[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:29

Sterkte JP.
Klopt hoor ninx.
Net als bij diabeten met IR.
Meestal als ze meer bewegen gaat het erg goed! De suikers worden verbrand en de pancreas aangezet tot de aanmaak van meer insuline. Dubbele winst dus!

Je zou is kunnen uitzoeken jp of metformine iets voor jouw paard zou zijn, mocht je toch iets willen geven als ondersteuning bij IR.
Volgens mij staan er meer paarden op.
Het kost weinig en is een humaan diabetesmiddel. Het is wel belangrijk dat de nierfunctie goed werkt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:03

@ Ninx: het wordt een beetje zoiets als 'dokter genees uzelf' want ik ben één van de weinigen die in zowel het IR topic als in de eerdere PPID topics het belang van bewegen alltijd oonderstreept heb en zo ongeveer de 'uitvinder' ben van duurbeweging.. :)) .. maar ja, dat zit er voorlopig even niet in en gezien de extreme getallenweet ik het nu even niet. Zoals het ernstige IR betaamt is glucose relatief laag en insuline extreem hoog. Ook de RISQI/MIRG en HOMA zijn totaal 'out of wack'..

Bij IR zijn de meeste paarden te dik of hebben vetopslag - zo niet bij Pauli - ze is zelfs wat aan de schrale kant, heeft alleen nog wat verdikking op de manenkam, mar slechts overeen lengte van een cm of 10. Moeilijk, moeilijk ..

Metformine: het is het eerste wat ik de DA suggereerde, maar hij kende het niet. We gaan er verder op voortborduren, ik wacht op antwoord van Liphook Hospital.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 07:34

Dan vraag ik me af of het net als bij mensen is.
Te dunne diabeten hebben vaak niet een IR maar een tekort aan insuline.
Metformine werkt in dat geval niet voldoende. Metformine werkt nl op de resistentie en niet direct op de werking van de pancreas.
Moet te testen zijn lijkt me!

Ik neem benieuwd waar Liphook mee komt!

Ninx

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:13

Hi Jannepauli, ik dacht al dat die info inderdaad overbodig zou zijn gezien je kennis op dit gebied.
Maar ondanks het bewegen heeft ze dus toch een terugval gehad? Kun je herleiden hoe dat komt dan, dat is wel erg vervelend :-(
De magere IR variant staat hier ook, 1 van 27 en 1 van 17 (niet mijn eigen paarden overigens).
Het paard van 27 loopt al snel zo'n 5 tot 6 dagen per week, de ander om de dag. Ze blijven beiden stabiel, kunnen redelijk blijven eten doordat ze veel lopen.
Ze blijven een tikje schraal, maar zijn wel fit.
1 heeft een terugval gehad, het oudje, heeft te lang op de grote wei gestaan terwijl het voorjaarsgras al door kwam... :-( Maar die is nu weer volop in beweging.
Klote dat dit voor Pauli niet lijkt te werken :-(
Nogmaals sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:16

Ninx? Wat ik mij afvraag eigenlijk? Heb jij jouw paard al laten testen op cushing eigenlijk? Gewoon even nieuwsgierig hoor, want ik heb dat even gemist geloof ik, of je dat nou nog ging doen of niet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:38

Ja, ik heb overlegd met de dierenarts en de behandelaar op de kliniek. Beiden vinden ze het goed om te testen, om het iig uit te kunnen sluiten.
We schuiven het echter even door.
Op dit moment heeft ze bronchitis en is net weer kantje boord uit een zandkoliek gekomen. Ik heb naast veel pech met haar, gewoon het idee dat er fundamenteel iets verkeerd is. Cushing is niet ondenkbaar.
Maar goed, eerst zorgen dat ze weer lucht krijgt, dan verhuizen zodat ik haar meer zandvrij kan houden en dan dokteren we verder. Niet dat dat onderzoek zo ingewikkeld of kostbaar is uiteraard.
In deze bescherm ik even mezelf na jaren van dokteren, alleen al dit jaar had ik een nieuwe kunnen kopen van alle kosten die ik gemaakt heb ;-)
Ik probeer alles maar kwaal voor kwaal af te vinken.
Leuke hobby, paarden.... ;-) gelukkig is ze een fantastisch dier... dus ik heb het er graag voor over.
Ze is destijds wel positief getest op IR overigens, en alhoewel het IR topic dan passender is laat ik me hier ook graag informeren. Ik reageerde met name even omdat Jannepauli aangaf dat de IR de boosdoener was.
Ik begrijp echter wel dat dit specifiek het cushing topic is, dus glijd weer terug in meelees-modus tot ik weer nieuws heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:40

Hahaha! Zoals ik je daarstraks ook al vertelde; Je bent meer dan welkom hier! Ik was oprecht nieuwsgierig, want als er 1 is , die om wat voor reden dan ook, een test wel eens moet uitstellen, dan ben ik het wel...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:52

ohjajoh6 schreef:
Hahaha! Zoals ik je daarstraks ook al vertelde; Je bent meer dan welkom hier! Ik was oprecht nieuwsgierig, want als er 1 is , die om wat voor reden dan ook, een test wel eens moet uitstellen, dan ben ik het wel...

