Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Lifeforhorse schreef:Ik heb 2 Kg seniores En 250 gram aan speedibeet,
Wat als het klaar is +- een kg is? gok ik..
Advies seniores is 3liter/kg, dus 6l à 900gram (want dat weegt water/L) = 5.4kg + sp en sb (met zeg 0.5l water) = 8.1kg, maar inhoud maag wordt meestal aangegeven in liters waarbij uitgegaan wordt dat 500 kg paard een maaginhoud van 40liter heeft (als ik mijn cijfers goed onthouden heb). Ik vermoed dat de genoemde hoeveelheid overeen komt met een liter of 15-20 qua volume. Veel dus, maar of het kan hangt van de maat van je paard af.
Voor mijn D-pony is 1 kg per voerbeurt wel de max aan sp/bietenpulp, maar anders past de neus er ook niet meer bij in de voeremmer
ukkiepuk schreef:Mijn 24 jarige shetlandpony heeft 2 weken geleden de diagnose PPID gekregen. Helaas als gevolg hiervan ook chronisch bevangen omdat wij zijn bevangenheid van de zomer gemist hebben. Hij was kreupel maar had niet de klassieke symptomen.
3 jaar geleden heb ik ook ACTH laten prikken en toen was het nog prima. Nu heeft hij een ACTH van 18. Sinds een week staat hij op prascend. De da adviseerde te beginnen met 1/2 tablet, maar omdat ik hier gelezen had dat je beter kunt opbouwen, ben ik begonnen met 1/4 tablet. De pony weegt 221kg, pas op de weegschaal geweest. Hij heeft nog geen bijwerkingen gehad. Omdat hij ook niet helemaal rad was staat hij nu ook op novacam ivm de (onbehandelde) bevangenheid van juli. Hij is vrolijk en alert en trippelt weer met me mee.
Hij is wel enorm schrikkerig en ik weet niet zo goed of dat nu komt door de pijnstillers of van Mg tekort (daar worden ze ook schrikkerig van toch?) of van het hoge cortisolgehalte. Gisteren schrok hij van een hardloper tijdens het wandelen en kwam hij bokkend voorbij. Mss ook joligheid omdat hij zich beter voelt?
Hij is moeilijk op gewicht te houden en wordt in de winter snel mager. Hij krijgt nu 3/4 care4life per dag, 2kg voordroog door stal gevoerd en 3-4kg hooi uit een net door mij extra gevoerd. DA adviseerde olie over het voer, maar dan eet hij het niet dus daar ben ik mee gestopt.
Tabletje los ik op in water en geef ik met een spuit. Verstoppen heeft geen zin want hij eet niets meer uit de hand, kleine slimmerd
Is er een max hoeveelheid water waar je in op mag lossen? Ik gebruik nu zo'n 3cc voor 1/4 tablet.
Ben echt superblij met dit topic! Heb al veel geleerd, maar ben nog aan het lezen
Edit: speedibeet zou ik graag proberen maar hij heeft maar 100gram per dag nodig en als hij het niet eet zit ik met een zak van 15 kg.
Qua voer is het geen echte shet, hij is enorm kieskeurig ook met hooi eten, beetje stof en meneer eet het niet, ook niet als het geweekt is.
Shanna schreef:Heb je al een second opinion bij een andere dierenarts gehad?
Wel fijn dat je vooruitgang ziet! Zoals je het beschrijft is het zelfs een flinke vooruitgang!
Jemawi schreef:Ik als meelezer heb nu toch weer een vraagje voor de prascend gebruikers. Dus ik maak even gebruik van mijn postvrijheid![]()
Sinds enkele weken heb ik mijn 2 pony's op prascend staan. Eentje van 19 (begin september een waarde van 272 en eind oktober 123) en eentje van 34 (in mei 2013 een waarde van 69). Opvallend is dat mijn 34-jarige totaal geen bijwerkingen heeft, in tegenstelling tot mijn 19-jarige (deze laatste heeft wel veel meer last van de PPID en is erg ziek geweest, mijn 34-jarige heb ik jaren 'goed' kunnen houden op monnikspeper en heeft eigenlijk alleen overmatige haargroei).
Wat ik bij de jongste veel zie: diarree, stemmingswisselen, smaak veranderd (laat voer staan waar hij vroeger gek op was) en bij de oudste dus niks. Zijn er meer bokkers die prascend geven en geen bijwerkingen ervaren? Ik ben daar eigenlijk heel benieuwd naar.
@batlow: misschien lukt het met een pillensplitter van de apotheek?
cynthiar schreef:Ik geef ook lucerne bij. Is wel redelijk laag in suikers.
Ik voer die van Hartog.
Lifeforhorse schreef:Testebeest
Dat hoop ik ook, (als dat het al is.. ) weten we pas als er wat uitkomt en anders onderzoek. maar het kan even duren las ik..
Citaat:ingekapselde bloedwormen vind je niet terug in de mest....Mocht dat het zijn.
Wat ik wel hoop.(en daarna vestig ik mijn hoop op een lintworm)
Kan je paard droog liggen als hij dat wil?Ik bedoel in die stal,ligt daar een dikke laag droog stro ofzo?
Voelt hij lekker warm onder zijn deken?
Ik zou mij even niet druk maken om de cushing,korstjes,dikke benen en piemel....paard moet aankomen.En wel heel snel want dit is levensbedreigend.
Ik hoop toch zo dat dat gaat lukken!