Ik weet inmiddels al iets meer over Cushing maar ben geen kenner. Zo wist ik dat bv. niet van die mogelijke hartafwijking etc.
Maar juist daarom ga ik wel mee in de meningen van Fargo en Jannepauli:
Jannepauli schreef:Wat betreft jouw paard: medicatie geven is één ding maar lost vaak niet alles op: spierproblemen kunnen (en zullen) in de meeste gevallen ontstaan door verkeerde training, verkeerd rijden. Er kunnen ook andere problemen meespelen: rug, wervels, noem maar op. Een poedertje helpt daar niet bij. Een masseur ook niet.
Allerlei zaken kunnen inderdaad de oorzaak zijn, dat hoeft Cushing niet te zijn. Goed trainen/rijden, afgestemd op paard, is daarbij zéér belangrijk. In mijn ogen eigenlijk zelfs hoofdzaak. Allerlei andere factoren kunnen die kwaliteit achteruit doen gaan of tegenwerken maar die zijn meestal tijdelijk van aard en vaak oplosbaar.
fargo schreef:Volgens mij heeft pergolide ook uiteindelijk bij paarden wel mogelijk die bijwerking, maar het is kiezen uit 2 kwaden. Dit paard heeft 7 jaar extra gekregen en volgens mij onder goede omstandigheden. Dat is niet niks! En dat gaatje kan natuurlijk ook helemaal los staan van het pergolide gebruik.
Ik ben zelf wel van mening dat het slim is om een zo optimaal mogelijke dosis te nemen en niet hoger te gaan zitten dan je paard nodig heeft, maar ook niet lager.
Inderdaad, kiezen uit 2 kwaden en paard heeft mooie jaren gehad nog erna.
Hoewel het altijd vreselijk blijft om alsnog je paard te moeten verliezen maar eigenlijk weet je bij Cushing: het paard komt een keer te overlijden en hoogstwaarschijnlijk door de gevolgen van Cushing...