Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 06:27

@Appaloosa9: ik heb de Pepticure helaas nog niet online kunnen vinden. Wellicht kun je een Belgische dierenarts bellen en vragen het op te sturen voor je? Dan ben je nog goedkoper uit.

Wat betreft het humane Omeprazole vind ik deze ook duur. Heb er laatst zelf op recept 14 mogen ophalen om uit te proberen. Kosten ongeveer €10,00 voor 14 stuks. De capsules zijn voor een mensen gewicht. Tel dit om naar een gewicht voor een paard. Dat zijn een hoop pillen perdag.

Ik heb ook wel eens via de dierenasrts Sulcrafaat of tabletten voor de lever voor humaan gebruik gekregen maar in verhouding zijn ze soms duurder en is het ook niet prettig omdat ik mijn pony ongeveer 20 tabletten per dag in het voer moest doen. Is deze lieve dame ook nog zo dat ze alle pillen zonder pardon eet. Je zult een lastige hebben met medicatie.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 07:13

De mensenvariant van omeprazol moet je niet omrekenen naar het gewicht van een paard. In dit topic kan je lezen hoe veel pillen Nexium je kan geven.
Op blz 259 staat er een post van Geryon over.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:20

Ulcergold word ook gewoon gegeven ter genezing van een maagzweer. Zowel in Gastrogard als Ulcergold zit 370 mg/g omeprazol in. In 2019 kreeg ik voor de eerste keer ook gewoon Ulcergold.

ani_joyce123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:29

Tancreda4 schreef:
Het is idd bizar wat het kost... Blijkbaar is het een super duur middel? Helaas zie je het wel vaker, antibiotica spuiten zijn ook 30 per stuk ongeveer en daar moet ik er 3 op een dag van geven vaak.... Al is dat een kuur van 5 dagen vaak, verschily nogal met 28 dagen....

Jammer dat het zoveel kost. Zeker als ze zeggen dat zoveel paarden last van maagzweren hebben. Denk dat het wrl mensen afschrikt. Mij iig wel.

Je zou ook eerst Mastic Horse kunnen proberen, dit heeft de maagzweren bij mijn paard kunnen genezen ipv de dure omeprazol kuren.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:33

ani_joyce123, ik vind het wel apart dat je maar weinig reacties plaatst op het gehele forum, en dat alle reacties die je hebt geplaatst een promotie zijn voor mastic horse. Dat maakt mij sceptisch.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:53

Maagzweren genezen ook alleen maar met omeprazol. Supplementen kunnen ondersteunend werken maar genezen niet de maagzweren

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:27

ani_joyce123 schreef:
Tancreda4 schreef:
Het is idd bizar wat het kost... Blijkbaar is het een super duur middel? Helaas zie je het wel vaker, antibiotica spuiten zijn ook 30 per stuk ongeveer en daar moet ik er 3 op een dag van geven vaak.... Al is dat een kuur van 5 dagen vaak, verschily nogal met 28 dagen....

Jammer dat het zoveel kost. Zeker als ze zeggen dat zoveel paarden last van maagzweren hebben. Denk dat het wrl mensen afschrikt. Mij iig wel.

Je zou ook eerst Mastic Horse kunnen proberen, dit heeft de maagzweren bij mijn paard kunnen genezen ipv de dure omeprazol kuren.

Maar jou paard heeft eerst omep4azol gehad en na vermindering over gegaan op mastic horse schreef je eerder. Hoe weet je dan zo zeker dat het dat supplement was? Lijkt mij logischer dat het eerste stuk met omeprazol de grootste voorzet heeft gegeven?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:39

Bij mij gaf Mastic geen verbetering, omeprazol wel. Mijn paard was achteraf slechter eraan toe dan we dachten. Kan me voorstellen dat Mastic in een minder ernstig geval wel zou helpen.

Over de medicijnen: Pepticure gebruiken allebei mijn dierenartsen niet. Ik heb er overigens niet specifiek naar gevraagd. De hoeveelheid werkzame stof die in een volledige spuit Ulcergold/Gastroguard zit is haast niet te doseren met de capsules doe voor mensen gemaakt worden. (Als het klopt wat in de bijsluiters staat)

Heb er nu ook nog sucralfaat erbij gekregen van mijn dierenarts. Dat zijn volgens mij wel zakjes die ook voor humane consumptie dienen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:33

Ik kreeg vloeibare sucralfaat in een fles. Moest je elke dag 30 ml in de mond spuiten.
Die fles was 60€

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:04

Wat doet de sucralfaat?

