[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:51

Heeft hij een halsdeken op, een waterdichte?

Saskia2182

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:52

Ja wel gehad, waterdichte maar die heb ik afgedaan, want voor de halsdeken had hij dit niet..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:53

Dan zou het wel eens van de broei onder die deken kunnen komen.

Let ook op onder de rest van de deken dat hij het daar niet veel te heet heeft.
Kun je ook rainrot van krijgen.

Saskia2182

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:54

Dat had ik idd ook al bedacht! Hij heeft sowieso al een heel gevoelige huid.. maar wat kan ik het beste doen nu?

Saskia2182

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:55

Heb die halsdeken nu een week af..maar het is wel erger geworden..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:01

Ja die reactie had het al gemaakt, maar daar zie je denk ik nu het resultaat pas van ben ik bang.
Als je paard maar zo weinig buiten komt zou ik sowieso geen waterdichte dekens op doen, die ademen toch minder dan gewone staldekens.

Maar hier zou k toch even de dierenarts naar laten kijken voor advies, het is we een hele grote plek.
Kan zijn dat hij antibiotica voorschrijft.
Goed zuiver houden is toch vaak ook het advies. Wassen met betadine bijvoorbeeld. En eigenlijk laten luchten aan de lucht.
Maar ik weet niet hoe dik ze in de haren zit nu, dus of ze zonder deken kan.
Aangedane plekjes behandelen met sudocreme is ook vaak advies, maar ook hier zo'n grote plek?

Daarom even da laten komen, dadelijk is het wat anders.
Ik ben ook geen da, maar dit is wel het eerste wat me te binnen schoot, broeiende deken.

Saskia2182

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:07

Hij is geschoren, dus moet met deken staan.. De da komt donderdag, was gewoon benieuwd naar wat jullie er van vinden.. ik heb altijd geleerd dat een outdoordeken meer ademend dan een staldeken.. wilde zelf al graag een staldeken, maar kreeg juist negatief advies..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:02

Je zou 't één keer kunnen wassen met betadine scrub en dan goed schoon en droog houden, geen halsdeken op doen, goed dat de da komt, weet je 't zeker wat 't is, succes!.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:00

@Saskia2182 Lijkt inderdaad op rainrot, of hele erge schimmel. Goed dat de dierenarts langs komt!
Apart van het advies van een outdoordeken. Zou ook zeggen dat een waterdichte deken minder ademt dan een staldeken.
De temperaturen zijn nu ook wel een beetje raar, zou misschien maar even de halsdeken af laten overdag, het is nu warm weer en niet te koud in de stal lijkt me.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:50

Toevallig baby olie ofzo gebruikt?

Saskia2182

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:31

Dat advies kwam van uit ruitersportzaak..misschien wilde ze me gewoon een duurdere outdoor aansmeren.. heb inmiddels een staldeken besteld!
Hij heeft al zoveel huidproblemen gehad, van schurft en mijt tot vreselijke stinkende natte mok.
Is het 1 onder controle begint er weer wat anders. Het is een zorgenkindje.. ik heb er geen babyolie opgedaan, ben heel voorzichtig met wat ik er op smeer, juist door zijn gevoelige huid.
Dank jullie wel allemaal voor de adviezen, ik laat weten wat de da heeft gezegd!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:08

Lijkt mij een fikse irritatie door wellicht de halsdeken waar het toch teveel onder gebroeid heeft.
Ik zou het ook eerst een keer met Betadine wassen en anders toch Imaverol tegen schimmel gaan proberen.

Ik dacht hier eerst ook dat het geen schimmel zou zijn en heb het eerst een keer zonder succes met Betadine geprobeerd.
Nu na 2 wasbeurten met Imaverol komt het haar al terug op de kale plekjes. Het was het dus toch wel :-(
Er zijn heel veel schimmelsoorten. Het zal me niet verbazen dat er schimmels zijn die wel jeuk veroorzaken maar ook soorten die het niet doen.

Saskia2182

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:19

De da is geweest, zij wist het eigenlijk ook niet precies..heeft bloed afgenomen en een huidmonster meegenomen.. heb nu prednison gekregen tegen de jeuk. Hopelijk wordt het dan wat minder.. zij zegt dat schimmel niet jeukt. Ik durf f het eigenlijk niet te wassen omdat ik bang ben dat er dan nog meer haar en huid vanaf komt. Dus eigenlijk niet heel veel wijzer geworden helaas..

