[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 07:58

Ik ben zo blij :) Mn paard staat nu al een week zonder deken *\o/*

Solleke_Noah

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:10

@Whinnylando: super!

Hier ook wel goed nieuws, ik ben de biergistpilletjes gaan halen, en Noah eet ze zo uit mijn hand :D Hoezo, gemakkelijk paard? :D

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:13

@ Ellepel: Die word indd wel erg vies ;) Maar ben het ook met Annetje eens. Maar het is natuurlijk maar wat voor jullie het beste werkt!

@Whinnylando: Wat fijn dat je paard al weer zonder deken kan!

Ik las dat sommige van jullie drainage gebruiken. Gebruikt er iemand ook Puur Allergie http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=34068 En wat zou beter werken? Want ze doen alle 2 wat anders.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:27

Ik ben vorige week begonnen met fennonolf. Dat is een soort oliespray. Te krijgen bij divoza en de paardendrogist. divoza is iets goedkoper.
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25492

Mijn fjord schuurt nu voor het eerst in maanden niet meer. En die heeft het echt heel erg. Ondanks deken alles stuk. Sloeg met haar achterhoeven het hele hoofd stuk.Het bloed liep smorgens af en toe over het hoofd. Kon het niet meer aanzien. Manenkam en buiknaad onder de wondjes.Elke dag was eerst ehbo voor je iets kon doen.
Ik doe nu:
24/7 buiten op een schrale wei
1x per dag overjarig hooi.
1x per een paar handjes muesli met daarover cojosol olie.
24/7 een boettt deken op met masker.
Daaronder een strak aansluitend neopreen vliegenmasker.
neus insmeren met bremsegel voor die akelige kleine vliegjes
zoveel mogelijk de plekken die onbedekt zijn insprayen met vliegenspray.
om de dag manenkam en staart insprayen met fenonolf

En eindelijk ze begint er wat beter uit te zien. manenkam en staart zijn wondvrij. buiknaad nog niet.
Hoofdje is weer toonbaar. geen openliggende oren meer. Yes er is nog hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:41

BleikjA schreef:
Ik las dat sommige van jullie drainage gebruiken. Gebruikt er iemand ook Puur Allergie http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=34068 En wat zou beter werken? Want ze doen alle 2 wat anders.

Ik gebruik geen PUUR Allergie, maar PUUR Cullico, bij de paardendrogist, ik durf niet te zeggen dat het bijdraagt. Ik ben met alles in een maal begonnen, deken, horsol en PUUR Cullico. Dus of het bijdraagt aan de verbetering, durf ik niet helemaal te zeggen.

Ik lees dat sommige paarden zonder deken kunnen staan, maar hoe kan dat eigenlijk? Ze blijven toch allergisch voor de cullicomug, dus de prikken blijven 'gevaar'??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-09 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:43

ja jij zegt het en ik denk dat eigenlijk ook.

ik denk wel es dat de paarden die toch zonder deken kunnen misschien ergens anders allergisch voor zijn?
misschien een vlieg die nu niet meer actief is,of iets in het gras,bepaalde pollen in de lucht?
maar ja vind dat maar es uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:45

Ik zou in mijn handjes knijpen als ie 'schoon' is, maar dan de deken mooi ophouden, voordat het lichaam weer reageert op de mug.
Mijn DA zei wel eens: de een krijgt last bij de eerste steek en een ander wanneer hij de hele zomer al lek is geprikt.

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:54

hee

mijn paardje had zijn deken weer eens stuk gescheurt dus die kon hij neit meer op ....
hij staat nu alweer een 2 weken zonder en het gaat super :D en krijgt weer haar op zijn kaal gescheurde plekken.
wij smeren hem nu elke dag met notenmelk in en dat helpt!
notenmelk helpt trouwens niet bij elke pony. notenmelk kun je gewoon bij de drogist krijgen. en is niet heel duur.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:37

Ellepel: Jij hebt net zo'n monster als ik, haha. Die krijgt in de winter dan niets op, want dat gesleep met die smerige dekens, bah. Shadow is nu wat ouder, en merk dat ze soms dagen best moeilijk heeft in de winter. Op echt hele slechte dagen gooi ik er dan even een ongevoerde regendeken op, beetje bescherming, maar zodra het weer wat beter wordt gaat die dan weer af. Hier doet ze het prima mee.

Myour: ik zou eerst die pillen geven, als dat op is de drainage. De drainage zorgt er dan ook voor dat die troep weer het lichaam snel uitkomt. Met die pillen kun je even de cyclus doorbreken, en daarna het lichaam met de drainage weer herstellen. Dat zou ik zo gedaan hebben.

Ik denk dat ik het ga proberen mijn pony straks een vliegendeken op te doen, zonder hals, tot morgen middag.
Kijken wat ze doet. Zal ik er verstandig aan doen? Ach misschien niet, maja dat is dan pech denk ik.
Tenzij ik zometeen een pony aantref die er nog niet aan toe is, haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:31

Mindim : hoe het kan.. sja...

