Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:27

Zo gister was weer Rava haar dagje Laarakker weer Haha!

Ze moest weer onder de equi..... apparaat.
Charlotte die haar behandeld, was zeer tevreden over hoe ze het doet.
Door Rava en een aantal andere paarden die ze behandelt die ook Cushing hebben heeft ze veel geleerd en onderzocht.
Allemaal die zijn behandeld worden eerst in meer of mindere mate slechter(gaan door diep dal) dit duurt enige tijd(bij Rava 3 mnd) en dan knappen ze langzamerhand op.
Wel zijn er dus bijkomstigheden zoals, gevoelig op de hoeven (o.a bevangenheid, zweren) botontkalking(hadden we het laatst over) de spieren en pezen kunnen aangetast raken, gevoelig op de luchtwegen, moeilijk of niet willen eten enz. Dit alles onder invloed van die hormaaon ellende.
Rava haar pezen hebben nu een tik gehad omdat het spul wat ervoor zorgt dat pezen sterk en flexibel zijn en blijven verdwijnt, dus de kans op peesblessures is groter. Ik heb spul gehad en druppels en raar maar waar vanmorgen voelde het al beter aan.

Wat ze heel belangrijk vindt is dat de Cushing paarden in beweging blijven om zoveel mogelijk spier en stevigheid te kweken.

Ook heeft ze de Pergolide onderzocht en staat er beslist niet afwijzend tegenover, volgens haar metingen is het een goed product voor paarden met Cushing. Dit stelt mij weer gerust Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:35

Fijn resultaat Rumay! Haha! Haha!
Beweging is inderdaad alles om de weerstand en de spieren en pezen in zo goed mogelijke conditie te houden en te zorgen dat ze niet nog meer interen en afzwakken. MSM is een heel belangrijke bouwsteen om pezen, spieren, botten, longen, hoeven en huid in conditie te houden en ontstekingen voorkomen en als er wel ontstekingen zijn om deze sneller te helpen herstellen. En al deze dingen zijn juist de zwakke plekken van een Cushing paard. Daarom ben ik zo positief over MSM omdat het juist hulp geeft bij alle zaken waar cushing paarden normaliter last van (kunnen) krijgen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:43

Major is sinds afgelopen dinsdag aan de pergolide Haha! Haha! Haha! Eindelijk! Ik ben maar 9 maanden aan het lobbiën geweest.
Nou maar hopen dat het gaat aanslaan bij hem.
Ook heeft hij maandag van de dierenarts een injectie gehad tegen artrose. Daar schijnt hij ook last van te hebben. Geen wonder dat hij zo vaak kreupel is.

Ireen, gelukkig maar dat ze niet ziek is.

Rumay, dat zweten valt bij Major geloof ik wel mee. Hij had er heel erg veel last van de vorige keer dat het zo vreselijk warm was, maar ze hebben hem inmiddels een andere box gegeven waar het wat minder warm is. Dat lijkt te helpen.
Fijn dat ze vinden dat het goed gaat met Rava Pling

Mexxuna, wat goed! Gefeliciteert Cool

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:22

fargo schreef:
Mexxuna: klinkt alsof het prima is verlopen! Goed gedaan saampjes en ik denk dat het een hele wijze beslissing is geweest om maar een keer te starten. De stress en de warmte zijn al een inspanning op zich. Hoe was ze de dagen erna?

Stijf... en traag onder het zadel.. Bloos

Luna vind wedstrijden zooo onwijs leuk, dat is niet op een papiertje te beschrijven, die ogen gaan open, oortjes naar voren, en ze trekt je héél het veld over!
En in de ring doet ze zooo haar best, hoe meer mensen er kijken, hoe meer ze gaat lopen!
Het was voor haar dus écht een feestje! Haha!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:28

Hee Kekavo geweldig voor je Haha! ik hoop dat je ook verbetering gaat zien, en ja de artrose is echt een cushing ding.

