[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:34

haha hier nog even een bult informatie
( in een bericht. werd het ook zo lang)

zemelen zijn de buitenste velletjes van de tarwekorrel en dus eigenlijk een restproduct van de graanverwerkingsindustrie, maar daardoor niet minder waardevol in het rantsoen.

Zemelen hebben een hoog vezelgehalte en weinig zetmeel. Het eiwitgehalte ligt iets hoger dan dat van haver. Daarnaast heeft het een hoog fosforgehalte en een laag calciumgehalte. Voer het daarom alleen in combinatie met een volledig krachtvoer of met calciumrijke producten zoals bietenpulp of luzerne en eventueel een mineralenmengsel.

Door de vezels hebben zemelen een waterverbindend vermogen en geven vulling aan de darmen. Zemelen kunnen zowel in licht vochtige als natte vorm gegeven worden. Bij een paard dat erg dunne mest heeft zullen de licht vochtige zemelen stoppend werken, bij paarden die juist snel verstopt raken of moeilijk mesten kunnen goed nat gemaakte zemelen laxerend werken.

Het bevat veel goed verteerbare vezels in de vorm van pectine, levert energie door de suikers/koolhydraten die erin nog zitten en bevat (in geweekte vorm) veel vocht. Het is daardoor een ideaal voedingsmiddel voor paarden die langdurige arbeid moeten verrichten, zoals endurancepaarden, of om paarden op gewicht te laten komen. Daarnaast heeft bietenpulp een laag eiwitgehalte.

Door het hoge vezelgehalte en de hoeveelheid energie zit pulp eigenlijk tussen een krachtvoer en ruwvoeder in, waardoor het goed in het rantsoen te passen is. Het wordt net als ruwvoeders in de dikke darm afgebroken door micro-organismen (bacteriën) waarbij vluchtige vetzuren vrijkomen die worden opgenomen in het bloed. Voor paarden vormen deze vluchtige vetzuren de voornaamste energiebron.

De pulp is eigenlijk het afvalproduct van de suikerindustrie. Uit suikerbieten wordt suiker gehaald door oa het gebruik van kalkwater. Wat overblijft na de extractie van de suiker is pulp. Dit maakt de bietenpulp tot een calciumrijk product en relatief fosforarm. Hierdoor is het prima te combineren met granen of zemelen, aangezien die juist fosforrijk en calciumarm zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:44

Citaat:
Ik heb wel het idee dat mijn eczemer gevoeliger is voor andere muggen dan een gemiddeld paard. Niet zozeer qua steken maar ook gewoon als ze op zijn velletje landen, met veel muggen kan hij ook nauwelijks stilstaan.

Tuurlijk kan je paard gevoelig zijn voor andere muggen.
Alleen wanneer je over zomereczeem spreekt, is dat de allergie specifiek voor de collicoides mug, niet over de allergie voor de daas of de horzel bijvoorbeeld.

Citaat:
@ Mindim: Dat was bij mij al bekend ja, daarom staat ze ook onder een deken. Maar omdat er zoveel meer dingen bij kunnen komen waarop het lichaam reageert leek het mij handiger om iets te nemen die alles iets breder aan pakt. Die Puur Allergie pakt dus ook de allergische reactie aan op de mugjes maar ook op andere dingen die eventueel ook jeuk zouden kunnen veroorzaken. Misschien hebben de mensen wel iest heel slims waar ik niet aan denk om bv Cullio te nemen en niet Allergie, vandaar mijn vraag

@Bleikja, die uitleg had ik geschreven naar aanleiding van het bericht van Carolshadow.

Citaat:
Ok, maar die puur cullio bevat bestanddelen van die mug toch?
Dus stel dat ik mijn pony dit spul zou geven volgens de richtlijnen, en ze blijft eczeem houden enz. Dan mag ik dus aannemen dat het NIET Zomereczeem is, maar gewoon eczeem.
Want zo haal ik het er een beetje uit namelijk.

