[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:54

chipieke schreef:
Ik gebruik nog steeds het spul van de NMH studie (of hoe noemt het ook :D ) en ik moet zeggen, het werkt iets wat.

De lotion is super, die heeft haar flink toegetaste buik in een week alweer doen genezen.

Zita heeft geen harde manenkam, geen schilfer, geen tekenen van schuren, maar er is wel 1 plaats waar de manen overduidelijk dunner zijn?

Iemand een idee hoe dit kan? Het gaat over een stukje van nog geen 10 cm :s

Misschien even mijn bericht nalezen? :) Mijn paard krijgt ook een kale hals terwijl hij niet schuurt. Niemand ziet hem schuren en de vacht eromheen ziet er ook niet geschuurd uit. Toch vallen de manen met bosjes eruit. Je ziet zo door de manen de huid zitten. Huid is ietsjes schilferig, maar niet meer dan normaal eigenlijk. Ik heb na grondige inspectie na het rijden 1 klein roodachtig plekje kunnen vinden. That's it.

Ik denk dus dat de lotion op de een of andere manier werkt met de wrijving of misschien de warmte van de deken.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:54

Vita krijgt geen brok meer bijgevoerd sinds dat ze op het land staat. En dat is al vanaf halverwege Maart. Ze haalt voldoende energie uit het gras merk ik :) .

Karev: Waarom wilde je perse niet zo'n spuit? Vanwege de bijwerking hoefbevangenheid?

Ik vind het raar dat mijn VA me daar niet over ingelicht heeft. Vita is nu mooi in conditie, dat scheelt alweer. Ik houd het even goed in de gaten de komende dagen. En anders maar iedere dag wat met Vita doen zodat ze voldoende in beweging is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:55

Muzefee schreef:
Is toch wel een gok zo'n injectie denk ik. Stalbaas hier denkt er ook wel aan om die te geven aan een eczeempony, maar als ik de bijwerkingen lees twijfel ik wat wijsheid is...

ligt er ook aan of je dier al dan niet gevoelig is voor hoefbevangenheid.
paard van stalgenoot van me heeft dus een injectie gehad en heeft gewoon op het gars gestaan en nergens last van eghad.
bij hem was het om de jeuk te onderdrukken, voor een deken was het al ietsje te laat dus is er besloten om dan een prik te geven die de eerste jeuk weg zou halen,samen met dan een deken moesten de klachten aanzienlijk verminderen.

en dat was ook zo,heeft bij dat dier enorm goed geholpen.
maar een eczemer moet je sowieso al sober voeren omdat er toch al veel gevoelig zijn voor hoefbevangenheid :j
appie heeft vorg jaar op prednison gestaan en ook daar geen last gehad van bijwerkingen

maar corinagirl.als jouw dierenarts denkt aan een allergische reactie op een mug,dan is dat toch zomereczeem?
zomereczeem is allergie voor speeksel van de cullicoidesmug :j

nu moet ik wel zeggen dat het bij appie zo is dat hij onder bepaalde vliegendekens gewoon jeuk blijft houden.
de mazen van die dekens zijn te groot waardoor de vliegen er nog makkelijk doorheen gaan.
onder een eczeemdeken heeft hij dus geen last.

welke vliegendeken van amigo heb jij?
zitten daar grote mazen in?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:00

Vita heeft de Amigo Bug Rug. Heb de hals er alleen niet aan zitten. Ik vind de mazen niet erg groot bij deze deken, maar ik denk dat deze deken niet geschikt is, mocht het wel ZE zijn.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met halsdekens bij Fjorden? De manen van Vita werden door de hals helemaal plat gedrukt. Maar op de hals schuurt ze ook niet. Het is alleen de staart en haar hoofd.

Als Vita idd een allergische reactie heeft gekregen van zo'n cullicoidesmug, dan kan het idd wel ZE zijn := . Maar vind het dan zo gek dat ze er nu (op 11 jarige leeftijd) last van heeft gekregen.
Ze staat nu in een heel open gebied, met weinig muggen. Bij de vorige eigenaren stond ze midden in het bos, waar het stikte van de ongedierte/muggen :oo .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:05

tja ,je weet het soms niet waardoor het komt.
kan best zijn dat er op dat stuk waar ze nu staat een heel andere mug is dan daar in het bos waar ze op reageerd?
en soms gaat er iets fout in het lichaam waardoor ze allergisch worden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:06

Nee, ik wilde de spuit niet omdat ie toch niets doet, en het risico op hbv mee brengt. Nou is karev daar niet gevoelig voor, dus dat scheelt wel. Ik heb er hier een halsdeken op, de manen blijven niet geweldig mooi, maar ik vind niet dat je daar naar moe kijken als je dier jeuk heeft!

