[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:37

Even een vraag voor de Derfen gebruikers: vallen bij jullie ook zomaar haren uit? Mijn pony heeft namelijk geen sporen van schuren, er staat geen enkele haar verkeerd op de manen. Maar op de plek waar ik Derfen gesmeerd heb, is wel een enigszins kale plek ontstaan, alsof het haar er gewoon uitgevallen is.
Is dat de bedoeling?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:25

Dat heb ik dus ook met Derfen!!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:42

Sen heeft dat ook. Eigenlijk alle smeersels waar olie in zit kan ze niet tegen. Het werkt een paar dagen daarna gaat het haar uitvallen en lijkt ze alleen nog maar meer jeuk te krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:44

2005 schreef:
tamary schreef:
Klinkt een beetje als mijn pony, al liep die op vet koeiengras en schuurde onderkant van de hals geheel kapot. Hals was ook zo heet en met deken beet hij ook zijn benen kapot. Die is toen geheel van het gras af gegaan en op hooi + mineralenbrokje gezet (pavo vital) binnen een week was alle jeuk weg en had ik geen dekens of smeersels meer nodig.

Geef je ook voer van pavo? Zie namelijk veel paarden die van het voer van pavo juist wel gaan jeuken. Van de supplementen niet? Zou namelijk ook wel mooi zijn om die van mee iets extra's te geven zonder dat ik het krachtvoer moet verhogen (ze is al rond genoeg :D ).

Supplement heb ik nooit schuurklachten van gemerkt, maar je voert een pony 25-50gram per dag ervan. Dat is vaak te weinig om op te reageren qua jeuk, zeker als de rest van je voer in orde is.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:50

dat viel me met derfen ook al op.ze schuurt nu niet,smiddags om 5 uur gaat haar deken op en smorgens om 10 uur af,zie alweer slijtplekken van de deken,

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:55

derfen bestaat uit olie,en olie verstikt de huid,waardoor weer haren uitvallen,heel simpel dus.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:59

Heel fijn dus :\

Vanmiddag Klaartje haar manen maar weer goed wassen en alleen insmeren met balsem ipv Derfen. Klaartje heeft echt lelijke manen momenteel. Uitgevallen en plat, maar ze heeft er niet veel jeuk aan, manenkam is ook mooi zacht.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:27

Vorig jaar waren er volgens mij ook een aantal mensen waarvan de paarden haaruitval kregen door Derfen. Degenen die smeren, hebben jullie geen deken opliggen? Of is het naast de deken nog nodig om te smeren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:42

2005 schreef:
tamary schreef:
Klinkt een beetje als mijn pony, al liep die op vet koeiengras en schuurde onderkant van de hals geheel kapot. Hals was ook zo heet en met deken beet hij ook zijn benen kapot. Die is toen geheel van het gras af gegaan en op hooi + mineralenbrokje gezet (pavo vital) binnen een week was alle jeuk weg en had ik geen dekens of smeersels meer nodig.

Geef je ook voer van pavo? Zie namelijk veel paarden die van het voer van pavo juist wel gaan jeuken. Van de supplementen niet? Zou namelijk ook wel mooi zijn om die van mee iets extra's te geven zonder dat ik het krachtvoer moet verhogen (ze is al rond genoeg :D ).

valt wel een beetje mee denk ik.
ik voer namelijk Equiral wat van dezelfde fabriek komt want het is van pavo en appie doet het daar heel goed op :j

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:50

Flosje446 schreef:
Sen heeft dat ook. Eigenlijk alle smeersels waar olie in zit kan ze niet tegen. Het werkt een paar dagen daarna gaat het haar uitvallen en lijkt ze alleen nog maar meer jeuk te krijgen.

Leovet, manenliquid. Zit geen olie in en het helpt tegen schuren!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:14

Sieppus schreef:
Flosje446 schreef:

Leovet, manenliquid. Zit geen olie in en het helpt tegen schuren!