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:10

@Saskia2182 Neem aan dat ze het wel weet na het huidmonster onderzoek :)
En wat hoor ik dat er vaak prednison bij paarden gespoten wordt.. dat is toch best wel heftig spul. Of is dat alleen heftig bij mensen?

Misschien heeft je paard een verzwakt immuunsysteem dat hij daardoor geen weerstand heeft tegen van allerlei huidaandoeningen. Is hij nu wel van de mijt af? Die van mij heeft het onlangs gekregen met schimmel. Zijn wel hele kleine plekjes die langzaam weggaan, maar er komen er toch weer nieuwe bij op totaal andere plekken, echt frustrerend, ik hoop dat ik er ooit nog van af kom %)

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:19

Hopelijk weet ze inderdaad via het bloed en huidmonster wat er precies aan de hand is!
Weet je wanneer je de uitslag krijgt? Ik kreeg dezelfde dag nog de uitslag van het bloed, hopelijk is het bij jou ook snel. Zou tot die tijd niet te veel doen in ieder geval!

@Silver_Fox, die van mij heeft afgelopen maand ook prednison gehad tegen de jeuk. Alleen in poedervorm en niet gespoten. Heb er helemaal niet van gemerkt. Ze kreeg er niet minder jeuk van helaas, maar heb ook niet gemerkt dat haar weerstand of iets achteruit ging.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:14

Prednison kan ook in zalf vorm toch :j
ik lees in elk geval niet dat er gespoten is,?

Saskia2182

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:11

Ik moet helaas 2 weken wachten heeft ze gezegd op de uitslag..
Hij heeft de prednisolon in capsules vorm gekregen.. ik ben zelf toch wel bang voor een schimmel, maar moet ik hem nu gaan behandelen met imaverol of zal ik eerst maar afwachten tot de uitslag?
Weet niet of het kwaad kan om zomaar zonder zeker te weten wat het is met imaverol aan de slag te gaan..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 09:32

Prednisolon in dit geval?
Veeartsen schrijven wel vaak iets voor hoor als ze het gewoon niet weten.
Het is namelijk wel heftig spul,paarden kunnen er flink sloom van worden.
Ik zou die plek zoveel mogelijk met rust laten ,
niet wassen,niet smeren, lucht en licht er op.

Denk geen schimmel,maar een bacteriele huidinfectie.
Waarschijnlijk is die plek lekker warm geweest en gaan broeien onder de deken,
bacterie en erbij en dan heb je dus een ontsteking.

Appie had vorig jaar zoiets tussen zijn voorbenen, de huid voelde ook heel heet aan en was wat dik.
Ik heb daar toen alleen 1x gespoeld met lauw water en de veearts raadde zinkzalf aan om de huid uit te drogen en de ontsteking tot rust te brengen.

Maar maak eens een foto van hoe het nu uit ziet??

Oh en nog een vraag, lees ik goed dat jouw paard maar 20 minuten per dag buiten staat in een paddock?
Dan is een halsdeken wel erg warm denk ik

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:48

Hier zag ik de muggen weeeeeeer vliegen net. Vlak dat ook niet uit mocht hij daar gevoelig op zijn. De mijne stond weer te schudden en te stampen. Bah

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:59

@Kayleigh327 poeder door het eten? Dan krijgen ze het natuurlijk alsnog binnen. @ellepel, ahh ik wist niet dat er ook zalf bestaat, dat is wel logisch ja.

@Saskia2182, twee weken is wel erg lang :(

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:24

[quote="Silver_Fox"]@Kayleigh327 poeder door het eten? Dan krijgen ze het natuurlijk alsnog binnen. @ellepel, ahh ik wist niet dat er ook zalf bestaat, dat is wel logisch ja.

haha ja tuurlijk krijgt ze het dan binnen. Maar is volgens mij minder heftig als de injectie.
Was meer om aan te geven dat ze dus de poeder versie kreeg en dat haar weerstand er niet minder door is geworden naar mijn idee.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:36

@Kayleigh327, gelukkig :)

Ahh nee, ze die gekke bulten zijn weer terug, ik snap het niet |(

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:56

Ik denk dat het netelroos is..

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:01

Hier een kleine tip die bij mijn verzorgpaard werkt. Hij hoorpft ook zomerexeem. Uiercreme of nivea crème, als je paard schilfertjes heeft kan je die uitwassen met tea tree shampoo, maar daarna zeker insmeren met iets anders, want dat helpt niet tegen schuren.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:06

Bij de paardendrogist 25% korting op horseware dejens. Van de week maar alvast een dwken bestellen voor komend seizoen.