[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:05

http://www.equicosmos.com/crinis_nl.html

IK gebruik al twee jaar dees. MIJn fries heeft zomerexceem in de erste module kan je maar zeggen schuur haar over heel haar lijf. van manen tot staart.
Dus zij moest zo een deken op maar was echt geen fraai zicht. Dus heb ik dees product maar eens gebruikt en sinsdien moet zij helemaal geen deken meer op. Elke dag insmeren met dit product. En het gaat mega met haar. En het product is niet zo duur als al die andere. IK heb denk ik verlede jaar 2 bussen en half gebruikt. Alleen weet ik neit dat het in nederland te verkrijgen is.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:46

Die vlekjes, tja, vraag me altijd af hoe dat komt.
Shadow heeft ze nu nog niet, maar krijgt het altijd door opgedroogd traanvocht wat daar gaat irriteren.

Ap ziet er verder goed uit zeg!
Net zoals die van mij natuurlijk O:)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 00:01

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:14

Mijn pony heeft ook van die plekjes op dr hoofd.. en deze week werd het steeds erger (ik heb zinkzalf gesmeerd?)
Gister de ene kant ingesmeerd met Itch Balm (Eczema balsem) en de andere kant niet, eens even kijken of dat verschil geeft!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:52

haha,wie weet.
ik heb dus ook zinkzalf gedaan,heb toch het idee dat dat wel goed werkt.
paard van een stalgenoot van me heeft dat ook elk jaar,die heeft geen zomereczeem,maar schuurt dan nu wel zijn hele hoofd open.

ik heb ooit een veearts er bij gehad en die zei dat het mijt was, en dat paard is toen behandeld met sebacil en toen strok het weg.
appie en nog een paard zijn gewoon met zalf behandeld en toen trok het ook weg...dus tja zeg maar wat het kan zijn

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:28

@Medra...dat klinkt positief! Staat er op wat er allemaal in zit? Hoe ruikt het? Voor mij wel interessant want ze hebben het in de shop hier vlakbij. Hoeveel heb jij ervoor betaald?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:03

Klaartje heeft dat soort plekken als Appie ook altijd. Ik vind het nog steeds vreemd. Ze zitten standaart onder haar ogen en op haar kaken. Ze heeft er nu ook weer last van..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:11

Vies heeft in zijn zomervacht zo weinig haar op zijn kop, die plekken kán hij niet eens hebben! Dat zou je echt niet zien. Bij zijn ogen en neus is hij namelijk helemaal kaal. Beetje haar op zijn kaken en bles, that's it.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:35

Medra schreef:
http://www.equicosmos.com/crinis_nl.html

IK gebruik al twee jaar dees. MIJn fries heeft zomerexceem in de erste module kan je maar zeggen schuur haar over heel haar lijf. van manen tot staart.
Dus zij moest zo een deken op maar was echt geen fraai zicht. Dus heb ik dees product maar eens gebruikt en sinsdien moet zij helemaal geen deken meer op. Elke dag insmeren met dit product. En het gaat mega met haar. En het product is niet zo duur als al die andere. IK heb denk ik verlede jaar 2 bussen en half gebruikt. Alleen weet ik neit dat het in nederland te verkrijgen is.

Kun je op de fles kijken wat de samenstelling van dit product is? Ik ben er wel benieuwd naar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:59

Steffie89 schreef:
Klaartje heeft dat soort plekken als Appie ook altijd. Ik vind het nog steeds vreemd. Ze zitten standaart onder haar ogen en op haar kaken. Ze heeft er nu ook weer last van..

ik denk dat het bij de zomereczeem hoort.
die plekken zijn niet beschermd en er komen natuurlijk wel vliegjes.
ze krijgen jeuk en schuren de boel dus open.

maar op een of andere manier is het bij appie wel zo dat het alleen nu is en als alles geheeld is zie ik het de hele zomer ook niet weer

atorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:54

Ik test momenteel Equi Leg van Phytotreat hier zit o.a. een zalf met honing in én een soort kruidnagel olie. De olie zorgt dat de jeuk afneemt, de honing verzorgt de wondjes en ik vermoed dat door de lucht van de kruidnagel de mugjes minder in de buurt van mijn paard komen. Het product is eigenlijk bedoeld voor mok, maar door een gesprek met de leverancier ben ik gaan testen en zeer tevreden tot nu toe. Misschien ook een leuke tip!

