[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:06

zo is het toch? je moet doen wat het beste voor je paard is, niet wat het handigst is voor jezelf.

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:10

helemaal mee eens, hoewel ik moet zeggen dat nu ik geen eczeemgevoelig paard meer heb ik het ook heeeeeel erg handig vind...hij is niet om die reden verkocht en ik had het onder controle met deken, stalling en middelen, maar dit is wel errug lekker zo zeg..(sorry maar moest het even kwijt.. )

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:12

tuurlijk is dat handig, maar zolang je dat niet voor elkaar hebt is het de taak van de eigenaar de jeuk zoveel mogelijk te beperken.
Ik vind zelfs dat wanneer je je paard van de jeuk laat verrekken dit dierenmishandeling is

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:44

ap heeft nu dus zijn vliegendeken weer op...
staat gewoon in het gras,maar krijgt even geen brok meer...

het domme is...( wil t zelf nog niet geloven) dat hij geen jeuk meer heeft............manenkam blijft wel iets dik nog, maar die ene plek die vorige week kwam trekt ook weer weg....

echt raar vind ik het..door de regen kon hij niet met dek, toen kreeg hij wel jeuk en ging wel schuren...

nu zonder regen zijn er vliegen, hij word zelf iets dikker, dus gras genoeg......maar met die deken gaat t nu op dit moment ineens wel goed!

ik vind het echt raar weet je? dat zo'n deken toch zoveel verschil uit kan maken.....

( ja en nu zal je beleven dat als ik morgen kom het hele verhaal weer andes is en hij toch plekken heeft..)

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 07:48

josefien,bedankt voor de tip.
zal volgende keer lemmongras gaan halen,ik sta altijd open voor tips om mijn huismiddeltje nog te verbeteren(veiliger te maken)

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:22

Logisch toch ellepel? met deken geen steken van de vliegjes, dus ook geen "trigger" tot jeuk Die van mij heeft de deken altijd op, regen of geen regen. De deken droogt snel genoeg weer op.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:38

Even een vraagje: laten jullie bij deze hitte (het is op mijn paddock 30°C de eczeemdeken gewoon op? En zweten ze daar dan niet verschrikkelijk onder? Hij staat nu gewoon op stal waar het koeler is, ik aarzel toch hoor...

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:09

als je de luxe hebt om het regelmatig te controleren moet je gewoon checken of ie zweet, maar volgens mij is het in een paddock wel warmer dan op de wei? (tenminste, ik vind het altijd heet aanvoelen al dat zand)

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:18

hier nog steeds geen geschuur met de traumeel
En ik heb gehoord dat de andere paardne die onder behandeling zijn ook niet schuren. Wie weet komt het nog, maar voor alsnog is het een succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:15

kinke:

hahah gisteren was de deken kapot, ap had met zijn benen 1 bilriem er af getrokken,dus ik moest de deken mee naar huis hebben om te maken...

ap dus zonder deken en dezelfde avond krijg ik een smsje dat ie mega stond te schuren

enige wat mij wel ontzettend in verwarring brengt is ap zijn manenkam, ik zal zien of ik een duidelijke foto ervan maken kan.
hij is gewoon echt dik!wel 2x zo dik als normaal, en je voelt echt harde bobbels erin zitten...

hoefbevangen? nee denk ik niet, hoeven zijn niet warm, hij loopt niet stijf of wat dan ook, zijn gras pas ik langzaam aan en is uitgebloeid langer gras, dus qua voeding zou dat ook wel goed moeten zijn...

hoe zit het met de manenkam van die van jullie????

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:58

Dat de manenkam zo dik is kan komen van de eczeem. Mijn merrie Sikiley had ook altijd een hele dikke harde manenkam die zo bobbelig aanvoelde, ondanks dat ze een deken ophad. Karma heeft tot nu toe nog geen dikke manenkam, maar die gaat sowieso erg goed wat eczeem betreft

Stelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 07:15

Mijn haflinger is nog steed jeukvrij!!

Vorig jaar rond deze tijd had hij zijn manenkam en staartwortel tot bloedens toe kapot geschuurd. Hij krijgt nu de volgende behandeling:
- geen brok
- geen wortels, appels, brood of wat dan ook
- uiterlijk om 18 uur op stal en vanaf 10 uur weer naar buiten
- 1 a 2x per week manenkam en staartwortel goed wassen met kerato shampoo (goed masseren zodat de schilfers los laten)
- 1x per dag manenkam en staartwortel in spuiten met fenenolf

Hopelijk komen we zo jeukvrij de zomer door!

