[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:51

BleikjA schreef:
Waarom heb je voor Cullio gekozen en niet voor allergie? Met Allergie pak je toch veel meer aan dan alleen de allergische reactie op de mugjes?

Æsa heeft ook weinig jeuk meer.Alles wat open was of waar geen haar op zat is verdwenen. Durf het niet aan om haar zonder deken te zetten maar begin nu al wel met iets minder smeren. Kijken hoe ze daar op reageert.

.
Omdat zomereczeem een allergische reactie is op de cullicoidemug (volgens mij niet voor andere muggen),dus daarom puur cullico, dat is speciaal voor eczemers. Hij is dus allergisch voor die mug,nietvoor iets anders.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:20

Ja, maar hoe weet jij dat het specifiek de cullicoidemug is?
Misschien is die alleen maar de trigger, en spelen vele andere dingen een grotere rol?

Ik zit me net te bedenken hé.
Veel eczemers blijven ondanks deken toch nog wat schade hebben.
Maar die rotbeesten kunnen onze paardjes natuurlijk ook gewoon in de benen prikken e.d.
En manenkam en staartwortel zijn nou eenmaal plekken waar de afvoer slecht verloopt.
Vind het maar dom iets

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:02

officieel is het zo dat een zomereczemer allergisch is voor een cullicoidesmug.
dieren die andere vormen hebben,hebben dan dus geen zomereczeem,maar gewoon eczeem.

zo zat het toch?

annetje:
wat voor brok geef je nu dan?
en is die olie ook echt nodig?
welke olie geef jij?

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:24

Ellepel: Het is lijnzaadolie en sportbrokken omdat die hier gevoerd worden.
De lijnzaadolie is niet persé nodig, maar hij heeft erg gevoelige darmen (denk ik?) en heeft daardoor vaak koliekachtige klachten gehad. Happen naar zijn buik, stampen, rollen enz... allemaal net niet ernstig genoeg om een DA te bellen of om me echt zorgen te maken, maar het kwam in het begin vrij vaak voor. Met de olie over zijn voer heeft hij eigenlijk deze klachten niet meer, alleen nog wat snel diaree.
Als ik hem geen olie geef is zijn vacht ook snel wat doffer, dus ik denk dat het hem helpt om zijn voedsel te verteren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:33

oke nou dat is duidelijk dan he?
door die koliek klachten heeft hij dan duidelijk een verminderde opnamecapaciteit in zijn darmen.
normaal zou een paard het prima kunnen doen op jouw rantsoen.
maar als jouw dier zo duidelijk afvalt bij minder dan gaat er dus iets niet goed

kijk als de darmen niet goed werken ...kunnen ze ook nooit goed de voedingsstoffen uit het voedsel halen he?
dus moet je zorgen dat die goed aanwezig zijn.

dat moet ik bij appie dus ook doen, bij hem werkt het ook niet jofel dus moet hij extra vitamines
sportbrok is prima hoor,ik heb ooit es gekeken naar pavo gold,dat leek me ook heel goed spul

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:52

Zomer eczeem, ook staart- en maneneczeem genoemd, is een overgevoeligheidsreactie op het speeksel van de Culicoïdes Robertii mug. Het speeksel veroorzaakt vreselijke jeuk.
Ze zoeken de zachte, makkelijk bereikbare open huid tussen de staartharen en manen op en steken. Hierbij spuiten ze wat speeksel onder de huid, dit bevat anti-bloedstollende stoffen waardoor het mugje langer kan drinken. En dit speeksel is de jeukveroorzaker, 1 klein mugje kan al enorm veel jeuk veroorzaken.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 07:31

@ Mindim: Dat was bij mij al bekend ja, daarom staat ze ook onder een deken. Maar omdat er zoveel meer dingen bij kunnen komen waarop het lichaam reageert leek het mij handiger om iets te nemen die alles iets breder aan pakt. Die Puur Allergie pakt dus ook de allergische reactie aan op de mugjes maar ook op andere dingen die eventueel ook jeuk zouden kunnen veroorzaken. Misschien hebben de mensen wel iest heel slims waar ik niet aan denk om bv Cullio te nemen en niet Allergie, vandaar mijn vraag ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:01

Ik gebruik alleen de Puur Culico, maar veel mensen gebruiken de Culico en Allergie samen, omdat het elkaars werking versterkt.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:10

Muds schreef:
Ik las in een ander topic over een bloedtest die in Duitsland gedaan kan worden om te bepalen of een paard ZE heeft. Weet iemand hier meer van? 'Duitsland' is namelijk een ruim begrip :)

Ik weet niet, maar al het bloed dat bij mijn paard geprikt wordt gaat naar een groot lab in Duitsland. Allleen de simpele bloedonderzoekjes worden hier in NL gedaan. Misschien kan je je da vragen?

