[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:14

mmm, ik weet het niet die exfly, ga even kijken Ja

edit, gekeken
heb gezocht naar ingredienten
maar ook naar andere info
wat k kan vinden is de Butox exfly pour on eingelijk niet op de NL markt, maar mag hij bij runderen gebruikt worden bij de bestrijding van cullicoides om blauwtong tegen te gaan ,
daar heeft het middel een aantal keer vrijstelling voor gekregen van het minesterie
maar kan ook niet direct vinden of het op dit moment gebruikt zou mogen worden?
ik heb dus eingelijk geen idee of je het zou mogen/kunnen gebruiken bij paarden
dat is denk ik een goede vraag om even een DA over te bellen

wachttijd voor melk en vlees is btw 0 dagen, dus echt ernstig vervelend spul kan het niet zijn,
aangezien je de melk en het vlees van dieren waarbij het gebruikt is , gewoon mag/kan consumeren

er is trouwens ook een paarden versie
http://www.prolako.nl/producten.php?cat ... 143186#745
even scrollen, die bestaat uit eterische olien etc...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:23

Let op met die pour-on producten!!

volgens mijn DA zijn die bedoeld voor koeien. Maar een koeienhuid zou veel meet vet bevatten dan die van een paard. Met als gevolg dat een paard brandwonden zou kunnen krijgen van die producten!

Ik heb het dus zelf nooit durven proberen. Misscien heeft iemand er ervaring mee? Ik zou het in ieder geval niet als eerste willen testen op mijn paard!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:25

ik wete in ieder geval wel dat je dier droog moet zijn voo rje het aanbrengt , dier mag ook niet oververhit zijn etc etc
dat werpt bij mij idd nog al wat vragen op Nagelbijten / Gniffelen
maar ja, verder buiten de koeien om niet echt ervaring mee

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:29

Ja, daar word ik dan ook een beetje zenuwachtig van, van die opmerking dat ze niet uitgeput, oververhit etc. mogen zijn.....niet dat mijn paarden dat ooit zullen zijn, maar betekent dat dan dat het spul nogal wat vergt van een paardenlichaam...?
Maar er is idd een paardenversie, zoals Sonja_vR al zei, dus misschien is dat spul aangepast aan de huid van een paard, maar er staat toch het zelfde bij over die uitputting en zo....mmm. Ben ook benieuwd of iemand er ervaringen mee heeft!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:32

Ik zou het risico niet nemen...

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:37

Nee, he, dat is mijn eerste reactie ook hoor. Beetje griezelig. Maar aan de andere kant, als dat nou iets is wat tenminste écht werkt tegen die r*&&^&mugjes.....en het echt geen kwaad kan...? Daarom ben ik ook benieuwd of mensen hier er ervaringen mee hebben, dat het paard er dus niet van omvalt zeg maar...!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:38

Ik zou een topic openen Lachen
Je wordt er igg nooit dommer van toch Lachen ?

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:41

Mijn paardje heeft ook lichtelijke zomereczeem..
Ik spuit om de 8 weken tectonic op zen rug en hij heeft sindsdien nergens last meer van Haha!
Hij staat vrolijk op de wei zonder deken en schuurt totaal niet meer..
Ik ben zeer tevreden hierover!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:44

om de 8 weken maar? dan is dat of superspul, of je paard heeft sowieso geen last...

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:45

ikenindi schreef:
om de 8 weken maar? dan is dat of superspul, of je paard heeft sowieso geen last...

Was ook het eerste wat ik dacht, maar ik heb er nog nooit van gehoord...
Wie weet ons ei van Columbus ?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:45

Pecco_Myrthe schreef:
Mijn paardje heeft ook lichtelijke zomereczeem..
Ik spuit om de 8 weken tectonic op zen rug en hij heeft sindsdien nergens last meer van Haha!
Hij staat vrolijk op de wei zonder deken en schuurt totaal niet meer..
Ik ben zeer tevreden hierover!

wow kan dat ?

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:59

Tectonic? Wat is dat precies, waar koop je dat??

Simba: misschien wel een idee ja, een topic erover openen!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:30

Ik gebruik Butox op mijn paard. Mijn dierenarts heeft het zelf ook getest op zijn paarden en ik ken er meerderen die ermee bezig zijn. Je moet je inderdaad wel goed aan de voorgeschreven dosering houden.

Gisteren waren er erg veel insecten, paardje lag ook weer te rollenbollen en met zijn buik over de grond te schuren. Ik heb hem binnen gehaald. Goed geborsteld en meteen behandeld met Butox. Je moet 4-6 weken aanhouden en max 30 ml gebruiken. En nu is hij dus na 4 weken behandeld.
Ik heb heb dit jaar 2x behandeld en vorig jaar 1x. Hij staat ook wel onder zijn deken trouwens.
Het gekke is dat hij na behandeling binnen tien minuten weer rustig staat terwijl hij toen ik hem net naar binnen haalde overal aan wilde schuren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:20

Lennox , gebruik je de rund of de paardenversie?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:15

Ik heb de indruk dat het in de paardenversie gewoon een heel ander product is. Die voor runderen bevat pesticide. Die voor paard aleen etherische olieën. Die volgens mij helemaal niet werken.

Blijft voor mij de vraag of paarden brandwonden krijgen van die runderversie. Volgens mijn DA wel, maar als iemand hier het zonder schadelijke gevolgen gebruikt heeft hoor ik dat graag. Het lijkt mij namelijk wel heel efficient tegen die rotmuggen.