Volgens mij heb ik de manenliquid in het verleden wel gebruikt. Alleen hielp het niet echt.
Nu gebruik ik levertraanzalf op kale plekken en bij jeuk meestal klitwortel.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:14

_CS_ schreef:
derfen bestaat uit olie,en olie verstikt de huid,waardoor weer haren uitvallen,heel simpel dus.

Maar groeit het dan wel weer aan? Of wat moet ik nu doen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:17

@Esgaroth: Soms wel, soms niet. Bij Senna is de bovenkant van haar staart verstikt geraakt en dat groeit maar gedeeltelijk terug en het haar is daar ook heel broos. Met haar manen is het gelukkig wel goed gekomen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:27

Ik heb vanmorgen een mail gestuurd naar NML Health, Heaven had ondanks zorgvuldig smeren wondjes in haar manenkam en ben dus over gegaan op No Itch, omdat ik haar niet omwille van een onderzoek met wondjes wil laten staan.

No Itch verzachte gelijk de jeuk, ze lijkt het fijn te vinden! Dus jah, mogelijk maken wij het onderzoek zo niet af, het welzijn gaat voor expirimenteren zo. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:29

wat ik wel weet met mijn ervaring met smeersels is dat je niet teveel en zeker niet te dik moet smeren.
vaak tast het de zuurgraad van de huid aan bij teveel gebruik en kun je daar juist reactie op krijgen.
dus alleen smeren als het nodig is en elke dag hoeft vaak niet eens.

ik zal morgen foto's maken van appie zijn hoofd.
die zit momenteel om zijn ogen,oren en neus behoorlijk vol met schuurplekken.
ik heb nog niet eens gesmeerd,ga ik morgen mee beginnen en ik denk dat ik er dan een heel klein beetje exzemabalm op doe en dan zie ik vrijdag wel of de huid dan nog erg droog is

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:47

als ze gevoelig reageren met Derfen, misschien even vermengen (met bv uierzalf??) om het zo wat milder te maken als het ware?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:54

tamary schreef:
Supplement heb ik nooit schuurklachten van gemerkt, maar je voert een pony 25-50gram per dag ervan. Dat is vaak te weinig om op te reageren qua jeuk, zeker als de rest van je voer in orde is.

ellepel schreef:
valt wel een beetje mee denk ik.
ik voer namelijk Equiral wat van dezelfde fabriek komt want het is van pavo en appie doet het daar heel goed op :j

Mooi, dan ga ik Pavo vital proberen. Ze krijgt verder alleen hooi en fibra (en een heel klein beetje biks). Aangezien ze wel hard werkt wil ik haar wel alle vitamines geven.
Verder schuurt ze momenteel niet echt, ze heeft meer last van enorme bulten van die #@$%@#$ prikbeesten. Met deken gelukkig nergens last van.
Ik heb trouwens ooit op een schuurplek Groene Leem wondpasta gesmeerd (had niks anders staan) en dat werkte echt perfect!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:07

Ik heb de nieuwe Rambo hoofdkap binnen. Moet em nog passen maar de kap ziet er goed uit. Ik hoop dat ie ook goed afsluit, de ring zorgt ervoor dat het stof de ogen niet raakt, ben benieuwd!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:13

Esgaroth:
De haren kunnen terug komen, daar zou ik me niet meteen druk om maken.
Waarschijnlijk is het gewoon de reactie geweest.

Hierom houdt ik dus niet van smeersels.
De huid is een heel mooi orgaan, wat in goede conditie (die van binnenuit vaak goed geregeld kan worden), heel mooi kan zijn.
Smeersels belemmeren de huid alleen maar en geven vaak een tegenovergestelde reactie.
Als een huid in goede conditie is hoef je er niets aan te doen.

Vooral oliën en vettige creme's doen vaak meer slechts dan goeds.
Merk je het niet met een maand, is het misschien wel met een jaar dat de problemen komen.

