[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellen_xx

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:50

ik heb er ook nog wel een liggen is een oude met op de kont gerepareerde gaten verder is het halsdeel nog helemaal in orde.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:12

Hier is inmiddels de dierenarts langs geweest. Helaas was ik niet thuis. Hij heeft bloed afgenomen etc. En we zijn er eindelijk achter wat het (voor 99% zeker) is, namelijk stress eczeem. Vanwege de hoge gehaltes cortisol komt er een soort vecht-vlucht reactie, wat hij dus ook toont onder het zadel. Dit zorgt ook voor een verzwakt imuunsysteem en dus ook huidproblemen. Omdat hij in die modus blijft zitten na een stressvole situatie gaat hij schuren, waardoor er weer endorfine vrij komt en hij weer rustig word. Maar door dit schuren krijgt de huid weer een klap en maakt de irritatie nog erger en zo het cirkeltje rond..

Echt alles valt nu op zijn plaats, het schuren na het rijden, de bokexplosies en het apatisch en angstig reageren op nieuwe situaties.

Wat we hier nu aan gaan weten we nog niet precies. Wel is rust heel belangrijk, gelukkig hebben we dat hier genoeg, ook denk ik dat we hem melatonine gaan geven om zijn hormonen weer op normale stand te brengen, aangezien hij dus klophengst is en dit ook niet meewerkt.

We gaan weer verder opzoek naar een oplossing, helaas ligt het dus dieper bij hem dan gedacht.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:29

Wauw....!!! Zo das echt fijn dat er meer duidelijk is.
Hoe is deze gemeten? Bloed?

En wat wil je eigenlijk allemaal gaan bekijken? Box- weidegangbeleid. Voer? Werk? Kudde gedrag?
Evt pijn?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:44

Vind het ook fijn om te weten wat er nu aan de hand is.

Dit is inderdaad gemeten en tevens is dit het hormoon wat het 'stress' gevoel veroorzaakt.

Nou ik ga dus proberen hem uit die situaties te halen, eventueel met een trucje of clicker wat hij dus gaat associeren met ontspanning. Onder het zadel is het heel duidelijk dat hij opkropt en spanning opbouwt en hier werkt jet om hem gewoon los te gooien van voor, dan vloeit hij af. :)

Dit paard heeft sinds mei geen weide, geen kudde en geen vertrouwd gevoel/gedrag gekent. Hij staat pas sinds mei met andere paarden, namelijk onze 'kudde' die gelukkig heel stabiel is.

Dus we gaan inderdaad kijken naar wat hij precies doet, overal. Pap heeft vanmiddag cameras opgehangen zodat we hem kunnen zien binnen.

We gaan proberen alles zoveel mogelijk hetzelfde te doen. Dus hem behandelen als autist in makkelijke woorden. Alles op hetzelfde tijdstip door dezelfde persoon.

Dat is dus ons plan voor nu..

Over pijn, dit is absoluut niet van toepassing, dit is echt een trauma uit het verleden, wat zeker te begrijpen is. Ik ga niet alles vertellen want hij is zo niet meer, maar dat hij dit jaar vóór dat wij hem kochten (6 mei) al 5 keer verkocht is moet genoeg zeggen. Alles is daarbij nagekeken en het enigste wat hij erg had was haken op de tanden, dus de tandarts is al 2 keer geweest :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:01

Gutte Jeetje. Nee hoor hoeft ook niet zegt idd genoeg vijf x.

Wauw petje af!!! Ik heb hier echt respect voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:32

Wel goed dat ze daar ook naar gekeken hebben zeg, fijne arts!

Hoog cortisol, want dat is het stress hormoon.. kan ook bij cushing voorkomen
zou daar zeker nog naar gaan vragen.
Ja en het is ook zo dat ze aanraden om een eczemer vrolijk te houden, leuke vriendjes, veel afleiding, lekker bewegen, goede voeding.
Een happy paard heeft minder jeuk. :D
Wat ik je zeker kan aanraden is iemand die met bach remedie werkt.
Appie had ooit eens iets dat hij niet normaal binnen kon staan, stond te draaien en te doen,
iemand met bach remedie heeft me druppels voor het samen geseteld en geloof het of niet, hij staat nu super braaf binnen :j

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:48

Bizar joh! Hopelijk vind je snel iets om het hem allemaal gemakkelijker te maken en minder jeuk te hebben!