Edda, haar weidegenoot (ook ijs met SME) en de SME shet staan hier momenteel alweer een flink aantal weken zonder dek
de symptomen zijn minimaal
Maar als de ruin te veel op de weide stat (we hebben de paddock verandert in een jurassic park enclave om hem achter de heining te houden) barst hij van de jeuk

zo ook bij edda
die stond bij de hengst 12 uur op het gras(stripbegrazing) en 12 uur op de paddock met hooi en daar had ze last...terwijl ze voor die tijd ook al een maand zonder deken stond

de shet, zelfde verhaal
nu we een redelijk strak voedings regime hebben
vallen de klachten 100% mee, dit vertsterkt mij in mijn theorie dat bij een flink deel eczemers, de randvoorwaarden veel heviger meespelen dan dat veel mensen denken
hier bartsen ze van de jeuk als hun lichamen belast worden met veel vers vreten(gras) terwijl als ze een redelijk natuurlijk dieet volgen van wat minder vers vet voer en wat meer droogvoer (hooi) en extra cellulose in de vorm van zemelen en pulp
het lichaam de belasting van de muggen veel beter baas kan

Ik moet edda's hoofd wel nog bijhouden( droge plekjes insmeren met Helosan omdat ze daar anders wel plekjes krijgt) en ik spray ook gewoon vrijwel dagelijks met bremsenbremse ook ivm de dazen etc en om de muggen zoveel mogelijk te verdrijven , het zekere voor het onzekere zeg maar

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:59

Mindim schreef:
BleikjA schreef:

Ik gebruik geen PUUR Allergie, maar PUUR Cullico, bij de paardendrogist, ik durf niet te zeggen dat het bijdraagt. Ik ben met alles in een maal begonnen, deken, horsol en PUUR Cullico. Dus of het bijdraagt aan de verbetering, durf ik niet helemaal te zeggen.

Waarom heb je voor Cullio gekozen en niet voor allergie? Met Allergie pak je toch veel meer aan dan alleen de allergische reactie op de mugjes?

Æsa heeft ook weinig jeuk meer.Alles wat open was of waar geen haar op zat is verdwenen. Durf het niet aan om haar zonder deken te zetten maar begin nu al wel met iets minder smeren. Kijken hoe ze daar op reageert.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:00

Wanneer kan een paard met ZE weer zonder deken staan eigenlijk? Ik vind het heel moeilijk inschatten en wil er niet te vroeg mee zijn.. :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:06

op mijn vorige stek lieten we ze tot in oktober ergens om , soms zelfs eind oktober

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:32

In ieder geval nu nog niet, zag net nog een paar vervelende mugjes in de stal rondhangen >;)

Ik las in een ander topic over een bloedtest die in Duitsland gedaan kan worden om te bepalen of een paard ZE heeft. Weet iemand hier meer van? 'Duitsland' is namelijk een ruim begrip :)

@ Sonja: ben zeer benieuwd wat voor jurassic park-paddock jullie hebben :=

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:43

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:49

September is zo'n maand waarin het gras weer erg hard kan gaan groeien, zeker nu er weer meer regen komt, maar er nog vrij veel zon is.
Ik heb die van mij nog steeds apart en wil hem eigenlijk niet meer permanent op gras hebben. Zeer gedoseerd eventueel wel, maar dat is als ik erbij ben en heel langzaam opbouwen naar denk max. 3 uur. Zometeen als er weer bijgevoerd gaat worden met kuil kan het bij de mijne best weer fout gaan met jeuk. En volgend voorjaar moet ik echt van deze plek weg zijn, anders begint het gevecht over weinig/geen gras gewoon weer opnieuw.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:55

Nou, geen dekentje eraf gehaald, durfde het toch niet aan.
Ik haal hem ergens in oktober eraf ofzo, beetje kijken naar situaties en pony zelf.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:12

Ik heb met mijn shet 12 september keuring en ga daarna een keertje zonder deken proberen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:18

Muds: we hebben een paddock van 20 bij 40 met een houten hek eromheen
dat hekwerk is serieus 1,50 hoog
twee lagen planken , meneer krabbelde er onderdoor
en saeta is er zelfs een keer doorheen gebaggert
plank er gewoon uitgebeukt :p

inmiddels hebben we twee lagen 40 mm lint ter hoogte van iedere laag planken en daar onder nog een laag cord
en daar staat boel veel stroom op (ik heb per ongeluk getest :=
isse auw ) voor wat D maat ponies is dat aardig overdreven zeg maar :+ (momenteel drie ijsjes, komen twee oudjes D maat bij en en haf E maat )

De hoogte van 1m50 is trouwens ook noodzakelijk gebleken voor saeta , die spring namelijk ook gewoon over de bakrand van de andere bak heen (1,10 hoog dacht) en de haf die strakjes ook bij de ijsjes komt te staan, die doet dat dus ook ...stelletje tuttebellen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:29

Ik laat Storm zonder deken staan, staat hij al twee weken en gaat eigenlijk wel aardig goed.
Hij heeft duidelijk afvalstoffen, ik denk dat hij met drainage er bijna helemaal vanaf is. Vanaf morgen komt hij weer ergens anders te staan, weer in een groep dus ik doe hem er uit zelfbehoud van de deken sowieso eerst zonder deken op. Het is daar net zo schraal en winderig als waar hij nu staat dus ik denk dat het geen verschil maakt voor hem.
Heeft ie wel eindelijk weer iemand om mee te kriebelen, dat dan weer wel, ojee....