Kan misschien verandering van stal en dus voer zijn bij jou corina? Ander gras, misschien een tevette soort gras?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:12

Vita is inwendig ook behoorlijk in de war geworden sinds dat ze van mij is :+ . Klinkt misschien een beetje gek.

Ze is sinds dat ze bij mij is, elke maand behoorlijk hengstig. De vorige eigenaren hebben daar nooit wat van gemerkt. De gehele hormoonhuishouding is dus helemaal in de war geworden. En dit kan ook weer veel doen. De VA zei dat de huid het snelste reageerd als er iets in de hormoonhuishouding niet goed is of veranderd. Dit kan dus ook een goede oorzaak zijn.
Maar misschien heeft dit ook wel het gevolg voor de jeuk/ evt. toch wel ZE?

Ik vind het ook niet heel erg als de manen wat lelijk worden door een halsdeken. Maar aangezien ze niet schuurt op de hals, heb ik de hals niet op gedaan. De manen zien er ook zeer rustig uit. Daar lijkt ze geen jeuk te hebben.

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:18

Ik heb niks gemerkt van haaruitval door het smeren van de lotion. :n

Heaven haar manenkam was v/d week vrij hard, maar sinds ik No Itch gebruik, nu zo'n 4 dagen denk ik, is de manenkam een stuk minder hard geworden. :) Misschien ook wel door het inmasseren, maar ik ben hier toch wel blij mee. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:19

klopt wel dat hormonen jeuk kunnen veroorzaken.
:j
paard van een oud stalgenootje van me had nooit jeuk en op het moment dat ze drachtig werd kreeg ze eczeem.
veulen is er al lang bij weg,maar paard heeft net zo goed weer eczeem gekregen afgelopen voorjaar..

ik denk dat als ik zo'n paard had dat ik dan zou zoeken naar ondersteunende manieren om de hormonen weer op de regel te krijgen.,
dat kunnen kruiden zijn,maar je kunt misschien ook wel iets met bloedonderzoek na laten kijken??

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:26

Ik heb Vita een tijdje Moody Mare gegeven van de paardendrogist. Hier zag ik helaas geen resultaten van. Ik ben ermee gestopt toen Vita het land opging. Ik gaf de kruiden namelijk samen met brok en dit geef ik haar nu niet meer.
Op dit moment is haar hengstigheid niet zo heftig meer als in het begin. Eerst duurde de hengstigheid wel een week, maar de laatste keer waren het maar 2 dagen. Ik stond er versteld van. Ook daagde ze de ruinen iig niet meer uit. Daar was ik al erg blij mee :Y) .

Ik denk dat ik maar even afwacht wat de injectie doet. Wie weet helpt het Vita wel? En anders toch maar een ZE deken opdoen en evt. nog bloedonderzoek laten doen. Lastig, lastig := . Maar mocht ze baat hebben bij een ZE deken, dan is het flink balen -O- . Maar ja, niks aan te doen :) . Ze blijft mijn <3 .

Oja ik was net 3 weken bezig met de Drainage kuur. Ik heb dit vandaag niet gegeven, maar is het slim om de kuur op een ander tijdstip weer te starten? I.v.m. de prik van vandaag?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:06

denk dat je even moet wachten met de drainage.
Was het beste geweest om het af te bouwen ipv stop te zetten, maar ja jij wist natuurlijk ook niet dat ze nu een prik zou krijgen ;)

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:14

Mijn paardje heeft vorig jaar ook een coristeroide spuit gehad omdat ze gigantische jeuk had, daarna heeft ze gewoon op een grasland gestaan en is ook mee gereden. Geen bijwerkingen opgemerkt gelukkig.

