[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:54

billy3105 schreef:
Hier ook met handen in het haar om de Shetlander. Hoest al langere tijd, nu 2 keer 7 dagen respulim gehad dan verbeterde het ietsje maar nu gister avond had ze echt ademhalingsproblemen stond zo enorm te trekken. Ze heeft toen een spuit cortisone gekregen maar hoe kan ik haar nu verder ondersteunen? Ze is nu niet meer zo benauwd en kucht alleen

Ze krijgt
- fiberebeet 2x per dag een beetje
- audevard balsimico brokjes 2 keer per dag
- 2 keer per dag puffen met fluticasonpropionaat
- evt kan ze nog audevard balsimico in vloeibare vorm krijgen

Ze krijgt geen hooi, enkel gras. Staat niet op stal, omgeving is door het wonen aan de bosrand wel stoffig. We sproeien al extra.

Da zegt niet veel meer te kunnen nu als de pufjes en het af te wachten. Haar op transport zetten is geen optie en prednison willen ze niet ivm verleden van bevangenheid.
Haar moeder heeft een soortgelijk iets vorig jaar doorgemaakt, maar veel minder heftig.

Wat kan in nog voor haar doen?

Ik zou de balsamic air zeker een kans geven! Dit werkt bij de mijne op korte termijn vaak beter dan balsamic control (dus de brokjes). Ik ben zelf ook wel fan van de NAF respirator boost, de vloeibare vorm dus

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:57

Top, geef ik die er nog bij! De brokjes blijft ze ook houden, die krijgen ze hier allemaal al enkele weken. Ik denk dat er een virus de kop op gedaan heeft, maar haar hardnekkig te pakken heeft gehad de arme ziel :(

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:05

billy3105 schreef:
Top, geef ik die er nog bij! De brokjes blijft ze ook houden, die krijgen ze hier allemaal al enkele weken. Ik denk dat er een virus de kop op gedaan heeft, maar haar hardnekkig te pakken heeft gehad de arme ziel :(

Balsamic control heeft de mijne in de winter heel goed geholpen bij een virus, maar bij hem is het nu ook niet voldoende..
ik ga allerrelief nu proberen bij de mijne, want de flexineb is helaas niet genoeg

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:47

billy3105 schreef:
Wat kan in nog voor haar doen?

Vernevelen kan ook ondersteuning geven. Maar het allerbeste is eigenlijk een scopie met BAL spoeling. Dan kan er getest worden wat de oorzaak is en gerichter advies gegeven worden voor behandeling.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:18

Da adviseerde tegen een scopie, zeker gezien ze dan op transport moet en ze dit niet kan. Dat geeft zoveel meer stress voor haar, dan wil hij zeker weten dat ze sterker is en niet te veel naar adem moet happen/ als een malle hoest, maar de verwachting is dat tegen die tijd onder controle moet zijn met de puffers aldus de DA

Uberhaupt haar thuis onderzoeken kruipt ze nog net niet ín haar moeder. De arme ziel :(:) ze is halstermak hier gekomen, maar wil het liefste geen mensen in haar buurt hebben. Best leuk nu ze 2 keer per dag gevangen moet worden _O-

En ze is notabene 11 :')

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:57

Zorg dat je het voer wat je wel geeft nat maakt, mijn astma patient gaat al hoesten van lucerne mix die toch echt redelijk vochtig is. Nu ik deze meeweek met de bietenpulp heeft hij daar geen irritatie meer van. Voer gewoon paar uur voor geven wat water bij kiepen en dan voor het geven ff doorroeren.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:03

sunny43 schreef:
Zorg dat je het voer wat je wel geeft nat maakt, mijn astma patient gaat al hoesten van lucerne mix die toch echt redelijk vochtig is. Nu ik deze meeweek met de bietenpulp heeft hij daar geen irritatie meer van. Voer gewoon paar uur voor geven wat water bij kiepen en dan voor het geven ff doorroeren.