Mensen dringen er soms wel op aan dat ik een grens stel voor mezelf... En ik denk dat dat zinvol is voor iedereen met een chronisch ziek paard dat fortuinen aan geld en emotie kost.
Waar die grens ligt is wel eens lastig, ik heb de neiging die steeds verder op te rekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:04

Ook dat doen we allemaal, triest genoeg. Daarom ben ik zo blij dat ik niet meer alleen op een weitje sta en hier mijn stalhoudster en grote vriendin voor het leven nu heb, die mij hiervoor behoeden zal...

Maar ik moet zeggen... so far so good weer tot nu toe, het gaat weer redelijk met MiniMe. (Zit hier tijdens het typen ervan, angstvallig naar boven te kijken, voor wat er nu weer op mijn hoofd donderen zal, omdat ik dit hardop durf te zeggen)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:07

Nou ik ga er maar van uit dat Cushing en IR behoorlijk dicht bij elkaar liggen, dus blijf ik maar even hier hangen :) Pauli heeft trouwens wel degelijk Cushing, ze zit nu met de pergolide precies op de maximale grens.
In Ieder geval heb ik al vast weer een dingetje opgestoken: die kleine bloedspettertjes die je soms ziet als de smid wat van de zool afhaalt, zijn gerelateerd aan IR. Ik dacht telkens maar dat het kleine kneuzingen waren, maar volgens een artikel dat ik gisteren las worden deze kwetsuren door IR veroorzaakt. Vraag me niet hoe.. ik zal even kijken of ik het stuk kan terugvinden. ( niet gevonden..:( )

Geerke: over schildklier hormoon: dit zul je interessant vinden:
Having your horse on a low carbohydrate diet should decrease your horse’s insulin levels. If the insulin levels are extremely high, your vet may also prescribe a medication to help reduce these levels. Typically, we will prescribe Thyro-L , a thyroxin supplement, which helps lower insulin levels by improving insulin sensitivity. Thyro-L also helps by increasing basal metabolic rate and increased calorie burning. The initial dose is typically 4 tsp (48mg) daily for an average size horse. The horse’s insulin/glucose levels should be rechecked in 2-3 months to re-evaluate your horse’s progress and treatment plan. When your veterinarian determines that the insulin levels are adequate and wants to discontinue thyroxine supplmentation, it should be done gradually over a 4 week time period. Another medication, metformin, commonly used in human medicine is also availabe for select cases of severe hyperinsulinemia which has been unresponsive to diet changes and Thyro-L. Extra-label use of Metformin at 15mg/kg po bid in conjunction with levothyrxine at 24mg sid po has been used in some horses with persisitant hyperinsulinemia. Metformin improves insulin action and reduces glucose production and metabolism. Preliminary research on the use of Metformin in horses indicates it may not be well absorbed orally and is not very effective in ponies.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:14

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:36

Hoi, nieuw hier op dit topic, bij mijn paardje van acht is ook PPID vastgesteld middels bloed afname.
Ze staat nu dus op een tabletje prascent per dag, maar ik geef haar haar ook Chinese kruiden van de dierenapotheker.
Ik heb hiermee heel,goede resultaten behaald met mijn andere paard dat hoefbevangen was, heeft geen reguliere pijnstiller nodig gehad!
Ik vraag me af of iemand hier deze kruiden kent en geeft aan zijn/haar paard? En wat de resultaten zijn?
Misschien staat er ergens al wel iets over, maar ik heb niet alle 330 pagina's doorgelezen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:09

Die Chinese Kruiden .. kun je daar iets meer over vertellen of heb je een link?

Zijn er hier nog mensen die Bromocriptine gebruiken?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:27

Even in vervolg op mijn post hierboven: er is contact geweest met Universiteit Bern (Zwitserland) en daar kwam het advies uit om toch de PPID sterker aan te pakken en daarmee te proberen het hoge glucose/insuline niveau naar beneden te krijgen. Met bromocriptine. Ik heb inmiddels uitgevonden dat dit het middel Parlodel is en ik begrijp dat verschillende mensen dit gebruikt hebben voor hun paarden.
Is het een geregistreerd diergeneesmiddel? Ik zie het niet op de lijst staan..
Dat zou dus betekenen dat ik de humane variant zou kunnen krijgen ( aanzienlijk goedkoper) ..?

