[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robinxx

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:46

Shera: De Rambo Sweet itch Hoody heeft een normale pasvorm; heb hem zelf vorige week in belgie besteld en geleverd gekregen, en zijn "normale" dekenmaat is ook de Rambomaat. Valt dus niet groter of kleiner uit. Ben er tot nog toe heel blij mee, want mijn ruin heeft hem nu 3 dagen op. vandaag geen wind, veel zon en warm hier, maar geen sikkepitje jeuk! Go jij! Go jij!

Heb contact gehad met MP paardenvoeders, en na veel gepuzzel, toch besloten van de spelt af te gaan en de Exzem muesli van Marstall te gaan voeren, samen met extra magnesium en Omega 3-6 olie. Ook demk ik erover om hem elk voorjaar en najaar een probiotica-kuurtje te geven, een soort Yakult voor paarden zeg maar, om de darmflora even een goeie opkikker te geven. Heeft iemand hier dat al eens gedaan, en wat zijn de resultaten? Heb zelf een tijdje bij de paardendrogist gewerkt, waar ze dat ook verkopen, maar er wordt ook zoveel onzin verkocht, in letterlijke en figuurlijke zin, dus twijfel ik nog een beetje.... Maar Yakult en zo voor mensen schijnt ook goed te werken, dus wie weet een idee voor de eczemers?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:55

New-Forest schreef:
En mag ik vragen hoeveel je dan voor zo'n flacon betaald?

Als ik me niet vergis 35 of 39 euro per flacon. En er zit niet extreem veel in. Minder als een blikje cola. (Weet even niet precies hoeveel erin zit.)
Maar ik heb het er voor over. Lachen

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:56

Afbeelding
Hier een foto van mijn paard Robin met de Rambo; hij is 1.70 m, en ik heb de 205 besteld, zijn normale maat zeg maar. Hij heeft een vrij lange hals, maar heeft zoals je ziet voldoende ruimte om te grazen zonder dat het gaat trekken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:03

robinxx

ik voer momenteel de exzem van marstall maar ga er weer vanaf
niet omdat het slechtvoer is , integendeel
de ijslander van mijn stalgenootje krijgt de isi robust muesli van marstall , is op wat details na een gelijkend voer , de exzem is nog iets specifieker

maar die doet het er super op
probleem met mijn poownie is, het is te nat, of te driig, of te dit, of te dta
en ze eet gewoon erg weinig kravhtvoer waardoor ze niet aan de vit/min komt

de meeste krachtvoeders zijn er op gebaseerd dat je er twee kg van voert en op die manier aan de vit/min behoefte voldoet
die van mij krijgt nog geen pond per dag en dat eet ze al slecht
en komt dus niet aan haar vit/min daardoor
jammer , maar dan toch maar overstappen op een compleet supplement met een brok erbij om het te plakken

nu dus eggersmann derma vital brok
twee keer per dag een handje
met daarbij st hippolyt genuse&krauter mineralien
en een schepje magnesium extra

+ de exzem plus blijf ik ook doorvoeren ...

maar ja, heel verhaal weer Clown
maar de exzem is een voer wat kwa gehaltes heel netjes is, je moet alleen even kijken of je er voldoende van voert

marstall heeft dacht ik wel goed nagedacht over hoeveel je moet voeren om aan je vit/min te komen , maar ik denk dat je toch ook al snel een minimaal ene kilo moet denken om aan die vit/min te komen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:03

Morgen ga ik ook eens zoeken waar ik hem het voordeligst kan bestellen!!
Bedankt voor alle positieve reacties op die Rambo deken!

