Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:12

ellepel schreef:
vroeger.....

werd er heel anders bemest ook he, de paarden hadden veel meer ruimte dan nu, ja logisch want er waren er veel en veel minder..
maar liepen er ook andere dieren op die zelfde grond rond, de weilanden werden afwisselend beweid met koeien en schapen.

die koeien en schapen gaven andere mest aan de grond af waardoor de samenstelling toen veel beter was, ook bemesten met kunstmest werd maar weinig gedaan, waardoor dieren dus wel gras van goed kwaliteit konden eten.

de eczeem die je toen wel zag kwam bijna uitsluitend voor bij dieren die op overbeweide weides liepen of weides die al teveel bemest werden met koeienmest...

koeienmest bevat veel stikstof, doordat het lichaam dit moet omzetten ruik je bij sommige dieren een typische ammoniaklucht aan de urine...
( wist ik ook niet, maar schijnt zo te wezen)

http://www.uitdaging.net/gezond/landbouw.html

Een leuke site waar veel over bemesting en landbouwgrond beschreven staat. Alleen het allereerste stukje is minder interessant

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:53

Fronton schreef:
Dames, dames. men kan alleen maar Professor worden in combinatie met een Dr. titel en díe is wel alleen verkrijgbaar na héél lang en héél veel studeren. Enige uitzondering is echt Professor Barabas .

Ing. mag iedereen voor zijn naam zetten.

En als ik google, vind ik:

De Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk geeft hoogleraren het recht zich professor te noemen zolang ze in functie zijn. Als ze pensioneren of met de vut gaan, mogen ze de titel blijven voeren.

Maarre is er eentje in het verhaal Taal die zich prof. noemt en het niet is?Dat zou helemaal grappig gaan worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:22

Ziolette schreef:
SIR VENTO DHM 99.08419 PRAE VENTO 59

Niet al te best dus .

Prae Vento in de hengstencompetitie was ook heel verhelderend (hij zou wel even bij het KWPN goedgekeurd worden volgens Taal en die had het KWPN helemaal suf gebeld tot men daar de heldere ingeving kreeg hem naar de competitie te verwijzen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:09

Het was even zoeken, zomaar naar de HK...
Voor de Belgische kant van het verhaal, daar zijn wat vragen over geweest, er wordt druk gezocht maar hulp is altijd welkom.
Is er toevallig een meelezende Belg die een abonnement heeft bij de NBB? Een PB is dan zeer welkom.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:45

Citaat:
Maar dat is dan dus geen zomereczeem

nou..weet ik niet, want als de klachten alleen in de zomer zijn dan heet het toch zomereczeem?

maar je hebt wel gelijk, ik zie soms mensen die roepen dat ze een zomereczeem paard hebben terwijl dat dier dan alleen last heeft van wat kleine schuurplekjes als gevolg van te vet gras...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:00

in engeland zijn ze ook met onderzoeken bezig:

Sweet Itch Trials
2 February 2006

To alleviate the distress of Sweet-itch there is a need for an intervention that will remove the excessive reaction to the bites of Culicoides midges.

For the last two years a team from University College London (UCL) has been working on this problem in collaboration with the Sweet Itch Centre near Wrexham and with other centres. A series of small studies were initiated with vulnerable horses, testing a range of reagents aiming to regulate the reaction of the immune system to the midge bites. This work has been followed keenly by the Veterinary Medicines Directorate (VMD) who have now given their approval for a large trial...

The reaction to the bites of the midges is orchestrated by the immune system and in 95 per cent of horses this response is accomplished successfully and without a problem. In an unfortunate 5 per cent, the immune system overreacts. … The team from UCL have endeavoured to return the horse’s immune system to its prime function of recognising, regulating and responding to assault, thereby maintaining the health of the horse.

By the use of killed bacterial reagents… this can be achieved. Experience in humans and now in horses has taught us that even in difficult-to-treat allergic reactions repeated doses can be extremely successful. Animals with a short history of disease may be more easily and swiftly treated.

During the first year of research the most effective of these bacterial immuno-modulators was identified. In the second year it was established that the 25 per cent or more of horses received excellent benefit and 50 per cent of animals showed a measurable improvement in their symptoms. During the third year of research, and with an improved and more intensive protocol, an increased benefit for the great majority of horses with sweet-itch is envisaged.