Hierdoor ben ik gestopt met luzerne, want de stengels irriteerden de slokdarm van mijn paard waardoor hij meer begon te hoesten

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:58

Ik zit nu met de warmte wel met een dingetje.. Iro moet een vliegenmasker met neusnetje op met uv wering vanwege few spot appie met roze neus en de pollen, maar nu haalde ik hem daarnet van de wei en ademde hij echt heel heftig. Ik heb direct de flexineb erop gezet na 2 minuten stappen zonder masker (hierna was het iets minder) en na de flexineb ademde hij wel normaal. Nu ga ik hem morgen wel met een ander vliegenmasker op de wei zetten zonder neusnetje, maar ik weet op den duur echt niet meer waar ik hem goed mee doe..

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:34

evilginger schreef:
Ik zit nu met de warmte wel met een dingetje.. Iro moet een vliegenmasker met neusnetje op met uv wering vanwege few spot appie met roze neus en de pollen, maar nu haalde ik hem daarnet van de wei en ademde hij echt heel heftig. Ik heb direct de flexineb erop gezet na 2 minuten stappen zonder masker (hierna was het iets minder) en na de flexineb ademde hij wel normaal. Nu ga ik hem morgen wel met een ander vliegenmasker op de wei zetten zonder neusnetje, maar ik weet op den duur echt niet meer waar ik hem goed mee doe..

Die van mij had het vandaag ook echt heel zwaar in vergelijking tot voorgaande weken/dagen.. ivm headshaking staat hij ook met vliegenkap met neusnetje.. maar vandaag zelfs zo zwaar dat hij pulsatie in zijn hals had waardoor ik bijna DA had gebeld. Na vernevelen en wat stappen stond hij er alweer wat beter bij maar deze dagen zijn echt niet fijn en zo ingewikkeld/verdrietig om je paard zo te zien… :(

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:45

nnicolex schreef:
evilginger schreef:

Die van mij had het vandaag ook echt heel zwaar in vergelijking tot voorgaande weken/dagen.. ivm headshaking staat hij ook met vliegenkap met neusnetje.. maar vandaag zelfs zo zwaar dat hij pulsatie in zijn hals had waardoor ik bijna DA had gebeld. Na vernevelen en wat stappen stond hij er alweer wat beter bij maar deze dagen zijn echt niet fijn en zo ingewikkeld/verdrietig om je paard zo te zien… :(

Inderdaad :( de anderen bij ons op stal met luchtwegenproblemen hadden het ook echt wel moeilijker vandaag. Ik heb nog wel wat medicatie liggen voor als hij weer extreem ademt (was nu gelukkig nog niet het geval) en de flexineb niets doet, maar het wordt hier donderdag bijna 30 graden en dan heb ik wel schrik..
hij heeft nu wel een schuilstal die schaduw biedt, maar daar gaat ie niet altijd in staan

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:22

evilginger schreef:
sunny43 schreef:

Hierdoor ben ik gestopt met luzerne, want de stengels irriteerden de slokdarm van mijn paard waardoor hij meer begon te hoesten

Natmaken is een optie hoor - bij mij was de irritatie daarna weg.

Dierenarts gaf aan dat vrijwel elk paard zwaarder ademt door de droogte en stoffigheid. Hopend op een buitje regen en wel SNEL.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:26

Ik ga vanaf vandaag de ruwvoermix van vitalbix geven, aangezien deze zachtere vezels zouden hebben. Natmaken is risicovol bij ons aangezien ik de potjes op voorhand maak en ze dus soms 24u op voorhand klaar staan

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:00

Hier krijgen ze enkel fibrebeet, das al nat :+
Heb gister de sproeiers extra aangezet, volgens mijn waardeerde ze het wel!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:00

Hier ook een hoestend paard, dierenarts is vanmiddag geweest.
Ze kon wel horen/zien dat hij iets zwaarder ademde. Maar verder geen slijm of obstakels te vinden, ze vond het niet ernstig. Nu 10 dagen ventipulmin siroop en poeder (sputosylin) voor 14 dagen.
Bewegen mag hij wel, dus gewoon lichte bosritjes mogen. Maar weer zien hoe het verder gaat.
Oh en nog een injectie wat ze weleens geven bij allergische reacties.

Edit, verder staat hij is bosrijk gebied, op de paddock en wei. De paddock is niet stoffig, en hij krijgt voordrooghooi.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:08

Morris schreef:
Hier ook een hoestend paard, dierenarts is vanmiddag geweest.
Ze kon wel horen/zien dat hij iets zwaarder ademde. Maar verder geen slijm of obstakels te vinden, ze vond het niet ernstig. Nu 10 dagen ventipulmin siroop en poeder (sputosylin) voor 14 dagen.
Bewegen mag hij wel, dus gewoon lichte bosritjes mogen. Maar weer zien hoe het verder gaat.
Oh en nog een injectie wat ze weleens geven bij allergische reacties.