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:53

Annetje schreef:
Ellepel: Het is lijnzaadolie en sportbrokken omdat die hier gevoerd worden.
De lijnzaadolie is niet persé nodig, maar hij heeft erg gevoelige darmen (denk ik?) en heeft daardoor vaak koliekachtige klachten gehad. Happen naar zijn buik, stampen, rollen enz... allemaal net niet ernstig genoeg om een DA te bellen of om me echt zorgen te maken, maar het kwam in het begin vrij vaak voor. Met de olie over zijn voer heeft hij eigenlijk deze klachten niet meer, alleen nog wat snel diaree.
Als ik hem geen olie geef is zijn vacht ook snel wat doffer, dus ik denk dat het hem helpt om zijn voedsel te verteren.

hoi,
sorry kom even inbreken.
heb zelf een merrie met zomereczeem (crusado)
Omdat lijnzaad naast de oliën ook slijmstoffen bevat, is het goed voor de huid en de vacht en zorgt voor een slijmlaag in de darmende ( koliek e.d.) lijnzaadolie is ook onstekingsremmend(onder andere bij zomereczeem)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:56

Mindim schreef:
Omdat zomereczeem een allergische reactie is op de cullicoidemug (volgens mij niet voor andere muggen),dus daarom puur cullico, dat is speciaal voor eczemers. Hij is dus allergisch voor die mug,nietvoor iets anders.

Ik heb wel het idee dat mijn eczemer gevoeliger is voor andere muggen dan een gemiddeld paard. Niet zozeer qua steken maar ook gewoon als ze op zijn velletje landen, met veel muggen kan hij ook nauwelijks stilstaan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:58

Ok, maar die puur cullio bevat bestanddelen van die mug toch?
Dus stel dat ik mijn pony dit spul zou geven volgens de richtlijnen, en ze blijft eczeem houden enz. Dan mag ik dus aannemen dat het NIET Zomereczeem is, maar gewoon eczeem.
Want zo haal ik het er een beetje uit namelijk.

Shadow krijgt nu 1x p.w. een beetje slobber met wat olie, gaat prima.

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:59

zij schreef:
Muds schreef:
Ik las in een ander topic over een bloedtest die in Duitsland gedaan kan worden om te bepalen of een paard ZE heeft. Weet iemand hier meer van? 'Duitsland' is namelijk een ruim begrip :)

Mijn hengst heb ik hiervoor laten testen (in nederland).
ivm de gevoeligheid van mijn merrie. (vaak gaat zomereczeem trouwens ook samen met een 'hoestje' volgens mijn dierenarts..misschien handige info?)
Maar mijn hengst is getest en daarbij werd er naar 4 mogelijke triggers gekeken.
de culli-mug
mijten
instecten algemeen(dus niet alleen die mug)
en pollen (hooikoorts e.d)

Hij was iets gevoelig voor mijten de rest niet

maar je moet echt oppassen waar je je paard neerzet.
want mijn hengst heeft deze zomer vlak achter een meer gestaan en ging schuren.
dierenarts erbij..hoe kan dit, was toch negatief zomereczeem e.d.
maar uiteraard als ze de hele dag door gestoken worden, krijgen ze jeuk (als wij door insectjes anders dan de mug gestoken worden..krijgen we ook jeuk)
dus nu met vliegendeken op..nergens last van.

de test war ik het over had. kun je volgens mij gewoon bij je dierenarts aanvragen (misschien beetje doorvragen) Maar hij is er wel, gewoon in nederland.
En er is ook een test alleen op zomereczeem gericht. (maar wij wilden alle eventuele gevoeligheden weten, vandaar de keus voor die op 4 soorten test)
Bij die andere test wordt er gekeken naar hoe gevoelig hij is voor de mugjes