Nee dat mag je dan niet aannemen en waarom niet en eigenlijk hoor je dat ook gewoon te weten:
Er is geen middel op de markt ter genezing van zomereczeem.
Ten tweede valt er nog maar te bezien of het middel werkt, bij sommigen zal het helpen en bij anderen niet, maar het gaat er nooit van over.
Puur cullico wordt bij de paardendrogist aangeraden bij paarden met zomereczeem en Puur Allergie voor jeukende allergische aandoeningen.

Ik zeg toch ook helemaal niet dat je dat niet moet geven? Ik heb alleen uitgelegd waarom ik voor Puur Cullico heb gekozen.

Sonja_vR

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:19

maar , dartegenover staat ook weer dat er heel wat verschillende subsoorten zijn binnen de cullicoides,
je hebt de roberti, waarvan aangenomen werd dat het de veroorzaker van SME is, maar dat is dus ook al lang weer achterhaald

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:28

Even over de Puur Culico en Puur Allergie. Puur Culico kan bij juist gebruik het paard ongevoeliger maken tegen de culicoides mugjes. Puur Allergie heeft daarbij een bredere werking tegen verschillende stekebeestjes. Vaak zie je dat dit soort paarden ook gevoeliger zijn voor andere insecten. Daarom wordt er aangeraden om beide producten naast elkaar te gebruiken omdat ze elkaars werking kunnen versterken. Maar nu geloof ik niet in een enkel middel dat zomereczeem zal genezen. Het zal altijd een kwestie zijn van heel veel factoren die aan te pakken zijn. De nieuwste theorie is dat zomereczeem net zoals hoefbevangenheid voortkomt uit insulineresistentie. Dit soort paarden slaat veel vet op in het weefsel van manenkam, staartwortel en buiknaad. Vet is een weefsel wat snel ontsteekt. Daarom kunnen vervuilingen in het lichaam en steken in dit vet leiden tot ontstekingen die gaan jeuken. Door het schuren worden er weer nieuwe prikkels voor ontstekingen gemaakt en het gevolg is bekend. Dan zal het een kwestie zijn van goed draineren en voeding aanpassen. Vaak kan het dan nog heel lang duren totdat een paard minder jeuk krijgt. (die van mij is nu voor het eerst na bijna 3 jaar tot nu toe jeukvrij). Maar producten als puur allergie/culico en vele andere ondersteunende producten hebben zeker effect als je ook het dieet aanpakt. Het lastige is dat niet alle paarden hetzelfde reageren op de vele verschillende producten en dat het dan een lange zoektocht kan zijn tot je iets vindt dat werkt bij je paard.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:03

hey,
vandaag was het weer pluisdag bij de mijne en het ziet er nog best wel redelijk uit :)

de mijne krijgt al 2 jaar lang pulp en zemelen en doet het er goed op! :)
sinds het begin van dit zomereczeemseizoen dagelijks een kwabje gekookte lijnzaad erbij :)
ik maak meestal de pulp iets te nat (oeps :+ ) maargoed beter te nat dan te droog en niet volledig geweekt :)

nog 1,5 tot 2 maanden toch? :) :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:31

met die puur colli zou je paard dus minder moeten reageren op die rotmug als het daadwerkelijk dus die is. Ik zeg ook niet dat je paard ineens helemaal eczeemvrij zou moeten zijn.
Daar komt bij, ik geloof niet in dat spul, werkt heel anders denk ik als wanneer een mugje daadwerkelijk prikt, de hele huidcyclus speelt hierin mee, die je met het toedienen van dat goedje niet kunt verkrijgen (denk ik).
Het zou anders zijn als ze dat speeksel van de mug direct inspuiten, tegelijkertijd met een tegenpool.
Want hoe kun je een allergie oplossen door alleen iets toe te dienen van de mug, terwijl je er geen tegenpool bij geeft.
Ok, het lichaam zou misschien langzamer beter bestand zijn hiertegen, maar echt daadwerkelijk helpen zou het niet.
Dat is mijn manier van denken.

