Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:53

Jannepauli schreef:
Oh dat is toch dat bio-resonantie gebeuren?
Tja, één aanmelding en verder geen wetenschappelijke informatie, geen testgegevens ( dat is toch wel het minste wat je zou moeten hebben voor vergelijkend 'warenonderzoek'), geen vergelijkingsmateriaal.. ik vind het maar niks. Ik hou helemaal niet van geheimzinnigdoenerij en achter de schermen klets.. als je zo overtuigd bent van de mogelijkheden, wees dan open over het geheel en niet zo laf om bij voorbaat zaken als 'ik wil geen discussie' al te laten afketsen.

Hier ben ik het dus mee eens, openheid en duidelijkheid van zaken is hierbij het beste. Geen geheimzinnigheid, gewoon vragen mogen stellen en positief kritisch mogen zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:55

IMJ schreef:
Focussed wat goed!

Imago, op dit moment gaat hij erg goed eigenlijk! Maar vandaag was pas dag 3 op een halve tablet. Hij is alert en actief. Ook zag zijn haar er beter uit maar ik kan me niet voorstellen dat dat van de pergolide komt, ik denk dat dat meer te maken heeft met het weer en het feit dat hij zijn vacht dan niet zo uit zet.

Je kunt soms wel degelijk vrij snel reactie zien, maar wellicht is het een combinatie inderdaad van de verhoging en de langere dagen licht en warmere temperatuur.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:57

Imago01 schreef:
Zo, ik ben helemaal best wel een beetje blij! *\o/* *\%/*

Imago was erg wakker. Fijn wakker! Heb 10 minuten naast hem gewandeld en er vervolgens op gereden en hij liep me daar toch fijn! Ik denk dat dat toch het magnesium effect is wat nu zo'n verschil maakt. Hij voelde goed soepel en een stuk sterker aan alweer. Stalgenootjes viel het ook al op en dat is toch fijn.
Ook glimt hij inmiddels wat meer. Wel nog wat rarige vachtstructuur. Hij heeft nu al 3 goede dagen achter elkaar.
Dus wellicht is dat weer te verklaren door de opbouw naar een hele pil sinds afgelopen vrijdag. Dat is nog wat giswerk. Maar goed, voor hetzelfde geld is hij morgen weer stoned, dus afwachten!

Ik denk eerder dat het het effect is van nu bijna een maand bezig zijn ;-) niet zo zeer van dat laatste kwartje dat er nu bij komt. Na 4 weken en zeker na 8 weken moet er ook echt iets gewijzigd zijn al binnen in je paard qua hormoonhuishouding etc. Dus dat ga je zien aan de buitenkant en aan zijn gedrag! Fijn dat hij goed gaat en ben jij ook al weer wat fitter? Knap hoor dat je stopt met roken! Fijn ook dat de magnesium ook zijn werk doet!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:58

dookia schreef:
Ook ik heb fantastisch nieuws. Ik had vorige week Shamrock zijn waarden laten testen en heb vandaag de uitslag WE ZIJN GEZAKT VAN 190 NAAR 20!!!!!! en zitten nu dus in de safe zone

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

GOED man!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Wat een mooi en goed nieuws!

En Focussed jouw meissie ziet er ook super uit *\o/* *\o/* *\o/*

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:59

Wat een geweldige foto's van een ondeugend paard Focussed!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:03

Dankjulliewel!

Foto's zijn alleen van heel slechte kwaliteit.... Maar mevrouw was in zo'n lollige bui dat ik het even moest vastleggen :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:17

Focussed schreef:
Dankjulliewel!

Foto's zijn alleen van heel slechte kwaliteit.... Maar mevrouw was in zo'n lollige bui dat ik het even moest vastleggen :D

:D je paard heeft geen last van depressieve gevoelens ;)
Fijn dat ze het zo goed doet!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:33

Dookia, wat een fantastisch nieuws!!!
Focussed, wat een leuke foto's van je paard.

Hier komt er een héééél klein beetje haar van z'n hoofd, de rest zit nog helemaal vast.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:44

Dookia... fijn!!
Focussed... ik moest erg lachen met de foto's van je paard. Geweldig.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:04

wil me ook graag melden.
Bij ons is er twee weken geleden ook bij een merrie cushing vastgesteld.

