[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:52

Te vroeg gejuicht....... Zaterdag nog op stal geweest, niks..... Vandaag plekjes op voorhoofd en in manentop! Plekjes behandeld met derfen(had ik al zeker 2 maanden net gebruikt!) en deken maar opgehouden...... Hoop dat zijn voorpluk blijft, zat net weer een mooie lange op!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:57

Ik heb er wel een regendeken bij aangeschaft. Nu draagt zij de waterproof liner onder de eczeemdeken, maar als het wat kouder wordt en zo nat blijft gooi in de regendeken over de eczeemdeken heen. Uiteraard gaat dan de liner er onder vandaan. Meestal is de hals bij de regendekens wel goed qua maat zolang ze het hoofd hoog houden. Als ze grazen is er een deel onbeschermd. Vandaar de combi met de ecz.deken eronder.

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:04

Ik heb mijn paard net met exceemdeken weer buiten gegooid :n ondanks de regen. Ik had hem na het rijden even met een wollendeken op stal staan maar binnen het half uur begon hij al weer te schuren, balen!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:06

Die van mij staat nu gewoon met eczeemdeken buiten.. Ben rond 8 uur wezen kijken en toen was hij nog relatief droog onder de deken. (Staat 24/7 buiten en kan helaas niet schuilen) dus dat viel me alles mee.. Heb de deken ook maar gewoon om gelaten. Denk wel dat ik inderdaad ook maar een ongevoerde regendeken ga aanschaffen, want vind het toch wel erg sneu zo, haha, en hij kan absoluut niet naar binnen want dan druipt binnen een half uur het bloed over zijn hals van het schuren..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:22

Gister stond hij nog met RSIH, maar vanmorgen regendeken met hals omgedaan.
Zat nog heel even te twijfelen of ik hem zonder deken zou doen omdat het de hele dag gaat regenen, maar ik ben toch bang dat hij vanavond dan weer staat te schuren. TJa, beter voorkomen dan genezen.

Hebben jullie ervaring met graasmaskers? Bij ons waren ze verweid op gras dat 2x is gemaaid, dus super vers en paard heeft aanleg om dik te worden. Aangezien ik toch ook wel een link zie tussen overgewicht en die jeuk, moet ik wat. Hij blijft nu overdag korter op het land (maar 5 uur) maar dat vind ik te kort. Ik heb een graasmasker besteld, kwam gister binnen, maar ik vind het er vrij dieronterend uit zien. Hij staat al hele jaar met deken, deels met vliegenmasker en krijgt hij nu zo'n ding op. Ik vind het ook niet fair dat hij dan niet echt contact kan maken met andere paarden door dat ding. Jullie ervaring mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:36

jessie84 schreef:
Ik heb hem ook onder een 0 gr regendeken en geen exceemdeken.Ik vind het alleen jammer dat ik geen deken met hals heb gekocht.Er kan ook geen hals aanvast het is een horseware mio.Heeft iemand ervaring met zelf iets aan de deken temaken zodat ik er een losse hals aan vast kan maken

Afbeelding
gewoon een oude hals van een eczeemdeken gehaald en die aan een regendeken zetten.
werkt prima!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:02

en merk je ook dat hij een goede wintervacht aanmaakt onder de regendeken?
dat is namelijk mijn grootste angst omdat ze gewoon altijd buitenstaat en dan wel een vachtje nodig heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:33

Je kunt de gewone eczeemdeken toch weer op doen als er droge dagen zijn? Vanaf donderdag is het weer droog, dan kan de regendeken gewoon weer af immers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:33

appie staat het jaar rond onder een deken en ziet er in de winter zo uit....hij staat winters ook buiten
Afbeelding

lijkt me voldoende haar?
hij is nu al als een gek aan het verharen en dat blijft wel zo.
maar de een krijgt nou eenmaal een wat dikkere vacht dan een ander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:36

Tis wel een gedoe hoor die dekens :D Ik zit met mijn oude paard ook. Moet ik haar een ongevoerde regendeken opgooien of een winterdeken. Ze staat nu nat, omdat ik te laat was met het opgooien. Vaak staat ze te beven als een rietje en nu wordt het vannacht ook nog maar 7 graden hier. Als het weer droog wordt gaat de deken weer af, dus tja, wat doe je dan?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:13

Mijn paard staat met een regen deken op, al een paar dagen zonder ecz. eken en hij schuurt niet.
Dit seizoen heeft hij bijna niet geschuurd.... *\o/*

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:00

pff het verharen en dan dekens, je zou er grijze haren van krijgen mindim :D
pony's staan nu allebei bloot, het regent toch aan 1 stuk door of het waait enorm.
gelijk door de wei springen en gek doen, yiehaa bloot lopen!
Ik heb geen regendeken en was eigenlijk ook niet van plan er 1 aan te schaffen, maar wie weet waar we in de toekomst staan.
ik vroeg me gewoon af hoe het ging met de aanmaak van vacht omdat veel paarden in dit topic swinters een bepaalde tijd op stal staan per dag.
maar appie staat er heerlijk fluffy bij :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:07

Hier is het inmiddels alweer even droog. Ben blij dat ik wel een deken heb opgedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:23

Nou dat is ook weer zo. Ik heb de paarden niet thuis, dus deken aflaten is lastig, omdat ie bij de eerste droogte dan staat te schuren. Ik heb even gekeken naar een goede regendeken met hals, maar wat zijn die krengen duur!