Wisse komt volgende week eindelijk weer terug zoals het nu lijkt (morgen voor de laatste keer de vorderingen even bekijken op de africhtingsstal maar ik denk dat hij wel klaar genoeg is nu) en dan doe ik ook hem eerst zonder deken bij de fries in op de nieuwe plek. Storm en Wisse komen wel apart te staan, wegens ruimtegebrek staat Storm dan in het land bij de buren.
Bij Wisse loopt nog een fries met eczeem, land is eczeemproof omheind, schraal en winderig dus ik verwacht dat het goed blijft gaan.
Ik wil bij Wisse straks ook de deken afdoen, om te kijken hoe hij op de Defendog reageert.
De halsdeken is er al af, hij had nog jeuk aan zijn staart een week geleden dus die zit nog wel om.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:46

Haha, dat probleem met omheining ken ik :D
Zodra shadow even alleen komt te staan (andere paarden al binnen bijvoorbeeld) neemt ze de benen, kruipt overal onderdoor haha.

Spannend op=op, ben erg benieuwd als ie terug is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:54

nou appie heeft zijn gatenkaasdeken weer op :D
en hij past nu nog beter ook omdat ie ietsje korter is.

buikflap van de andere boett was veel te lang dus die moet ik nog inkorten en dan houd ik die deken eerst voor reserve.
hij juekt wel een beetje,heeft wat plekjes in de manen en rolt vrij vaak..

wel beetje balen,ik ga morgen op vakantie dus moet het even zonder appie doen.
gelukkig past iedereen op stal goed op hem dus zal het wel goedkomen

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:35

Ik heb Ferron vandaag zijn hoody om zijn hoofd gedaan.
Nu is hij ook van oren tot het begin van de halsdeken beschermd.
Overal waar de deken zit heeft hij nergens last van, alleen het stukje waar de hals niet kwam.

Inmiddels heb ik hem wel te koop gezet, het is jammer want het is een erg leuke pony met veel mogelijkheden, maar ik vind het erg sneu dat hij bij ons in het bos last heeft van de eczeem terwijl hij dat op de vorige plek bijna niet had.

[EA-TK-PP] te koop leuke 4 jarige welsh 1.20

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:26

tamary schreef:
September is zo'n maand waarin het gras weer erg hard kan gaan groeien, zeker nu er weer meer regen komt, maar er nog vrij veel zon is.
En volgend voorjaar moet ik echt van deze plek weg zijn, anders begint het gevecht over weinig/geen gras gewoon weer opnieuw.

Ok, dan ga ik nog even goed nadenken over ze verplaatsen of niet. Sens eczeem gaat eindelijk goed en dat wil ik liever niet in gevaar brengen. Daarnaast wordt ze op dat land ook te dik. Ze is nu eindelijk wat afgevallen.
Ik heb dat gezeur ook gehad op stal. Ik en mijn zusje wilde onze paarden op kort/ schraal land hebben en de andere 2 niet. Kwamen wij met de oplossing dat ze dan maar apart moesten, pensionhouder vond het goed, want het ging om de gezondheid van de paarden. De fysio had dit ook aangeraden. Nou, ik ben voor vanalles en nog wat uitgemaakt door één van de andere eigenaren. Sommige mensen denken alleen maar aan zichzelf en snappen niet hoeveel energie en moeite het kost om een eczemer jeukvrij te houden en als jij dan een keer voor je paard kiest barst de hel los. Met dat persoon praat ik nu nog steeds liever niet (is nu al 2 maanden geleden en kan er nog steeds pislink om worden).

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:43

Ik heb mijn paard vandaag weer op de foto gezet. Zijn manen blijven op zich mooi dik, alleen het eerste stuk is geschuurd. Ook is de huid op die plek nog steeds rood (net als voordat ik de deken opdeed en het is nu al meer dan een week zo) en met het vlechten vanmiddag viel me op dat er ook meer schilfers op de huid zaten.

Afbeelding

Staart is helemaal rustig, alleen blijft het wel verdacht lekker als ik daaraan zit
Afbeelding

hoofd is schuurloos http://www.mijnalbum.nl/Foto-MV6SEBNP.jpg

Het enige wat ik me kan bedenken waardoor hij weer meer jeuk heeft gekregen, is dat hij meer brokken gekregen heeft. Het jammere is alleen dat ik hem daar niet vanaf kan halen, want dan krijgt hij te weinig binnen.
Hij heeft al de hele zomer lang ongeveer onbeperkt hooi en stro om te eten. Als ik hem gereden heb krijgt hij 1/2 of 3/4 kg sportbrok met olie eroverheen. Ik heb hem nu de hele week fanatiek gereden, dus dan krijgt hij elke dag brok. Doe ik dit niet, dan vallen zijn flanken gelijk in en wordt hij heel erg loom.
Tjah, beetje moeilijk dus.