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:03

Rianne_ schreef:
Ik hoorde van iemand dat zij haar paard had laten spuiten tegen manen-/zomereczeem. Heeft iemand hier ervaring mee, en helpt het?

hoi de shet van de buren is hier bijna aan overleden (heeft 4 behandelingen nodig gehad om er bovenop te komen)..dus ik ben er niet zo'n fan van

heb zelf pillen voor mijn paardje gehad (ook cortisonen)
werkte iets..maar toen ze er weer af moest, werd ze depresief, en mager..dus ook geen aanrader

ze staat nu onder een eczeemdeken en dat werkt super

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:07

Ingace: misschien een brutale vraag, maar hoeveel kost zo'n bloedonderzoek ongeveer? voor al die 4 dingen?

Mijn pony schuurde een hele poos niet meer en stond gewoon zonder deken.. Ik waste hem af en toe met teer schampoo en smeerde hem soms in met itch free gel. Daar ging het heel goed mee.. ook nog midden in de zomer.. Maar van de 1 op andere dag begon hij toch weer te schuren..
Gebruik nu Endure want bij wie hij op stal staat heeft ook een eczemer. Zie je niks van dankzij endure.
Hopen dat het helpt.

En ja hij heeft ook een deken. Maar aangezien die deken constant scheef zakt en snel kapot scheurt (staat ook een klier bij m in de wei) heb ik die eerst niet meer op. En het leek zonder ook goed te gaan.

En ik lees overal dingen over de voeding e.d. heb er ook veel over gelezen. Maar word er gewoon niet goed wegwijs in. Wat nu echt het beste voer e.d. is voor een eczemer.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:10

Nou ik ga kijken wat die bietenpulp en zemelen doen, dat moet wel een goed winterrantsoen zijn. Het lijkt me alleen wel lastig met laten weken, aangezien de staleigenaresse de paarden voert 's winters.

Ik ben trouwens ook heel benieuwd wat zo'n bloedonderzoek kost.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:15

Sonja_vR schreef:
Myour, we haalen het hier bij de plaatselijke voerboer
wel de NL versie van suikerunie? de duitse pulp kan nog wel eens melasse bevatten
de nl versie is melassevrij

Dit komt van een site?:
Citaat:
Voordelen Suiker Unie 6 mm bietenpulp
- Jaarrond constante kwaliteit, afgezeefd
- 2-3% melasse, laag suikergehalte, past uitstekend naast vers gras

...

Ik zou trouwens echt niet weten waar ik bietenpulp vandaan zou moeten halen..... zemelen trouwens ook niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:36

er zit idd wel iets in , maar minimaal
de duitse versie zit er dik verheen

hier doen de eczemers het er in ieder geval erg goed op

je kunt het trouwens 24 uur laten staan
dus wij maken 1 maal daags na de avondronde klaar voor de dag er na, daar worden ze dan twee keer van gevoerd

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:37

waar vandaan, boernbond welkoop zal het wel moeten hebben
en verder kan iedere voerleverancier wel leveren
het zijn echt hele standaard dingen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:38

Ik zal eens de suikerunie een mail sturen waar ik dat spul halen kan. Moet bietenpulp overigens samen met zemelen of kan je ook alleen bietenpulp voeren? Bietenpulp zelf hoef je toch niet te weken?

De welkoop? Die is hier wel in de buurt, zal die morgen dan eens een belletje geven.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:40

Bietenpulp hebben ze zo volgens mij niet zo het zijn altijd brokken die je moet weken en kijk asjeblieft uit want als je die brokken geeft zonder te weken dan krijgen ze zeker koliek!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:44

Oh ik dacht dat de zemelen moesten weken :+ laat maar weer eens zien hoeveel verstand ik er van heb, komt hopelijk nog wel.

