[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:45

Hoi allemaal,

Zijn er nog mensen die mij kunnen helpen. Mijn paard heeft al jaren astma, maar doet het eigenlijk heel goed. Wegens omstandigheden moest hij weg op zijn vorige stal (24/7 buiten) en staat hij nu 's nachts op stal. Zaterdag gaat hij weer naar een plek waar hij 24/7 buiten staat. Nu heeft hij echter ineens een enorme terugval, zo erg heb ik het nog nooit gezien. Hij heeft astma-aanvallen waarbij hij 1,5 tot 2 uur ontzettend benauwd is, ademhaling 4x zo snel en heel veel hoesten. Helaas heb ik van het weekend de DA langs moeten laten komen met Dexamethason omdat hij niet uit zijn aanval kwam. We zijn regulier al uitbehandeld en sinds maandag bezig met Laarakker om hem via druppels en poeders gericht op de darmen er weer bovenop te helpen, maar dit heeft tijd nodig. Wat kan ik nu doen om hem te ondersteunen? Zijn longen klinken schoon, maar piepend door de astma. Hij hoest taai wit slijm op en als hij geen astma aanval heeft is hij gewoon in goede doen. Ik ga nu voor de laatste dagen op stal zijn hooi weken, verder vernevel ik Balsamic Air en zoutoplossing en heeft hij vannacht om half 3 voor het eerst flixotide toegediend gekregen. Wat ik wil weten is:
- doorgaan met zoutoplossing vernevelen ja of nee, ik lees controversiele dingen erover
- kan ik nog iets vernevelen om dat slijm sneller te laten oplossen
- kun je flixotide in 'kuurvorm' of preventief geven? Laarakker is hier niet zo fan van, maar hij heeft nu in 4 dagen al twee keer zo'n astma aanval gehad en het kost hem ontzettend veel kracht/energie en is gewoon super zielig.

Ik zat zelf te denken aan:
- aanschaffen Atrovent - Ventipulmin - Bi-medEctoin® easy breathe om te vernevelen om slijm te verdunnen - welke is nou het beste?
- zal ik nog iets over zijn voer geven wat in de richting van Broomhexine zit, zoja wat en heeft dat zin?

Ik ben ook opzoek naar adresjes waar je het het snelst in huis hebt. En heeft iemand in omgeving Amersfoort toevallig die adapter voor flixotide pompjes voor de Flexineb en gebruikt hem niet? De levertijd bij Flexineb is lang (en daarnaast moet je 10 euro verzendkosten betalen voor een klein rotdingetje wat nog in een envelop verzonden kan worden).

Er loopt ook contact met Laarakker maar ik wil graag ook wat ervaringen horen. Virus is uitgesloten trouwens, bacterie ook. Het zijn echt astma aanvallen. Hij moet hier weer uit raken en de tijd die de medicatie van Laarakker nodig heeft om aan te slaan + tot zijn verhuizing door te zien komen ;(

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:51

Wat een vervelende en verdrietige situatie. Helemaal als je er als je er zoveel aan doet om het goed te doen voor je paardenkind.
Ik vernevel sinds kort bitop easy breathe en mijn paard doet het hier beter op dat de ventipulmin/dexa vernevelen (werd hier heel sloom en duf ook van).
Ik heb broomhexine gegeven en geef nu acetylcysteïne (heb het idee dat dit beter werkt).
Ik reageer even kort want ben aan het werk maar ik heb in Bergschenhoek evt nog wel een adapter voor de puffers liggen volgens mij. Niet geheel in de buurt maar wie weet ben je toevallig in de buurt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:52

Afbeelding
Ik geef sinds 2 weken bronarome, 2 keer per dag een klein beetje over het voer. Toen ik het de eerste keer gaf kwam ik in de ochtend allemaal slijm tegen. Ik hoor hem ook niet meer hoesten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:32

nnicolex schreef:
Wat een vervelende en verdrietige situatie. Helemaal als je er als je er zoveel aan doet om het goed te doen voor je paardenkind.
Ik vernevel sinds kort bitop easy breathe en mijn paard doet het hier beter op dat de ventipulmin/dexa vernevelen (werd hier heel sloom en duf ook van).
Ik heb broomhexine gegeven en geef nu acetylcysteïne (heb het idee dat dit beter werkt).
Ik reageer even kort want ben aan het werk maar ik heb in Bergschenhoek evt nog wel een adapter voor de puffers liggen volgens mij. Niet geheel in de buurt maar wie weet ben je toevallig in de buurt.