Daarnaast geven mensen de huid vaak niet genoeg de tijd om te herstellen, wat soms heel lang kan duren.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:32

_CS_ ik ben het niet helemaal met je eens. Wanneer de creme van een goede samenstelling is kan het veel goed doen voor de huid. Maar dan moeten er wel producten inzitten die huideigen zijn. In veel producten worden vasaline aan toegevoegd, vasaline is een synthetisch product. Dit zal dus nooit door de huidlagen heen gaan en de oorzaak van het probleem niet aanpakken.
Helaas is de huid van een eczemer vaak ook niet in een goede conditie om zelf te kunnen herstellen. Een creme kan hierbij het herstel bevorderen.

Maar mensen geven de huid inderdaad niet genoeg tijd om te herstellen, een huid doet daar namelijk 21 dagen over. In ieder geval bij de mens

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:57

Zoals ik dus zeg, oliën en vettige creme's doen vaak meer slechts dan goeds ;)
Een intrekkende lotion o.i.d. is al veel beter, maar dan moet je nog uitkijken.

Een gezonde huid begint van binnenuit.

Huid van een mens binnen 21 dagen?
Ik heb zelf een probleemhuid, en mijn huid was pas na dik 3 maanden volledig hersteld.
Een huidvernieuwing zou wel kunnen binnen 21 dagen, maar met een huidvernieuwing is de huid nog niet in optimale conditie.
* Gaat volgende keer eens raad vragen bij huidtherapeut, hoe dit nou echt zit *

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:58

gillian schreef:
Ik heb de nieuwe Rambo hoofdkap binnen. Moet em nog passen maar de kap ziet er goed uit. Ik hoop dat ie ook goed afsluit, de ring zorgt ervoor dat het stof de ogen niet raakt, ben benieuwd!!

Ben benieuwd Gillian, toen ik de kap zag moest ik gelijk aan Blomke denken, hopelijk is dit de oplossing voor haar!

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:18

wat is het beste deken voor ZE ?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:25

Ik weet dat ze te dik is, maar minder als ze nu krijgt (deze winter dan) kan ik niet geven, want de darmpjes moeten we aan de gang blijven. Ze krijgen al arm hooi. Ze is dus altijd wel iets te dik, en dat gaat er ook lastig af. ik rij bijna dagelijks een uur, redelijk uptempo, weinig stappen, veel draven.

Strookbegrazing kan opzich, maar wat je dan krijgt is dat de paarden zich ineens elke dag flink vol gaan proppen. Ze staan nu onbeperkt op de wei, en eten wanneer ze het nodig zijn. Ze staan echt heel vaak te soezen of niet te eten,denk aan dat onderzoek dat geweest is over strookbegrazing. De wei waar ze nu op staat is redelij kaal, en daar blijft ze nu ook op staan

morgen komt de Da om te prikken voor IR.

Als de jeuk puur van overgewicht kwam, dan had ze deze winter ook moeten schuren, want toen was ze net zo ''dik'' als nu.

En ze ziet er niet uit als een eczemer, omdat ze niet kan schuren nu, maar geloof me, 2 nachten opstal, en de kam is zwart ipv zwatr wit. De haaraanzet tegen de boog aan word dan weg geschuurd, en de staartwortel ook.

Ze heeft vooral het 1e deel van de nek vanaf de oren naar halverwege jeuk.
staart 2 jr geleden( ja er begeurde iets engs naast ons :D )
Afbeelding

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:48

Pff mijn eczemer begint helaas dit jaar weer te schuren. :( Vorig jaar heeft ze maar paar keer geschuurd, heeft heel de zomer zonder deken opgestaan. Dacht dat ze nu ook zo weinig last ervan zou hebben (we staan aan zee) maar ze begint sinds 1,5 week weer te schuren. :( Heb vandaag het oude eczeemdeken maar van zolder gehaald, heeft 2 jaar op zolder gelegen helaas moet ik hem toch weer op doen.. En ze heeft net zulke lange manen!

Afbeelding