gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 13:22

ja weet je ze kijken naar bepaalde zaken en misschien is inderdaad die verhooge ijzerwaarde ook helemaal niet belangrijk hoor.
ik ben natuurlijk maar een leek op dit gebied,en als ik dan zo'n uitslag na kijk dan zie ik dat natuurlijk wel :j

dat invallen hoort inderdaad wel bij een lever probleem,en ik weet dat sommige huidproblemen onstaan bij leverproblemen.
je ziet dan nog wel eens dat witte huid snel verbrand( en bij witte voeten kan dat op mok lijken)
ben eigenlijk wel benieuwd wat daar nog uit gaat komen.
maar je kunt altijd zelf vragen aan ze of die ijzwerwaarde ook te maken kan hebben met het een of ander?

buckje:
sneu dat dieren dan zo angstig kunnen reageren he?
je mag wel voor me vragen hoe ze daar aan zijn gekomen

fanci_mike

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:41

Ellepel, ik ga het zeker navragen, twee weten meer dan een ten slotte. Enne, hij heeft nogal sok, dus verbrand issie niet. Maar in hoeverre de mok door de sok komt weet ik niet, ze zijn er sind een maand of drie af, soms is het ernstiger en dan zwakt het weer wat af. Ik laat het vervolg in ieder geval hier weten, ter lering ende vermaak!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 13:52

ik heb even gespiekd in je topic,maar een tinker kan inderdaad niet makkelijk verbranden. :+
vreemd trouwens dat hij steeds terugkerende mok heeft,wij hebben ook tinkers en ook al staan die de hele dag in de blubber dan nog hebben ze nooit ergens last van.
denk inderdaad dat die mok dan al een indicatie is dat er met het "zuiveringsmachientje"(want dat is de lever eigenlijk) iets aan de hand is?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:10

Dat vermoeden heb ik dus idd ook ontwikkeld, het eerste jaar had hij helemaal geen mok, toen stond hij in de blubber. Het is denk ik ongeveer begonnen toen hij ook zo'n 100 a 150 kg te zwaar werd (fout van staleigenaar tijdens mijn vakantie, grrrr! :( ). Ik heb hem toen systematisch op dieet gezet, maar is ook tussendoor nog een paar keer verhuisd (dus stress), nu begint alles tot rust te komen (staat nu zo'n 9 maanden op deze stal) en krijgt hij deze symptomen. Dus ja, ik link eea wel aan elkaar (hoe langer ik erover nadenk, hoe meer eigenlijk) :o

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:48

Hier de bloeduitslagen van mijn arabier. Hij vertoonde weer tekenen van spierbevangenheid, hij heeft al jaren een stofwisselingsprobleem en erg gevoelig op zijn spier, ik dacht vanwege zijn nieren (dat had jaren geleden een andere DA tegen mij gezegd, die had manenonderzoek gedaan), maar blijkt nu uit het bloed dat het een leverprobleem is en daardoor dus spierproblemen. Hij moet nu ontgiften en alleen droog (kruiden)hooi, over 3 weken mag daar een beetje vette muesli bij en verder heel weinig suikers en koolhydraten e.d. Heb Eqyrenal gekregen om te ontgiften.

Leverprobleem en spierwaarden zijn veel te hoog en dus ook spierbevangen.

TEST UITSLAG REFWAARDE EENHEID OPMERKINGEN
--------------------------------------------------------------
Albumine : 33 30 - 41 g/L
Alk.fosfatase : 111 140 - 300 u/L te laag
Bilirubine tot. : 21.4 16.2 - 47.0 umol/L
Ck (CPK) : 2543 75 - 160 u/L veel te hoog!
ASAT (GOT) : 1113 < 240 u/L veel te hoog!
Gamma GT : 16 8 - 23 u/L te laag
Kreatinine : 127 106 - 168 umol/L
LD (LDH) : 924 < 420 u/L veel te hoog!
Totaal eiwit : 68 55 - 83 g/L
Ureum : 6.1 4.2 - 6.5 mmol/L

Eiwitspectrum volgt.

