[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

testebeest

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:57

LH vriendin haar 2 jarige had ook onwijs bloedworm (echt banaal veel, ze had hem toen net) ze is ijna een half jaar bezig geweest om het onder controle te krijgen. Hoop voor jou dat het niet zo lang duurt. :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:42

Aanhoudende regen kan zorgen dat ze het koud kunnen krijgen. Heb die van mij dus ook vanaf een vrijdag extra deken (100 grams) onder gedaan.

Ben dan ook heel blij met mijn rambo duo ook wegens sloop grage fjord. Hoewel ik me soms afvraag of die bucas dekens niet nog handiger zijn, want dan hoef je helemaal geen dekens meer te wisselen zoals ze zeggen. Ben alleen bang dat deze dekens aan de voorkant te smal zijn voor mijn fjord.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:36

testebeest schreef:
LH vriendin haar 2 jarige had ook onwijs bloedworm (echt banaal veel, ze had hem toen net) ze is ijna een half jaar bezig geweest om het onder controle te krijgen. Hoop voor jou dat het niet zo lang duurt. :(:)

Oei.. nou ben benieuwt of ik zometeen wat vind..
Als ik morgen nog niks heb gevonden dan maar even een mest onderzoek..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:09

Lifeforhorse schreef:
testebeest schreef:

Oei.. nou ben benieuwt of ik zometeen wat vind..
Als ik morgen nog niks heb gevonden dan maar even een mest onderzoek..

Meer dan je nu doet kun je ook niet :(:) Beetje rare vraag...weet je zeker dat ze hem daar goed voeren?Of voer je ook zelf?
Een paard wat zo mager is zie ik hier ook regelmatig...meestal heeft dat twee oorzaken.Of hij krijgt geen eten of hij stikt van de wormen...of vaak beiden ;) Het is echt heel bijzonder dat de bloedwaarden van jouw paard goed zijn,gelukkig ook maar :D

Een lintworm zou ook nog kunnen,aangezien ze daar nooit een wormkuur tegen krijgen.
Diego het paard van Laullau,was ook erg mager,at twee flinke emmers voer per dag en bleef mager.Bleek dus een lintworm te zijn :7

Ik hoop zo dat hij opknapt! ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:12

Huh? Maar geerke? lintworm bij paarden is toch heel anders? Dat zijn toch die nasty fiets die zich letterlijk vastbijten in de maag en darmen, om die te slopen? Daar geef je toch juist 1x per jaar praziquantel voor?

Of snap ik het nou weer eens niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:20

ohjajoh6 schreef:
Huh? Maar geerke? lintworm bij paarden is toch heel anders? Dat zijn toch die nasty fiets die zich letterlijk vastbijten in de maag en darmen, om die te slopen? Daar geef je toch juist 1x per jaar praziquantel voor?

Of snap ik het nou weer eens niet?

paarden worden broodmager van een lintworm...tenminste de meeste.Mijn fries heeft er ook eens een gehad die stond gewoon nog rond te glanzen :D
Lintwormen zorgen over het algemaan voor mager worden,verstopping en een hele slechte weerstand...doffe vacht enzo.
Ja,1x per jaar,hier in frankrijk doen we dat in januari,pramox kan het nooit zover komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:33

Hmmppff , klinkt heel erg ditte, maar ik zou af en toe willen, dat ik er zelf 1 had... een lintworm... ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:38

Zeggen krullen in de vacht bij een nat geregend paard wat over PPID? Als de vacht droog is, heeft ze geen krullen.

Ik ontworm in het najaar altijd met Equest Pramox ivm bloedworm, lintworm en horzellarven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:41

ohjajoh6 schreef:
Hmmppff , klinkt heel erg ditte, maar ik zou af en toe willen, dat ik er zelf 1 had... een lintworm... ;)

:D ik heb er een gehad,ging alleen maar vanalles mankeren maar werd niet mager :')

Meert...volgens mij hebben de meeste paarden wat slag als ze nat zijn?Hier hebben de beide niet-cushing mannen ook wat slag in de vacht als ze nat zijn.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:49

Citaat:
Meer dan je nu doet kun je ook niet :(:) Beetje rare vraag...weet je zeker dat ze hem daar goed voeren?Of voer je ook zelf?
Een paard wat zo mager is zie ik hier ook regelmatig...meestal heeft dat twee oorzaken.Of hij krijgt geen eten of hij stikt van de wormen...of vaak beiden ;) Het is echt heel bijzonder dat de bloedwaarden van jouw paard goed zijn,gelukkig ook maar :D