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:34

@ Mindim: ik heb de optimo winterdeken van Rambo. Erg duur maar superfijn. Daarbij is de buitendeken niet gevoerd en kun je deze dus ook als regendeken met (losse) hals gebruiken. Misschien iets om over na te denken wanneer er een nieuwe winterdeken gekocht moet worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:00

Ik ben idd Rambo fan, omdat deze idd ook gewoon goed past. En dat is met een tinker niet altijd zo gemakkelijk :D
Winterdeken twijfel ik ook over, ik wil even kijken of hij zonder deken kan van de winter, het is onze eerste winter ohz en ik weet niet hoe het met hem is wat betreft vacht en drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:03

Maar dan nog iets. Hoe doen jullie dat. Het is nu september, eczeemdeken op, maar het wordt natuurlijk steeds kouder, laten jullie tot aan de eerste nachtvorst enkel de eczeemdeken erop of vervangen jullie deze als het echt beneden de 8 graden wordt door een andere deken.
Krijgen ze het niet koud onder de eczeemdeken.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:07

Ik gebruik met deze dagen de regendeken met hals. Als het heel hard waait buiten en er valt niet te veel regen dan blijft de hals af en staat hij alleen onder regendeken. Eind deze week schijnt het weer warmer te worden, dan maak ik weer de overstap naar vliegen/exceemdeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:29

Ik heb de eczeem deken bij mijn shetje afgehaald, hoop dat dat goed gaat :) Weet ook nog steeds niet zeker of ze echt eczeem heeft, maar feit is wel dat het veeeeeeel beter ging nadat ze een eczeem deken op heeft gekregen! Volgende zomer gewoon weer. Maar ik vond het nu veelte nat en koud.... Als het weer droger/zonniger wordt, gaat hij nog eventjes op. Wanneer is het echt 'veilig' ze af te laten?
Regendeken heb ik niet voor haar, en een liner ook niet. In principe staat ze gewoon altijd, hele jaar rond, zonder dekens. Dat wil ik graag zo houden in de winter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:45

Mindim schreef:
Maar dan nog iets. Hoe doen jullie dat. Het is nu september, eczeemdeken op, maar het wordt natuurlijk steeds kouder, laten jullie tot aan de eerste nachtvorst enkel de eczeemdeken erop of vervangen jullie deze als het echt beneden de 8 graden wordt door een andere deken.
Krijgen ze het niet koud onder de eczeemdeken.

als het overdag zo rond de 10- 12 graden blijft dan merk ik aan appie dat hij het wat fris heeft onder zijn eczeemdeken.
dan haal ik die er af en vervang ik het voor een ongevoerde regendeken.
die houdt de wind toch beter tegen :j

nou ja en dan later dus over naar een 200 grams als het nog frisser word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:16

Maar staat Appie in de winter ook onder de deken ellepel??
Want als je in principe je eczemer in de winter zonder deken wilt laten, dan lijkt me van 200 gram naar bloot best een overgang.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:22

paar combi's die ik wel gebruik;

regendeken over eczeemdeken
Afbeelding

regendeken met halsclippen en een vliegenhalsdeken
Afbeelding

losse halsdeken van kapotte eczeemdeken, dan deed ik daar de regendeken over (heb ik momenteel ook. Heb alleen een andere halsdeken, deze is hem te krap)
Afbeelding

heb ook deze gemaakt voor mijn haf destijds, zou je ook onder regendeken kunnen gebruiken
Afbeelding

losse halsdeken aan eczeemdeken vast, zoiets als Ellepel ook gebruikt.
Nooit gebruikt trouwens, was een probeersel maar heb zat losse halsdekens inmiddels.
Afbeelding

KORTOM: GOOI NOOIT JE OUDE/KAPOTTE DEKENS WEG MAAR MAAK ER WAT NUTTIGS VAN EN HAAL BRUIKBARE DELEN (CLIPJES ENZO) ERAF!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:24

Wisse staat heel erg lang onder een gewone regendeken.
Pas als het richting vorst gaat, gaat er wat dikkers op.
Meer dan 200gram gaat er eigenlijk nooit op, behalve bij de afgelopen paar keer hele strenge vorst, dus kouder dan -10 ofzo.
Als je je paard dekenloos door de winter wilt halen, gewoon een ongevoerde regendeken gebruiken. Verschilt natuurlijk per paard, maar meestal maken ze daaronder wel vacht aan net als onder de eczeemdeken. Dan in oktober ofzo, afhankelijk van de temperatuur, de regendeken af.
Of als je de mogelijkheid hebt, alleen regendeken op als het nodig is (langdurige regen zoals zondag).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:35

de paarden staan hier ook niet bij huis mindim, pony zie ik donderdag pas weer.
maar met zulke hoosbuien ben ik gewoon bang dat de deken niet droogt en dat ze ziek word of een vachtaandoening krijgt (rainrot is mijn ergste nachtmerrie )

denk dat ik haar vanaf nu maar gewoon weer insmeer, tenzij er nog een paar mooie dagen aankomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:15

Mets meren kom ik er nu niet. Ik heb er gelukkig wel een regenliner onder hoor, dus de kont en rug blijdt droog. Ik check het wel dagelijks hoor!