[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:22

Nieren heb ik laten testen en waren goed :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:24

Ukkiepuk, ziet je pony nog wel goed? Mijn merrie is al een jaar wat schrikkeriger, bleek dat ze dingen gewoon laat ziet en dan dus schrikt. Met name in schemerige omstandigheden moet ik daar goed rekening mee houden, zorgen dat er geen obstakels staan in haar vaste routes.
Zij kreeg sowieso al magnesium erbij, dus dat lag niet aan een tekort magnesium.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:25

Hij heeft al jaren staar aan zijn linker oog. Mss dat hij het nu rechts ook heeft/krijgt, dat zou kunnen :j

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:56

tamary schreef:
Lifeforhorse schreef:
Ik heb 2 Kg seniores En 250 gram aan speedibeet,
Wat als het klaar is +- een kg is? gok ik..

Advies seniores is 3liter/kg, dus 6l à 900gram (want dat weegt water/L) = 5.4kg + sp en sb (met zeg 0.5l water) = 8.1kg, maar inhoud maag wordt meestal aangegeven in liters waarbij uitgegaan wordt dat 500 kg paard een maaginhoud van 40liter heeft (als ik mijn cijfers goed onthouden heb). Ik vermoed dat de genoemde hoeveelheid overeen komt met een liter of 15-20 qua volume. Veel dus, maar of het kan hangt van de maat van je paard af.

Voor mijn D-pony is 1 kg per voerbeurt wel de max aan sp/bietenpulp, maar anders past de neus er ook niet meer bij in de voeremmer :P

Hij is 1,63 kwpner.
heb het sp verlaagd naar 1,5 en de speedibeet 250 gram nogsteeds.
plus hij krijgt een kg FF

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:00

ukkiepuk schreef:
Mijn 24 jarige shetlandpony heeft 2 weken geleden de diagnose PPID gekregen. Helaas als gevolg hiervan ook chronisch bevangen omdat wij zijn bevangenheid van de zomer gemist hebben. Hij was kreupel maar had niet de klassieke symptomen.
3 jaar geleden heb ik ook ACTH laten prikken en toen was het nog prima. Nu heeft hij een ACTH van 18. Sinds een week staat hij op prascend. De da adviseerde te beginnen met 1/2 tablet, maar omdat ik hier gelezen had dat je beter kunt opbouwen, ben ik begonnen met 1/4 tablet. De pony weegt 221kg, pas op de weegschaal geweest. Hij heeft nog geen bijwerkingen gehad. Omdat hij ook niet helemaal rad was staat hij nu ook op novacam ivm de (onbehandelde) bevangenheid van juli. Hij is vrolijk en alert en trippelt weer met me mee.
Hij is wel enorm schrikkerig en ik weet niet zo goed of dat nu komt door de pijnstillers of van Mg tekort (daar worden ze ook schrikkerig van toch?) of van het hoge cortisolgehalte. Gisteren schrok hij van een hardloper tijdens het wandelen en kwam hij bokkend voorbij. Mss ook joligheid omdat hij zich beter voelt?
Hij is moeilijk op gewicht te houden en wordt in de winter snel mager. Hij krijgt nu 3/4 care4life per dag, 2kg voordroog door stal gevoerd en 3-4kg hooi uit een net door mij extra gevoerd. DA adviseerde olie over het voer, maar dan eet hij het niet dus daar ben ik mee gestopt.
Tabletje los ik op in water en geef ik met een spuit. Verstoppen heeft geen zin want hij eet niets meer uit de hand, kleine slimmerd :D
Is er een max hoeveelheid water waar je in op mag lossen? Ik gebruik nu zo'n 3cc voor 1/4 tablet.

Ben echt superblij met dit topic! Heb al veel geleerd, maar ben nog aan het lezen :)

Edit: speedibeet zou ik graag proberen maar hij heeft maar 100gram per dag nodig en als hij het niet eet zit ik met een zak van 15 kg.
Qua voer is het geen echte shet, hij is enorm kieskeurig ook met hooi eten, beetje stof en meneer eet het niet, ook niet als het geweekt is.

je kan nu test verpakkingen kopen van 400 gram, ongeveer, heb ze ook. :)
je kan het altijd ergens mee mengen, en uiteindelijk eten ze het ook zonder te mengen maargoed ieder paard is anders, :+

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:10

Update.