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:35

Sucralfaat is een maagbeschermer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:57

sucralfaat word vooral gegeven voor darm zweren omdat omeprazole niks in de darmen doet.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:57

Hoe lang duurde het bij jullie voordat de symptomen volledig verdwenen waren?

Hoe hebben jullie de training weer opgepakt?

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:16

eenitraM schreef:
Hoe lang duurde het bij jullie voordat de symptomen volledig verdwenen waren?

Hoe hebben jullie de training weer opgepakt?

Bij ons was hij weer goed na 1-2 weken omeprazol. Na 1,5 week rustig de training opgepakt. Veel stappen en draf, paar dagen daarna galop erbij.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:16

Bij mij duurde het veel langer. Ik ben alleen nog aan het longeren. Mijn dierenarts zei iets over dat de zenuwen uit de maagstreek ook bij de lendenen uitkomen en dat dat wel kan verklaren waarom m'n paard het rijden nog niet altijd fijn vindt. Ik zou het gewoon rustig opbouwen, je merkt vanzelf hoe het gaat.

Ik heb ondertussen ook een feed ing master besteld. Mijn paard sloopt alle slow feeders en schrokt normaal al het eten direct naar binnen toe. Hoop dat dit uitkomst gaat bieden..

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:13

Paard staat hier al een jaar stil maar die heeft het redelijk lang en heftig gehad. Wil hem deze maand weer op gaan pakken. Gaat nu eindelijk weer stabiel en goed.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:18

Ik merk juist bij die van mij dat als ze een dag vrij heeft gehad ze juist last krijgt omdat ze dan meer gas in de darmen heeft. Gister ook weer, zondag vrij gehad (alleen stukje gewandeld) en gister weer opgeblazen en boos. Doe d’r dan aan de longe en dan wil ze in het begin echt niet lopen en pas na wat scheten komt er letterlijk weer beweging in. Wat betreft haar maag gaat het heel goed, ze ziet er ook erg goed uit. Maar ja daar koop je niks voor als ze elke keer weer buikpijn heeft.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:38

Ze trekken hier zelf regelmatig sprintjes en ze staan minimaal 8 uur buiten. Maar tot half februari pretnison gehad met alle bijwerkingen (vocht vasthouden, dikke benen, huid infectie) en soms ook hele slechte dagen (spanning, slechte mest) in de winter. Nu ze op de wei staan zie ik hem echt iedere week verbeteren en hij is eindelijk mooi op gewicht. Dus hoop er eind juni/juli weer 10 min op te zitten. Eerst maar opbouwen aan de longe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:04

Het blijft toch lastig met maagpatiënten. Ik heb het hele wedstrijdrijden uit mijn systeem gehaald. Paard heeft daar zoveel stress van (en ik dan uiteindelijk ook), dat ik haar dat niet meer aan wil doen. Het rijden/trainen an sich is bij mij nu ook compleet anders. Dit doet haar duidelijk goed. Moest wel even omdenken hoor, had graag met haar gaan starten, maar dat ga ik waarschijnlijk nooit meer doen.

Ook hier merk ik dat ze nu weer wat meer gras krijgen, (ze staat overigens 24/7 buiten. 'S nachts in een ruime paddock, met schuilstallen en onbeperkt hooi uit slowfeeders) het steeds beter gaat.

Tegen het einde van de winter gaat ze vaak wat vaker luchtzuigen, dat is nu praktisch helemaal weg.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:10

Ik weet nog niet of wedstrijden haalbaar zijn. Ik had daar wel een weg in gevonden voor hij zo ziek werd. Maar dat was ook wel een aparte manier van starten :+ . Enkel in de zomer en op enkele vooraf uitgezochte locaties waarbij ik dan altijd als eerste starte zodat ik baan kon verkennen. En dan alleen met mijn paard (geen “vreemden” om hem heen). Hoop daar weer naar toe te kunnen maar gaan het zien. Geen druk. Eerst überhaupt er maar weer eens op. Vind het ook spannend hoe het in de winter zal gaan :=

Vind het interessant wat hier boven geschreven wordt, van de relatie met de lendenen. Dat is ook eerste waar mijn paard zich vast zet bij discomfort. Had de dierenarts ook nog een tip hoe dit op te lossen Marijki?