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:05

Kinke schreef:
tuurlijk is dat handig, maar zolang je dat niet voor elkaar hebt is het de taak van de eigenaar de jeuk zoveel mogelijk te beperken.
Ik vind zelfs dat wanneer je je paard van de jeuk laat verrekken dit dierenmishandeling is

Ik denk niet dat jij dat kan beoordelen, maar denk vooral wat je wil.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:56

WendyBZ schreef:
Kinke schreef:

Ik denk niet dat jij dat kan beoordelen, maar denk vooral wat je wil.

Dit was niet specifiek voor jou bedoeld, maar als je je aangesproken voelt.....
Dus je vind iemand die zn eczeempaard laat verrekken het prima doen?

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:00

Waar zie je mij dat zeggen?

kvika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:02

helaas, mijn 2 jarige vertoont nu ook jeuk...
ik heb haar in de pagony gehesen.
ze vond het prima ( paard waar alleen een halster om gaat)
toen ik hem even af deed en even later weer op bleef ze ook super braaf staan.
en mevrouw loopt nu samen met kvika gezellig in hun pyjama rond.
wel sneu voor pret dat ze ook ecxeem heeft..

gr.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:04

WendyBZ schreef:
Waar zie je mij dat zeggen?

jij zegt dat ik niet kan beoordelen of iets dierenmishandeling is.....dus blijkbaar ben je het niet eens met mijn opmerking waar ik zeg dat het niet behandelen van een eczeempaard mishandeling is??
Wat vind jij dan van een paard met eczeem onbehandeld buiten laten staan?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:09

Ik heb eigenlijk heel weinig zin om op mijn vrije dag de discussie aan te gaan Ik voel me aangesproken, ja, omdat dit was nav mijn post. Ik ga het dus ook niet over anderen hebben, maar ik vind het erg vervelend als er gesuggereerd wordt dat wij een paard mishandelen. Jij weet niet in welke mate het dier er last van hebt en wat er nu al aan gedaan wordt.
Maar suggereer vooral verder. Ik heb hier geen zin in.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:15

nee, ik suggereer niet dat JULLIE een paard mishandelen. Dat maak je er zelf van. Ik heb geen idee wat jullie eraan doen, behalve dat je zelf hebt gezegd dat jij in het weekend voor je paard zorgt en dat je ouders "geen zin" hebben in dat "gedoe" met een eczeemdeken? En je geeft dus aan dat het qua eczeem niet goed gaat met je paard?
Die vraag dus van mij over wat jij vindt van mensen die hun eczeempaarden niet behandelen is dus een algemene vraag, die geen betrekking heeft op jouw paard!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:25

misschien handiger om jullie "discussie" via P.B. voort te zetten?

t is warm zeg!!!

ap heeft t met die vliegendeken op extra warm geloof ik, ik laat hem maar wel zitten, maar vind t ergns ook wel weer sneu voor hem..
maar aan de andere kant, hij heeft geen last van de vliegjes dus wat dat betreft loopt ie rustig in de wei...

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:30

mijn zwarte shet heeft haar pakje ook nog aan.
Gelukkig kan ze wel in de schaduw staan.

Gistermorgen had een van de andere paarden een flinke hap uit haar eczeemdeken genomen en moest ie mee naar huis om gerepareerd te worden.
Ondanks de hitte was Helga wel erg blij dat ie 's avonds weer aanmocht!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:31

Gewoon goed in de gaten houden Ellepel. Zolang het nog waait valt het meestal wel mee. Morgen en overmorgen schijnt het nog warmer te worden......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:38

ap kan gelukkig ook in de schaduw staan,maar dat doet ie dus nooit

liefste zoekt hij een plekje op waar de wind het meeste waait en gaat daar dan staan..

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:20

ik verzorg een shetlander die er ook erg veel last van heeft. hij heeft nu al al zij manen weggeschuurd en er zitten ook al wondjes.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:31

dribbel doet het ook nog goed met dit weer. Ze heeft wel een paar dagen een uurtje of 2 in het middelmatig lange gras gestaan en heeft toen ook een paar dagen wat geschuurt. Ze staat nu weer op hooi en water en het gaat weer goed.
Ze heeft nog helemaal geen kale plekjes.
Maar het benauwde/drukkende weer moet nog komen...............