Ik heb het gevoel dat hij iets... aankomt, en de ringworm schimmel word ook minder, heb vandaag eerst zijn benen maar gewassen met een spons en wat shampoo. zodat de schilfers er uit gingen,
We hebben namenlijk geen tuinslang daar.. :(
Dus met emmers water er maar weer uitgespoeld

daarna met een spons de imavarol over zen lijf gedaan,
vind het knap dat ik zijn hele lijf er mee kan doen,

droog gemaakt met een zweetdeken met hals, en daarna dekentje weer op.
zijn benen worden al minder, maar ik ga niet weer te vroeg juichen vorige keer pakte dat niet goed uit :+ dus voor nu een dikke goedzo :)
bij de kogel blijft het dik. maar vanaf de kogel naar de hak (midden van het been.) was gelijke dik, wat dus niet normaal dik is..
en dat is nu niet meer zo. :) voorbenen net zo :o

maar dat is ook logisch natuurlijk want, het kan geen kant op,
Dus maar even aan de wandel dit weekend over het harde +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:39

Heb je al een second opinion bij een andere dierenarts gehad?
Wel fijn dat je vooruitgang ziet! Zoals je het beschrijft is het zelfs een flinke vooruitgang! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:08

En LFH? Heb je die wormenkuur er nou ingestopt? En zo ja, wat was het resultaat?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:50

ohjajoh6 schreef:
En LFH? Heb je die wormenkuur er nou ingestopt? En zo ja, wat was het resultaat?

Heb ik gedaan, maar dat kon helaas vanochtend pas heb nog niets gevonden vanmiddag ..
Maar ben savonds niet meer langs geweest, mijn vriend kon helaas niet oppassen.. :(
Maar morgenvroeg ben ik er.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:53

Shanna schreef:
Heb je al een second opinion bij een andere dierenarts gehad?
Wel fijn dat je vooruitgang ziet! Zoals je het beschrijft is het zelfs een flinke vooruitgang! :D

Nog niet, maar ik wacht nog op een mail :)
En ik ga er vanuit dat ik die maandag wel heb ivm het weekend, en anders bel ik wel weer heen,

Ja, ik wil niet te blij zijn. Want dat was ik vorige keer ook en toen ging het dus zo mis...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:22

Tussendoor een vraagje, hoe geven jullie 1/3 prascend? Hoe deel je dit door 3?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:52

Ik als meelezer heb nu toch weer een vraagje voor de prascend gebruikers. Dus ik maak even gebruik van mijn postvrijheid :)

Sinds enkele weken heb ik mijn 2 pony's op prascend staan. Eentje van 19 (begin september een waarde van 272 en eind oktober 123) en eentje van 34 (in mei 2013 een waarde van 69). Opvallend is dat mijn 34-jarige totaal geen bijwerkingen heeft, in tegenstelling tot mijn 19-jarige (deze laatste heeft wel veel meer last van de PPID en is erg ziek geweest, mijn 34-jarige heb ik jaren 'goed' kunnen houden op monnikspeper en heeft eigenlijk alleen overmatige haargroei).

Wat ik bij de jongste veel zie: diarree, stemmingswisselen, smaak veranderd (laat voer staan waar hij vroeger gek op was) en bij de oudste dus niks. Zijn er meer bokkers die prascend geven en geen bijwerkingen ervaren? Ik ben daar eigenlijk heel benieuwd naar.