Patron_Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:01

Interessant topic. ik ga volgen.

Een aantal jaar geleden dacht ik dat mijn pony koliek had, dus de dierenarts gebeld, en hij heeft medicijnen gehad voor zijn darmen. Een week later had hij weer last van zijn buik dus de dierenarts alweer laten komen. Toen dacht de dierenarts eigenlijk gelijk aan een maagzweer. Blijkbaar is het ongebruikelijk om zo snel weer koliekklachten te krijgen.
Ik kon 2 dingen doen, de maag checken met een camera op een maagzweer of gelijk aan maagzuurremmers beginnen. Toen ben ik voor de laatste optie gegaan. Baad het niet dan schaad het niet.
Toen kreeg hij een kuur ​ulcergold en hij knapte echt heel snel op. Ook zijn we overgestapt op onbeperkt hooi op advies van de dierenarts.
Hij heeft het eigenlijk nooit meer opnieuw gehad die klachten van de maagzweer. Hij is af en toe een enorme stresskip dus ik houd hem goed in de gaten op eventuele maagzweer signalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:43

Ik start wel weer “gewoon” en les ook op een andere locatie. Echte stress probeer ik overal te voorkomen en ik ondersteun hem met extra Ekygard.
Een dag zoals vandaag (enorme buien, land nu echt te nat) ga ik dus simpelweg die uren grazen (zucht) en erbij zitten met m’n laptop. Puur voor de “regelmaat”.
Vorige week at hij het hooi minder, we bouwen de land uren natuurlijk op en het was minder mooi spul. Dan schiet ik dus gelijk in de stress omdat hij wat tragerkauwt / minder happig is. Ik had alweer bijna ulcergold gevraagd aan de kliniek. Hij eet het nu veel beter gelukkig.

Nu overigens al 9 maanden niet gestart ivm Corona.

Ik probeer wel te rouleren met mijn “rij-tijden” en probeer veel te lessen etc om op een andere locatie te komen.
Normaal staat hij smorgens 8-1 in de paddock, maar daar springt hij bijna uit en eet hij niet omdat hij andere paarden op de wei ziet staan. Hij wordt dan helemaal gek...... dus hij blijft nu helaas binnen en in die tijd rij ik hem dan. Smiddags de hele middag op de wei, savonds nog even in de paddock en stappen etc. Het is een dagtaak

Het is de 23e een jaar geleden, dus best spannend. Wat een ellende blijft het toch.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:18

@jorienn: waarom kan hij niet gewoon op de wei?

Maagzweren hebben echt een enorme impact op het hele lijf. Ik heb echt flink moeten behandelen om haar weer mooi voorwaarts en lekker door het lijf te krijgen. Enorm veel spanning rond de schoft/schouders/hals en singelplek.
Zou ik ook niet vergeten voordat je weer echt gaat trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:54

We zijn aan het opbouwen. Ik ben in maart aan de hand begonnen met 5/10 minuten. We staan inmiddels 4,5 uur.

Wij zitten op enorme kleigrond en het is hier zeik en zeiknat. Water staat echt tot mijn enkels.. vanmorgen is hier ook weer 18mm gevallen. Ik heb nog nooit zo’n slecht voorjaar als nu gezien!

Mijn paard geeuwde overigens alleen maar en had lichte gaskoliek 3 dagen achter elkaar. Derde dag heb ik hem naar de kliniek gebracht. Was verder heel fijn in zijn lijf, dat is ook nooit veranderd. Ik merkte ook nergens blokkades of iets en de osteopaat/chiropractor en dierenartsen ook niet. Ook nooit geen problemen met de singel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:09

Ik zit op zandgrond, ik merk dat niet :D

Ja, dat zal inderdaad vooral zo zijn als het langer geduurd heeft. Bij die van mij leken de klachten sowieso veel meer op bewegingsproblemen. Ze was vooral traag op het been en last van de singel.