[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:28

Ter aanvulling, misschien ook interessant om dit onderzoek te lezen voor sommigen hier: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... xMyGaNgGap

Best heel goed te lezen voor een wetenschappelijk onderzoek en heeft mij wel handvaten geboden doen mijn paard in astma-aanvallen bleef schieten.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:59

ElSea schreef:
Ter aanvulling, misschien ook interessant om dit onderzoek te lezen voor sommigen hier: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... xMyGaNgGap

Best heel goed te lezen voor een wetenschappelijk onderzoek en heeft mij wel handvaten geboden doen mijn paard in astma-aanvallen bleef schieten.

Het management deel vind ik heel interessant! Wel een nadeel op een pensionstal dat naburige stallen niet hetzelfde management kunnen krijgen, tenzij alle paarden met luchtwegenklachten samen staan. De mijne zijn buur staat gelukkig wel op houtkrullen en krijgt hooi zonder hooinet dus dat helpt wel.
De mijne heeft een aantal dagen op houtkrullen gestaan maar hij eet dit dus op.. niet in grote hoeveelheden, maar vind het toch risicovol

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:54

ElSea schreef:
Ik begrijp best dat je soms symptomen móet bestrijden, ik heb zelf ook flixotide, broomhexine en balsamic air liggen. Als dat werkt, helemaal prima, dan heb je in dat opzicht misschien ook een 'makkelijk' geval. Verder zie ik dat als tijdelijke lapmiddelen.

Wat mij betreft is er overigens maar 1 weg om darmen echt goed op te lossen, en dat is niet door zelf aan de slag te gaan en er maar van alles in te gooien maar er een goede dierenarts die hier verstand van heeft naar te laten kijken. Ik ken zelf alleen Laarakker maar weet dat er nog wel meer namen zijn. Dus ook geen kwakzalvers die maar wat aanklooien. Mijn paard heeft bij de druppels zeer veel baat gehad, verder heb ik niks bijgegeven behalve MicroComp van Pytonics. Uiteindelijk is dit ook geen duur traject geweest, denk dat ik twee keer langs ben geweest a 350 euro.

Moet wel zeggen als ik lees dat paarden compleet in het zweet op de wei staan te pompen dat het bij mij ook echt einde oefening zou zijn. Maar ik denk juist dat voor deze gevallen de darmen goed aanpakken echt veel verschil kan maken. En ik begrijp ook dat mijn visie op basis van 1 geval is, maar toch hoor en lees ik het om mij heen steeds vaker.

Maar wat jij noemt zijn niet bewezen middelen noch methodes dus dat is óok gewoon kwakzalverij.

Bij goede dierenarts denk ik aan heel wat anders.

Maar dat is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:57

Voordroog werd mij ook afgeraden door de kliniek, had het al 'ns een maand geprobeerd zonder succes. Echter dit najaar na 2,5 jaar klooien en alles proberen - management gedegen aangepakt - was bij de overgang naar gestoomd hooi, weer direct foute boel. De buren voeren een hoge kwaliteit voordroog (hippo fourrage - 20 kg pakjes) aan hun schapen. Toch nog maar 'ns getest en... verrek het werkt. Wel los in een bak, dus niet uit een hooinet. Net ff met de plantenspuit erover en ... een winter zonder medicatie. Nu is het weer wel heel droog en stoffig en valt hij ietsje terug, staat al wel weer volledig op gras.

Oja en beetje mestwater... hij krijgt nu een handje havervlokken - die gebruik ik zelf ook en mijn darmen doen het er goed op, die van hem ook. Zo fijn eindelijk 'rust' nu bidden voor regen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:34

evilginger schreef:
Morris schreef:
Hoelang ben je al aan het zoeken naar wat het beste werkt?

Sinds begin maart ongeveer. Hij heeft al 1,5 jaar last maar enkel van stofallergie. Hiervoor gaf ik fenegriek bij en af en toe de respirator boost van NAF of balsamic air. In januari heeft hij een virus gehad en ben ik overgegaan op balsamic control, na een kuur was hij hoestvrij!
Begin maart zijn de pollen hier opgestart en werd het steeds droger, hierdoor ben ik met de flexineb gestart. Na 2,5 weken heb ik het idee dat het echt een stuk beter gaat! Hij krijgt 1x/dag voordroog van de manege en voor de rest natgemaakt kruidenhooi

Mijn vorig paard had ook stofallergie, dat ging gelukkig goed met hooi nat maken, en op houtvezel. Ergens door de jaren ging hij verhuizen naar een andere stal, en geprobeerd op stro. Dat was van korte duur.
Wat fijn dat flexineb goed werkt :j , hoest je paard helemaal niet (meer)?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:08

Morris schreef:
Mijn vorig paard had ook stofallergie, dat ging gelukkig goed met hooi nat maken, en op houtvezel. Ergens door de jaren ging hij verhuizen naar een andere stal, en geprobeerd op stro. Dat was van korte duur.
Wat fijn dat flexineb goed werkt :j , hoest je paard helemaal niet (meer)?

Af en toe nog eens een hoestje, maar veeel minder! Hij staat momenteel niet in het werk door een blessure, dus of hij tijdens het rijden nog hoest weet ik niet..

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:18

Huilen jullie mee, gewoon een hele stofstreep in de verte. Arme paarden -O-

Afbeelding

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:14

SansaS schreef:
ElSea schreef:
Ik begrijp best dat je soms symptomen móet bestrijden, ik heb zelf ook flixotide, broomhexine en balsamic air liggen. Als dat werkt, helemaal prima, dan heb je in dat opzicht misschien ook een 'makkelijk' geval. Verder zie ik dat als tijdelijke lapmiddelen.

Wat mij betreft is er overigens maar 1 weg om darmen echt goed op te lossen, en dat is niet door zelf aan de slag te gaan en er maar van alles in te gooien maar er een goede dierenarts die hier verstand van heeft naar te laten kijken. Ik ken zelf alleen Laarakker maar weet dat er nog wel meer namen zijn. Dus ook geen kwakzalvers die maar wat aanklooien. Mijn paard heeft bij de druppels zeer veel baat gehad, verder heb ik niks bijgegeven behalve MicroComp van Pytonics. Uiteindelijk is dit ook geen duur traject geweest, denk dat ik twee keer langs ben geweest a 350 euro.

Moet wel zeggen als ik lees dat paarden compleet in het zweet op de wei staan te pompen dat het bij mij ook echt einde oefening zou zijn. Maar ik denk juist dat voor deze gevallen de darmen goed aanpakken echt veel verschil kan maken. En ik begrijp ook dat mijn visie op basis van 1 geval is, maar toch hoor en lees ik het om mij heen steeds vaker.

Maar wat jij noemt zijn niet bewezen middelen noch methodes dus dat is óok gewoon kwakzalverij.

Bij goede dierenarts denk ik aan heel wat anders.

Maar dat is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk.

Daarover valt gewoon echt te discussiëren. Het feit dat iets niet onderzocht is maakt niet dat het kwakzalverij is, het kan ook zo zijn dat het nog niet onderzocht is... Overigens vallen er over darmen en het microbioom ook wél wetenschappelijke onderzoeken te vinden, maar de relatie met paarden is vaak (nog) niet onderzocht.

Ik zal niet discussiëren over wat goed of niet is, maar voor mijzelf vind ik het wel fijn dat ik mijn paard breng bij iemand die ook regulier afgestudeerd dierenarts is in plaats van een huismoeder die een cursus heeft gevolgd.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:20

Ja dan kan je alles wel af doen als het werkt maar het is nog niet onderzocht :D

Kwakzalverij is niks meer dan een term voor allerhande niet wetenschappelijk bewezen methodes wat dit ook is.

Dat iemand een regulier diploma heeft zegt mij niet zoveel als er vervolgens allerlij niet bewezen werkzame methodes toegepast worden.

Of dat dan beter is dan iemand zonder regulier diploma weet ik niet want het is niet controleerbaar.

Ik blijf ver weg van onderbuik methodes. Zowel bij mijzelf als mijn paard. Ieder zijn keuze.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:30

Hoe staan die van jullie er bij deze dagen? Die van mij vanochtend in draf echt ontzettend benauwd en hoesten.. ging eigenlijk best wel goed afgelopen maanden. Af en toe hoesten bij aandraven en proesten maar acceptabel.

Bekend met pollenallergie, headshaking en krijgt nu standaard slijmoploppers door voer en flexineb…

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:31

Zelf goede ervaringen met osteopatie, acupunctuur, homeopatie bij mezelf en.... het laat je wel verder denken. Hier dus na 2 jaar astmapaardje toen de medicatie nog nauwelijks iets deed, verder gegaan met alleen homeopatie - en dagelijks per app de homeopaat laten weten wat er wel en niet gebeurde, dit gaf mijzelf ook heel goed inzicht van de triggers. Sindsdien - december 2023 - 'geen' medicatie meer gebruikt buiten de immunotherapie die ik al eerder had opgestart. (en paar weken geleden een paar dagen puffen tgv de extreme droogte). Op dit moment ook geen homeopatie, maar de inzichten van dagelijks alle briesen en kuchen die ik waarnam te noteren hebben echt veel inzicht gegeven.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 18:24

Iemand ervaring met voeren van probiotica aan paarden met een hoestje?

Mijn paard is oktober gekocht (3jr oud) en sinds ong nov/dec een kuchje a 2 met aandraven. Daarna is het klaar.
De ene dag wel, de andere dag niet. Soms dagen niet. Soms ineens in de wei, alsof ze zich verslikt heeft.

Geen snot of slijm, geen benauwdheid. Geen buikademhaling. Geen verminderd presteren. Proest niet overmatig, schud niet met hoofd. Reageert niet op hoestprikkel opwekken in luchtpijp, longen klinken niet afwijkend op stetoscoop

Ventipulmin geeft geen verschil, equimucin niet. Fenegriek niet. Homeopatisch gemeten komen longen er niet uit. Darmen wel tgv wormbesmetting. (Waarvoor al flink aan behandelen).

Ik denk dus echt dat de oorzaak komt vanuit haar darmen en dacht eventueel aan de probiotica van Iris van Gulik.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:43

Saaams schreef:

Mijn paard is oktober gekocht (3jr oud) en sinds ong nov/dec een kuchje a 2 met aandraven. Daarna is het klaar.
De ene dag wel, de andere dag niet. Soms dagen niet. Soms ineens in de wei, alsof ze zich verslikt heeft.

Geen snot of slijm, geen benauwdheid. Geen buikademhaling. Geen verminderd presteren. Proest niet overmatig, schud niet met hoofd. Reageert niet op hoestprikkel opwekken in luchtpijp, longen klinken niet afwijkend op stetoscoop

Ventipulmin geeft geen verschil, equimucin niet. Fenegriek niet. Homeopatisch gemeten komen longen er niet uit. Darmen wel tgv wormbesmetting. (Waarvoor al flink aan behandelen).

Ik denk dus echt dat de oorzaak komt vanuit haar darmen en dacht eventueel aan de probiotica van Iris van Gulik.

Ik ben hier in lichte mate ook mee bezig momenteel. Ik geef de healthboost van Pavo omdat ik zijn immuunsysteem in het algemeen omhoog wou, na 3 weken begin ik stilaan het idee te hebben dat het helpt. Wel in combinatie met de flexineb

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:46

evilginger schreef:
Saaams schreef:

Ik ben hier in lichte mate ook mee bezig momenteel. Ik geef de healthboost van Pavo omdat ik zijn immuunsysteem in het algemeen omhoog wou, na 3 weken begin ik stilaan het idee te hebben dat het helpt. Wel in combinatie met de flexineb

Dankje! Interessant.
Ik heb hiervoor een astma pony gehad. Dus hoesten is niet nieuw. :+

Ze is wel echt al op de goede weg; haar vacht wordt beter. Ze had eerst steeds allemaal van die korstjes met haarpluimpjes in de vacht.
Kortdurend op de ijzers gehad omdat haar hoefwand kwaliteit echt heel slecht was. Dat is gelukkig nu herstellende en groeiende.

Dus ik kan echt de meeste klachten plaatsen vanuit interne problemen. Zo’n verhuizing is ook niet niks van de fokker waar je 3 jaar groot gebracht bent naar mij.

Van Pavo sprak de Guthealth mij ook nog aan.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 20:04

De guthealth kan je zeker ook eens proberen! Ik ben ook voor de healthboost gegaan omdat ik normaal pavo vital geef ipv een volledige schep krachtvoer

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:30

SansaS schreef:
Ja dan kan je alles wel af doen als het werkt maar het is nog niet onderzocht :D

Kwakzalverij is niks meer dan een term voor allerhande niet wetenschappelijk bewezen methodes wat dit ook is.

Dat iemand een regulier diploma heeft zegt mij niet zoveel als er vervolgens allerlij niet bewezen werkzame methodes toegepast worden.

Of dat dan beter is dan iemand zonder regulier diploma weet ik niet want het is niet controleerbaar.

Ik blijf ver weg van onderbuik methodes. Zowel bij mijzelf als mijn paard. Ieder zijn keuze.

Maar dat is toch ook zo? Alle wetenschappelijk bewezen methodes hebben toch ook een fase gehad dat ze nog niet wetenschappelijk bewezen waren? :+

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:23

sunny43 schreef:
Zelf goede ervaringen met osteopatie, acupunctuur, homeopatie bij mezelf en.... het laat je wel verder denken. Hier dus na 2 jaar astmapaardje toen de medicatie nog nauwelijks iets deed, verder gegaan met alleen homeopatie - en dagelijks per app de homeopaat laten weten wat er wel en niet gebeurde, dit gaf mijzelf ook heel goed inzicht van de triggers. Sindsdien - december 2023 - 'geen' medicatie meer gebruikt buiten de immunotherapie die ik al eerder had opgestart. (en paar weken geleden een paar dagen puffen tgv de extreme droogte). Op dit moment ook geen homeopatie, maar de inzichten van dagelijks alle briesen en kuchen die ik waarnam te noteren hebben echt veel inzicht gegeven.

Hoe heb je dat aangepakt sunny?
Ben ik benieuwd naar want hier is het ook halen en brengen, soms heel goed en dan weer Watermest, stijf lopen, hoesten, zeker met hete dagen.
verband is er zeker maar waar begin je. Homeopathie sta ik zeker open voor.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:18

Tijd om meer over paardenvoeding en darmen te leren: https://www.youtube.com/watch?v=C8t_BJ9EmnA en dan door mensen die er echt jaren op hebben gestudeerd - te veel mensen willen geld verdienen aan ons - zonder dat ze echt echt kennis hebben.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:24

assebassie schreef:
Hoe heb je dat aangepakt sunny?
Ben ik benieuwd naar want hier is het ook halen en brengen, soms heel goed en dan weer Watermest, stijf lopen, hoesten, zeker met hete dagen.
verband is er zeker maar waar begin je. Homeopathie sta ik zeker open voor.

Ja nu net warme week, veel te stoffig dat helpt echt niet. Wat wil je precies weten?

Homeopatie: Eveline Hekkenberg
Immunotherapie; via Dierenarts en Nextmune
-keuze in huidanalyse of bloedserum analyse. Huidanalyse is uitgebreider en geeft meer info maar is moeilijker omdat niet iedere dierenarts dit kan of wil - en paard moet vooraf 4 weken zonder cortisonen. Bij mij uit bloedserum 2 allergenen en uit huidanalyse 14.
Wat is belangrijk - longen 'schoon' houden - bewegen is dus belangrijk. En zoveel mogelijk triggers minimaliseren. Een puzzel, en is de puzzel af... dan missen we toch weer een stukje en puzzelen we 'vrolijk' verder.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:51

Ja is zeker een puzzel, we puzzelen al een paar jaar.
We zijn een heel eind maar sommige stukjes zijn moeilijk te vinden. En steeds weer schuiven want er spelen zoveel factoren mee.
Ik ga eens kijken naar de dingen en namen die jij noemt.
Bedankt!
Ook interessant filmpje, eigenlijk moet iedereen met paarden dit al weten maar ik weet dat dat helaas niet zo is.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 17:53

assebassie schreef:
Ja is zeker een puzzel, we puzzelen al een paar jaar.
We zijn een heel eind maar sommige stukjes zijn moeilijk te vinden. En steeds weer schuiven want er spelen zoveel factoren mee.
Ik ga eens kijken naar de dingen en namen die jij noemt.
Bedankt!
Ook interessant filmpje, eigenlijk moet iedereen met paarden dit al weten maar ik weet dat dat helaas niet zo is.

Succes, vragen staat vrij, maar bij iedereen is de puzzel net even anders. Ik hou me vast aan het idee dat mijn paardje bij een ander waarschijnlijk al op de eeuwige groene weides zou lopen en nu grotendeels klachten vrij is - hoe bevredigend is dat, wel na bijna 3 jaar puzzelen. (please please stuur een fikse regenbui - zo dat het stof weer even neerdaalt voordat... zijn astma weer heviger wordt)