@batlow: misschien lukt het met een pillensplitter van de apotheek?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:23

Update

Vandaag nog niks gevonden in zijn mest.
Ben alle hoopjes bij langs geweest met een prikker erin gekeken..
Wat me wel opvalt is dat hij continu in de stal staat als het mot regend of als het regend..
Heb hem onder ongeveer 200 grams deken.
Moet ik hem een dikkere om doen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:30

Jemawi schreef:
Ik als meelezer heb nu toch weer een vraagje voor de prascend gebruikers. Dus ik maak even gebruik van mijn postvrijheid :)

Sinds enkele weken heb ik mijn 2 pony's op prascend staan. Eentje van 19 (begin september een waarde van 272 en eind oktober 123) en eentje van 34 (in mei 2013 een waarde van 69). Opvallend is dat mijn 34-jarige totaal geen bijwerkingen heeft, in tegenstelling tot mijn 19-jarige (deze laatste heeft wel veel meer last van de PPID en is erg ziek geweest, mijn 34-jarige heb ik jaren 'goed' kunnen houden op monnikspeper en heeft eigenlijk alleen overmatige haargroei).

Wat ik bij de jongste veel zie: diarree, stemmingswisselen, smaak veranderd (laat voer staan waar hij vroeger gek op was) en bij de oudste dus niks. Zijn er meer bokkers die prascend geven en geen bijwerkingen ervaren? Ik ben daar eigenlijk heel benieuwd naar.

@batlow: misschien lukt het met een pillensplitter van de apotheek?

Op het begin merkte ik helemaal niks van bijwerkingen.
Hij krijgt het vanaf 6-10 en ik merk dat hij zich beter voelt, niet meer zo lusteloos is.
Wel is hij 1 weekend een paar keer gezakt door de achterbenen, niks ernstig maar wij wisten niet waar het door kwam. Dat kan volgens de bijsluiter wel door de medicijnen zijn gekomen. Ik heb het in de gaten gehouden en hij heeft het nu niet meer gedaan.
Dat was eigenlijk het enige wat ik merkte.

Hij eet het medicijn zo uit mijn hand en lust nog steeds alles.

@lfh mijn geschoren paard heeft nu een 200 grams en die heeft het niet koud of te warm.
Staat wel 's nachts op stal

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:03

Voer laten staan is heel herkenbaar, bij die van mij is dat dus gelukkig weer goed gekomen.

Wel wil ik ook nog vragen, is lucerne goed voor cushingers? Die van mij krijgt dit nu, maar heb er niet bij stil gestaan of dit wel goed is...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:03

Ik geef ook lucerne bij. Is wel redelijk laag in suikers.
Ik voer die van Hartog.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:20

cynthiar schreef:
Ik geef ook lucerne bij. Is wel redelijk laag in suikers.
Ik voer die van Hartog.

Ik geef om de dag mijn 2 paarden een emmer lucerne. Heb inderdaad ook hartig. ging eerst door het voer, maar dan is het alleen om het paard goed te laten kauwen, maar heeft het verder geen toevoeging... Pas vanaf anderhalve kilo dus ik geef emmers bij, vinden ze goed te eten! Maar ze vinden zelf wel dat het te lang duurt en stoppen op gegeven moment even...

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:03

Dank dames voor de antwoorden, ik denk dat ik Mil dan verder niet laat testen. Ben blij dat ik mijn adhd maatje terug heb. Mil van mij is gelukkig nog nooit bevangen geweest en kan nog gewoon op het gras. Hij graast nooit meer dan 1 uur hij stopt dan uit zichzelf met eten heeft hij altijd al gedaan.

JP jammer dat hij niet meer op het gras mag, maar als je uit 2 kwaden moet kiezen, LH hopelijk knapt die van jou nu snel op en krijg je de bleodwormen snel onder controle

(lees alles nog braaf mee dames, maar ben ontzettend druk vandaar dat ik niet heel uitgebreid reageer nu)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:15

Testebeest

Dat hoop ik ook, (als dat het al is.. ) weten we pas als er wat uitkomt en anders onderzoek. maar het kan even duren las ik..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:24

Lifeforhorse schreef:
Testebeest

Dat hoop ik ook, (als dat het al is.. ) weten we pas als er wat uitkomt en anders onderzoek. maar het kan even duren las ik..

ingekapselde bloedwormen vind je niet terug in de mest....Mocht dat het zijn.
Wat ik wel hoop.(en daarna vestig ik mijn hoop op een lintworm)
Kan je paard droog liggen als hij dat wil?Ik bedoel in die stal,ligt daar een dikke laag droog stro ofzo?
Voelt hij lekker warm onder zijn deken?

