[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:55

@xkimmx
je haf heeft zeker hele mooie manen.
zonden dat ze die is gaan schuuren.

@karev
zonde van de staart.

maandag met mijn fjordje (mijn kleine ventje) naar de DA.
hij blijft zijn staart maar schuuren.
het word eerder erger als minder.
helaas.
waarschijnlijk zomer eczeem maar hij schuurt echt alleen zijn staart.
geen manen, geen hoofd, geen buik niets alleen staart.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:10

@ opisop_shop"] en, heb je m vol op het gras gezet en hoe is het gegaan?
Ik was ook bang dat die van mij extra zou gaan schuren toen ze op t gras gingen (wel opgebouwd), eerste dagen stond t hoog en nu krijgen ze er steeds een strookje bij. Maar t is supergoed gegaan! Op de buik had ze al plekken, open wondjes in dr manen, staart geschuurd.. de dag dat ze t gras op gingen lag dr deken in stukjes :s dus gegokt om zonder te zetten (het waaide wel heel hard die periode) en goed met derfen te smeren. Dat was 2 weken geleden en alle plekjes zijn weer mooi en rustig geworden! Ze staat nu dus nog steeds zonder deken :).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:09

Nee Wisse staat niet op het gras. Maandag kwam de fysio en ze vond het toch beter om los te werken aan de longe (rustig) deze week ipv stil te laten staan.
Hij heeft maandag na de behandeling wel de hele dag op het gras gestaan, maar op dit land staat bijna niets. Ga hem nu 1x per week met de groep mee het land opdoen bij ons op het korte gras, misschien komend zomer nog een paar dagen de grote wei op.
Moet zeggen dat ie gelijk tonnetje rond was toen ik gister ging kijken :Y)

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:46

Waarschijnlijk is de vraag hier al eens eerder gesteld (en ik zie ook niet zo gek lang geleden nog) Maar wat is ieders ervaring met de special dekens?
Er zijn er zoveel, van duur tot goedkoop. Maar waar doe je nou het langst mee en werken ze uiteindelijk allemaal even goed?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:55

Sanet schreef:
gillian schreef:
Ik heb de nieuwe Rambo hoofdkap binnen. Moet em nog passen maar de kap ziet er goed uit. Ik hoop dat ie ook goed afsluit, de ring zorgt ervoor dat het stof de ogen niet raakt, ben benieuwd!!

Ben benieuwd Gillian, toen ik de kap zag moest ik gelijk aan Blomke denken, hopelijk is dit de oplossing voor haar!

Heel fijn Sanet, want ik had em nog niet gevonden _/-\o_ Ik hoop ook dat dit de oplossing is voor haar.

Heb de kap straks opgedaan. Zit op zich wel goed, de ring die erin zit is een goed idee van de ontwerper. Alleen hadden ze wel wat meer verstelmogelijkheden mogen maken. Er zit een korte klitteband sluiting onder bij de kin, maar rondom de neus sluit de kap niet goed aan... Bij de keel zit een beter verstelbare klitteband sluiting.
De neusflap is wel goed. Randjes van de kap zijn met fleece bekleed. Kap ziet er mooi en stevig uit (voor zover een kap er mooi uit kan zien haha :D :D ).
Ben benieuwd hoe ie morgen zit. Blomke laat de kappen altijd goed zitten, staat ook niet toe dat er andere paarden aankomen, dus dat is wel handig :D (noem haar niet voor niks "Zwarte Magica" ~~}> )

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:17

Muzefee schreef:
Ik heb vanmorgen een mail gestuurd naar NML Health, Heaven had ondanks zorgvuldig smeren wondjes in haar manenkam en ben dus over gegaan op No Itch, omdat ik haar niet omwille van een onderzoek met wondjes wil laten staan.