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:35

corinagirl schreef:
Anika: Nee, inderdaad. Ik gaf Vita ook al minimaal de drainage. Ze kreeg 1x daags 30 druppels ipv 2x daags 20-30 druppels (zoals het voorgeschreven staat). Kan er altijd over een paar weken weer mee starten lijkt mij? :)

Only_Gold: Die jeuk was aanwezig door ZE of ook door onbekende oorzaak? Heeft de injectie bij jou paard geholpen? Gelukkig heb je geen bijwerkingen opgemerkt. Hoop dat Vita dat ook niet krijgt!

De jeuk was wel omdat ze ZE heeft maar ook omdat het mentuig wat bij de schoft ligt een soort van schroef o.i.d had die met de kop daar steeds prikte, nu zit daar een bontje en heeft ze ineens geen last meer op de schoft. Nog wel wat wondjes onder de buik maar daar schopt ze met de hoeven tegenaan dus is ook niet zo gek! Hiervoor hebben we trouwens uierzalf.

En nee de injectie had bij haar geen bijwerkingen, het heeft de jeuk wel wat verlicht maar het gek volgens mij niet echt helemaal weg.

@ ikenindi - ong. wel zoiets maar had dacht ik nog wat anders gezien. Wie weet of je zoiets ook aan een pagony kan vastmaken?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:56

ik denk dat ik hem ga bestellen om gewoon onder de pagony te dragen. maar met een beetje aanpassingen kun je hem er vast ook aan vast maken?

ik heb alleen even contact opgenomen. de goedkoopste is tussen voor- en achterbenen beschermd en de duurdere niet onder de achterbenen. Ik vraag me af wat verder het verschil is waarom hij duurder zou zijn...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:16

ellepel schreef:
ik denk dat het bij de zomereczeem hoort.
die plekken zijn niet beschermd en er komen natuurlijk wel vliegjes.
ze krijgen jeuk en schuren de boel dus open.

maar op een of andere manier is het bij appie wel zo dat het alleen nu is en als alles geheeld is zie ik het de hele zomer ook niet weer

Bij Helly komt het ook door de vliegjes, heeft ze een dichte kap op gaat het over, dat gebeurde niet al het mijt was.
@Ikenindi, ik dacht op de foto's te zien dat de één van voor beschermde en de ander van achter?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:26

Jullie hebben het nu over die losse buikflap toch?
Waarom die nog onder de pagony?

Ik heb Wisse vandaag even onder zijn eczeemdeken gezet. De manen waren enorm goor en ook nog steeds wat van die kriebelplekjes op de hals. Her en der een rood puntje in de manenkam. Niet helemaal lekker dus. Staart was ook iets geschuurd deze week, na Derfen niet opnieuw geschuurd.
Voorpluk had ik nog niet met Derfen behandeld, was afgelopen week wat geschuurd (korst) en lag nu open (bloed). Heb de manen een paar keer goed gewassen zodat ze weer lekker soepel zijn ipv 1 plakaat vet :P en heb daarna de eczeemdeken opgedaan met hoofdkap, omdat ik geen Derfen kon smeren omdat het open was, maar het niet onbeschermd wilde laten.
Even afwachten hoe het gaat zo, als het straks weer als vanouds is gaat de deken denk ik wel weer af.
Hoop niet dat dit me nu manen gaat kosten door de deken, want voor de schoft is nog steeds dunner en korter door de deken vorig jaar.
Had hem zondag even onder de vliegendeken staan (kon geen Derfen smeren ivm fysio-bezoekje voor Wisse :P )en toen zaten de volgende dag de manen behoorlijk in de war, dus dat vond ik niet zo'n succes.
Heb een foto gemaakt van de deken, volgens mij zit hij alweer wat beter dan vorig jaar, meneer is nu 5 dus is sinds vorig jaar natuurlijk weer wat uitgezwaard :)
Zal straks ff uploaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:42

misschien een rare vraag...maar gezien hier veel 'kenners'zitten..