Staat nu twee weken op halve tablet. Heb wel idee dat ze iets opknapt.
Ze heeft nog niet veel eetlust.

Over vier weken word er opnieuw bloed geprikt om te kijken hoe de waardes zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:19

NadjaThaBest schreef:
wil me ook graag melden.
Bij ons is er twee weken geleden ook bij een merrie cushing vastgesteld.

Staat nu twee weken op halve tablet. Heb wel idee dat ze iets opknapt.
Ze heeft nog niet veel eetlust.

Over vier weken word er opnieuw bloed geprikt om te kijken hoe de waardes zijn.

Direct met een halve tablet starten, kan ook de eetlust beïnvloeden, hopen maar dat het snel stabiliseert, dan gaat ze wel meer trek krijgen.

dookiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:15

Bedankt. daarentegen heb ik net slecht nieuws gekregen. Mijn apotheker kan toch niet aan de pergolide van mylan geraken met mijn voorschrift dus we blijven op de dure prascend

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:26

Maar als je een recept hebt, kun je het toch in NL bestellen ?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:40

Hihi, grappige foto's, Focussed!

Nado laat zijn vacht echt met enorme plukken tegelijk los op dit moment. Het lijkt alsof hij een maand/anderhalve maand te vroeg begint, normaal kan ik hem in maart altijd plukken. Hij staat wel onder een deken (150gr), dus ik weet niet of dat verschil maakt.

Nado heeft trouwens vandaag enorme lol gehad :D Ik had hem los in de bak terwijl ik een paar rondjes met Durinn aan het rijden was. Was ook nog een stalgenoot met haar arabx aan het parelli'n dus die liep ook los. Nado en het andere paard zijn echt flink uit hun dak gegaan samen (en Durinn maar braaf blijven <3 ) en daarna heeft hij nog behoorlijk wat rondjes naast mij gedraafd toen ik aan het tölten was. Zo enorm fijn om hem zo blij en rad te zien :j Lang leve de provarium breeding!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:44

Jannepauli schreef:
Maar als je een recept hebt, kun je het toch in NL bestellen ?

Klopt, bij Efarma.
@ dookia: Ik kan mijn mailtje van Efarma aan je doorsturen, als je dat wilt. Daar staat de uitleg in.

dookiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:46

Dat zou ik erg apprecieren 10tje2

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:35

Jannepauli schreef:
Toepasselijke smiley :7
Maar eh.. lieve dames.. kunnen we on-topic blijven?

Okay mam... :P
Sorry? Y;( lol...

Leuke foto's Focussed, haha, prinsesje die van jou in gekke bekken trekken! Leuk joh!

Wauw Nado, nu al zo heftig aan het verharen? Nou, uhm, lekker op tijd in ieder geval.
Mijn paard nog niet en heeft hij trouwens nooit zo vroeg in het jaar gedaan.

Ik ben alweer aan het rondkijken wie mijn paard naar zijn nieuwe stal kan brengen per 1 maart. Best wel spannend weer...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:48

Hier zit t haar ook nog vast hoor.

Ja, dat is zeker spannend imago, waarom gaat jouw paard verhuizen als ik vragen mag?

Ik ben vandaag ook gestart met Mg, we shall see!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:07

Ik had al een nieuwe stal gevonden vóórdat Imago uberhaupt ziek werd. Zou eind december erheen gaan. Imago werd 2e week december ziek. Zó ziek dat ik hem niet wilde verhuizing ivm zijn slechte weerstand etc. Nieuwe stal heeft mijn box vrijgehouden <3 omdat ze mij zo leuk lijken als nieuwe stalgenoot.