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:45

Ik bestel de kruiden op de huisdierenapotheker.
Ik geef zelf acupressuur aan paard en hond en ben dus thuis in de TCM (traditional Chinese medicine).
Ik heb de kruiden en hun werking opgezocht ( wat ze dus volgens de TCM doen) en dan zouden ze heel goed kunnen werken. Ben echter nog niet lang genoeg bezig om ook echt al iets te kunnen zeggen. Ik had gehoopt dat iemand anders ze hier ook gebruikte en al meer over het resultaat zou weten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:56

JP. Volgens mij bestaat het uitsluitend humaan.
Het zou in een kleiner percentage van de gevallen werken (Ik heb er destijds ook naar gekeken).
Maar je zou net bij dat kleinere percentage kunnen horen!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:23

JP, ik heb parlodel in eerste instantie voorgeschreven gehad voor Nado. Volgens mij was dat toen via de buitenpraktijk van de faculteit. Dit was voordat hij pergolide voorgeschreven kreeg. Beiden kon hij niet tegen, maar aangezien pergolide voor Paulie geen probleem is, zal parlodel dat ws ook niet zijn. Dit was wel voor de komst van pracend, dus ik weet niet of het nu nog voorgeschreven wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:25

Jannepauli schreef:
Nou ik ga er maar van uit dat Cushing en IR behoorlijk dicht bij elkaar liggen, dus blijf ik maar even hier hangen :) Pauli heeft trouwens wel degelijk Cushing, ze zit nu met de pergolide precies op de maximale grens.
In Ieder geval heb ik al vast weer een dingetje opgestoken: die kleine bloedspettertjes die je soms ziet als de smid wat van de zool afhaalt, zijn gerelateerd aan IR. Ik dacht telkens maar dat het kleine kneuzingen waren, maar volgens een artikel dat ik gisteren las worden deze kwetsuren door IR veroorzaakt. Vraag me niet hoe.. ik zal even kijken of ik het stuk kan terugvinden. ( niet gevonden..:( )

Geerke: over schildklier hormoon: dit zul je interessant vinden:
Having your horse on a low carbohydrate diet should decrease your horse’s insulin levels. If the insulin levels are extremely high, your vet may also prescribe a medication to help reduce these levels. Typically, we will prescribe Thyro-L , a thyroxin supplement, which helps lower insulin levels by improving insulin sensitivity. Thyro-L also helps by increasing basal metabolic rate and increased calorie burning. The initial dose is typically 4 tsp (48mg) daily for an average size horse. The horse’s insulin/glucose levels should be rechecked in 2-3 months to re-evaluate your horse’s progress and treatment plan. When your veterinarian determines that the insulin levels are adequate and wants to discontinue thyroxine supplmentation, it should be done gradually over a 4 week time period. Another medication, metformin, commonly used in human medicine is also availabe for select cases of severe hyperinsulinemia which has been unresponsive to diet changes and Thyro-L. Extra-label use of Metformin at 15mg/kg po bid in conjunction with levothyrxine at 24mg sid po has been used in some horses with persisitant hyperinsulinemia. Metformin improves insulin action and reduces glucose production and metabolism. Preliminary research on the use of Metformin in horses indicates it may not be well absorbed orally and is not very effective in ponies.

zeker interessant!Alle gaan ze er daar van uit om schildklier hormoon te geven om de stofwisseling te versnellen,ze hebben het dus niet over een te traag werkende schildklier.Wat nooit getest word.
En waarvan paarden met IR en cushing wel degelijk vaak last van hebben.In Pablo's geval werkte de schildklier dus te traag,een mooie bijkomstigheid is dan inderdaad dat levothyroxine de gevoeligheid van de insuline receptoren vehoogt ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:27

Jannepauli schreef:
Even in vervolg op mijn post hierboven: er is contact geweest met Universiteit Bern (Zwitserland) en daar kwam het advies uit om toch de PPID sterker aan te pakken en daarmee te proberen het hoge glucose/insuline niveau naar beneden te krijgen. Met bromocriptine. Ik heb inmiddels uitgevonden dat dit het middel Parlodel is en ik begrijp dat verschillende mensen dit gebruikt hebben voor hun paarden.
Dat zou dus betekenen dat ik de humane variant zou kunnen krijgen ( aanzienlijk goedkoper) ..?

Maar zou het niet voldoende zijn om haar gewoon van het gras af te houden?Of geef je haar liever medicatie zodat ze nog wel op de wei kan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:31

Jannepauli schreef:

Mijn dierenarts had al zijn Cushingpatienten op de Parlodel staan, voor Prascend op de markt kwam.
Wat ik ervan begreep is dat het behoorlijk duur is , het was in ieder geval duurder dan de Prascend. Daarnaast moet je het twee keer per dag geven en had het veel meer bijwerkingen dan pergolide. Het is niet diergeregistreerd, maar het patent is nog niet verlopen en daardoor is er nog geen generiek op de markt. (Dit was iig zo twee jaar geleden toen mijn Naomi met Cushing werd gediagnosticeerd).