No Itch verzachte gelijk de jeuk, ze lijkt het fijn te vinden! Dus jah, mogelijk maken wij het onderzoek zo niet af, het welzijn gaat voor expirimenteren zo. :)

ohjee := Ik vrees dan toch dat ik het niet zo'n goed spul vind... Het spul lijkt (denken wij) hier te reageren met de warme, of de druk van de eczeemdeken. Bossen haar vallen er uit en hij heeft al een nagenoeg kale plek op zijn hals. Ik heb het vandaag gewassen en daarna kon je perfect zien dat de huid gewoon intact is, niet schilferig, niet rood, niet écht gevoelig en niet dikker. Enkel de haren vliegen eruit.
Ik heb NML ook een mail gestuurd om te zeggen dat ik in elk geval een week niet ga smeren en kijken wat er gebeurd. Ben ook van plan morgen een duidelijke foto van de plek te maken en die naar de door te sturen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:24

oh dus dat zijn al 2 dezelfde ervaringen, hhmm...

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:56

Ik heb hier eerder ook al eens een berichtje geplaatst over mijn Fjord Vita.
De jeuk houd nog steeds aan, vooral in de staartwortel en op haar hoofd. Ik ben 3 weken geleden begonnen met het geven van een kuur Drainage Compisitum. Dit hoort normaal gesproken 2x per dag gegeven te worden, maar dat gaat mij niet lukken. Vita krijgt 1x per dag 30 druppels.
Ook staat Vita nu bijna 2 weken met een vliegendeken van Amigo.

Afgelopen zaterdag had ik wedstrijd en na de proeven stond Vita even op de trailer. Toen we weer bij de trailer kwamen had ze de staart behoorlijk staan schuren aan de achterstang -O- .
Zonet toch maar de vee arts gebeld en hij komt vanmiddag. Ben erg benieuwd.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:03

Corina: ik doe altijd de staart over de stang. Het hoeft namelijk niet de zijn dat ze is gaan schuren, hangen kan ook, of iets achter zich willen zien ofzo, dan gaan ze met de staart tegen de stang aan. Als je dan de staart over de stang hangt hebt je dat niet.

Opisop: ik vind hoe het er bij mij uitziet een beetje hetzelfde klinken als wat de rest hier over derfen zegt. Het paard schuurt niet, maar de haren vallen wel uit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:29

dan lijkt het mij idd overgevoeligheid voor het product.

Ik doe ook de staart over de stang, die fout heb ik met Wisse 1x gemaakt en toen had hij de staartwortel opengeschuurd. Duurde erg lang voor het weer weggetrokken was.

Afbeelding

Trouwens nog wat foto's van vorig jaar juli gevonden

onder de buik
Afbeelding

achter de oren
Afbeelding

zijn manen toen :')
Afbeelding

zijn manen twee maand later
Afbeelding

Als ik zo terugkijk ben ik ZZZOOOOO blij met hoe het nu gaat~!!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:53

Mijn pony is te klein om haar staart over de stang heen te doen. Daarom doe ik er tegenwoordig altijd een staartbandage omheen (ook nadat ze 1x haar staart totaal open had..)
Opisop: als je die foto's zo terugziet ben je altijd extra blij dat het nu beter gaat he!!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:15

Ik weet zeker dat het wel schuren is geweest in de trailer. Toen we aankwamen was ze nog bezig met schuren. Kont ging heen en weer.
Ik kan haar ook geen 2 minuten op stal zetten of ze begint al hevig te schuren. Ze is de enige van stal die zo'n jeuk heeft.
Ik denk dat als ik de staart over de stang doe, dat ze alsnog probeert te schuren (danwel aan de klep). Maar het is wel een goede tip. Ga het sowieso proberen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:42

ben erg benieuwd wat je DA zegt vanmiddag Corina!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:53

Nou de VA is geweest :) .
Ze vond de huid er wel rustig uitzien (is ook zo). Op Vita's hoofdje wat schilfers.
Ik kon kiezen tussen 2 handelingen. Óf een injectie tegen de jeuk en evt. allergie óf een bloedonderzoek.
Ze vertelde al dat een bloedonderzoek een stuk duurder was en dat het misschien verstandiger was om voor het eerste te kiezen. Ze vond het namelijk eerder een allergische reactie op bijv. een bepaalde mug.