Stal waar Imago nu staat heb ik niets tot weinig te klagen. Verzorging etc. zijn super. Nadelen: flink aan de prijs, in verhouding tot wat ik nog met mijn paard doe. In de winter in het weekend het buitenzetten zelf regelen, 1x in de week helpen met alle paarden buiten of binnen zetten of extra betalen etc. En de afstand en reistijd: 16 km enkele reis en veel verkeerslichten. Ben er ooit heen gegaan omdat de stal vlakbij duinen en strand ligt en ik rustiger aan met Imago ging doen en wat meer buitenritten wilde rijden. Echter, Imago bleek dit niet zo n goed plan te vinden...buitenritten: no deal...
Daarom de zeer moeilijke knoop doorgehakt en besloten paard dichterbij huis te willen hebben.
Nieuwe stal is minder luxe, maar ook goedkoper, paard is dichterbij huis. En zéker nu met de Cushing erbij, vind ik dat toch een fijne gedachte.

Op de ene stal laat ik wat, volgende heb ik wat. De huidige stal weet ik wat ik heb en wat ik niet heb. De nieuwe stal tsja, het moet altijd maar blijken dat het ook nog zo leuk, mooi en goed geregeld is, als je er eenmaal staat.

Op huidige stal ga ik absoluut niet met ruzie weg ofzo en ik heb al afgesproken dat ik eventueel mag terugkomen.

Maar....Imago maakt zich altijd erg druk bij een verhuizing. Is dan echt een langere tijd van slag. Ik denk dat maart op zich geen verkeerde periode is. Zijn weerstand lijkt nu stabiel te zijn en na maart komt ook het betere weer er weer aan. Het is dus altijd afwachten of je spijt ervan gaat krijgen of niet maar het voelt voor mij wel dat ik het wel echt moet proberen, hoe rottig het ook voor mijn paard is.
Grappige is dat elke nieuwe stalhouder altijd zegt: hier wennen ze snel hoor, hier knappen ze altijd op en komen ze tot rust :+

Zo...en nu ga ik naar bed, truste iedereen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:32

Klinkt op zich goed de nieuwe stal, je kunt imago in die periode ook een hogere dosis magnesium geven ter ondersteuning tegen de stress die de verhuizing en nieuwe omgeving met zich mee brengt. Cushing paarden zijn wel gevoelig voor veranderingen en nieuwe omgevingen en nieuwe kuddes bijvoorbeeld. Maar ik denk dat als je het toch graag wilt nu wel het moment is zodat hij daar kan settelen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:45

Lieve mensen, ik heb triest nieuws: het Cushing-paard van mijn vriendin is op 23 jarige leeftijd bezweken aan een "gaatje in een hartklep". Haar paard stond nu al 7 jaar op Pergolide. Daar heeft ze het, tot aan haar dood, ook heel goed op gedaan.
Het laatste jaar had ze ipv. de standaard dosis van 2 mg. wel 3 mg. per dag nodig. Hoewel er over het algemeen consensus bestaat over de bijwerkingen van Pergolide bij paarden schrok ik toch wel van de genoemde doodsoorzaak.
Een lekkende hartklep is 1 van de ernstige bijwerkingen van Pergolide bij mensen, en zou niet voorkomen bij gebruik van dit middel bij paarden, vanwege de veel gunstige verhouding lichaamsgewicht/dosering.
Zijn er hier mensen die b.v. via internationale contacten, meer weten over paarden die langdurig met een hoge (daarmee bedoel ik meer dan 1 mg. per dag) dosering behandeld zijn?
Ook voor mijn merrie is dat van belang; zij krijgt op het moment 2 mg. per dag.

Verder heb ik nog een andere vraag: welke vorm van magnesium geven jullie je paarden? Bij mijn merrie wordt nog steeds een (te) hoge spierspanning geconstateerd ( o.a. sportmasseur voor paarden) en ze is de enige van 9 die bijna nooit met haar hoofd horizontaal staat te rusten. Zelf denk ik er over om haar daarvoor magnesium bij te gaan voeren.
Heel graag jullie advies.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:11

Ja, ik ken er genoeg die op hoge dosering staan, zelfs tot 9 mg.
Daarbij kun je je afvragen of dit het welzijn dient, maar de berichten geven toch aan dat zelfs hoge doseringen door het paard kennelijk nog goed te verwerken zijn.

Je kunt zonder probleem magnesium geven, maar wat dat wel van belang is, is om te kijken hoeveel calcium het paard ook binnenkrijgt ( uit granen bv). Calcium en magnesium concurreren met elkaar in de stofwisseling. Over het algemeen wordt magnesium oxide c.q. magnesium citraat aanbevolen.
Een teveel aan magnesium wordt overigens uitgeplast dus je geeft niet snel te veel.