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:13

Sonja_vR: Da's wel jammer ja, ik kan me voorstellen dat je dan toch overmoet naar een ander voer, als je bij lange na niet aan de 2 kilo komt. Zelf heb ik dat probleem niet denk ik, hij krijgt nu ongeveer 1,5 kg krachtvoer; dat zou voor de exzem van Marstall dan ook genoeg moeten zijn denk ik? Moet natuurlijk even kijken hoe hij op dit voer weer reageert qua gewicht, van de spelt kwam hij wat aan toen hij 2 kg kreeg op een dag, daarvoor voerde ik een duitse muesli, en daar had ie eigenlijk aan 1 kg wel genoeg, dus zit hij nu op 1,5 kg, en maar even kijken of dat ook voor deze muesli geldt dan.

En dan nog een vraagje.....welke vorm van magnesium moet ik nou bijgeven?! Lees overal tegenstrijdige berichten, bij de een lees ik dat de -oxide het beste opneembaar is, op een andere site lees ik dat de -oxide juist een goedkoop alternatief is waar het paard bijna niks van opneemt....help! Wie heeft er gelijk?

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:14

Ik ben benieuwd of iemand ervaringen heeft met life aid sioskin.. Volgens mij is dat een vrij nieuw middel want ik kan er weinig over vinden. Ik ga het wel proberen, want het klinkt veel belovend.

Ik weet niet of ik de website hier mag plaatsen, maar anders kan je me pb'en!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:21

Robinxx schreef:
Sonja_vR: Da's wel jammer ja, ik kan me voorstellen dat je dan toch overmoet naar een ander voer, als je bij lange na niet aan de 2 kilo komt. Zelf heb ik dat probleem niet denk ik, hij krijgt nu ongeveer 1,5 kg krachtvoer; dat zou voor de exzem van Marstall dan ook genoeg moeten zijn denk ik? Moet natuurlijk even kijken hoe hij op dit voer weer reageert qua gewicht, van de spelt kwam hij wat aan toen hij 2 kg kreeg op een dag, daarvoor voerde ik een duitse muesli, en daar had ie eigenlijk aan 1 kg wel genoeg, dus zit hij nu op 1,5 kg, en maar even kijken of dat ook voor deze muesli geldt dan.

En dan nog een vraagje.....welke vorm van magnesium moet ik nou bijgeven?! Lees overal tegenstrijdige berichten, bij de een lees ik dat de -oxide het beste opneembaar is, op een andere site lees ik dat de -oxide juist een goedkoop alternatief is waar het paard bijna niks van opneemt....help! Wie heeft er gelijk?

ik voer oxide. dat is goedkoper, maar redelijk goed opneembaar.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:21

Volgens mij mag je toch wel een link van een website plaatsen. Vandaag/vanavond waren er hier heeel veel knutjes, echt niet normaal.

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:23

_ilse_ : Bedoel je die silicium voor uitwendig gebruik? Heb hem vorig seizoen van mijn hoefsmid gekocht, omdat mijn paard zo'n vreemd kaal plekje had op zijn hals, was niet van eczeem, geen luis, schimmel of wat dan ook, gewoon een heel raar kaal plekje waar maar geen haar meer wilde groeien. Hij had er hele goeie resultaten mee behaald bij zijn paarden met een huidprobleem, dus heb het gekocht (wel duur!) en heb het op dat kale plekje gesmeerd. Wat denk je: 3 dagen later kwamen de haartjes weer terug!! ??? Geen idee wat het nou was, maar het heeft iig geholpen! Later had een pony van mij een nare schruurplek bij haar borst, dat jeukte heel erg, was echt zielig. Ook die silicium opgesmeerd, week later was het over....
Dus van mijn kant absoluut positieve geluiden! Het is wel prijzig, maar aan de ander kant kun je het behoorlijk verdunnen geloof ik, dus kan je er ook wel heel lang mee doen.
Heb ook wel een poging gewaagd om het in de manenkam en staart van mjin eczeempaard te smeren tegen de mugjes, maar had niet de indruk dat dat nou zo waterdicht hielp; heb het ook niet aangedurfd lang vol te houden hoor, want als hij eenmaal echt jeuk heeft, wordt het zo lastig er weer af te komen dat ik hem toch maar gauw weer de deken heb omgedaan....
Maar voor polaatselijke rare huidprobleempjes waar de dierenarts ook geen raad mee weet, heeft het hier al wondertjes verricht!

knollieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:34

Kan iemand mij helpen aan de maten van een halsdeken (lengte, breedte) voor een paardje van 1m50? Ik zou eerst zelf een halsdeken proberen te maken om te kijken of het helpt, dan zou ik er mij een kopen. Ik heb momenteel niet veel budget om zo'n duur deken te kopen. En welke stof zou ik kunnen gebruiken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:42

ik gebruik fosfaat ,
biomag , haal ik bij de ppaardendrogist

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:52

knollieke: pfff, da's moeilijk hoor! Ik heb zelf 2 jaar terug, toen mijn paard eczeem bleek te hebben, ook eens van een soort tricot-stof, rekbaar dus, een provisorische halsdeken geprobeerd te maken, en heb dat gewoon ter plekke bij mijn paard gemeten, om zijn hals gedaan en lijken hoe lang en breed het dan precies moest zijn. Maar het was geen oplossing hoor, volgens mij gaan die knutjes daar toch gewoon doorheen steken....en hij was ook na een dag al stuk.....

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:54

Sonja_vR: dus toch van de paardendrogist... Haha! Dan zal ik die toch ook maar eens bestellen, als jij er goede ervaringen mee hebt, zal het vast goed zijn! Thanx voor de tip!

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:02

ikenindi: heb jij ook het idee dat de oxide-vorm goed werkt?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:04

Er zijn vast meer mensen met ruinen/hengsten met ZE. Vandaar even een vraag.

Otello staat alweer een tijdje met zijn ZE deken op. Maar helaas is zijn koker altijd de pineut. Hij had er ook vanavond ZOVEEL jeuk aan. Begon te stampen, te trappen, te draaien. Was gewoon sneu om te zien. Hij was ook blij dat hij weer op stal kon staan.
Maar helaas gaat het zomerseizoen straks in en blijven alle paarden 24/7 op het land. Omdat Otello niet mijn eigen is, heb ik het niet voor het zeggen. Zou Otello 's nachts liever op stal hebben staan Sigaar .

Nu smeer ik (rondom) de koker in met Leovet Bio Huidolie. Dit helpt soms wel, maar ik denk toch te matig. Zijn er mensen met andere (goede!!!) middeltjes?? Iets wat de koker minder aantrekkelijk maakt voor de mugjes, waardoor Otello er ook minder jeuk aan heeft. Hij heeft rondom de koker en tevens ook zijn penis wondjes gehad van al het 'happen' op zijn koker Verdrietig

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:14

Ik spuit ze daar altijd in met iets waar citronella inzit. ik weet de naam zo niet meer. Heb het op en heb vanavond voor nood gewoon veerust erop gespoten en dit hielp ook. En het was hier vanavond echt erg met de knutjes. Zo erg heb ik het nog niet megemaakt. Ik heb hem trouwens 's avonds/snachts wel op stal staan, maar had niet in de gaten (was een ander paard aan het longeren en deze zat met uitstappen er helemaal onder, vooral op de buik. Ik had haar niet ingespoten omdat zij geen ZE heeft) en Zam liep gewoon buiten en had er weinig last van...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:29

ja hoor het feest is hier ook weer begonnen... helaas paard diep ongelukkig in het land met zo een blik van baasje help!
deken omgedaan,maar ze bleef onrustig en naar haar buik slaan, ook mij als schuurpaal gebruiken als ik in het land kwam.
van elende maar in een stal gezet als oplossing. daar was het gelijk een stuk beter en ging ze vrolijk eten.
pff het lijkt we met de jaren erger te worden in het begin van het voorjaar. gr

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:43

Nickeltje schreef:
Morgen ga ik ook eens zoeken waar ik hem het voordeligst kan bestellen!!
Bedankt voor alle positieve reacties op die Rambo deken!