Mijn pony heeft vandaag even een uurtje zonder deken op het land gestaan, even uitwaaien. Valt me op dat ze de laatste tijd heel erg bij haar buik zit te bijten. Ze is daar ook behoorlijk aan het verharen.

Nog even, en dan mogen ze weer af :D
Was al blij dat het steeds weer koeler werd, maar na het weekend schijnt het weer warmer te worden helaas.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:55

Even een kleine nuance, ik hoor dat ZE door 1 bepaalde vlieg komt, ik wil dat toch even ontkrachten. Mijn eerste paard is na verkoop op 7 jarige leeftijd ZE ontwikkeld. De nieuwe eigenaren hebben laten testen waar hij allergisch voor is zodat ze specifiek konden behandel. Op bepaalde soorten gras, en bepaalde vliegen had hij een allergie. Behalve dat hij dus over een eczeem deken staat krijgt hij aanvullende supplementen. Voor zo ver ik weet ziet hij er top uit en heeft ook nergens last meer van.

De drainage spreekt hiet ook in tegen. Als het daadwerkelijk alleen die vlieg zo zijn, heeft reinigen van lichaam geen zin. ZE is dus wel wat breder dat het allergisch zijn voor 1 bepaalde mug ;) Ik zou bij extreme gevallen ook een allergie test aan. Pas dan kan je gericht gaan voeren en behandelen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:25

De puur producten zijn op basis van homeopathie en zo werkt dat nou eenmaal met homeopathie. En iets inspuiten gelijk met een tegenpool heeft mijn inziens geen effect. Want + en - is 0 volgens mij, je wekt dan geen afweerreactie op. In de reguliere densisibilisatie gebeurd dit ook niet. Hierbij wordt er ook gebruik gemaakt van c. roberti. En ik geloof dat de helft van de paarden hier wel op reageerden en de ander helft niet. En ja misschien zijn het wel verschillende mugjes waar paarden op reageren. Wie weet. Er is nog veel wat we niet weten maar ook veel wat nu wel duidelijk lijkt te worden.
En tja wat is de definitie van staart en maneneczeem? Volgens mij toch jeuk klachten aan staart en manen gedurende de zomerperiode veroorzaakt door mugjes. Dat wil niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben dat jeuk klachten door diverse andere allergieen/atopieen kan worden veroorzaakt. En drainage is meestal het aangewezen middel bij allergieen dus ik snap niet waarom je dit niet bij alleen het mugje zou kunnen inzetten. Het heeft juist wel zin. Allergieen worden veroorzaakt door een overbelasting van het systeem vaak door afvalstoffen. Die moeten eruit. Dus ook bij een allergie voor alleen een mugje. Maar dat is nou juist het probleem. Het gaat niet alleen om dat mugje het gaat om het hele onderliggende probleem. Naar mijn idee is het mugje een secundair probleem en moet er eerst iets anders worden aangepakt en dat is het hele systeem van het paard. En daarmee pak je ook gelijk een heleboel andere dingen aan die voor problemen kunnen zorgen bij het paard.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:30

Hey iedereen :D Zijn jullie ook zo opgelucht dat het einde van het ZE-seizoen in zicht komt?

Ik vroeg me af wanneer jullie de deken afdoen? Ik dacht iets van midden november, en sowieso pas als het goed gevroren heeft? Of sla ik de bal helemaal mis?

Ik heb trouwens een topic gemaakt, hier kan je goed zijn vooruitgang zien (de manen, staart enzo). [ITP] K&K, een jaar vooruitgang

@Naar mijn idee is het mugje een secundair probleem en moet er eerst iets anders worden aangepakt en dat is het hele systeem van het paard. En daarmee pak je ook gelijk een heleboel andere dingen aan die voor problemen kunnen zorgen bij het paard.

Die van mij heeft toch totaal geen jeuk nu hij een deken opheeft en zo beschermd is voor de vliegjes. Dus ik denk dat de oorzaak verschillend kan zijn.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:43

Ik kan niet wachten tot zijn dekentje af kan en hij weer lekker kan rollen en krabben waar hij wilt. Ik neem hem ook in okt/nov af ligt aan het weer ed. Wij wonen in het bos dus ik moet lang wachten/

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:56

Koosje ziet er goed uit!!!!