Dus Vita heeft een injectie gehad. Dat moet zorgen voor jeukstilling en het helpt de allergische reactie te verminderen. De injectie moet snel zijn werk kunnen doen, dus hopelijk merken we snel resultaat :) . We zullen het zaterdag wel zien als Vita weer op de trailer staat.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:02

corina, dus je DA denkt wel aan eczeem?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:25

dan bedoelde ze ws de corticosteroiden injectie? Die brengt ook weer verhoogde kans o hoefbevangheid mee. Karev heeft hem ook 2x gehad, maar dat hielp hier niks

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:27

Ik gebruik nog steeds het spul van de NMH studie (of hoe noemt het ook :D ) en ik moet zeggen, het werkt iets wat.

De lotion is super, die heeft haar flink toegetaste buik in een week alweer doen genezen.

Zita heeft geen harde manenkam, geen schilfer, geen tekenen van schuren, maar er is wel 1 plaats waar de manen overduidelijk dunner zijn?

Iemand een idee hoe dit kan? Het gaat over een stukje van nog geen 10 cm :s

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:19

Die injectie heeft bij mijn pony ook niks geholpen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:42

paard van een stalgenoot van me knapte juist enorm op na dezelfde spuit.
:j die stond de eerste 2 jaar hier helemaal ingepakt en vorig jaar voor het eerst helemaal dekenloos en dat ging super.

corinagirl,hopelijk helpt het genoeg bij jouw dier.
ik ben even kwijt of je wel of niet een deken er op had liggen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:47

oeh heeft de DA je wel geinformeerd over de verhoogde kans op bevangenheid idd?
Zeker bij sobere rassen vind ik dat toch wel een risicofactor.
Nadeel van nu inspuiten is dat je nog steeds niet weet of het echt eczeem is natuurlijk.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:01

Is toch wel een gok zo'n injectie denk ik. Stalbaas hier denkt er ook wel aan om die te geven aan een eczeempony, maar als ik de bijwerkingen lees twijfel ik wat wijsheid is...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:40

Blijft altijd een gok zo'n injectie, maar als echt niets anders helpt.
Uit voorzorg zou ik zo'n beessie wel op zand houden of anders heeeeel goed opletten.

Shadow heeft ze vroeger gehad toen ze nog weinig van eczeem afwisten.
En 2 jaar terug nog 1 vanwege iets anders, terugslag was in haar eczeem heeel goed te merken.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:46

Annetje schreef:
corina, dus je DA denkt wel aan eczeem?

Nee. Ze vond de manen en staart nog erg mooi en zou niet denken aan ZE. Ze denkt eerder aan een allergische reactie. Maar waarvan weten we dus niet. Daarvoor zou ik evt. een bloedonderzoek kunnen laten doen. Maar ik kijk eerst even wat deze spuit doet.

De VA heeft niks verteld over hoefbevangenheid :oo . Ze heeft het niet gehad over bijwerkingen. Ik schrok er wel van, nu ik dat van jullie hoor. Maar gelukkig staat Vita op kort gras samen met 2 haflingers en Vita word bijna dagelijks getraind. Maar ik zal er zeker even opletten!

Ellepel: Vita staat niet onder een ZE deken, maar onder een vliegendeken van Amigo. Ik vond het nogal een grote stap om haar gelijk een ZE deken op te doen :o . Ook aangezien ze bij de vorige eigenaren nooit schuurde in de zomer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:48

juist uitkijken met kort gras!!!!!!! Daar is de kans op hbv groter mee als lang gras!!

hier is vanmiddag bloed getrokken, voor IR en bloedonderzoek. De Da dacht hier ook niet direct aan Ze, maar net als vita aan een allergische reatie op iets. ook aangeboden cortico te spuiten, maar dat wilde ik niet!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:49

En corina, misschien lees ik er overheen, maar welke brok voer je?