Ik ben met die van mij sinds +- 2 weken bezig met een allergiebehandeling. Desensibilisatie d.m.v. injecties met een serum van hetgeen hij allergisch is, en waartegen hij dan resistentie moet gaan opbouwen.
Naast zomereczeem (ook getest) heeft hij een allergie voor voermijten (2 soorten) en huisstofmijten (1 soort). Aan het zomereczeem gaan we niets doen. Dat gaat super met een eczeemdeken op en de kans dat hij na behandeling zónder deken kan is zo goed als niet aanwezig, dus die deken blijft hij toch houden. Dus dan focussen op hetgeen waar hij wel degelijk last van heeft in de hoop dat de klachten hieromheen minder worden! Dit uit zich in jeuk over zijn hele lijf (jaarrond) met periodes waardoor hij zich van top tot teen open bijt/schuurt, tot bloedens toe dan ook regelmatig.
Ik hoop echt dat het effect gaat hebben want dit is een beetje het laatste wat ik nog kan proberen ben ik bang.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 02:31

jeetje gelukkig is er wat uitgekomen en kan je nu dus beginnen met ''behandelen'' wij hebben een paard op stal dat van de minste geringste onder de gigantische bulten zit heeft ook met stress te maken. die begint daarna ook erg te jeuken tot bloedens toe zal haar is dit laten lezen misschien heeft ze er wat aan.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:27

DiscoDipp schreef:
...
Echt alles valt nu op zijn plaats, het schuren na het rijden, de bokexplosies en het apatisch en angstig reageren op nieuwe situaties.

Wat we hier nu aan gaan weten we nog niet precies. Wel is rust heel belangrijk, gelukkig hebben we dat hier genoeg, ook denk ik dat we hem melatonine gaan geven om zijn hormonen weer op normale stand te brengen, aangezien hij dus klophengst is en dit ook niet meewerkt.

We gaan weer verder opzoek naar een oplossing, helaas ligt het dus dieper bij hem dan gedacht.

Wat super dat de oorzaak nu gevonden lijkt te zijn.
Lees je ook eens in op L-tryptofaan dat is een voorloper van Niacine ( B3) wat weer in een bekend middel zit tegen zomereczeem.

En magnesium zou ik ook absoluut extra in gaan zetten.
Ik heb jaren terug een merrie gehad met hengstenkolder. Daar kwamen ze ook pas na allerlei onderzoeken achter. Zij had teveel hengstenhormoon en dat gaf ook veel problemen, stress en verhoogd cortisol.
Zij kreeg magnesium bij en moest juist heel veel beweging. Advies van de dierenkliniek was om bijv. lange afstandswedstrijden met haar te gaan doen, ze moest heel veel energie kwijt.

Dat ben ik toen ook gaan doen en inderdaad is ze daar behoorlijk van opgeknapt en ze was ook nog verhiptes goed ook in de wedstrijden :-).

Wel hebben we haar op 23- jarige leeftijd moeten laten inslapen vanwege ernstige Cushing.

Vorige week werd er in dit forum een paar keer Vitalbix aangehaald. Ik heb de analyse van het voer 's bekeken maar het zit best goed in elkaar. Vanwege diverse belangrijke aminozuren die er echt hoog in zitten maar ook Magnesium en Zink.
Misschien een idee voor jouw paard?

Ik wil de Vitalbix ook gaan proberen bij 1 van de paarden hier.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:04

Ik vergat in mijn vorige bericht er bij te zetten dat deze merrie met hengstenkolder in de zomermaanden licht schuurde in haar manenkam.
Toen ze eenmaal een jaartje of twee volop in training was voor de lange afstandswedstrijden verdween het geschuur in de manenkam helemaal.
Ze was toen ook een stuk relaxter en helemaal niet meer dat stress paard van eerder. Wel is ze altijd heel alert gebleven maar dat vind ik wat anders dan zo'n echte stresskip.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:12

Ik ben ook heeeel blij dat er eindelijk oets vast staat.

@ellepel:
We hebben hem samen met onze haflinger van 25 laten testen voor PPID maar deze waren beide negatief.
Bach ken ik inderdaad heb ik ook thuis staan voor mijzelf. Homeopathie. Ik ga er voorlopig even niks 'extra's' in duwen. Dus even niks veranderen kwa voer.

@Yinthee: allergieen ga ik zeker nog naar kijken. Heb wel het idee dat hij gewoon een groot stuk weerstand mist en hierdoor gewoon vatbaarder is. Hooi voeren wij in ieder geval al nat ivm het hoesten van een ander paard. Dus hier valt van de zomer nog naar te kijken.

@henny Nog nooit van gehoord, zal het daar eens over hebben met onze leraar, die man weet dat wel. Magnesium krijgt hij wel, samen meg een electrolyten mix en msm. Puur voor zijn bouw. Dit blijft ik dan ook geven, ook ivm met veranderen van voer weer.

Om het even duidelijk te maken, hij schuurt nu niet, maar letterlijk op dit moment. Hij schuurt pas als hij stress ervaart, dus als we de andere paarden weghalen, hij alleen staat, als laatste voed krijgt, na het rijden als hij niet zo ontspannen liep etc.

Wel is hij dus een klophengst wat ook nog voor hormoonschommingen zorgt. Hiervoor gaat hij melatonine krijgen mochten we hier echt weer verandering in zien.