The use of immuno-regulatory preparations in human and veterinary medicine is being viewed by authorities as the treatment of the future. Already in human medicine in the treatment of chronic infections allergies and cancer, the pioneering work is gaining acceptance, saving lives and alleviating chronic disease. …
In order to forward this work in human and veterinary medicine, a small company has been set up within University College London…

bron:
http://www.ucl.ac.uk/news/news-articles/itn060202

en t onderzoeksteam:
http://www.sweet-itch.co.uk/trials.html

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:55

Ik heb inmiddels een mod gevraagd om het topic naar Medisch of Paardenpraat te verhuizen. Ik hoop dat ze dat willen doen, in de HK valt het helemaal niet op en we willen natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen dit lezen.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:21

Interessant Ellepel Maar dit is wel dan bedoelt als lap middel, zoals de meeste medicijnen .
Ik ben benieuwd in welke mate de voeding(stoffen) en de reinging van het lichaam tot een (beter) preventief resultaat kan komen.
Wel iets om te blijven volgen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:36

ellepel schreef:
koeienmest bevat veel stikstof, doordat het lichaam dit moet omzetten ruik je bij sommige dieren een typische ammoniaklucht aan de urine...
( wist ik ook niet, maar schijnt zo te wezen)

Als de urine van je paard heel sterk (naar ammoniak) ruikt kun je er zowiezo wel van uitgaan dat hij teveel eiwitten binnenkrijgt. Overtollige eiwitten worden nl opmgezet in stikstof en dat weer in ureum.

Bji ons op stal wordt het hooi en voordroog van dezelfde weilanden afgehaald, soms zelfs dezelfde snede. Dit land is al 5 of 6 jaar niet meer bemest (natuurweidebeheer), maar toch hadden een heleboel paarden afgelopen jaar bij ons op stal jeuk. Ook paarden die dat normaal niet hebben. Wat me wel opviel was dat er afgelopen zomer wel ontzettend veel van die kleine rotkriebelvliegjes of mugjes waren. Meer dan andere jaren.

Wel strooit de stalhouder 1x per jaar, in het voorjaar, een klein beetje kunstmest over het land waar de paarden staan (dus niet waar het hooi van wordt gehaald). Zou wel mee kunnen spelen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:12

HK ---> MD

Ondertussen is in het modteam besloten het topic te verplaatsen naar Medisch

Het Lijkt me wel nodig om te zeggen dat het verplaatsen niet komt door de boze berichten hier over, maar door een nette pb van anderen.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:30

runningkawa schreef:
HK ---> MD

Het Lijkt me wel nodig om te zeggen dat het verplaatsen niet komt door de boze berichten hier over, maar door een nette pb van anderen.

Vind je het niet een beetje terecht dat er een geirriteerde reactie komt omdat alle postings die we hebben geschreven, en al ons uitzoekwerk kennelijk niet gezien worden als een serieuze post?
Als Ravel en ik er niets van hadden gezegd, had een ander ook geen PB tje kunnen sturen toch om te vragen het topic wel voor iedereen toegankelijk te houden.
Ik heb trouwens ook 2 mods gePBd met de mededeling dat ik de huiskamer niet in kan.

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:42

runningkawa schreef:
HK ---> MD

Nou hè hè, bedankt!!!

Ik was inderdaad heeeeeeeeel erg boos! Het was dan ook al de 2e keer dat een onderwerp wat mij interesseerde naar de HK ging.
Ik begrijp zowiezo niet waarom de HK een beperking heeft in wie er mag reageren............

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:20

Boos is best, maar op die toon lijkt me nergens voor nodig.

Ravel en Falka, als jullie nu beiden toegang aanvragen tot de HK (zie de link aldaar) is die beperking dus opgelost. Reden ervoor is dat we geen gebruikers willen die hier alleen maar komen omdat het zo gezellig kletsen is. En als jullie het topic gewoon on topic hadden gehouden ipv te kletsen over wie er professor ging worden, was er geen aanleiding geweest om het naar de HK te zetten.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:28

Lielle schreef:

Ravel en Falka, als jullie nu beiden toegang aanvragen tot de HK (zie de link aldaar) is die beperking dus opgelost. Reden ervoor is dat we geen gebruikers willen die hier alleen maar komen omdat het zo gezellig kletsen is. En als jullie het topic gewoon on topic hadden gehouden ipv te kletsen over wie er professor ging worden, was er geen aanleiding geweest om het naar de HK te zetten.

Dat is juist het probleem, die link zegt dat ik niet genoeg posten heb.
Dat heb ik ook bij betreffende moderator aangegeven, en daarna bij the big boss van Bokt. Al mijn postings zijn paard gerelateerd, en wel meer dan 50, maar die HK link werkt gewoon niet.
Ik dacht dat we het topic behoorlijk on topic hebben gehouden, er is heel wat uitzoekwerk van ons vandaan gekomen. Lees betreffend topic eens door, dan snap je ook waar de professor vandaan komt, en dat dat wel degelijk on topic is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:34

Ik kan nu wel in de HK, ik begrijp wat er mis is gegaan. Omdat het topic was verplaatst naar de HK telden de posten in dat topic niet mee. Alleen de brichten in een ander topic. Dat waren er idd geen 50.
Nu staat het bij medisch, en nu tellen de berichten wel mee, en werkt de link bij de HK.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:37

Zullen we dan nu weer ontopic .