Edit, verder staat hij is bosrijk gebied, op de paddock en wei. De paddock is niet stoffig, en hij krijgt voordrooghooi.

Hou zeker rekening met de darmen! Voordroog is eigenlijk niet goed voor de darmflora en dit kan zich uiten in luchtwegenklachten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:11

Oh dat wist ik niet. Ik heb de dierenarts het voordroog laten zien, ze zei er verder niets over.
Goh wat zijn paarden gevoelig hè, arme beestjes soms.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:37

Morris schreef:
Oh dat wist ik niet. Ik heb de dierenarts het voordroog laten zien, ze zei er verder niets over.

Ja dat is ook redelijk onbekend merk ik. Ik ben zelf bezig met probiotica nu in de hoop dat dit de oplossing is, samen met de flexineb

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:46

Hoelang ben je al aan het zoeken naar wat het beste werkt?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:54

Morris schreef:
Hoelang ben je al aan het zoeken naar wat het beste werkt?

Sinds begin maart ongeveer. Hij heeft al 1,5 jaar last maar enkel van stofallergie. Hiervoor gaf ik fenegriek bij en af en toe de respirator boost van NAF of balsamic air. In januari heeft hij een virus gehad en ben ik overgegaan op balsamic control, na een kuur was hij hoestvrij!
Begin maart zijn de pollen hier opgestart en werd het steeds droger, hierdoor ben ik met de flexineb gestart. Na 2,5 weken heb ik het idee dat het echt een stuk beter gaat! Hij krijgt 1x/dag voordroog van de manege en voor de rest natgemaakt kruidenhooi

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:28

evilginger schreef:
Morris schreef:

Ja dat is ook redelijk onbekend merk ik. Ik ben zelf bezig met probiotica nu in de hoop dat dit de oplossing is, samen met de flexineb

In mijn situatie heeft dit ontzettend goed gewerkt. Ik lees nu steeds weer verhalen waarin dit opspeelt, laatst ook iemand die een eigen topic heeft aangemaakt, maar omdat het een soort van 'alternatief' aanvoelt staan veel mensen hier niet voor open.

Mijn paard heeft het in ieder geval gered, en toen hij laatst voor een halsontsteking ingespoten is met corticosteroiden + hylaronzuur (wat dus funest is voor darmen) kwam het in alle hevigheid weer terug en heeft hij astma-aanvallen gehad waar je u tegen zegt. Ik dacht weer even dat het einde nabij is, weer langs Laarakker geweest en met druppels aan de slag gegaan en inmiddels is hij er weer helemaal bovenop. Dan kan je Balsamic air, Sputosylin en andere syptoombestrijding geven maar je moet het gewoon echt bij de bron aanpakken... er is hier alleen nog te weinig over bekend en voor zover ik weet ook geen onderzoek naar gedaan. Maar bij mensen is ook wel bekend dat darmen veel meer impact op algehele gezondheid hebben dan vooraf gedacht.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:43

Maar laten we voorop stellen dat het behandelen van darmen ook niet hét wonder middel is.
Hier vorig jaar ook die richting gestuurd, veel geld kwijt geweest in darm kuren, probiotica, speciaal hooi, geen graan, etc etc etc. Zonder enig verschil / resultaat.
Welke resultaten verwachtte we?
- betere huid kwaliteit (niks in veranderd)
- betere vocht afvoer in de benen (niks veranderd)
- meer lange energie (eerder het tegen over gestelde)
- en als koop toe, kregen we maagzweren

En dit alles naar de ogenschijnlijk ‘het zijn z’n darmen’. Dit was echt 1,5 jaar weggooien

Nu staat hij nog steeds op hooi, dat wel maar krijgt hij gewoon weer graan voer en zijn de prestaties gelijk aan 2 jaar geleden, al dan niet beter. Zijn huid lijkt eindelijk te herstellen, maar het droge weer helpt daar aan mee.