Edit:
Excuses als er spelfouten tussen staan, het typt niet zo lekker op een telefoon haha :')

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:40

Paarden zijn net als kinderen, rust, reinheid, regelmaat doet ze goed (zei oma :+ ).
Zie het aan die van mij, eerst best een gestrest beestje en veel jeuk, nu 'gewoon' rustig en jeuk is bijna weg :j .

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:47

Dan is jou oma een hele wijze vrouw hahaha!

Ik merk ook dat sinds hij bij ons is, het echt wel beter gaat. Met name in zijn koppie. Hij gaat hier iedere dag de wei op, lekker in de modder en de stront rollen, even lekker paard zijn. Daar is hij al heel er op verandert. En dat zal er vast ook uit gaan komen in de vorm van minder jeuk want hij schuurt al iets minder.

Ik ga er alles aan doen om met hem samen te werken, het zal altijd een paard blijven met een gebruiksaanwijzing maar zolang wij weten wat daar in staat, gaat dat helemaal goed komen!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:24

fibra voer doet oproepje om evt mee te denken om hun voer voor eczemers te verbeteren .Ik heb gemaild ben benieuwd

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:02

Bedankt Zuma, voor jouw medewerking!

Wij zijn in der daad op zoek naar eigenaren van paarden met zomereczeem! Wij willen Fibra Anti-itch, speciaal voer voor paarden met zomereczeem, nog beter maken! Wil jij hieraan meewerken en wat vragen beantwoorden? Stuur dan een mailtje naar contact@fibra-paardenvoeders.nl en meld je aan!

Inge Nijkerk
Fibra Paardenvoeders

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:10

Ik wil best wat vragen beantwoorden. De enige reden waarom ik het nu nog niet geprobeerd heb omdat ik de hoeveelheid voer te veel vind voor mijn tinker.
Dus heeft het dan zin om vragen te beantwoorden?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:13

Ik zag laats een foto van een losse exceemhals nu wil ik er 1 zelf maken,ik heb zulke stof gekocht ,maar heeft iemand een patroon of zou je een foto ervan willen maken als hij plat op de grond ligt

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:47

@ bruintje123 Ja zeker heeft het dan zin! Je zou ons er erg mee helpen en natuurlijk ook de paarden! Je kan zo wie zo een mail sturen voor aanmelden, het verplicht jou tot niets! Kun je altijd kijken of je het de moeite vindt om de vragen te beantwoorden. Wij willen graag luisteren naar jullie en onze producten zo goed mogelijk daarop afstemmen!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:03

Ik vind 240 gram ook tamelijk veel voor een shetlander van 84cm hoog(eigenlijk moet ie nog meer hebben dan, want hij weegt 120 kg).
Ik voer nu 60 gram metazoa+200 gram luzerne en voor de energie 200 gram geplette haver. Ik zoek voor de zomer nog een geschikt voeder waar hij wel genoeg energie uit kan halen en waar niet teveel suikers in zitten.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:45

Heeft iemand ervaring met het voeren van equilin immuno? Merkte je resultaat?
Gisteren ben ik op Paard geweest en daar heb ik informatie hierover gekregen. Aangezien het erg prijzig is, ben ik benieuwd naar de resultaten.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:19

Ik heb die gebruikt. Ik merkte zeker wel resultaat. Stuk minder heftig schuren.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:57

Heeft iemand ervaring met de Shires sweet itch full neck?
Voor van de zomer kijken wij al weer rond, naar een deken die zorgt dat de manen bespaart blijven en ze oa mooi zwart blijft.
Anders dachten we aan de Rambo sweet itch hoody, al zit die in een hogere prijsklasse, zal er veel verschil in zitten in kwaliteit?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:10

Ik heb de rambo sweet itch hoody, bevalt hier zeer goed. De deken gaat al 1,5 jaar mee nu. De deken is wat dunner dan een rambo sweet itch maar houd zich erg goed. Het is ook fijn dat de buik mooi afgedekt wordt. Mijn paardje is geen sloper (staat wel met 5 maatjes) , maar volgens mij is hij best stevig en houd het ook bij wat ruigere paarden goed uit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:26

Ja ik heb die van Shires.
Bevalt heel goed.
Ik heb die van Rambo nooit gehad dus kan niet vergelijken. Alleen in de winkel vergeleken.
Ik was op zoek naar een deken die breed zou vallen op de borst, ruimte genoeg had in de nek en ook de buikflap lang genoeg had. En alles goed te verstellen zou zijn. En daar voldoet hij allemaal aan.
Het is wel dik stof, maar dat is de rambo volgen mij ook wel.
Hij is na 1 seizoen nog helemaal heel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:44

hier ook 2 dekens van Shires, ook voor het eerst gebruikt en ook zeer tevreden. Beide dekens nog helemaal prima.