Ach Mexxuna op zich logisch he dat ze stijf is door alle adrenaline geeft ze alles en ja na zo'n dag helemaal joepie moet je een beetje afzien he. Ja

Donderdagavond met Rava gewandeld in het begin ging het waardeloos steeds struikelen maar na een kwartier werd het weer beter gelukkig. straks weer effe wandelen en maandag komt m'n "bijrijdster" en dan gaat ze er weer op tijdens de wandeling.
Merk echt al door de druppels en smeren dat het weer steviger aanvoelt en dat de knik er weer uit is.
Heerlijk he dat we zo op deze manier met onze paarden bezig zijn. Haha!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:03

Vanmiddag mogen Luna en ik weer aan de start,dit keer maar voor één proef opgegeven, scheelt weer inschrijfgeld, en een hoop stress.. wel rijden.. niet rijden.. wel rijden.. niet rijden..
we doen het gewoon niet!
eerst maar tevreden zijn wat luna me nu kan geven! Lachen

En ik kan jullie vertellen; ik ben héél tevreden! Haha!
Een paar maanden geleden heb ik de verzekering nog opgebeld, over in laten slapen.. en nú ... nu is zit ze geweldig in haar vel!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:32

Lunie heeft nieuws: ** WEER EEN WINSTPUNT!! **
(nu gaat t wel errug hard ! Knipoog )

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:46

Gefeliciteerd!!! Super Haha!

Hier gaat het ook erg goed! Evita heeft de afgelopen dagen aardig wat (onweers)buien over zich heen gekregen (zonder deken, was echt te warm) en is er niet verkouden van geworden!
Vandaag even gelongeerd met dubbele longe en ze krijgt echt weer conditie. Het valt me op dat ze zo ontzettend fijn loopt sinds ze pergolide krijgt. Ze is sinds de winter geen enkele keer meer onregelmatig geweest *klopt af* en veel minder stijf. Ik zit er over te denken om haar rug binnenkort nog eens door een osteopaat na te laten kijken en als die denkt dat het kan, haar weer een beetje te gaan rijden. Van de veeartsen heb ik al lang groen licht, maar ik durf het niet echt.. ben zo bang dat ze weer last krijgt van het een of ander.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:36

ireen- als je zelf al zo voorzichtig bent dat je het haast niet durft, zou ik zeggen; gewoon doen!! Je kunt toch gewoon beginnen met een beetje stappen, en je merkt het vast wel als ze het niet prettig vindt. Fijn dat ze de onweersbuien goed doorstaan heeft!

Weet iemand misschien ook wanneer de aanmaak van 'voorjaars'hormoon (endorfine?) weer minder gaat worden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:01

nu....als de dagen weer korter worden denk ik..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:01

Kekavo, ik had er overheen gelezen, maar wat goed dat Major nu aan de pergolide is! Ik hoop dat hij er van opknapt.

De rede dat ik zo voorzichtig ben met rijden heeft niet zozeer met de cushing te maken overigens. Ik weet niet of ik het hier wel een geschreven heb, maar Evita heeft ook lichte spat in beide achterbenen en 2 vergroeide spinaaluitsteeksels van de wervels (soort kissing spines).
Vorig jaar heeft ze nog een scheur in haar pijpbeen gehad en een artritis in haar kootgewricht, dus het is wel een paard met wat problemen. Dat laatste is wel helemaal genezen.
Evita heeft de laatste 3 a 4 jaar veel kreupelheidsproblemen gehad in haar achterhand, maar de veearts kan dit nog steeds niet helemaal verklaren. Haar spat is zo licht dat ze er op een rontgenkeuring met bemerking doorheen zou komen. Haar rug is op de foto niet in orde, maar van buiten heeft nooit een fysio of veearts iets opgemerkt. Ze is totaal niet gevoelig en de mobiliteit is normaal. Beetje ingewikkeld allemaal dus Haha!
Ik denk dus dat de cushing misschien wel een invloed heeft gehad op de onregelmatigheid, door spierzwakte die er ook nog eens bijkwam. Ze zakte soms ook weg met haar achterhand en struikelde soms, dat heb ik nu allebei al een hele tijd niet meer gezien.

Stappen doe ik al met haar, dat gaat prima! Draven voor de wagen ook, maar dat is toch "lichter" dan met een ruiter op haar rug.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:41

Zo wat een wolkbreuk gister zeg en ik maar op mijn werk zitten en denken och arme paardjes buiten in de drup.
Gelukkig had Rava er niks van toen ik ze midden in een hoosbui binnen wilde zetten ging ze eten!
Heb haar vandaag wel met deken gezet het is een stuk frisser en ook veel meer wind.
Ze had gister geen krulletjes na al die regen, ze heeft te weinig haar om te krullen Haha!

De benen gaan langzaam wat beter we wandelen lekker op de weg maar het zal wel even nodig hebben.

Hee we zouden nog wedstrijd foto's krijgen Mexxuna?
Waar blijven ze van je knappe paardje

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:39

Ik ben ook benieuwd naar de Luna foto Haha!