Ik zou mij even niet druk maken om de cushing,korstjes,dikke benen en piemel....paard moet aankomen.En wel heel snel want dit is levensbedreigend.

Ik hoop toch zo dat dat gaat lukken!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:55

Heb de laatste tijd toch weer dat ponylief af en toe een straal vocht uit zijn kont kom. En dit dan vooral na ik een dag niet gereden heb. Kan dit ook een bijwerking zijn.

Eetlust is prima. Heb alleen idee dat hij soms te weinig drinkt en als hij gaat drinken is het gelijk een hoop in een keer, maar moet ook zeggen dat dit lastig te controleren is in een groep buiten. Hij wilde vandaag alleen niet naar buiten.

Mestonderzoek was paard helemaal schoon, maar doe al jaren gewoon preventief ontwormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:08

Dat heeft mijn paard ook weleens,mest goed maar veel vocht erbij.Wat dan voor een straaltje vocht tussen zijn billen zorgt.
De mijne heeft dat als ik weer eens teveel hooi geef of het hooi te rijk is.Laatst zat er lucerne doorheen :7
Verstoorde darmflora door een teveel....bij mijn paard tenminste ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:14

Illo heeft ook vrijwel altijd mestvocht. Dit is al een paar jaar zo. Ik heb het idee als hij veel hooi heeft gegeten dat het dan erger is. Op maandag wordt zijn stal helemaal gemest en heeft dan dus een hele schone stal met vers stro, en dan is het de volgende dag minder. Dan heeft hij dus meer sto gegeten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:23

Tja ze krijgen onbeperkt hooi uit voerruif met net overheen en die van mij loop de laatste tijd aardig te bunkeren, maar is nog steeds perfect op gewicht (in combi met senior priores). Je ziet heel lichtjes bij bepaalde lichtval de schaduw van zijn ribben. Alleen wel een hooibuik, maar ook grotendeels lange buikharen.

Deze partij hooi is wel een stuk beter dan de vorige.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:00

Citaat:
ingekapselde bloedwormen vind je niet terug in de mest....Mocht dat het zijn.
Wat ik wel hoop.(en daarna vestig ik mijn hoop op een lintworm)
Kan je paard droog liggen als hij dat wil?Ik bedoel in die stal,ligt daar een dikke laag droog stro ofzo?
Voelt hij lekker warm onder zijn deken?

Ik zou mij even niet druk maken om de cushing,korstjes,dikke benen en piemel....paard moet aankomen.En wel heel snel want dit is levensbedreigend.

Ik hoop toch zo dat dat gaat lukken!

Nee dat is zo, maargoed als dat het is, is het dan wel weg nu door de moxidectine, hoop ik..
ik ga hem zowiezo zoals je me gezegd had nog met de kuur over 2 week tegen lintworm ontwormen.!
Hij ligt nooit in de stal, hij gaat wel eens in de bak liggen, maar hij kan inderdaad gaan liggen in stal als hij dat wil. en er ligt een beste laag maar kan er altijd wat meer in doen! alleen schoppen ze de helft naar buiten altijd. omdat de deuren 24-7 open staan,
hij is redelijk warm onder de deken, maar ik wil morgen toch een dikkere op doen.
Ik wou er eerst een onderdeken onder doen maar de boel gaat dan enorm schuiven. :(

En dat hoop ik ook zeker! :j
en wat betreft de benen, houd ik mij ook verder niet al te veel mee bezig, omdat het nu voornamenlijk alleen nog vocht is onderin wat er ´´uitgestapt´´ moet worden..

maar zoals je al melde, het is belangrijk dat hij aankomt.
wat kan ik daar nog meer aan doen dan dat ik al doe..