mijn pony zie ik niet schuren,toch heeft ie op zn achterhand veel kalige,doffe plekken zitten,met korsten.
niet zoals schimmel dat het poedert,maar echt korstjes erop...plukkerige vacht ook...
zou dit wellicht eczeem kunnen zijn?
ik heb er geen ervaring mee namelijk...
staart is ook bij het begin weggeschuurd...(al maanden).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:57

@opisop, de pagony beschermd niet bij de uiers.
Wij hebben de rsi, daar hadden we vorig jaar een pagonybuikflap onder, dat werd te warm, dus dit is zowiezo veel luchtiger!
@Darkchrystal, ik vind het niet als eczeem klinken, eerder als regenschurft, maar met dat droge weer?
Misschien een zonneallergie of heeft hij sint janskruid kunnen eten, daar worden ze lichtgevoelig van.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:59

maar zit deze wel bij de uiers dan?
heb je een foto?

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:23

Wie o wie gebruikt hier ook de HORZE eczeemdeken? Ik heb deze van een bokker overgenomen en zelf een nieuwe hoofdkap besteld aangezien ik alleen de deken zelf had overgenomen. Maar nu zag ik dus vandaag dat hij zijn hoofdkap helemaal boven zijn oren had zitten :+ Dus na het rijden de deken en kap weer op. Willen we 5 minuten later hooi gaan geven staat ie alweer met die kap zo raar: zijn oren waren uit de 'oorgaten' (die overigens wel gewoon helemaal van stof zijn en dus ook de oren gewoon inpakken). Dus weer goed gedaan en hooi gegeven. Toen zagen we direct de boosdoener: zijn hals is te lang voor de deken :(:) steeds als hij zijn hoofd naar de grond brengt word de halskap tegengehouden aangezien die bij de schoft aan de deken is bevestigd waardoor zijn oren steeds eruit gaan en in zijn ruimte voor de ogen gaan zitten Y;(

dus toen hebben we maar de hoofdkap met de flap die normaal over de hals valt onder de hals van de deken gestopt, de hals van de deken met de lus vastgemaakt aan het halster dat we over zijn hoofdkap om hebben gedaan. Dit leek al stukken beter te blijven zitten! Maar ik ben dus benieuwd of meer mensen dit probleem hebben, het paard is 1.68m en echt geen giraffe ofzo ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:26

huh? Welke maat kap heeft je paard dan?

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:31

ik heb een eczeemdeken van divoza, een witte (was teminste wit := ) tot over zijn oren.
werkt echt goed,
alleen na een goede periode is zijn staart weer helemaal kapot ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:21

Anoniem schreef:
misschien een rare vraag...maar gezien hier veel 'kenners'zitten..

mijn pony zie ik niet schuren,toch heeft ie op zn achterhand veel kalige,doffe plekken zitten,met korsten.
niet zoals schimmel dat het poedert,maar echt korstjes erop...plukkerige vacht ook...
zou dit wellicht eczeem kunnen zijn?
ik heb er geen ervaring mee namelijk...

luis?

kijk echt goed, want die veroorzaken flinke jeuk soms :j
en anders preventief wassen met middelen tegen luis of mijt,werkt dat niet dan moet je gaan denken aan te vette voeding of andere problemen.
hormonale disbalans kan ook jeuk geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:15

maar zie hem niet schuren,nooit....dus jeuk lijkt me niet...
dan had ie,denk ik,vandaag met poetsen en wandelen wel proberen te schuren...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:11

Anoniem schreef:
mijn pony zie ik niet schuren,

dat jij het niet ziet hoeft niet te betekenen dat het ook niet gebeurd.

Als er niet geschuurd word hoe komt de staart dan weggeschuurd?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:08

met winston gaat het echt zoo goed hij heeft mogelijkheid om te scchuren maar dat doet hij niet.
hier een overzicht van zijn manen

Afbeelding
links boven, toen ik hem net had maart
rechts boven, toen de zomer begon mei
links onder, toen ik ze had afgeknipt
rechts onder, gister