Hier een Evita foto-update'je;
Ze lijkt nog steeds te verbeteren, krijgt nu ongeveer 20 weken pergolide.

Afbeelding
Afbeelding

jawel.. inmiddels zijn het duidelijke KUILTJES boven de ogen! Haha!
Afbeelding

Het mooiste van alles.. ze voelt zich weer helemaal thuis tussen de andere paarden. Ze heeft een heleboel vriendinnen binnen "haar" kudde en wordt echt weer geaccepteerd. Lachen

Afbeelding
Afbeelding

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:29

Hee geweldige Evita foto's hoor ze ziet er top uit moet ik zeggen. Haha!
Zal van de week ook weer eens wat foto's van Rava maken.
Ondertussen heb ik de shetlander(hij heet Jansen) die ik leende, gekocht als vriendje voor Rava.
Er rijden 2 kleine meisje op maar wat een donder zeg, af en toe moet Rava hem op zijn plaats zetten omdat hij loopt te klieren.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:22

Nou.. Luna heeft schoenen hoor!!
Hele dure mooie ijzers mét schokdemping.. vandaag voor t eerst gereden met schoenen.. enne.. ze gooide echt hoog op voor haar doen, dat merkte ik goed met doorzitten!
Wel leuk, nu kan ik eindelijk weer aan de uitgestrekte draf werken.. ! Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:47

Ireen: wat ziet ze er geweldig uit en wat fijn dat ze weer vriendinnen heeft in de kudde. DAt zegt meestal heelveel als ze weer gewoon sociaal (durven) en kunnen zijn. Vork Fijn hoor! En ook weer kuiltjes boven de ogen!

Mexxuna: gefeliciteerd met de schoenen, nu weer lekker verder met opbouwen.

Hier gaat alles lekker: Willy zit lekker in zijn vel, hoestte wel even na al die regen op donderdag maar heeft er verder weinig last van gelukkig! Nog een tip van iemand hier op stal: tijmhoestsiroop van Weleda bij de drogist, doet wonderen bij hoest! Nooit te benauwd om iets nieuws te proberen en ze vinden het lekker!

horseleslie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:03

Hallo, ik ben 2 mnd geleden achter gekomen dat mijn paard cushing heeft.
Dus gebruik ik nu pergolide. vorige week hebben we opnieuw bloed geprikt en de cortisolwaarde
is alleen maar hoger geworden (219!!!!!!). Heeft iemand dit meegemaakt of zijn er nog andere medicijnen ?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:43

horseleslie het zou kunnen hoor dat het eerst erger wordt, hoeveel pergolide geef je en hoe lang?
Er zijn nog wel andere medicijnen maar daar hoor je wisselt over.
Geef je je paard nog andere medicijnen erbij?

horseleslie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:37

26 juni ben ik er mee begonnen. Ze krijg 2 tabletjes.(Ik weet zo niet hoeveel mg het is,heb de doosjes bij stal).Haar vacht ziet er al veel mooier uit,en ze is niet meer zo bang voor andere paarden.Dat was ze eerst wel. verder krijgt ze er niks bij. Ik vind het ook heel moeilijk om te beslissen of ze wei vol gras moet hebben omdat ze wat ingevallen is,of juist op een kaal stuk i.v.m hoefbevangenheid.daar heeft ze overigs nog geen last van gehad.
Wie heeft er tips voor mij,want mijn dierenarts weet er ook niet veel van.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:35

horseleslie er zijn in dit topic al een aantal mensen geweest die een hoop hebben geschreven over Cushing, niet omdat ik lui ben maar omdat het veel is, lees grote delen van dit topic en zeker het begin en de stukken van Fargo.
Die heeft al wat langer ervaring dan de meeste van ons.

En ik weet niet wat voor paard je hebt maar 2 pilletjes komt meestal overeen met 2 mg en dat is best heel veel.
Ter vergelijk ik heb een arabier en die kreeg in het begn 1 pilletje en zit nu na 6 mnd op een half.
De meeste van ons geven er ook provarium breeding bij 1 of 2x per dag een schepje dit is te koop bij de paardendrogist.
Dit helpt je paard ook. En dan voeren veel ook magnesium of een preparaat daarvan bij ivm harde manenkam, insuline resistentie en weerstand verhogend.