Een lintworm zou ook nog kunnen,aangezien ze daar nooit een wormkuur tegen krijgen.
Diego het paard van Laullau,was ook erg mager,at twee flinke emmers voer per dag en bleef mager.Bleek dus een lintworm te zijn :7

Ik hoop zo dat hij opknapt! ;(

Dat is zo inderdaad, al zou ik willen van wel.. je word er gewoon moedeloos van, :n

Ik weet zeker dat hij zijn FF en hooi krijgt, want dat zet de stalhouder voor de ochtend klaar in bakken en tonnen, en dan voeren de mensen de ernaast wonen ze, (sochtends)
Smiddags gaat mijn vriend vanuit zijn werk, erheen en dan is de stalhouder er ook altijd om weer FF en hooi te geven (dan is mijn vriend erbij)
De seniores en speedibeet, breng ik zelf om die tijd heen, en dan blijft mijn vriend erbij tot hij dat op heeft. :) (wat een mazzellaar ben ik ook met zon vriend :+ )
Ik ''hoop'' dat het dan lintworm is, als hier niets uitkomt.. dan is tenminste de oorzaak gevonden alleen een beetje jammer dat het pas over 2 weekjes kan...
Hoop dat hij tot die tijd zo blijft kwa gedrag zoals hij nu is.. :(:)

Dag 2 nog niets gevonden tussen zijn mest... Hoelang kan dit precies duren? (mocht er wat in zitten dat het eruit komt..)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:50

ohjajoh6 schreef:

:') Zou ik ook wel willen :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:47

merk je dat zijn mest anders word?Steviger?
Hij is verder wel in goede doen dus?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:48

Geerke,

Mest word inderdaad wat steviger.
En hij is gewoon normaal, nog altijd vol eetlust, haha
alleen stond hij zoals gewoonlijk in stal, omdat het regende.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:00

geerke schreef:
Meert...volgens mij hebben de meeste paarden wat slag als ze nat zijn?Hier hebben de beide niet-cushing mannen ook wat slag in de vacht als ze nat zijn.

Het was me nog niet eerder opgevallen. Bij de andere paarden op stal was het alleen een klein beetje op de hals aanwezig, maar verder niet. Vandaar dat ik het me af vroeg.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:32

Lff, die van mij gaan ook in de stal staan als het regent hoor. Die zijn namelijk van suiker (ijs en halve shet) :P

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:04

Meert schreef:
Zeggen krullen in de vacht bij een nat geregend paard wat over PPID? Als de vacht droog is, heeft ze geen krullen.

Dat vroeg ik me ook af, Megan heeft het ook meer dan voorheen. Dus het zou wel eens zo kunnen zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:40

Vanmorgen de uitslagen van Pauli's bloed gekregen. Pffffff.... dat viel niet mee :(
ACTH is echter keurig binnen de lijntjes, dus de pergolide is goed aangeslagen en werkt. Ze krijgt nu 1 pil per dag en daar moet ze ook op blijven.

Maar de boosdoener is de Insuline Resistentie... torenhoog. Zelfs meer opgelopen dan de test van het voorjaar. Het arme dier is nu weer op 4 voeten bevangen, dus om de IR naar beneden te krijgen kan ik haar ook niet laten bewegen.

Ik moet dus verhuizen naar het IR topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:53

Sterkte JP! Maar dat betekent toch hopelijk niet, dat wij jou hier moeten gaan missen? Hopelijk houd je ons wel op de hoogte en houd je ons allemaal wakker met je adviezen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:34

JP dat is niet fijn om te lezen.

Tinkerbell staat nu op een 1/8ste tablet extra dus 3/8ste per dag, en doet het nu na enkele weken weer veel beter. Heeft niet meer die pijnblik, is weer levendig en ziet er eigenlijk beter uit dan in jaren.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:11

Jannepauli schreef:
Vanmorgen de uitslagen van Pauli's bloed gekregen. Pffffff.... dat viel niet mee :(
ACTH is echter keurig binnen de lijntjes, dus de pergolide is goed aangeslagen en werkt. Ze krijgt nu 1 pil per dag en daar moet ze ook op blijven.