Haemoglobine : 8.5 6.2 - 9.2 mmol/L
Haematocriet : 0.44 0.30 - 0.45 l/L
Erythrocyten : 9.4 6.0 - 9.0 per pL
Leucocyten : 7.3 5.0 - 10.0 per nL

DIFFERENTIATIE PROCENTUEEL ABSOLUUT REFWAARDE
----------------------------------------------------------------------------
Metamyelocyt : 0 0 - 0 % 0.0 0 - 0 G/L
Staaf : 0 0 - 5 % 0.0 - G/L
Segment : 20 45 - 70 % 1.5 - G/L
Lymfocyten : 77 20 - 45 % 5.6 - G/L
Monocyten : 3 2 - 4 % 0.2 - G/L
Eosinofiele gr.: 0 2 - 4 % 0.0 - G/L
Basofiele gr. : 0 0 - 1 % 0.0 - G/L
Overige cellen : 0 < 2 % 0.0 - G/L
Erythroblasten : 2 0 - 0 % 0.0 0 - 0 G/L

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:08

@AnneOmie...zei de veearts ook nog iets over een virus?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:39

Nee, geen virus :n waar haal je dat uit dan :? Omar heeft hier al jaren last van, 1e x spierbevangen was nu bijna 8 jaar geleden. Zit een hele lange voorgeschiedenis aan vast.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:26

weet je ook waar het stofwisselingsprobleem van Omar vandaan komt dan?
en misschien rare vraag hoor,maar heb jij hem ook laten testen op vitamine E/selenium gehalte in het bloed?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:33

Lever... nee geen tekorten ;) zoals ik al zei is hij vergiftigd door kuil, voer en suikers etc. daardoor last van zijn lever en daardoor last van zijn spieren.

Sorry, vergeet nog te zeggen dat hij klinisch ook pijnlijk reageerde op zijn lever en mijn DA (die tevens osteopaat is) had toen al het vermoeden dat hij last van zijn lever zou hebben en dit is dus ook uit het bloedonderzoek gebleken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:47

tja als de lever niet goed werkt dan gaat er inderdaad van alles mis.
zaak dus om die weer op orde te krijgen,dan komt de rest ook

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:53

http://www.moislpharma.at/moisl/produkt ... yrenal.php

Heb dit gekregen om te ontgiften en fles moet ik helemaal opmaken. Hoorde dat de lever op zich wel snel en goed kan herstellen dus heb goede hoop. Rest natuurlijk wel altijd heel erg op zijn voeding te letten, wist ik al, maar er waren toch met de jaren wat fouten ingeslopen en had hem weer op voordroogkuil gezet.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:51

Ik heb vanochtend de uitslagen gekregen van het tweede bloedonderzoek, weet de waardes even niet uit mijn hoofd, maar het komt erop neer dat ondanks dat de veel te hoge waardes wel iets gezakt zijn maar nog steeds niet richting normale waardes. Morgen dus contact met de kliniek opnemen en dan hoogstwaarschijnlijk een leverbiopt. hij blijft ook nog steeds invallen, is nu eng mager aan het worden. Zodra ik meer weet plaats ik het weer.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:55

@AnneOmie...

Ik merk uit deze waarden geen leverprobleem op, maar wel spierbevangenheid. Albumine, totaal eiwit, bilirubine,alkalische fosfatase en gammaGT zijn redelijk normaal, bij een ernstig leverprobleem zou je deze vele malen hoger verwachten! De CK, LDH, ASAT waarden passen bij het bevangen beeld. Wanneer is het monster genomen, hoeveel uur nadat hij is "vast geslagen"???

Ik vermoed eerder een virus bij jouw paard vanwege het verhoogde aantal lymfocyten en verlaagde aantal neutrofiele granulocyten (=segmenten)

Sterkte met je paardje! Groetjes, Tessa.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:25

Het monster is 2 dagen nadat is vastgelopen genomen. Spierbevangenheid lees ik zelf ook uit de waarden :) verder ga ik van de kennis van mijn DA uit en vertrouw daar ook op en ook op het klinisch beeld daarbij.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:04

de nieuwe waardes waren:

Transaminase GOT 751 was 801 moet zijn tussen 196-307
Gamma GT 110 was 138 moet zijn < 22
Alkalische fosfatasen 166 was 225 moet zijn < 154

Dus nog steeds te hoog.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 08:37

Biopt is genomen, uitslag nu:

Milde hepatitis vermoedelijk tgv toxische oorzaak (bacteriele hepatitis kan niet volledig worden uitgesloten)
Nu gaan we behandelen, over drie weken weer bloed check. Omgeving screenen op toxische bestanddelen. (ik zou echt niet meer weten waar het dan aan moet liggen...)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:19