Een wei vol gras zou ik afraden als ze er de hele dag in kan, de mijne staat zo'n 5 a 6 uur op het land en de rest in de uitloop met hooi. Hoe lang ze op het land staat hangt ook af van het weer, omdat de mijne insuline resistentie heeft mag ze niet te veel fructaan(suikers in het gras) en dit fructaan wordt hoger onder bepaalde weersomstandigheden.(info hierover kun je terug vinden op paardnatuurlijk.nl onder fructaan)

Toen ik net begon met medicijnen werd het veel erger en wel zo erg dat ik erover dacht om mijn paard te laten inslapen ook omdat ze zwaar hoefbevangen was.
Zit net te denken hier op de Wiki staat ook info over Cushing ook interesant.
Succes ben benieuwd hoe het verder gaat.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:08

Ohja...de luna foto's...
ik zal ze eens maken binnenkort! Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:08

Horseleslie hoe groot en zwaar is jouw paard en was hij er erg aan toe (depressief of hoefbevangen oid)? Dat zou dan de hoge dosering van 2 pilletjes verklaren? Sommige dierenartsen willen in dat geval nog wel eens met een boostdosis beginnen en daarna evt afbouwen?

Over de wei: toch maar rustig aan met een niet te vette wei beginnen ivm de suikers in het gras. Je kunt dan beter aanvullen met hooi als ie te weinig krijgt dan dat hij plots hoefbevangen wordt of koliekerig omdat ie te veel binnen zou krijgen. Maar hoe was je paard het gewend? Staat ie altijd al op een volle wei en weet ie niet anders of heeft ie binnengestaan en staat ie pas kort op de wei? Dat maakt natuurlijk ook heel veel uit. Onze Willy staat gewoon met de rest van de kudde van 08:30 tot 17:00 uur buiten, maar dat is hij zo gewend en dat wordt in het voorjaar langzaamaan opgebouwd vanaf een paar uur tot een ochtend etc.

horseleslie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:41

Fargo.ik heb een fjord van 1.48 en ong 300 a 350 kilo. Haar haren waren zo ontzettend lang. Na de diagnose vond ik zelf een paar dingen zoals dat ze niet meer zo gelukkig leek en haar stal was altijd nat,hoewel ze geen suiker heeft. Ze kreeg tot vandaag 0,50 mg pergolide. Vandaag kreeg ik te horen van mijn da dat ik dit moest verdubbelen. Dus dat doe ik maar. Is er ook een max cortisolgehalte waar ze dood aan kan gaan??? verder heeft ze geen hoef/gebit/luchtwegen problemen. betekent dit dat het een beginstadium is of zegt het helemaal niks. Ik zou wel magnesium willen geven maar ik heb ergens gelezen dat je sint janskruid niet met andere medicijnen mag combineren. Dan heb ik ook nog een probleem met de stal waar ze nu staat en zou haar daarom graag naar een andere stal brengen maar heb ook weer gelezen dat dat niet goed is voor een paard met cushing. Maar moet ik haar miss nog een paar jaar laten staan waar het helemaal niet goed is voor haar??????
Ik word zo onzeker van dit alles,weet de tijd niet wat we samen nog hebben.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:53

@ horseleslie, Je zegt dat waar je pony nu staat, het daar niet goed voor haar is, maar het lijkt mij dat je haar mischien beter eenmalig kan verplaatsen waar ze het dan beter hebt dan nu te laten staan.
Voordat alle ellende bij mij paard begon was zijn stal ook erg nat, nu achteraf valt bij mij alles op zijn plaats.
Is je pony op suiker getest ? mijn paard wel .
Onne is na mij weten toch wel bevangen geweest ( DA kon toen niks vinden )Zelf heb ik in het begin er allemaal nooit wat achter gezocht , omdat we gewoon aan het rijden waren, en met wedstrijden bezig waren.
In 2006 was het ineens mis en is alles in sneltrein vaart gegaan.
Onne zat ook aan de pillen, maar heb hem er afgehaald.
Heb wel speciaal voer en hier doet hij het goed op.
Helaas is Onne al Insuline Resistent.
Probeer van je onzekerheid af te komen en goed op je pony te letten ( makkelijk gezecht he ) De tijd die je heb kan niemand je vertellen, tegen mij werd gezecht dat je 5 jaar kon rekken ( DA ) met medicijnen .
Met Onne gaat het nu vrij goed loopt lekker buiten en heeft weer redelijke kuilen boven zijn ogen, wat eerst echt ballonnen waren

YetiKukcal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:07

Beste allemaal,

Goh, wat een boel paarden met Cushing! Bij mijn paard is deze week helaas ook Cushing vastgesteld. Verdrietig
Ik moet zo snel mogelijk starten met Pergolide.

Het is fijn om te lezen wat jullie ervaringen zijn.