:
Met een hele lichte vliegendeken kunnen de haren niet meer omhoog?

Als de deken nat wordt dan wordt ie zwaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:17

Bij kletsnatte paarden ligt de vacht ook plat. De vliegendeken is binnen een paar minuten weer droog. Mijn eczeemdeken echter doet er wel een half uur tot uur over om droog te worden. De flappen bij de buik, blijven nog langer nat.

@opisopshop, hij schuurt de staart nu niet en manen ook niet, maar hij heeft dan ook altijd een deken op en de muggen hebben geen kans daar te prikken. Anders schuurt ie dat wel hoor.

Momenteel staat ie bloot. Ik was hem aan het poetsen en hoppa, komt me daar een hoosbui. Kletsnat, dus eerst maar even drogen en dan weer die kant op :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:03

Sorry dat ik hier zo binnenval, maar ik denk dat hier de meeste mensen zitten met kennis en ervaring. Ik heb nl. een vraag. Een vriendin van mij heeft een merrie die zelf geen SeMe heeft, maar zij heeft twee veulens gegeven van verschillende hengsten die het wel hebben. Van de hengsten is niet bekend of zij het hebben. Mijn vriendin vreest dus dat haar merrie dit doorgeeft. Mijn vraag is dus, aangezien SeMe wel erfelijk is (toch?) of het een recessief of dominant gen is. Maw: kan de merrie van mijn vriendin drager zijn zonder zelf SeMe te hebben of zou zij dan ook symptomen moeten hebben? Merrie staat in een zeer mugjesrijke omgeving, dus zou het dan zeker moeten laten zien ...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:32

hoe zit het met de ouders van de merrie?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:39

Hier ook waarschijnlijk de pech dat een jonge 2 jarige van ons het ook heeft...... Balen......

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:34

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in die erfelijkheid. Hier ook moeder en haar twee kinderen (vaders zelfs verschillende rassen), moeder geen eczeem, beide kinderen wel. De oudste is getest, geen allergie voor de mugjes, wel voor bomen.
Ik heb hier zoveel mugjes dat ik me meer verbaas over de twee paarden die geen eczeem hebben, dan over die twee die het wel hebben. Ik krijg er zelf ook jeuk van :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:22

Bij mijn shetlander heeft alleen hij het. Zowel moeder als vader niet en broertje had het ook niet.
Zijn QHP-dekens goede eczeemdekens?