Maar de boosdoener is de Insuline Resistentie... torenhoog. Zelfs meer opgelopen dan de test van het voorjaar. Het arme dier is nu weer op 4 voeten bevangen, dus om de IR naar beneden te krijgen kan ik haar ook niet laten bewegen.

Ik moet dus verhuizen naar het IR topic.

moeilijk...ik heb er hier ook een met deze combi....geen gras scheelt al wel en erg uitkijken met de hoeveelheid hooi.
Eventueel schildklierhormoon om de insuline receptoren gevoeliger te maken.Maar er is waarschijnlijk geen dierenarts die daar in gelooft.Jammer eigelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:50

Sterkte JP.... hoeveel bewoog je paard nog voordat ze weer bevangen raakte? In mijn omgeving zijn flink wat paarden erg stabiel door de jaren heen omdat ze aan duurbeweging doen: of erop, of naast de fiets, of voor een sulky. Zelfs de oudere paarden blijven verrassend goed. Daar heb je nu geen reet aan natuurlijk, en bovendien is het nu ook niet mogelijk... maar heb je dat wel eens ingezet om meer stabiliteit te bewerkstelligen?
Het mooie van duurbeweging is dat het het metabolisme van je paard dermate veranderd dat ook in rust een betere verbranding plaatsvindt.
Je bent zelf deskundiger dan ik, dus allemaal vast al bekend... maar ik wilde het toch delen, aangezien ik zo vaak een goed resultaat zie.
Sterkte!

Ik kwam dit zojuist ergens tegen: Lijdt uw paard aan de ziekte van Cushing (PPID)?
Dodson & Horrell heeft na uitvoerig onderzoek en testen een uniek paardenvoer ontwikkeld; CushCare Condition!
Vandaag door Dodson & Horrell in Engeland gelanceerd en vanaf morgen leverbaar in Nederland via onze webshop http://www.rwdh.nl

Ik ga even kijken naar de ingrediënten.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:20

Ninx schreef:
Sterkte JP.... hoeveel bewoog je paard nog voordat ze weer bevangen raakte? In mijn omgeving zijn flink wat paarden erg stabiel door de jaren heen omdat ze aan duurbeweging doen: of erop, of naast de fiets, of voor een sulky. Zelfs de oudere paarden blijven verrassend goed. Daar heb je nu geen reet aan natuurlijk, en bovendien is het nu ook niet mogelijk... maar heb je dat wel eens ingezet om meer stabiliteit te bewerkstelligen?
Het mooie van duurbeweging is dat het het metabolisme van je paard dermate veranderd dat ook in rust een betere verbranding plaatsvindt.
Je bent zelf deskundiger dan ik, dus allemaal vast al bekend... maar ik wilde het toch delen, aangezien ik zo vaak een goed resultaat zie.
Sterkte!

Ik kwam dit zojuist ergens tegen: Lijdt uw paard aan de ziekte van Cushing (PPID)?
Dodson & Horrell heeft na uitvoerig onderzoek en testen een uniek paardenvoer ontwikkeld; CushCare Condition!
Vandaag door Dodson & Horrell in Engeland gelanceerd en vanaf morgen leverbaar in Nederland via onze webshop http://www.rwdh.nl

Oh dat is interessant.
Ik voer al jaren Leisure mix van d en h.
Kijk ook ff.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:34

Ik moet van de week toch nieuw voer halen bij Rene Wielens, kijk ik gelijk even naar dit voer.
Ik heb Vlek nu op de High Fibre Nuts, gemengd met de Fetura en Speedibeet. Alles in slobbervorm ivm de slokdarmverstopping.

Je moet hier wel veel van voeren (600 gr per 100 kg), High Fibre Nuts maar 300 gr. per 100 kg.
Ik kijk wel even of ik een probeerzakje mee kan krijgen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:20

JP, was is de insuline waarde nu dan? Heftig.. Fiek had dezelfde combi he, rotziekte..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:36

Ninx schreef:

Kruipt uit meeleesstand:

Lijkt me helemaal niks. Een van de ingrediënten is Monnikspeper, en door dat door een voeder te vermengen kun je het totaal niet goed doseren. Heeft je paard maar een lage dosis Monnikspeper nodig, maar wel veel vitaminen dan zit je dus al krom. Want dan voer je per definitie altijd te veel én te weinig tegelijk. Persoonlijk ben ik al geen voorstander van het voeren van bepaalde kruiden i.c.m. geneesmiddelen, omdat je de wisselwerking op elkaar niet kent.

Sterkte JP.