Als je eruit bent, zou je dan alsjeblieft hierneer willen zetten waar je hem voordelig kan krijgen Lachen ?
Ik ben maar een arme studente, dus ben heel benieuwd haha Knipoog !

Heb dus sinds vanavond de pagony er weer op.
Kom ik net in de stal, overal haren bij de waterbak. Hij schuurt dus nu al zijn manen Huilen
Als het straks september is heeft hij geen haar meer op zijn koppie staan... Vrees ik..

Maar denken jullie dat het deken nog wel effect heeft? Want hij is natuurlijk al door de mugjes gebeten.
In zijn hals blijkbaar, want hij had een 0 grams deken op de hele dag...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 06:44

Robinxx schreef:
ikenindi: heb jij ook het idee dat de oxide-vorm goed werkt?

ik voer het pas een week, maar ik heb verschillende onderzoeken gezien met goed resultaat...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:38

Robinxx schreef:
Ook demk ik erover om hem elk voorjaar en najaar een probiotica-kuurtje te geven, een soort Yakult voor paarden zeg maar, om de darmflora even een goeie opkikker te geven. Heeft iemand hier dat al eens gedaan, en wat zijn de resultaten? Heb zelf een tijdje bij de paardendrogist gewerkt, waar ze dat ook verkopen, maar er wordt ook zoveel onzin verkocht, in letterlijke en figuurlijke zin, dus twijfel ik nog een beetje.... Maar Yakult en zo voor mensen schijnt ook goed te werken, dus wie weet een idee voor de eczemers?

ik heb ap wel probiotica gegeven .
deze:
http://www.vitamineonline.nl/products/625

is vrij goedkoop.60 capsules voor 12 euro.
elke dag 1 capsule, de bacterien die er in zitten hebben paarden ook.
had het idee dat het wel werkte, verharen ging veel sneller en het hele dier oogde veel fitter.
en toen ap aan de metacam zat voor zijn beenblessure heb ik het gegeven als kuur om de maag te helpen herstellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 07:39

knollieke schreef:
Kan iemand mij helpen aan de maten van een halsdeken (lengte, breedte) voor een paardje van 1m50? Ik zou eerst zelf een halsdeken proberen te maken om te kijken of het helpt, dan zou ik er mij een kopen. Ik heb momenteel niet veel budget om zo'n duur deken te kopen. En welke stof zou ik kunnen gebruiken?

anders koop je toch een sleezy?
ze zijn niet zo duur hoor:

http://www.cowboystack.com/index.php?ta ... t_id=29904

schijnt trouwens een of ander goedje te zijn wat boeren voor koeien gebruiken tegen de vliegen wat heel goed werkt.
http://www.prolako.nl/producten.php?gid ... 7bbf2ceb3c
ik weet alleen niet meer welke Bloos

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:28

ik gok dat je de exfly pour on bedoelt Ja

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:58

Citaat:
ellepel schreef:
ik heb ap wel probiotica gegeven .
deze:
http://www.vitamineonline.nl/products/625

is vrij goedkoop.60 capsules voor 12 euro.
elke dag 1 capsule, de bacterien die er in zitten hebben paarden ook.
had het idee dat het wel werkte, verharen ging veel sneller en het hele dier oogde veel fitter.
en toen ap aan de metacam zat voor zijn beenblessure heb ik het gegeven als kuur om de maag te helpen herstellen.

O, da's inderdaad niet duur; ben ik weer te ongeduldig geweest, heb nl gisteren de opkiiker bij paardendrogist besteld, 17,95 voor kuur van 30 dagen geloof ik.....nou ja, als het maar helpt! Koop ik de volgende keer wel die van jou Haha!
Klinkt wel heel positief! Ben benieuwd wat het voor Robin doet.

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:59

Sonja _vR: die exfly pour on, kan dat wel bij paarden? Het klinkt wel als heel heftig spul als je dat zo leest? Maar als het geen kwaad kan, wil ik het ook wel gebruiken tijdens de trainingen en zo, dan moet zijn deken toch echt even af....