Wat betreft jouw paard: medicatie geven is één ding maar lost vaak niet alles op: spierproblemen kunnen (en zullen) in de meeste gevallen ontstaan door verkeerde training, verkeerd rijden. Er kunnen ook andere problemen meespelen: rug, wervels, noem maar op. Een poedertje helpt daar niet bij. Een masseur ook niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:17

Volgens mij heeft pergolide ook uiteindelijk bij paarden wel mogelijk die bijwerking, maar het is kiezen uit 2 kwaden. Een paard dat met onbehandelde cushings en bijwerkingen staat heeft natuurlijk een naar leven. Dit paard heeft 7 jaar extra gekregen en volgens mij onder goede omstandigheden. Dat is niet niks! En dat gaatje kan natuurlijk ook helemaal los staan van het pergolide gebruik.
Willy heeft een paar jaar op 2 mg gestaan en goed gefunctioneerd.

Ik ben zelf wel van mening dat het slim is om een zo optimaal mogelijke dosis te nemen en niet hoger te gaan zitten dan je paard nodig heeft, maar ook niet lager.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:46

fargo schreef:
Klinkt op zich goed de nieuwe stal, je kunt imago in die periode ook een hogere dosis magnesium geven ter ondersteuning tegen de stress die de verhuizing en nieuwe omgeving met zich mee brengt. Cushing paarden zijn wel gevoelig voor veranderingen en nieuwe omgevingen en nieuwe kuddes bijvoorbeeld. Maar ik denk dat als je het toch graag wilt nu wel het moment is zodat hij daar kan settelen.

Ja, zo had ik dat zelf ook bedacht inderdaad. Desnoods ook nog een keer een bus Opkikker ertegen aan. Ik hoop gewoon maar dat hij het er leuk gaat hebben en niet al te lang van slag zal zijn, hoewel ik beter weet. Nu is het gewoon extra sneu, omdat je weet dat hij ziek is...
Vervoer is wel geregeld, heel lief want stalgenootje is net vorige week ook naar een andere stal gegaan!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:52

Ik weet inmiddels al iets meer over Cushing maar ben geen kenner. Zo wist ik dat bv. niet van die mogelijke hartafwijking etc.

Maar juist daarom ga ik wel mee in de meningen van Fargo en Jannepauli:

Jannepauli schreef:
Wat betreft jouw paard: medicatie geven is één ding maar lost vaak niet alles op: spierproblemen kunnen (en zullen) in de meeste gevallen ontstaan door verkeerde training, verkeerd rijden. Er kunnen ook andere problemen meespelen: rug, wervels, noem maar op. Een poedertje helpt daar niet bij. Een masseur ook niet.

Allerlei zaken kunnen inderdaad de oorzaak zijn, dat hoeft Cushing niet te zijn. Goed trainen/rijden, afgestemd op paard, is daarbij zéér belangrijk. In mijn ogen eigenlijk zelfs hoofdzaak. Allerlei andere factoren kunnen die kwaliteit achteruit doen gaan of tegenwerken maar die zijn meestal tijdelijk van aard en vaak oplosbaar.

fargo schreef:
Volgens mij heeft pergolide ook uiteindelijk bij paarden wel mogelijk die bijwerking, maar het is kiezen uit 2 kwaden. Dit paard heeft 7 jaar extra gekregen en volgens mij onder goede omstandigheden. Dat is niet niks! En dat gaatje kan natuurlijk ook helemaal los staan van het pergolide gebruik.
Ik ben zelf wel van mening dat het slim is om een zo optimaal mogelijke dosis te nemen en niet hoger te gaan zitten dan je paard nodig heeft, maar ook niet lager.

Inderdaad, kiezen uit 2 kwaden en paard heeft mooie jaren gehad nog erna.

Hoewel het altijd vreselijk blijft om alsnog je paard te moeten verliezen maar eigenlijk weet je bij Cushing: het paard komt een keer te overlijden en hoogstwaarschijnlijk door de gevolgen van Cushing...