Toevallig komt er familie uit Rotterdam naar mijn huis toe zaterdag. Ik ga je even een berichtje sturen!
Ik heb nu uiteindelijk broomhexine gehaald, atrovent en combineer dat met flixotide en heb ook de Easy Breathe besteld om te vernevelen. Verder krijgt hij dan nog 5 dingen vanuit Laarakker, oa microcomp van Pytonics en druppels voor luchtwegen. Fingers crossed dat ik vannacht een nacht mag doorslapen hij het goed heeft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:53

ElSea schreef:
Hoi allemaal,

Zijn er nog mensen die mij kunnen helpen. Mijn paard heeft al jaren astma, maar doet het eigenlijk heel goed. Wegens omstandigheden moest hij weg op zijn vorige stal (24/7 buiten) en staat hij nu 's nachts op stal. Zaterdag gaat hij weer naar een plek waar hij 24/7 buiten staat. Nu heeft hij echter ineens een enorme terugval, zo erg heb ik het nog nooit gezien. Hij heeft astma-aanvallen waarbij hij 1,5 tot 2 uur ontzettend benauwd is, ademhaling 4x zo snel en heel veel hoesten. Helaas heb ik van het weekend de DA langs moeten laten komen met Dexamethason omdat hij niet uit zijn aanval kwam. We zijn regulier al uitbehandeld en sinds maandag bezig met Laarakker om hem via druppels en poeders gericht op de darmen er weer bovenop te helpen, maar dit heeft tijd nodig. Wat kan ik nu doen om hem te ondersteunen? Zijn longen klinken schoon, maar piepend door de astma. Hij hoest taai wit slijm op en als hij geen astma aanval heeft is hij gewoon in goede doen. Ik ga nu voor de laatste dagen op stal zijn hooi weken, verder vernevel ik Balsamic Air en zoutoplossing en heeft hij vannacht om half 3 voor het eerst flixotide toegediend gekregen. Wat ik wil weten is:
- doorgaan met zoutoplossing vernevelen ja of nee, ik lees controversiele dingen erover
- kan ik nog iets vernevelen om dat slijm sneller te laten oplossen
- kun je flixotide in 'kuurvorm' of preventief geven? Laarakker is hier niet zo fan van, maar hij heeft nu in 4 dagen al twee keer zo'n astma aanval gehad en het kost hem ontzettend veel kracht/energie en is gewoon super zielig.

Ik zat zelf te denken aan:
- aanschaffen Atrovent - Ventipulmin - Bi-medEctoin® easy breathe om te vernevelen om slijm te verdunnen - welke is nou het beste?
- zal ik nog iets over zijn voer geven wat in de richting van Broomhexine zit, zoja wat en heeft dat zin?

Ik ben ook opzoek naar adresjes waar je het het snelst in huis hebt. En heeft iemand in omgeving Amersfoort toevallig die adapter voor flixotide pompjes voor de Flexineb en gebruikt hem niet? De levertijd bij Flexineb is lang (en daarnaast moet je 10 euro verzendkosten betalen voor een klein rotdingetje wat nog in een envelop verzonden kan worden).

Er loopt ook contact met Laarakker maar ik wil graag ook wat ervaringen horen. Virus is uitgesloten trouwens, bacterie ook. Het zijn echt astma aanvallen. Hij moet hier weer uit raken en de tijd die de medicatie van Laarakker nodig heeft om aan te slaan + tot zijn verhuizing door te zien komen ;(

Flixotide kun je preventief geven. Al zullen sommige DA huiverig voor zijn.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:19

Helaas is mijn paard er niet meer maar heb ik wel nog medicatie liggen ter overname. Mag ik die hier ook vermelden? Mijn paard had ernstige last van astma.