Als je wilt kan ik je zijn nummer geven, dan kun je overleggen over zijn ervaringen met het middel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:40

kan iemand mij uitleggen hoe en waarom het middel bromocriptine het insuline gehalte naar beneden kan brengen?
Ik lees alleen dat het werkt op prolactine,maar dat is toch niet hetzelfde?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:18

Oh jongens ik word er gek van... ik heb inmiddels gebeld met Ellen Roelfsema van Utrecht - zij ziet niet in waarom ik van medicatie zou veranderen en adviseert om gewoon op pergolide te blijven. Maar ze deed me wel een ander idee aan de hand: spierbevangenheid? Zij vroeg of Pauli al bevangen was ten tijde van de bloedafname en ja, dat was ze. Dat zou een sterke verhoging van de glucose/insuline kunnen verklaren. Stress én volgens haar zouden aangetaste spieren ook geen glucose kunnen opnemen, hetgeen de hoge cijfers verder verklaart. De cijfers zijn: Glucose 10,0 mmol/L en Insuline 300.0 . Referentiewaarden resp. Glucose:4.0-5.6 en Insuline: < 10.0 mUl/L
Pijn heeft volgens haar géén invloed op de ACTH-waarden (??) en die zijn OK.
Bromocriptine is net als pergolide een dopamine antagonist - dezelfde werking. Voor zowel het één als het ander is wat te zeggen. Pergolide is idd goedkoper, Bromocriptine zou voor een 14 daagse behandeling ongeveer 250 euro gaan kosten.
Advies van Utrecht: spierenzymen laten testen in het bloed, opnieuw glucose bepalen als ze geen pijn heeft.

Levothyroxine wordt afgeraden omdat Pauli niet dik is en Metformine heeft niet zoveel zin omdat ze toch al suikerarm dieet krijgt.

Ik baal inmiddels, morgen maar weer verder.
Intussen staat Pauli met de achterbenen wisselend omhoog ( gek hé: spierbevangenheid zit meestal ook op de achterste helft en kruisspieren) .. :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:22

Jemig wat een puzzel weer. Het verhaal van roelfsema klinkt aannemelijk.
:(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:32

Jannepauli schreef:
Oh jongens ik word er gek van... ik heb inmiddels gebeld met Ellen Roelfsema van Utrecht - zij ziet niet in waarom ik van medicatie zou veranderen en adviseert om gewoon op pergolide te blijven. Maar ze deed me wel een ander idee aan de hand: spierbevangenheid? Zij vroeg of Pauli al bevangen was ten tijde van de bloedafname en ja, dat was ze. Dat zou een sterke verhoging van de glucose/insuline kunnen verklaren. Stress én volgens haar zouden aangetaste spieren ook geen glucose kunnen opnemen, hetgeen de hoge cijfers verder verklaart. De cijfers zijn: Glucose 10,0 mmol/L en Insuline 300.0 . Referentiewaarden resp. Glucose:4.0-5.6 en Insuline: < 10.0 mUl/L
Pijn heeft volgens haar géén invloed op de ACTH-waarden (??) en die zijn OK.
Bromocriptine is net als pergolide een dopamine antagonist - dezelfde werking. Voor zowel het één als het ander is wat te zeggen. Pergolide is idd goedkoper, Bromocriptine zou voor een 14 daagse behandeling ongeveer 250 euro gaan kosten.
Advies van Utrecht: spierenzymen laten testen in het bloed, opnieuw glucose bepalen als ze geen pijn heeft.

Levothyroxine wordt afgeraden omdat Pauli niet dik is en Metformine heeft niet zoveel zin omdat ze toch al suikerarm dieet krijgt.

Ik baal inmiddels, morgen maar weer verder.
Intussen staat Pauli met de achterbenen wisselend omhoog ( gek hé: spierbevangenheid zit meestal ook op de achterste helft en kruisspieren) .. :(

pablo is ook nooit te dik geweest...is pauli's schildklier ooit getest?Stijve spieren en gewrichten kunnen door de schildklier komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:53

Ik heb zojuist hele stukken over PSSM ( EPSM) doorgeworsteld - heel veel symptomen komen overeen met wat Pauli nu heeft. Heb Dr Kellon in de US nu een mail gestuurd ( zij doet in haar praktijk veel met PSSM paarden) omdat ik zo benieuwd ben of het inderdaad zo is dat als een paard deze aandoening zou hebben, het klopt dat er geen suikers in de aangedane spiercellen opgenomen kunnen worden. Dat zou nl ook de hoge waarden kunnen verklaren.