FM, balen dat het nog niet in orde is! Kan je aangeven op welke of wat voor soort toxines je gezocht hebt? Heb je drinkwater uit de kraan? Gebruik je bv. zinken banken voor het water? Is de stal van de zomer opnieuw geverfd? Of houtwerk van het weiland ofzo? Op wat voor stalbedekking staat ie? En wat voor water hadden ze van de zomer? Leidingwater of slootwater? Misschien zit het er al langer, maar kwam het er pas later uit?
Sterkte ermee in elk geval, als de waarden wel normaler worden, zit je waarschijnlijk wel op de goede weg.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:04

Ze krijgen leidingwater, staan op vlas. Goeie van die verf, nu je het zo zegt staat me er vaag iets van bij dat de stallen zijn gedaan... Ga ik navragen! Water komt uit plastic specie kuipen. Het schijnt volgens het verslag niet gerelateerd te zijn aan een specifieke toxine, maakt het zoeken lekker makkelijk ;-)
Heb in ieder geval weer een beetje hoop dat hij weer helemaal de oude gaat worden!!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:00

Hoi, ik werd naar dit topic verwezen.

Mijn pony heeft een geschiedenis van hoefbevangenheid (heeft EMS, en daarop aangepast voerbeleid) en heeft ook last van zijn spieren. Hij heeft een hele hoge spiertonus, vooral in zijn achterhand en bovenaan zijn voorbenen, een beetje quarter-achtig, wat niet hoort bij zijn type (shet x hackney). Vorige winter heeft hij slecht gelopen met de kou en nu ook deze winter begon slecht. De kou doet pijn aan zijn voeten en dan gaat hij stijver lopen, waardoor zijn spieren weer stijf worden etc. Hij staat nu 's nachts in een box en overdag buiten op speciale schoenen. Ook staat hij onder een deken. Hij is al een stuk soepeler geworden weer, maar als ik hem 1 dag later binnen haal is hij meteen weer stijver.

Ik heb het vermoeden dat er bij hem meer speelt dan alleen die problemen met hoefbevangenheid, dus ik ga morgen bloedonderzoek laten doen. De DA zei dat een uitgebreid bloedonderzoek (vit/min) rond de 700/800 euro zou kosten en dat ik moest beslissen welke dingen ik onderzocht wil hebben. Ik hoop van jullie wat ideeen te krijgen welke waardes nuttig zouden zijn om te laten meten met het beeld dat ik hierboven van mijn pony heb gegeven.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:08

@Nado, misschien is dit een voordeliger optie in eerste instantie van de gezondheidsdienst voor dieren.
http://www.gd-horsecare.nl/horse+care Meen me te herinneren dat dit rond de 100 euro is. Aanvullend onderzoek kan altijd nog.

edit even nagekeken, het is 125, - euro

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:59

Dank je, Esther, maar ik heb de afspraak met de DA al gemaakt en die kan ik niet met goed fatsoen weer afzeggen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:07

Ik heb net met GD-Deventer gebeld en het bloed dat mijn DA afneemt vandaag kan met een ingevuld formulier (dat ik net van hun site heb geprint) ingestuurd worden. Ik kan ze ook nog bellen om te vragen hoeveel alles gaat kosten. Bedankt voor de tip, Esther!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 11:08

laat in elk geval wel kijken naar selenium/vitamine E ,als dat niet goed zit kunnen paarden een hoop spierproblemen en stijfheid krijgen

die 700 euro dat is zeker een all in prijs?
esther bij jouw prijs komen nog de dierenartskosten bij en dan zit je ook op een veel hoger bedrag.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:33

ellepel schreef:
esther bij jouw prijs komen nog de dierenartskosten bij en dan zit je ook op een veel hoger bedrag.

Ja de dierenartskosten komen er wel bovenop maar dat is geen 5 a 600 euro voor een visite. Ik stond even te klapperen over die 700 euro dat is echt erg veel voor bloedonderzoek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 12:59

ja dat vind ik ook vreemd.
ik was zelf rond de 300 kwijt voor een standaard onderzoek, met aanvullend selenium/vitamine E en Haptoglobine apart.
bij de selenium zaten ook zink en koper bij