Wat ik hier mee wil zeggen dat het geen wonder is om de darmen aan te pakken. Zeker waard om naar te kijken, maar het is niet ineens over.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:05

billy3105 schreef:
Maar laten we voorop stellen dat het behandelen van darmen ook niet hét wonder middel is.
Hier vorig jaar ook die richting gestuurd, veel geld kwijt geweest in darm kuren, probiotica, speciaal hooi, geen graan, etc etc etc. Zonder enig verschil / resultaat.
Welke resultaten verwachtte we?
- betere huid kwaliteit (niks in veranderd)
- betere vocht afvoer in de benen (niks veranderd)
- meer lange energie (eerder het tegen over gestelde)
- en als koop toe, kregen we maagzweren

En dit alles naar de ogenschijnlijk ‘het zijn z’n darmen’. Dit was echt 1,5 jaar weggooien

Nu staat hij nog steeds op hooi, dat wel maar krijgt hij gewoon weer graan voer en zijn de prestaties gelijk aan 2 jaar geleden, al dan niet beter. Zijn huid lijkt eindelijk te herstellen, maar het droge weer helpt daar aan mee.

Wat ik hier mee wil zeggen dat het geen wonder is om de darmen aan te pakken. Zeker waard om naar te kijken, maar het is niet ineens over.

Klopt zeker! Voor sommige paarden met luchtwegenproblemen is voordroog net de oplossing

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:26

Het lijkt soms wel of mensen gewoon niet willen geloven dat dieren of mensen ook gewoon écht een probleem elders kunnen hebben dan de darmen.

Mijn paard bijvoorbeeld krijgt gewoon droog hooi omdat hij gevoelige darmen heeft. Zijn hele management is daar op aangepast. Toch heeft hij astma de zogenaamde zomer astma omdat hij pollen allergie heeft.

En bij mensen idem ja je darmen zijn heel belangrijk. Maar mijn kanker bijvoorbeeld gaat niet weg door je darmen.

Dus fijn je het bij de bron moet aanpakken maar dat is niet altijd de darmen en symptomen bestrijden is gewoon heel vaak daarom wél nodig.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:18

SansaS schreef:
Het lijkt soms wel of mensen gewoon niet willen geloven dat dieren of mensen ook gewoon écht een probleem elders kunnen hebben dan de darmen.

Mijn paard bijvoorbeeld krijgt gewoon droog hooi omdat hij gevoelige darmen heeft. Zijn hele management is daar op aangepast. Toch heeft hij astma de zogenaamde zomer astma omdat hij pollen allergie heeft.

En bij mensen idem ja je darmen zijn heel belangrijk. Maar mijn kanker bijvoorbeeld gaat niet weg door je darmen.

Dus fijn je het bij de bron moet aanpakken maar dat is niet altijd de darmen en symptomen bestrijden is gewoon heel vaak daarom wél nodig.

Nee klopt. Sowieso altijd eerst beginnen bij de luchtwegen als er luchtwegenproblemen zijn, maar als daar niks lijkt te helpen moet je verder kijken

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:34

Ik begrijp best dat je soms symptomen móet bestrijden, ik heb zelf ook flixotide, broomhexine en balsamic air liggen. Als dat werkt, helemaal prima, dan heb je in dat opzicht misschien ook een 'makkelijk' geval. Verder zie ik dat als tijdelijke lapmiddelen.

Wat mij betreft is er overigens maar 1 weg om darmen echt goed op te lossen, en dat is niet door zelf aan de slag te gaan en er maar van alles in te gooien maar er een goede dierenarts die hier verstand van heeft naar te laten kijken. Ik ken zelf alleen Laarakker maar weet dat er nog wel meer namen zijn. Dus ook geen kwakzalvers die maar wat aanklooien. Mijn paard heeft bij de druppels zeer veel baat gehad, verder heb ik niks bijgegeven behalve MicroComp van Pytonics. Uiteindelijk is dit ook geen duur traject geweest, denk dat ik twee keer langs ben geweest a 350 euro.

Moet wel zeggen als ik lees dat paarden compleet in het zweet op de wei staan te pompen dat het bij mij ook echt einde oefening zou zijn. Maar ik denk juist dat voor deze gevallen de darmen goed aanpakken echt veel verschil kan maken. En ik begrijp ook dat mijn visie op basis van 1 geval is, maar toch hoor en lees ik het om mij heen steeds vaker.