Dat is toruwens een van de positieve gevolgen van die blauwtongellende: dat er nu serieus gezocht wordt naar middelen tegen culicoides

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:33

Heb de mijne nu buitenstaan.
Ik denk dat ik ook maar zo'n rambo hoody aan ga schaffen, want de hals zakt veeeeel te ver naar beneden Boos!
Vorig jaar schuurde hij niet aan zijn mooie staart... Nu wel Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Zou de jeuk aan de staart ook openhouden met zo'n hoody ?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:35

De rambo heeft een lange staartflap die volgens mij wel goed afdekt.
Ik ben er 2 jaar geleden mee begonnen. Toen was de staartwortel bijna kaal.
Vorige zomer was er wel een beetje geschuurd, maar ik kon op wedsrijd met een mooie vlecht in de staart. Dus bij mij heeft het wel geholpen ja. Wat er dit jaar gaat gebeuren is nog afwachten...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:58

Sonja_vR schreef:
Lennox , gebruik je de rund of de paardenversie?

Ik gebruik de rundversie Lachen .
Die van mij krijgt er geen brandplekken van. Ik giet het vanaf de schoft over zijn aalstreep heen (toch handig zo'n fjord).

[edit]eigenlijk moet ik zeggen de variant voor runderen, schapen en geiten. Ik heb in dit topic wel eens een deel van de bijsluiter neergezet. Het is inderdaad een goedje waar je mee op moet passen. Het mag ook niet in oppervlakte water terecht komen. Ik snap dat het niet de meest ideale situatie is om dit soort middelen op je paard te gebruiken, maar het is ook niet ideaal als je paard zich van hoofd tot kont helemaal openschuurt en verrekt van de jeuk. Ik heb wisselende resulaten gehoord. Butox mag in Nederland niet vrij verkocht worden. Er was vorig jaar een vrijstelling in verband met de blauwtong en toen heb ik het ook gekocht. In andere landen mag het middel wel gebruikt worden en wordt het ook succesvol gebruikt tegen zomereczeem bij paarden.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 24-04-08 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:59

Hebben jullie dit al eens geprobeerd :

# Shapley's Original Mane Tail Groom M-T-G - € 24.95

De oplossing voor: Schimmel, schrammen, staart schuren, schurft, droge huid, insecten beten, manen en staart ontklitter, maan en staart groei en voor conditioning van de manen en de staart.
Inhoud: 946ml
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3 ... &ProdID=50
?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:53

Klara16 schreef:
Let op met die pour-on producten!!

volgens mijn DA zijn die bedoeld voor koeien. Maar een koeienhuid zou veel meet vet bevatten dan die van een paard. Met als gevolg dat een paard brandwonden zou kunnen krijgen van die producten!

Ik heb het dus zelf nooit durven proberen. Misscien heeft iemand er ervaring mee? Ik zou het in ieder geval niet als eerste willen testen op mijn paard!

wij hadden vroeger switch pour on,maar dat kan ik helemaal nergens meer vinden?
lees trouwens inderdaad dat alle pour on producten verboden zijn?
de ouderwetse veerust die in zo'n spuitbus zit is ook supergoed trouwens hoor, alleen is ap echt heeeel bang voor alles wat spuit Clown
en de paardendrogist heeft er nu een met Deet er in,dat schijnt dat ik toch het beste te werken.
( staat wel op hun site,gewoon even zoeken met vliegenspray)

ik gebruik alleen de vliegenspray van bremsenbremse, is me vorig jaar prima bevallen Haha!

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:21

Vorig jaar heb ik voor mijn paard gewone Deet voor mensen gebruikt, gewoon het eigen merk van Kruidvatof zo, je hebt gel of een pompflacon. Is goedkoop en werkt heel goed! Het schijnt niet heel goed voor de huid te zijn, en als de huid al kapot is door het schuren, zou ik het er niet op doen, wnat dat bijt volgens mij ontzettend, maar verder werkt het prima voor een uurtje of 2 of zo. Dus voor trainingen gaat het goed, en is stuk goedkoper dan de echte paardenproducten met deet.....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:31

Help! Misty schuurt haar hele hoofd kaal, ik ben 3 dagen weg geweest en ik kwam terug en nu heeft ze allemaal kale plekken op haar hoofd en ze heeft ook heel veel jeuk, ze krabt aldoor enzo.. Ik weet niet wat ik nou moet doen, want ze krijgt al een kuur en ze staat onder de deken.. Ik ga nu maar veel vliegensprayen.. Wil iemand me helpen?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:32

Misscien is een hoofdkap een idee Knipoog

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:32

Sodeletuut schreef:
Help! Misty schuurt haar hele hoofd kaal, ik ben 3 dagen weg geweest en ik kwam terug en nu heeft ze allemaal kale plekken op haar hoofd en ze heeft ook heel veel jeuk, ze krabt aldoor enzo.. Ik weet niet wat ik nou moet doen, want ze krijgt al een kuur en ze staat onder de deken.. Ik ga nu maar veel vliegensprayen.. Wil iemand me helpen?

Ohjee.. dit herken ik van vorig jaar.. Heel zielig om te zien!
Smeer er olie van Leovet op. Daar zitten heel veel goede dingen in. Verzacht een beetje
Wat voor deken heb je erop liggen ?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:33

Mijne doet het goed onder zijn deken ... duren dekens zeg van Ivanhoe waren per stuk 170 euro en tja je hebt er wel min 2 nodig ivm wassen enzoo..