Wel heeft ze nu onder de buik mini wondjes (schopt met de achterhoeven er tegenaan om vliegen weg te jagen) ik zag laatst dat er ook hiervoor bescherming was. Waar was dat ook alweer? Kan iemand mij die linkjes sturen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:16

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:31

Anika: Nee, inderdaad. Ik gaf Vita ook al minimaal de drainage. Ze kreeg 1x daags 30 druppels ipv 2x daags 20-30 druppels (zoals het voorgeschreven staat). Kan er altijd over een paar weken weer mee starten lijkt mij? :)

Only_Gold: Die jeuk was aanwezig door ZE of ook door onbekende oorzaak? Heeft de injectie bij jou paard geholpen? Gelukkig heb je geen bijwerkingen opgemerkt. Hoop dat Vita dat ook niet krijgt!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:42

karev schreef:
juist uitkijken met kort gras!!!!!!! Daar is de kans op hbv groter mee als lang gras!!

hier is vanmiddag bloed getrokken, voor IR en bloedonderzoek. De Da dacht hier ook niet direct aan Ze, maar net als vita aan een allergische reatie op iets. ook aangeboden cortico te spuiten, maar dat wilde ik niet!

In de middag? Moet IR niet nuchter geprikt worden? Bij mij is het al een aantal maanden geleden, maar ik heb haar nuchter moeten houden toen.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:28

xkimmx schreef:
Pff mijn eczemer begint helaas dit jaar weer te schuren. :( Vorig jaar heeft ze maar paar keer geschuurd, heeft heel de zomer zonder deken opgestaan. Dacht dat ze nu ook zo weinig last ervan zou hebben (we staan aan zee) maar ze begint sinds 1,5 week weer te schuren. :( Heb vandaag het oude eczeemdeken maar van zolder gehaald, heeft 2 jaar op zolder gelegen helaas moet ik hem toch weer op doen.. En ze heeft net zulke lange manen!

Afbeelding

pff wat verschikkelijk he!

die van de mijne ware eerst zo:
Afbeelding
dit is uiteraard ook verleden tijd..!!

ik stop bij deze met derfen! ik las hier dus ook van het haaruitval en mij is het ook al eerder opgevallen..

ik ben nu over gegaan op de efrata gel met zeezout anti jeuk moet het zijn.. ben erg benieuwd
ga morgen ook een goeie deken shoppen en dan maar kijken hoe het gaat..

mochten de klachten aanhouden ga ik acapuntuur proberen.. lees nu namelijk het boek "zomerexceem bij paarden"
en acapuntuur kan nog eens flink helpen!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:11

haleyjames; volgensmij kwamen de klachten over haaruitval niet na het smeren van Derfen maar na het gebruik van de lotion van NML Health.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:52

de maandjes van maxi dit jaar:
ik durf het niet om te vlechten onder de eczeem deken.
ben bang dat ze dan straks weer afbreken.

helaas is alleen het onderste deel nog heel heel duk en een stuk zelfs nog niet echt mee gegroeit. (vorig jaar alergeise reactie gehad op TKC 97)

Afbeelding
Afbeelding
het slechtste stuk uit de manen:
Afbeelding
mooiste stuk:
Afbeelding

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:29

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:34

helaas ook hier duidelijk de staart geschuurt. en daarnaast ook net als vorig jaar de plekken onder haar buik die niet bedekt zijn door de deken....

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:34

Ik meld me :+

Sinds 12 april heb ik Violet en ik kwam er donderdag achter dat ze zomereczeem heeft. Ze had al schilfertjes, daar heb ik Calendulan opgesmeerd. Ze is toen, ongevraagd, een uur op stal gezet en tja: Een paard wat 3 jaar niet op stal heeft gestaan maar 24/7 buiten.. Een gebonk van jewelste en ze heeft toen alles opengeschuurd. Ik heb haar vandaag voor het eerst ingesmeerd met Tea Tree Shampoo en dit vond ze wel lekker. Vanavond komt haar exzeemdeken aan en morgen krijgt ze hem op. Ze heeft geen open plekjes meer, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen vind ik dan. Haar staartwortel heeft er ook onder geleden, al was het niet zo erg als haar manen.

Edit: Ze staat 24/7 buiten. Ze is een draver merrie van 1.58. Tot 2002 (gok ik, heb haar gegevens niet bij de hand) gekoerst op de renbaan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:35

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:06

er zijn vast wel mensen wiens paard dit momenteel heeft:
Afbeelding

is elk voorjaar weer zo, ap toch jeuk op zijn hoofd en schuurt dat open.
ik heb e rnu zinkzalf op gedaan en dan trekt het op een gegeven moment ook wel weer weg.

verder ziet hij er zo uit:
Afbeelding
mooie lange manen :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:21

ziet er goed uit ellepel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:21

afgezien van dat hoofd wel,maar dat trekt ook wel weer weg :j