EDIT; ik lees net op bokt dat zemelen en bietenpulp idd bij elkaar gevoerd moeten worden in een bepaalde verhouding (2:1 geloof ik?) met een hoeveelheid water erbij. Van de suikerunie had de bietenpulp een brokvorm, is dat ook degene die jij voert Sonja? En dan las ik in dat topic een halve schep pulp met een hele schep zemelen en daarbij 6 liter water?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:13

Tooske schreef:
Bietenpulp hebben ze zo volgens mij niet zo het zijn altijd brokken die je moet weken en kijk asjeblieft uit want als je die brokken geeft zonder te weken dan krijgen ze zeker koliek!

bietenpulp idd altijd weken :j
pulp koop je in brokvorm, dit moet je weken en dan zwelt het heel flink op
als je niet weekt heb jee hele grote kans op slokdarm verstopping en dergelijke , zemelen kun je gewoon droog voeren, zwellen minimaal

hier mengen we twee scheppen droge pulpbrok met 1 schep zemelen in een emmer(is een lege GMK emmer van hippolyt, zit deksel bij, dus water erbij, deksel erop en er gebeurt niets mee)
die vullen we dan af met water
en die staat dan de nacht over tot de volgende voerbeurt
in de winter is het ook wel langer houdbaar dan in de zomer
in de zomer moet ie echt met 24 uur op zijn

Myour : die hoeveelheid pulp+zemelen ten opzichte van het water klopt wel denk ik
hier doen we het inmiddels ene beetje op de gok omdata we altijd dezelfde hoeveelheden maken in dezelfde emmer

de pulpbrok staat ook in een goed afgesloten voeremmer , moet er niet aan denken dat 1 van de paarden erbij komt, dat is hier op stal niet ondenkbaar, de shetjes krijgen het voor elkaar de schuur binnen te komen en de brokkenemmer open te wurmen
de pulpbak is dus uitgezocht op het onmogelijk openkrijgen van die bak dmv paarden lippen , hoofden en hoeven

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:26

is al even geleden..dus weet niet wat het nu kost..(kan duurder of goedkoper zijn geworden)
ik heb het vorig jaar laten doen.

het koste toen rond de 80 euro.
dus voor een onderzoek waarbij er gekeken wordt naar 4 mogelijke allergieen vond ik niet duur. wat die andere test koste weet ik niet meer precies..dacht ook rond die prijs, maar dat is echt alleen op zomereczeemmugjes gespitst!

lees net over de bietenpulp.
dat krijgt mijn dame ook..om haar op gewicht te houden (ook hier vind ik de lijnzaadolie goed helpen! al moet je altijd oppassen niet te veel te voeren..want net als bij mensen vliegt het dan door de darmen met die olie)

maar ik doe altijd zo'n voerschep (is kilo daht is?) brok in de emmer(10 liter dacht ik?) en die doe ik dan helemaal vol met water en laat ik 24 uur staan (kan het optimaal wellen)
istie ietwat klammig.
ik doe er dan gewone basisbrok(beetje) bij door en soms wat maismeel (maismeel is echt super als je je paard wat dikker wilt hebben, of moeilijk op gewicht te houden is! en niet duur)

geloof dat de manier om te zien of hij klaar is met je handen er even doorheen (heerlijk..not) en als je nog klontjes tegenkomt (brok dus) is het nog neit klaar.

inderdaad altijd wellen!!! anders kan je paard overlijden!(aangezien de brokken op zullen zwellen in de maag)

misschien nog een tip voor de schrans eters.
Onze pony had vroeger de neiging om te snel te eten..waardoor ze inderdaad een slokdarmverstopping kreeg.je schrikt je rot, want het voer kwam met horten en proesten en hoesten haar neus uit zetten! (door de dierenarts goed te verhelpen..maar niet echt lekker voor je paardje)
wij legden dan een grote steen of bal in de voerbak, waardoor ze gedwongen zijn langzamer te eten. omdat ze het voorwerp aand e kant moeten wurmen.(van die voerballetjes voor honden hebben we ook wel eens geprobeerd..dan moeten ze rollen om er iets uit te krijgen, is leuk voor in de weide..maar geeft in de stal erg veel knoeiboel en brok door de stal heen)

uiteraard mag je alles vragen hoor, ook ivm de kosten.. bedoel is voor jullie handige info
toch?

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:27

Myour schreef:
EDIT; ik lees net op bokt dat zemelen en bietenpulp idd bij elkaar gevoerd moeten worden in een bepaalde verhouding (2:1 geloof ik?) met een hoeveelheid water erbij. Van de suikerunie had de bietenpulp een brokvorm, is dat ook degene die jij voert Sonja? En dan las ik in dat topic een halve schep pulp met een hele schep zemelen en daarbij 6 liter water?

bietenpulp kan prima alleen (+ mineralen en vitamine enz via brokjes en uiteraand hooi)
Laatst bijgewerkt door ingace op 30-08-09 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt