Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElSea schreef:Ter aanvulling, misschien ook interessant om dit onderzoek te lezen voor sommigen hier: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... xMyGaNgGap
Best heel goed te lezen voor een wetenschappelijk onderzoek en heeft mij wel handvaten geboden doen mijn paard in astma-aanvallen bleef schieten.
ElSea schreef:Ik begrijp best dat je soms symptomen móet bestrijden, ik heb zelf ook flixotide, broomhexine en balsamic air liggen. Als dat werkt, helemaal prima, dan heb je in dat opzicht misschien ook een 'makkelijk' geval. Verder zie ik dat als tijdelijke lapmiddelen.
Wat mij betreft is er overigens maar 1 weg om darmen echt goed op te lossen, en dat is niet door zelf aan de slag te gaan en er maar van alles in te gooien maar er een goede dierenarts die hier verstand van heeft naar te laten kijken. Ik ken zelf alleen Laarakker maar weet dat er nog wel meer namen zijn. Dus ook geen kwakzalvers die maar wat aanklooien. Mijn paard heeft bij de druppels zeer veel baat gehad, verder heb ik niks bijgegeven behalve MicroComp van Pytonics. Uiteindelijk is dit ook geen duur traject geweest, denk dat ik twee keer langs ben geweest a 350 euro.
Moet wel zeggen als ik lees dat paarden compleet in het zweet op de wei staan te pompen dat het bij mij ook echt einde oefening zou zijn. Maar ik denk juist dat voor deze gevallen de darmen goed aanpakken echt veel verschil kan maken. En ik begrijp ook dat mijn visie op basis van 1 geval is, maar toch hoor en lees ik het om mij heen steeds vaker.
evilginger schreef:Morris schreef:Hoelang ben je al aan het zoeken naar wat het beste werkt?
Sinds begin maart ongeveer. Hij heeft al 1,5 jaar last maar enkel van stofallergie. Hiervoor gaf ik fenegriek bij en af en toe de respirator boost van NAF of balsamic air. In januari heeft hij een virus gehad en ben ik overgegaan op balsamic control, na een kuur was hij hoestvrij!
Begin maart zijn de pollen hier opgestart en werd het steeds droger, hierdoor ben ik met de flexineb gestart. Na 2,5 weken heb ik het idee dat het echt een stuk beter gaat! Hij krijgt 1x/dag voordroog van de manege en voor de rest natgemaakt kruidenhooi
Morris schreef:Mijn vorig paard had ook stofallergie, dat ging gelukkig goed met hooi nat maken, en op houtvezel. Ergens door de jaren ging hij verhuizen naar een andere stal, en geprobeerd op stro. Dat was van korte duur.
Wat fijn dat flexineb goed werkt, hoest je paard helemaal niet (meer)?
SansaS schreef:ElSea schreef:Ik begrijp best dat je soms symptomen móet bestrijden, ik heb zelf ook flixotide, broomhexine en balsamic air liggen. Als dat werkt, helemaal prima, dan heb je in dat opzicht misschien ook een 'makkelijk' geval. Verder zie ik dat als tijdelijke lapmiddelen.
Wat mij betreft is er overigens maar 1 weg om darmen echt goed op te lossen, en dat is niet door zelf aan de slag te gaan en er maar van alles in te gooien maar er een goede dierenarts die hier verstand van heeft naar te laten kijken. Ik ken zelf alleen Laarakker maar weet dat er nog wel meer namen zijn. Dus ook geen kwakzalvers die maar wat aanklooien. Mijn paard heeft bij de druppels zeer veel baat gehad, verder heb ik niks bijgegeven behalve MicroComp van Pytonics. Uiteindelijk is dit ook geen duur traject geweest, denk dat ik twee keer langs ben geweest a 350 euro.
Moet wel zeggen als ik lees dat paarden compleet in het zweet op de wei staan te pompen dat het bij mij ook echt einde oefening zou zijn. Maar ik denk juist dat voor deze gevallen de darmen goed aanpakken echt veel verschil kan maken. En ik begrijp ook dat mijn visie op basis van 1 geval is, maar toch hoor en lees ik het om mij heen steeds vaker.
Maar wat jij noemt zijn niet bewezen middelen noch methodes dus dat is óok gewoon kwakzalverij.
Bij goede dierenarts denk ik aan heel wat anders.
Maar dat is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk.
Saaams schreef:Iemand ervaring met voeren van probiotica aan paarden met een hoestje?