Ja, ok, dat verhaal met tegenpool klinkt misschien ietwat raar, maar wat ik probeer te zeggen is het volgende:
Uitgaande van mij pony dan die bijna haar hele leven (18 jaar is ze nu, ze heeft het vanaf ongeveer haar 3e á 4e levensjaar) al kampt met ZE.
Als je dan die cullio gaat invoeren, levert dat toch niets op.
Bedoel, als het lichaam hieraan gewend zou moeten raken, aan die muggenspul dan, dan heeft haar lichaam toch al zoveel jaar de kans gehad om het uit zichzelf te bestrijden d.m.v. dat het lichaam dan zelf het gif gaat aanvechten zeg maar.
Maar dit is dus niet het geval, zo'n kuur zal dan ook niet helpen is mijn mening.
Daarnaast is mijn mening dan ook weer dat heel veel andere dingen een grotere oorzaak spelen en de daadwerkelijke prik van dat mugje gewoon de emmer doet overlopen.

Hoop dat het zo duidelijk is, in mijn hoofd weet ik het een goeie draai te geven, maar het opschrijven dan klinkt het weer zo verwarrend.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:06

Haha ja dat herken ik wel hoor. Soms zijn de dingen niet zo op te schrijven als je ze denkt. Moet soms ook wel eens even de dingen een paar keer overlezen en dan maar hopen dat iemand anders het ook snapt wat ik nou eigenlijk bedoel. Maar in jouw geval ben ik het met je eens wat betreft het feit dat een paard op de lange duur zou moeten kunnen genezen van eczeem. Het gebeurd vaker dat de echte oude paarden geen eczeem meer hebben omdat hun afweer inderdaad niet meer gevoelig is voor het mugje maar dat kan echt heel lang duren hoor. Dat wil je dus bereiken met de Puur culico of reguliere desensibilisatie alleen dan doe je het in een paar jaar wat er anders in een heel paarden leven gebeurd. Als jij nu nog zou beginnen met zo'n kuur zou je 2-3 jaar verder zijn voordat je een echt goede reactie hebt zolang kan het inderdaad gaan duren. En inderdaad is de prik van het mugje, welke dat ook moge zijn, de druppel die de emmer doet overlopen. Het systeem van de paarden is 365 dagen per jaar verstoord en reageert zodra het mugje zich aandient. Daarom is het van belang om de onderliggende oorzaken gedurende het hele jaar aan te pakken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:11

helemaal correct :D
Want als het ook daadwerkelijk DE MUG (zo noem ik z emaar even, die naam is zo moeilijk) het grootste probleem is, waarom houden zoveel paarden en pony's dan nog jeuk ondanks dat ze 24/7 gedurende hele eczeemperiode onder een deken staan?
Dat vraag ik me dus gewoon af.

Bij mijn pony weet ik gewoon dat haar lichaam niet zo werkt als het hoort en haar eczeem een vertoning daarvan is. Mede haar overgewicht speelt hier een grote rol in, sinds ze namelijk erg is afgevallen merk je ook verschil. Maar zelfs met deken heeft ze wel periodes dat ze barst van de jeuk.
Tegen de tijd dat ik misschien ergens achter kom d.m.v. onderzoeken e.d. leeft ze al niet meer denk ik.
Dus probeer het zoveel mogelijk te verzachten.
Desondanks is zij ergens de enige op stal die het het beste doet qua eczeem.

Heb nog een foto van vandaag van m;n meid, zal hem zo uploaden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:13

Ik denk dat voor elk geval wel weer wat anders werkt. Niet elke allergie is hetzelfde en ook niet elk paard.

