[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_KaWi_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:48

Ken het niet, ben wel benieuwd of er meer ervaringen mee zijn.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:03

Jammer dat zelfs de hoofdingredienten van flesjeblauw niet vermeld worden, wil toch wel een idee hebben van wat ik op mijn paard smeer. Had er verder nog niet van gehoord dus kan je helaas ook niet verder helpen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:13

iana schreef:
Het rottige aan cortisonen is de grote kans op hoefbevangen, anders had ik dit allang geprobeerd.

Hier is eergisteren de DA erbij geweest. Hij had 2 opties, cortisonen spuiten waarbij de kans op hoefbevangenheid bestaat maar niet enorm is of aan de prednisolon pillen. Ik was er ook onwijs tegen ivm de bijwerkingen. Hij vertelde dat er vroegah de mensen prednisol gespoten is en dat daarvan de een na de ander hoefbevangen raakte. Hij zegt met de pillen heb ik het nog nooit meegemaakt en ik zeg het er ook niet bij als effect omdat het niet voorkomt. Zeker niet als je een normale dosis aanhoudt. Prednisolon is dus anders dan de prednisol voor mensen. Pony krijgt nu een dosis voor 200 kg, hij zou ook ong rond dat gewicht zitten. Slaat dit aan dan rustig afbouwen naar iets minder. Dit was dag 3, jeuk is aanzienlijk minder, hij loopt alleen met zonsopgang en zonsondergang met deken (dus eind vd middag tot de volgende ochtend) en overdag zonder of het moet van dat vieze plakkerige weer zijn als vandaag. Verder blijf ik letten op het voer en ga ik niets triggeren. Hij vertelde dat alle middeltjes vooral goed zijn voor de portemonnee van de producenten en dat er geen middel is wat voor 100 % werkt. Hij had wel weer een ander middel maar daarvan kon hij ook niet zeggen of het werkte, zelfs niet bij 50 % of de paarden want daar zou hij al tevreden mee zijn. Ik weet dat de pillen niet voor altijd gegeven kunnen worden maar als ik mijn pony op deze manier enigszins jeukvrij de winter in krijg ben ik al tevreden. Volgend jaar gewoon vanaf het begin er met de neus bovenop zitten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:22

Pff september is voor mijn paard echt de zwaarste eczeem maand.
Maar extra lastig omdat ze altijd geschoren wordt begin september (super vroege wintervacht) maar het ook al regelmatig regent en frisser is. Ik vind het niet fijn als ze dan met een natte eczeemdeken staat maar alleen een regendeken kan nog niet -O-

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:51

Ik ga jullie toch weer om advies vragen, ik ben niet actief in dit topic verder, maar jullie ervaring helpt mij wel enorm. Ik heb mijn merrie nu 2 weken een exceemdeken om, ze had al een groot deel van haar manen weggeschuurd en had gewoon behoorlijke jeuk. Sinds 22 augustus ligt de deken overdag (buiten) permanent om, ook niet een dag niet om. 's nachts heb ik de deken niet om. Dan staat ze binnen in een grote schuur en naar mijn idee kunnen die beestjes daar verder niet komen. Wel gewone vliegen uiteraard. Maar nu is het mij opgevallen dat haar manen wel echt tot rust zijn gekomen (geen dikke geirriteerde huid meer, maar haar jeuk is nog lang niet weg. Hoelang zou dat kunnen duren, of zou er dan toch sprake zijn van iets anders dan exceem.. Parasieten is in principe uitgesloten. Ik heb haar meerdere keren met sebacil gewassen namelijk.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:01

PPPeet schreef:
Hallo allemaal,

Viavia ben ik terecht gekomen bij een lotion genaamd 'flesje blauw'.
Dit spul wordt geïmporteerd door een Nederlander vanuit Frankrijk (hij woont zelf ook in Frankrijk). Dit spul werkt echt super voor mijn pony met zomerexceem alleen kan ik met hem geen contact meer krijgen omdat spul te bestellen. Is iemand bekend met deze lotion? Hopelijk kan ik het ergens anders bestellen in Frankrijk dan bij hem.
De nederlandse site is http://www.flesjeblauw.nl

De ingrediënten worden niet genoemd maar het spul werkt wel echt dus ik zou graag meer van deze lotion bestellen.

Er zijn meer lieden die proberen te verdienen met 'wondermiddeltjes'; vaak herkenbaar aan etiketloze flessen, geheimzinnige ingrediënten, geproduceerd in verweggistan en op de markt gebracht door huis-tuin-en-keuken handelaren zonder diepgaande kennis vandaar dat men ook geen onderbouwd onderzoeksrapport kan tonen..... Vage websites verraden ook een hoop.
Daarnaast is het in Europa verboden iets zonder etiket op de markt te brengen, dan heb ik het nog niet eens over de medische claims die aan dit product gehangen worden.....

Ken het product wel, toen een collega van mij werd opgeroepen een paard te behandelen die korstjes kreeg van het product die almaar groter en groter werden. Er werd zelfs gezegd dat dat normaal was en men gewoon door moest gaan met smeren; na 2 maanden werden het etterige wonden (toen pas werd de DA dus erbij gehaald). Herstel heeft 7 maanden geduurd, uiteraard mocht dat blauwe spul niet meer gebruikt worden.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:08

Ja maar t rare is dat het bij mijn pomy echt werkt. Ik daarom niet het idee dat het echt een 'wondermiddeltje' is. Heb meer het gevoel dat het in frankrijk in grote hoeveelheden wordt verkocht en hij het in nederland in kleinere flessen verkoopt en daar dus zelf een marge oppakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:21

xApple schreef:
Maar extra lastig omdat ze altijd geschoren wordt begin september (super vroege wintervacht) maar het ook al regelmatig regent en frisser is. Ik vind het niet fijn als ze dan met een natte eczeemdeken staat maar alleen een regendeken kan nog niet -O-

Ik doe dan altijd regendeken met hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:39

xApple schreef:

Ik heb de RSIH, deze heeft een regenliner, die kun je onder de deken bevestigen, zodat de eczeemdeken ook een regendeken wordt. Er zitten gespen aan de rsih en daar maak je deze deken aan vast, het ligt onder je rsih.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:41

Yvet_90 schreef:
Ik ga jullie toch weer om advies vragen, ik ben niet actief in dit topic verder, maar jullie ervaring helpt mij wel enorm. Ik heb mijn merrie nu 2 weken een exceemdeken om, ze had al een groot deel van haar manen weggeschuurd en had gewoon behoorlijke jeuk. Sinds 22 augustus ligt de deken overdag (buiten) permanent om, ook niet een dag niet om. 's nachts heb ik de deken niet om. Dan staat ze binnen in een grote schuur en naar mijn idee kunnen die beestjes daar verder niet komen. Wel gewone vliegen uiteraard. Maar nu is het mij opgevallen dat haar manen wel echt tot rust zijn gekomen (geen dikke geirriteerde huid meer, maar haar jeuk is nog lang niet weg. Hoelang zou dat kunnen duren, of zou er dan toch sprake zijn van iets anders dan exceem.. Parasieten is in principe uitgesloten. Ik heb haar meerdere keren met sebacil gewassen namelijk.

Kan prima eczeem zijn hoor. Met een deken wordt je paard niet meer geprikt en neem je het grootste kwaad al weg. Dus dan kan de huid gaan herstellen en kan de boel tot rust komen. Dus fijn onder die deken laten als het paard naar buiten gaat.
als de manenkam niet meer als een blok beton aan voelt, is al een heel goed teken. Schilfert het nog wel? Zo ja, kun je dit met diverse middeltjes weghalen, horsol of leovet manenliquid. De schilfers geven ook jeuk namelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:33

hier de regendeken opgelegd, hij stond net enorm te trillen onder de EJ.
Had nog niet aan de regenliner gedacht, die heb ik wel liggen thuis dus zal ik komende week even meenemen, kijken of ie past en onder de EJ kan.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:50

@Sappos, ik ben toch blij dat ik de drempel van cortisone overwonnen heb.
Prednisolone heeft een kortdurende werking waardoor de nevenwerking ervan heel miniem is.
Ik heb de langdurige werking gekregen ( Dexametasone)omdat hij hier de beste resultaten heeft gezien met een miniem aantal paarden die op latere leeftijd Cushing of hoefbevangen stonden, dit zal altijd een risico blijven maar omdat ik al in alle opzichten heel sober voer zijn deze symptomen uitzonderingen. De VA laat deze in kleine dosissen maken van 5 mg, hij zei als je lagere dosis geeft zou het zijn alsof je niks gegeven hebt.
Spuiten geeft een hoge piek en kan inderdaad hoefbevangenheid uitlokken.

Zelfs zonder cortisone kan je problemen krijgen dus daar pin ik mij niet aan vast, ik wil weer kwaliteit in haar leven.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:59

Snap ik heel goed, ik hoop dat het snel kouder wordt zodat de knutten wegblijven en de jeuk stopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:05

Iana, misschien een vreemde opmerking hoor, maar heeft die van jou geen IR ipv ZE?

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:07

Helaas heeft mijn pony haar hele staart open geschuurd, en dat ook nog onder de deken.. :(:)
Het is afgelopen week erg extreem geweest qua vliegjes geloof ik.. meer mensen die er last van hebben gehad?

Pony word nu behandeld, en de jeuk is gelukkig al een stuk minder! Maar het blijft rot natuurlijk.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:11

Hier ook hoor. Hier stonden ze op de wei (schraal) en verder niet. Ging goed tot 3 weken geleden. Ik zelf heb er hier maar een theorie aan gehangen, hij kreeg namelijk ook mondzweertjes. Ik denk dat zijn weerstand het heeft gehad en nu in een dip zit. Ik voer nu vitaminen bij, gemengd met wat voer en een mineralenblok. Zijn weerstand was op, denk ik. Vanaf nu krijgt hij het hele jaar rond een mineralenblok en elke dag vitaminen. Hij knapt er al aanzienlijk van op, schuurt niet meer (ook door mijn provisorische hoofdkap) en kijkt een stuk monterder uit zijn ogen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:42

Mindim schreef:
Iana, misschien een vreemde opmerking hoor, maar heeft die van jou geen IR ipv ZE?

Allebei, ze schuurt niet in de winter en ze heeft insullineresistentie

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:06

Hebben jullie ook het idee dat de pony's die onder de eczeemdeken staan zo overdreven gevoelig reageren als er een vlieg of iets op ze zit wanneer ze even zonder deken staan?
Ik heb dat aan het begin van het seizoen al, het is net of m'n pony gewoon niet meer gewend is aan een vlieg op d'r lijf.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:08

Sophie heeft maar 1 terugval gehad deze zomer. En verder voor 80% jeukvrij. Heel fijn voor haar.
Ze heeft zelfs gras kunnen eten deze zomer, we gaan elke jaar vooruit :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:11

Heeft er iemand hier een goedkope vliegendeken maat 105/145 of 105/155 te koop? Ponylief heeft op 2 maanden tijd, 2 dure dekens (100,- per stuk) naar de kl*te geholpen, over enkele weken gaat hij over op een ongevoerde regendeken en ik zie het niet zitten om dure regendekens + dure exeemdeken te kopen.
Ben dus opzoek naar een tijdelijk vliegendekentje met hals :)

Sorry trouwens dat ik kom binnenvallen
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 08-09-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:22

iana schreef:
Mindim schreef:

Allebei, ze schuurt niet in de winter en ze heeft insullineresistentie

Ach jee, das dus dubbelop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:22

zweetvos schreef:
Hebben jullie ook het idee dat de pony's die onder de eczeemdeken staan zo overdreven gevoelig reageren als er een vlieg of iets op ze zit wanneer ze even zonder deken staan?
Ik heb dat aan het begin van het seizoen al, het is net of m'n pony gewoon niet meer gewend is aan een vlieg op d'r lijf.

Die van mij doet dat ook :D

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:40

Mindim schreef:
zweetvos schreef:

Die van mij doet dat ook :D

De mijne heeft dat ook! Helemaal panisch als er een vlieg of iets of hem zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:41

Hier ook :j
Gebruiken jullie eigenlijk een bepaald (vliegen)spul als de deken af gaat? Of rijden jullie gewoon met een (vliegen)deken? Of hoe doen jullie dat?

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:44

Ik heb een uitrij-vliegendeken en gebruik veerust.
Soms gebruik ik het allebei maar aan de veerust heb ik vaak voor even in de bak genoeg.
Zitten in de polder dus dat scheelt ook.