Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ohjajoh6 schreef:Hahaha! Zoals ik je daarstraks ook al vertelde; Je bent meer dan welkom hier! Ik was oprecht nieuwsgierig, want als er 1 is , die om wat voor reden dan ook, een test wel eens moet uitstellen, dan ben ik het wel...
Jannepauli schreef:Nou ik ga er maar van uit dat Cushing en IR behoorlijk dicht bij elkaar liggen, dus blijf ik maar even hier hangenPauli heeft trouwens wel degelijk Cushing, ze zit nu met de pergolide precies op de maximale grens.
In Ieder geval heb ik al vast weer een dingetje opgestoken: die kleine bloedspettertjes die je soms ziet als de smid wat van de zool afhaalt, zijn gerelateerd aan IR. Ik dacht telkens maar dat het kleine kneuzingen waren, maar volgens een artikel dat ik gisteren las worden deze kwetsuren door IR veroorzaakt. Vraag me niet hoe.. ik zal even kijken of ik het stuk kan terugvinden. ( niet gevonden..)
Geerke: over schildklier hormoon: dit zul je interessant vinden:
Having your horse on a low carbohydrate diet should decrease your horse’s insulin levels. If the insulin levels are extremely high, your vet may also prescribe a medication to help reduce these levels. Typically, we will prescribe Thyro-L , a thyroxin supplement, which helps lower insulin levels by improving insulin sensitivity. Thyro-L also helps by increasing basal metabolic rate and increased calorie burning. The initial dose is typically 4 tsp (48mg) daily for an average size horse. The horse’s insulin/glucose levels should be rechecked in 2-3 months to re-evaluate your horse’s progress and treatment plan. When your veterinarian determines that the insulin levels are adequate and wants to discontinue thyroxine supplmentation, it should be done gradually over a 4 week time period. Another medication, metformin, commonly used in human medicine is also availabe for select cases of severe hyperinsulinemia which has been unresponsive to diet changes and Thyro-L. Extra-label use of Metformin at 15mg/kg po bid in conjunction with levothyrxine at 24mg sid po has been used in some horses with persisitant hyperinsulinemia. Metformin improves insulin action and reduces glucose production and metabolism. Preliminary research on the use of Metformin in horses indicates it may not be well absorbed orally and is not very effective in ponies.
Jannepauli schreef:Even in vervolg op mijn post hierboven: er is contact geweest met Universiteit Bern (Zwitserland) en daar kwam het advies uit om toch de PPID sterker aan te pakken en daarmee te proberen het hoge glucose/insuline niveau naar beneden te krijgen. Met bromocriptine. Ik heb inmiddels uitgevonden dat dit het middel Parlodel is en ik begrijp dat verschillende mensen dit gebruikt hebben voor hun paarden.
Is het een geregistreerd diergeneesmiddel? Ik zie het niet op de lijst staan..
Dat zou dus betekenen dat ik de humane variant zou kunnen krijgen ( aanzienlijk goedkoper) ..?
Jannepauli schreef:Even in vervolg op mijn post hierboven: er is contact geweest met Universiteit Bern (Zwitserland) en daar kwam het advies uit om toch de PPID sterker aan te pakken en daarmee te proberen het hoge glucose/insuline niveau naar beneden te krijgen. Met bromocriptine. Ik heb inmiddels uitgevonden dat dit het middel Parlodel is en ik begrijp dat verschillende mensen dit gebruikt hebben voor hun paarden.
Is het een geregistreerd diergeneesmiddel? Ik zie het niet op de lijst staan..
Dat zou dus betekenen dat ik de humane variant zou kunnen krijgen ( aanzienlijk goedkoper) ..?
Jannepauli schreef:Oh jongens ik word er gek van... ik heb inmiddels gebeld met Ellen Roelfsema van Utrecht - zij ziet niet in waarom ik van medicatie zou veranderen en adviseert om gewoon op pergolide te blijven. Maar ze deed me wel een ander idee aan de hand: spierbevangenheid? Zij vroeg of Pauli al bevangen was ten tijde van de bloedafname en ja, dat was ze. Dat zou een sterke verhoging van de glucose/insuline kunnen verklaren. Stress én volgens haar zouden aangetaste spieren ook geen glucose kunnen opnemen, hetgeen de hoge cijfers verder verklaart. De cijfers zijn: Glucose 10,0 mmol/L en Insuline 300.0 . Referentiewaarden resp. Glucose:4.0-5.6 en Insuline: < 10.0 mUl/L
Pijn heeft volgens haar géén invloed op de ACTH-waarden (??) en die zijn OK.
Bromocriptine is net als pergolide een dopamine antagonist - dezelfde werking. Voor zowel het één als het ander is wat te zeggen. Pergolide is idd goedkoper, Bromocriptine zou voor een 14 daagse behandeling ongeveer 250 euro gaan kosten.
Advies van Utrecht: spierenzymen laten testen in het bloed, opnieuw glucose bepalen als ze geen pijn heeft.
Levothyroxine wordt afgeraden omdat Pauli niet dik is en Metformine heeft niet zoveel zin omdat ze toch al suikerarm dieet krijgt.
Ik baal inmiddels, morgen maar weer verder.
Intussen staat Pauli met de achterbenen wisselend omhoog ( gek hé: spierbevangenheid zit meestal ook op de achterste helft en kruisspieren) ..