Madeliefjes, de drainiage werkt dan maar voor korte duur dus, want de allergie voor de mugjes oid blijft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:18

Ik heb Shadow vanaf maart aan de drainage gehad, met een tussenstop van 3 weken ergens in juni/juli.
Ging toen goed mis, haar er weer aangezet, ging weer super.
Nu is ze er weer vanaf vorige week vanaf en het gaat nu eigenlijk prima.

Foto's

Toen ik ze net geknipt had, lekker schots en scheef, echt kort
Afbeelding

Deze foto is van vandaag, even een uurtje zonder deken, de manen zijn toch al best wel gegroeid.
Afbeelding

Geen zwart/grijze vlekken meer rond haar ogen, weer helemaal gaaf
Afbeelding

Haar voorpluk begint ook goed te groeien, als ie zo doorgaat kan ie volgend jaar of het jaar daarop denk ik eerder als natuurlijk vliegennetje door. Vorig jaar was die voorpluk bijna helemaal weg.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:42

Jeetje dat is idd flink hard gegaan!! Wat ziet ze (toch?) er knap uit! :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:47

De manen zijn zo te zien inderdaad ook al flink gegroeid!

Gisteren bij wisse wezen kijken en ben weer helemaal stapelverliefd op dat beest :#
Wat een karakter en wat een looplust al voor zo'n jonkie, het was echt een verademing daar eens op te rijden! (topic volgt nog :D )
En.... hij loopt nu een week zonder halsdeken op en heeft nog steeds geen jeuk!
Zijn staart was nog onveranderd maar ik vond de kale plekken er heel droog uitzien dus ik denk dat Eline er wat meer/vaker zalf op moet smeren. Onder zijn buik heeft hij ook nog een gevoelig plekje.

Storm is gisteren verhuisd naar zijn voorlopige nieuwe plek, waar hij blijft staan tot ik een geschikte eigenaar heb gevonden.
Heb via mail al contact met mensen die me enorm aanspreken, qua doel wat ze er mee hebben en het is in Zeeland dus evt. ook gunstig voor zijn eczeem en sowieso schuurvrij, geen andere eczemers en redelijk open :)
Ben benieuwd hoe hij zijn laatste tijdje op deze nieuwe plek doorkomt, ik houd hem zonder deken in de groep.
Wel hoop ik dat het goedgaat met de riante berg kuil die er in de wei ligt omdat het gras heel erg kort is!
Ik zie aan zijn hals dat hij meer afvalstoffen krijgt, zou een groene leem kuur daartegen helpen of moet je die ook dagelijks geven?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:40

Pinkhorzion: Het is inderdaad een merrie, en dankje, vind haar ook altijd een mooi ding :D Ze is ook helemaal mijn type pony :D
Mooie rondingen etc. Ben naar 13 á 14 jaar nog steeds verliefd op d'r :D

Op=op: ja echt hé, en dan te bedenken dat ik ze een week of 2 á 3 terug gesnoeid heb. Volgens mij zit er ergens in het voer goede mest ofzo haha.
Wat goed dat wisse het zo goed doet joh! Wie had dat verwacht. Hopelijk blijft dat zo als hij terug is.
En hopen dat het wat wordt met die mensen uit Zeeland voor storm, klinkt wel goed namelijk.

Groen leem kuur is een kuur dus die moet je volgens mij een tijdje elke dag geven. Correct me if i'm wrong! Heb geen ervaring met groene leem, alleen met drainage compositum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:12

Citaat:
Want als het ook daadwerkelijk DE MUG (zo noem ik z emaar even, die naam is zo moeilijk) het grootste probleem is, waarom houden zoveel paarden en pony's dan nog jeuk ondanks dat ze 24/7 gedurende hele eczeemperiode onder een deken staan?
Dat vraag ik me dus gewoon af.

Omdat de beesten ook gewoon in benen kunnen prikken, op het hoofd er zijn altijd wel plekjes waar de muggen kunnen steken, ook met een deken op.
Maar goed, ik ga het er verder ook niet meer over hebben, iedereen gelooft maar wat ie gelooft. Ik ga me niet verdedigen voor het gebruik van puur culico en ik heb ook het de ziektebeschrijving van ZE niet bedacht. Culico wordt geadviseerd op de paardendrogist en ik dacht, ik probeer het eens. Ik weet ook niet of het werkt, maar iedereen probeert wel wat uit. En dat een ander daar dan niet in gelooft, is om mij prima.