Mijn paard is oktober gekocht (3jr oud) en sinds ong nov/dec een kuchje a 2 met aandraven. Daarna is het klaar.
De ene dag wel, de andere dag niet. Soms dagen niet. Soms ineens in de wei, alsof ze zich verslikt heeft.
Geen snot of slijm, geen benauwdheid. Geen buikademhaling. Geen verminderd presteren. Proest niet overmatig, schud niet met hoofd. Reageert niet op hoestprikkel opwekken in luchtpijp, longen klinken niet afwijkend op stetoscoop
Ventipulmin geeft geen verschil, equimucin niet. Fenegriek niet. Homeopatisch gemeten komen longen er niet uit. Darmen wel tgv wormbesmetting. (Waarvoor al flink aan behandelen).
Ik denk dus echt dat de oorzaak komt vanuit haar darmen en dacht eventueel aan de probiotica van Iris van Gulik.
evilginger schreef:Saaams schreef:Iemand ervaring met voeren van probiotica aan paarden met een hoestje?
Mijn paard is oktober gekocht (3jr oud) en sinds ong nov/dec een kuchje a 2 met aandraven. Daarna is het klaar.
De ene dag wel, de andere dag niet. Soms dagen niet. Soms ineens in de wei, alsof ze zich verslikt heeft.
Geen snot of slijm, geen benauwdheid. Geen buikademhaling. Geen verminderd presteren. Proest niet overmatig, schud niet met hoofd. Reageert niet op hoestprikkel opwekken in luchtpijp, longen klinken niet afwijkend op stetoscoop
Ventipulmin geeft geen verschil, equimucin niet. Fenegriek niet. Homeopatisch gemeten komen longen er niet uit. Darmen wel tgv wormbesmetting. (Waarvoor al flink aan behandelen).
Ik denk dus echt dat de oorzaak komt vanuit haar darmen en dacht eventueel aan de probiotica van Iris van Gulik.
Ik ben hier in lichte mate ook mee bezig momenteel. Ik geef de healthboost van Pavo omdat ik zijn immuunsysteem in het algemeen omhoog wou, na 3 weken begin ik stilaan het idee te hebben dat het helpt. Wel in combinatie met de flexineb
SansaS schreef:Ja dan kan je alles wel af doen als het werkt maar het is nog niet onderzocht
Kwakzalverij is niks meer dan een term voor allerhande niet wetenschappelijk bewezen methodes wat dit ook is.
Dat iemand een regulier diploma heeft zegt mij niet zoveel als er vervolgens allerlij niet bewezen werkzame methodes toegepast worden.
Of dat dan beter is dan iemand zonder regulier diploma weet ik niet want het is niet controleerbaar.
Ik blijf ver weg van onderbuik methodes. Zowel bij mijzelf als mijn paard. Ieder zijn keuze.
sunny43 schreef:Zelf goede ervaringen met osteopatie, acupunctuur, homeopatie bij mezelf en.... het laat je wel verder denken. Hier dus na 2 jaar astmapaardje toen de medicatie nog nauwelijks iets deed, verder gegaan met alleen homeopatie - en dagelijks per app de homeopaat laten weten wat er wel en niet gebeurde, dit gaf mijzelf ook heel goed inzicht van de triggers. Sindsdien - december 2023 - 'geen' medicatie meer gebruikt buiten de immunotherapie die ik al eerder had opgestart. (en paar weken geleden een paar dagen puffen tgv de extreme droogte). Op dit moment ook geen homeopatie, maar de inzichten van dagelijks alle briesen en kuchen die ik waarnam te noteren hebben echt veel inzicht gegeven.
assebassie schreef:Hoe heb je dat aangepakt sunny?
Ben ik benieuwd naar want hier is het ook halen en brengen, soms heel goed en dan weer Watermest, stijf lopen, hoesten, zeker met hete dagen.
verband is er zeker maar waar begin je. Homeopathie sta ik zeker open voor.
assebassie schreef:Ja is zeker een puzzel, we puzzelen al een paar jaar.
We zijn een heel eind maar sommige stukjes zijn moeilijk te vinden. En steeds weer schuiven want er spelen zoveel factoren mee.
Ik ga eens kijken naar de dingen en namen die jij noemt.
Bedankt!
Ook interessant filmpje, eigenlijk moet iedereen met paarden dit al weten maar ik weet dat dat helaas niet zo is.