Ik heb een afspraak met Bart Ducro in Wageningen. In een mail aan hem vroeg ik hoed bij dacht over LT. Hij zei dat hij daar te weinig verstand van had om daar een oordeel over te hebben...
Ik denk dat hij gewoon niet te veel wil zeggen. Ik kijken wat is eruit krijg

Wel een supervriendelijke man! Echt een heel ander slag mens dan LT

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:40

Djilan schreef:

Bji ons op stal wordt het hooi en voordroog van dezelfde weilanden afgehaald, soms zelfs dezelfde snede. Dit land is al 5 of 6 jaar niet meer bemest (natuurweidebeheer), maar toch hadden een heleboel paarden afgelopen jaar bij ons op stal jeuk. Ook paarden die dat normaal niet hebben. Wat me wel opviel was dat er afgelopen zomer wel ontzettend veel van die kleine rotkriebelvliegjes of mugjes waren. Meer dan andere jaren.

Wel strooit de stalhouder 1x per jaar, in het voorjaar, een klein beetje kunstmest over het land waar de paarden staan (dus niet waar het hooi van wordt gehaald). Zou wel mee kunnen spelen...

Hoi Djilan,

Misschien een idee?
Er heeft onlangs ik meen in de "Levende Have" een artikeltje gestaan over natuurhooi.
Dat bleek veel minder goed dan aanvankelijk werd gedacht.
Doordat dat land niet behandeld wordt met kalk kan het gras niet goed belangrijke mineralen en spoorelementen uit de bodem halen. In plaats daarvan trekt het zware metalen aan die dus ook keurig in het hooi zitten

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:44

hey dat is iets om over na te denken!
Dat kan hier wel eens de oorzaak geweest zijn bij die ene merrie. Wij doen in princiepe niks aan dat land, we willen het zo natuurlijk mogelijk houden namelijk. Slechts 1 keer kunstmest in het jaar omdat anders het gras het echt niet trekt en de paarden er al snel weer af moeten. Maar kalk, daar had ik nog niet aan gedacht!

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 15:29

Het lijkt me trouwens niet meer dan logisch dat de topicstarter het regelt als er iets moet gebeuren, wat ik dan ook met een net berichtje aan de mods gedaan heb. Ik vind het jammer dat er boze PB's zijn verstuurd. We hadden allemaal al het vermoeden dat we binnenkort naar de HK zouden verhuizen vanwege het aantal; pagina's dat we inmiddels hebben bereikt, dus heel onverwacht kan dit niet geweest zijn.

Ik ben blij dat het nu in Medisch staat, tenslotte is dit geen chat-topic maar is een groep mensen bezig iets belangrijks uit te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Imre op 24-02-06 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:34

Wind schreef:
. Ik vind het jammer dat er boze PB's zijn verstuurd. .

Ik heb geen enkele boze PB verstuurd hoor, ik heb wel PB s verstuurd en gevraagd waarom ik die HK niet in kon.

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 15:39

Ik snap ook vrij weinig van die HK-toegang en hoe je die krijgt. Maar goed, het is nu geregeld, laten we het hier bij houden en doorgaan met een veel interessanter onderwerp: het doen en laten van dhr. Taal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:47

Djilan: het probleem met dat hooi/kuil zou ook in de aanwezigheid van suiker kunnen zitten. Hooien op een 'verkeerd' moment kan behoorlijke concentraties tot gevolg hebben.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:56

dan zal ik nog een keer off topic gaan hier:

Om te kunnen reageren in de HK moet je lid zijn van de Kudde. Eis daarvoor is 50 posts op de paardenfora (dus het bovenste blok). Als je die posts hebt, kun je via het sticky in de HK:
Hoe werkt het in de HK?
Tenslotte nog even dit: je bent welkom in de HK als je minimaal 50 (inhoudelijke) posts hebt geplaatst op de specifieke paardenfora. Deze regel is er om te voorkomen dat mensen alleen maar op Bokt komen ‘omdat daar zo’n gezellig kletsforum is’. Aanmelden voor de HK doe je via deze link.
[/quote]
je aanmelden om lid te worden.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:00

Henny, daar heb je een punt. Ik weet alleen niet of je natuurweideland mag bestrooien met iets. Al geloof ik dat hij het vanaf deze zomer niet meer als natuurweide geregistreerd heeft staan. Ik kan het wel eens informeren. Zware metalen zitten we allemaal niet op te wachten, dus dan maar een kuurtje groene leem geloof ik
Toch jammer dat we zelfs in de weides de natuur zijn gang niet meer kunnen laten gaan, want blijkbaar zit er al teveel vervuiling in de lucht dat via regen de bodem intrekt Ik zal de boer/stalhouder eens vragen hoe hij over het strooien van (schelpen)kalk denkt!

Sugarmiss, hij laat het hooi altijd zo lang mogelijk uitgroeien, tot houtige stengels aan toe en ivm zijn werk naast de boerderij kan hij pas tegen de avond hooien. Dan is het suikergehalte niet hoog te noemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:36

Lielle schreef:

Die 3 a 4 posts betreffende prof op 33 pagina's is nog binnen de toon van het onderwerp, het leidend voorwerp in dit topic nog op het lijf geschreven ook. Jammer dat een off-topic reaktie een serieus onderwerp naar een kletsforum zet.