ElSea

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:56

Mijn paard gaat na zijn verhuizing stukken beter! Ik heb gisteren voor het laatst gepuft met atrovent en flixotide, en ik ga vanavond de Bitop Easy Breathe vernevelen. Hopen dat dat hem nog meer helpt!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:12

Heel fijn!!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:04

Op zoek naar advies voor een paard bij ons op stal, wellicht heeft iemand nog een idee. Paard is echt enorm benauwd en moet vooral veel hoesten. Is te dik maar bewegen gaat eigenlijk niet echt. Gevoelig om hoefbevangen te worden. Gaat slecht op weersveranderingen en vooral op vochtig weer. Allergisch voor veel soorten pollen en grassen. Staat in een paddock paradise en krijgt goede kwaliteit hooi wat geweekt en gestoomd wordt. Gaat slecht op prednison dus dat is eigenlijk geen optie, is hij eerder hoefbevangen van geworden. Krijgt meerdere keren per dag budesonide met nacl via de flexineb.
Daarnaast nog ventipulmin (of hoe dat nu ook maar heet) over het voer. Hij is momenteel echt super benauwd en lijkt niet op te knappen ondanks de vele budesonide. Op de immunosan reageert hij soms wel een beetje, maar niet langdurig.
Wat kunnen/moeten we nog proberen?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:07

Ik zou de ventipulmin vervangen voor atrovent door de flexineb. Als je het vernevelt is het veel effectiever.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:10

Dankjewel voor de tip!! Ik ga het doorgeven :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:41

Slijmoplosser? Sputolisin over t voer.
fluimucil in de Flexineb

Puffers,
Ventolin/ ipratropium
flexotide

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:21

Al Bronarome geprobeert dat zorgt dat het slijm er uit komt.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:49

Dankjulliewel! <3 ik heb het doorgegeven aan de eigenaar. Hopelijk is er iets wat hem gaat helpen

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:42

Ik heb zojuist trouwens geleerd dan nacl, de normale zoutoplossing, slijm niet dunner maakt noch opruimt. Nacl zorgt voor een vergrote hoestprikkel waardoor er juist meer gehoest wordt. Het doet verder niks voor losmaken/verdunnen van (taai) slijm…

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:27

Afbeelding
Dit vind ik bijna dagelijks, ik gebruik 2 keer per dag de Bronarome. Ik heb hem ook niet meer horen hoesten de afgelopen weken.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:26

Dit soort slijmproppen was voor mij ook dagelijkse kost, zo blij dat het nu nog maar heel af en toe een klein propje is. Maarja ben ook 2,5 jaar bezig geweest met giga veel aanpassingen om het onder controle te krijgen. In april doe ik een dansje, dan zijn we een jaar zonder vernevelen (en medicatie). Hopelijk houden we het zo stabiel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:41

Ik hoop voor je dat het zo goed blijft gaan het blijft soms zoeken naar wat wel en niet werkt. Zo heb ik ook geen vlas meer dat is echt zo stoffig en met schimmel.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:53

Welke stalbedekking gebruik je nu? want ik ben juist vlas gaan gebruiken ipv stro.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:46

Ik heb nu olifantengras is moeilijk aan te komen maar ik heb een pallet van 40 balen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:56

ik heb een inloopstal met matten, die ik dagelijks schoon maak. En op advies van de DA wekelijks desinfecteer. Mijn paard is extreem gevoelig, gestoomd geweekt hooi is niet voldoende. Nu voordroog uit kleine pakjes, losgemaakt, nog met de plantenspuit erover en geef het los. Geef ik het uit een slowfeeder dan valt ie al weer terug. Dus zo ingewikkeld kan het zijn.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:32

Ja kan zeker ingewikkeld zijn maar fijn dat dit bij jou allemaal helpt.
Ik heb het idee dat hier de Voordroog een grote rol speelt, was al eerder het geval. Maar ik vrees voor de zomer, we gaan t zien.
Dat olifantengras hoe bevalt dat Marleen?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:37

Heeft met bijna 3 jaar gekost om de belangrijkste triggers uit te schakelen - cq te begrijpen... maar nu iedergeval stabiel. Nog bang voor een stoffige zomer want die heb ik nog niet getest in stabiele toestand.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:47

@assebassie het olifantengras bevalt er goed,neemt ook veel vocht op. Het was wel een zoektocht naar een betaalbare leverancier. Zijn hoest is ook zo goed als weg

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:11

Ja stoffige zomer, moeten we niet hebben :(

Klinkt goed Marleen dat olifantengras.
Ik heb eens gezocht maar hier in de buurt vind ik niks (Zeeland)
En verder weg wordt hier niet bezorgd. Maar ik hou het wel in gedachten.