Met Flint gaat het goed, ik heb maar eens wat plaatjes gemaakt.
Afbeelding
Zijn caviastaart trekt al weer bij
Afbeelding
Zijn manen groeien ook alweer, al liggen ze wat plat op de schoft door de deken
Afbeelding
Zijn voorpluk schuurt ie nog wat, maar een kap gooit ie af en zijn hoofd heeft wat plekjes, maar dat is goed in de hand te houden
Afbeelding

Volgend jaar, ben ik er gelijk bij met de deken, nu is het toch een beetje pappen nat houden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:17

Ik geef alleen mijn mening, wat een ander vindt mag die zelf weten. Ikzelf heb ook jarenlang van alles aangegrepen om te proberen, groot gelijk dat jij dat nu ook doet. En er is niemand volgens mij die zegt dat het niet kan werken. Misschien heeft die van jou er wel baat bij.

Over je paardje, wel stoer kapsel zo hóór!
En wat een mega volle staart, maja tinker hé, wees er gezegend mee!
Die laatste foto onder zijn ogen, levertraan gesmeerd?

Volgend jaar in maart (sommige doen zelf al in februari!) deken erop scheelt een hoop, wanneer ben je dit jaar ermee begonnen?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:23

Zijn er hier eigenlijk meer mensen die het Groene Os programma al eens geprobeerd hebben? Zo nee dan zal ik er volgend jaar een verslagje op na houden, hopen dat het beter gaat met de jeuk.

Prachtige staart die tinker, pfff *lichtelijk jaloers*

De azijn werkt trouwens goed, Kas heeft de twee dagen dat hij nu weer buiten staat niet meer geschuurd op z'n hoofd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:24

Nee, ik smeer op het ogenblik zinkzalf en dat doet het goed. Ik heb ook al betadinezalf geprobeerd. Maar aangezien meneer een knuffelkont is, zit dat dan uiteindelijk weer allemaal in mijn kleren en haar :D

Ik maak mijn flesje cullico leeg en dan houd ik daar ook mee op. Ik heb niet het idee dat dat nu helpt, maar misschien vergis ik me, ik zal het zien als ik er mee stop.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:28

hier ook geen groene os ervaring
hier houden we het voorlopig bij de pulp+zemelen
beperkte weidegang en paddock met hooi
tot nog toe staan alledrie de eczemers nog steeds in hun blote kont zonder noemenswaardige jeuk

volgend jaar gaan we het kwa voeding hetzelfde aanpakken
en word er gesmeerd met helosan
en gesprayed met bremsenbremse

verschil is wel , dat we volgend jaar een PaddockParadijs hebben , echt super
stalbazin heeft er een heel stuk over gelezen en ze is om , ben ik echt heel blij mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:29

Azijn azijn? dat heb ik gemist! Vertel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:30

Sonja_vR schreef:
hier ook geen groene os ervaring
hier houden we het voorlopig bij de pulp+zemelen
beperkte weidegang en paddock met hooi
tot nog toe staan alledrie de eczemers nog steeds in hun blote kont zonder noemenswaardige jeuk

volgend jaar gaan we het kwa voeding hetzelfde aanpakken
en word er gesmeerd met helosan
en gesprayed met bremsenbremse

verschil is wel , dat we volgend jaar een PaddockParadijs hebben , echt super
stalbazin heeft er een heel stuk over gelezen en ze is om , ben ik echt heel blij mee :j

Het is altijd fijn dat stalbazen meedenken. Mijn stalbazin trekt dagelijks de deken goed. En ook hebben ze vorig jaar een uitloopstal aangelegd voor de tinkers, die je zowel aan de wei als aan de bak kan vast knopen. Ik ben helemaal happy!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt