Zijn er nog mensen die mij kunnen helpen. Mijn paard heeft al jaren astma, maar doet het eigenlijk heel goed. Wegens omstandigheden moest hij weg op zijn vorige stal (24/7 buiten) en staat hij nu 's nachts op stal. Zaterdag gaat hij weer naar een plek waar hij 24/7 buiten staat. Nu heeft hij echter ineens een enorme terugval, zo erg heb ik het nog nooit gezien. Hij heeft astma-aanvallen waarbij hij 1,5 tot 2 uur ontzettend benauwd is, ademhaling 4x zo snel en heel veel hoesten. Helaas heb ik van het weekend de DA langs moeten laten komen met Dexamethason omdat hij niet uit zijn aanval kwam. We zijn regulier al uitbehandeld en sinds maandag bezig met Laarakker om hem via druppels en poeders gericht op de darmen er weer bovenop te helpen, maar dit heeft tijd nodig. Wat kan ik nu doen om hem te ondersteunen? Zijn longen klinken schoon, maar piepend door de astma. Hij hoest taai wit slijm op en als hij geen astma aanval heeft is hij gewoon in goede doen. Ik ga nu voor de laatste dagen op stal zijn hooi weken, verder vernevel ik Balsamic Air en zoutoplossing en heeft hij vannacht om half 3 voor het eerst flixotide toegediend gekregen. Wat ik wil weten is:
- doorgaan met zoutoplossing vernevelen ja of nee, ik lees controversiele dingen erover
- kan ik nog iets vernevelen om dat slijm sneller te laten oplossen
- kun je flixotide in 'kuurvorm' of preventief geven? Laarakker is hier niet zo fan van, maar hij heeft nu in 4 dagen al twee keer zo'n astma aanval gehad en het kost hem ontzettend veel kracht/energie en is gewoon super zielig.
Ik zat zelf te denken aan:
- aanschaffen Atrovent - Ventipulmin - Bi-medEctoin® easy breathe om te vernevelen om slijm te verdunnen - welke is nou het beste?
- zal ik nog iets over zijn voer geven wat in de richting van Broomhexine zit, zoja wat en heeft dat zin?
Ik ben ook opzoek naar adresjes waar je het het snelst in huis hebt. En heeft iemand in omgeving Amersfoort toevallig die adapter voor flixotide pompjes voor de Flexineb en gebruikt hem niet? De levertijd bij Flexineb is lang (en daarnaast moet je 10 euro verzendkosten betalen voor een klein rotdingetje wat nog in een envelop verzonden kan worden).
Er loopt ook contact met Laarakker maar ik wil graag ook wat ervaringen horen. Virus is uitgesloten trouwens, bacterie ook. Het zijn echt astma aanvallen. Hij moet hier weer uit raken en de tijd die de medicatie van Laarakker nodig heeft om aan te slaan + tot zijn verhuizing door te zien komen