[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:26

droogzetters worden ook gebruikt bij melkkoeien die moeten kalfen, door de droogzetters blijft de melkproductie steken ofzo en wordt er dus nieuwe melk met biest aangemaakt voor het kalfje, de koe wordt na de droogzetters dus ook niet meer gemolken ofwel droog gezet Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:30

Shanna schreef:
droogzetters worden ook gebruikt bij melkkoeien die moeten kalfen, door de droogzetters blijft de melkproductie steken ofzo en wordt er dus nieuwe melk met biest aangemaakt voor het kalfje, de koe wordt na de droogzetters dus ook niet meer gemolken ofwel droog gezet Lachen

Neehoor.
Droogzetters worden enkel gebruikt om te zorgen dat het uier in goede staat is als het beestje moet kalven. Droogzetters zijn niets meer dan antibiotica. De koe wordt niet meer gemolken maar de melkproductie staakt niet zomaar, net als met paarden.
eerste paar dagen pijnlijk uier maar het gaat langzaam maar zeker weg..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:37

Shanna schreef:
Henrieke schreef:
Ik gebruik nu bij m'n verzorgpony de mokzalf van excellent, heb hem nu iets van 5/6 dagen ingesmeerd, er staat op de bus 2 keer per dag goed insmeren, maar ik heb het 1 keer per dag gedaan. Er staat ook dat je het zo'n 7 tot 14 dagen lang achter elkaar moet smeren.
En tot nu toe zit er heel wat verbetering in, al die stukken mok verdwijnen en de plek is al bijna weg! Haha!

ga ik ook eens proberen dan!!

inmiddels al geprobeerd? Ben wel benieuwd hoe dat spul het bij jou doet nl. Haha!.

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:56

Bonny4life schreef:
wie gebruikt hier ook sudocreme?
en hoe bevalt het jullie?

Zeer goed voor mok , maar ook voor een beschadigde gevoelige huid op de neus van de zon.
Samen met mokcure. Helemaal oke gr Jante

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:46

Mijn paard heeft mok. Een zeer grote plek. Nu werd mij hydrocotoderm aanbevolen,
dus ik naar de dierenarts, maar nu staat er op het potje dat het voor brandwonden bij honden en katten is.

Klopt dit?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:16

ff vraag. ik smeer nu met sudocreme ook op plekken waar het snel kan komen, verder heeft 1 wit been wat korstjes en daar smeer ik extra. maar helpt het nou wel als ze overdag gewoon buiten staat? ik wil haar echt niet binnen houden dan word ze gek maarja de bak en het land zijn heel nat, hoe doen jullie dat met jullie mokpaardjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:44

Ik ben sins gisteren begonnen met de kruiden, daarvoor heb ik haar 3 dagen helemaal niet behaldelt voor de mok om goed te kunnen zien of dit aanslaat of niet. Gewoon drinken wilt ze het niet dus heb ik er brokjes doorheen gegooit en dan slubbert ze wel alles op, vandaag dag 2 en het schijnt dat je binnen 2 a 3 weken duidelijk verschil kan merken, ik ga dus niet elke dag de mok voelen anders merk je niet echt verschil heb ik het idee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:04

Ben heel benieuwd naar je ervaringen Shanna!
Keet heeft nu hele kleine korstjes, bijna niks. Ik blijf er maar een beetje van af. Ze staat 24/7 op het land en der sokken enzo blijven vies, doe je niks aan. Maar steeds weer boenen en schrobben lijkt me ook geen optie

Ilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:04

Mijn haflinger heeft ook een hele tijd mok gehad.
maar dat kwam door de bak, blubber etc.
heel slecht dus eigenlijk voor je paard.
terwijl ik het wel altijd na het rijden schoonmaakte en afdroogde.

Nu sta ik op een andere stal, waar alles veel schoner is.
en nu heb ik gelukkig nergens meer last van.

Scheren kan ook heel goed helpen, dan krijgt je paard zn huid meer lucht, en zo droogt het sneller.
of biotex. helpt ook goed. gewoon insmeren met biotex en NIET eraf wassen
gewoon lekker laten intrekken. it works.

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:30

uhm ik weet t niet hoor maar biotex puur op de huid? kan dat wel..gaat dat niet irriteren? lijkt me nl niet echt lekker...

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:33

Scheren gaat bij mijn paard echt niet lukken helaas...
Ben nu druk bezig met betadineshampoo en mokzalf.
Op ene been is zo goed als weg, zit het nu op het andere been Boos!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:06

De mok van mijn 3 jarige gaat eindelijk weg!
Ik maak het 2x per dag schoon met betadine scrup en smeer het in met mokwater, speciaal gemaakt door de DA.
Ik ben nu een week bezig en het werkt echt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:30

Shanna schreef:
Ik ben sins gisteren begonnen met de kruiden, daarvoor heb ik haar 3 dagen helemaal niet behaldelt voor de mok om goed te kunnen zien of dit aanslaat of niet. Gewoon drinken wilt ze het niet dus heb ik er brokjes doorheen gegooit en dan slubbert ze wel alles op, vandaag dag 2 en het schijnt dat je binnen 2 a 3 weken duidelijk verschil kan merken, ik ga dus niet elke dag de mok voelen anders merk je niet echt verschil heb ik het idee..

zaterdag heb ik de mok even aangevoelt en het is al overduidelijk aan het verminderen, dit spul wordt dus een duur grapje voor mij en mijn ouders maar het is het waard! Lachen

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:32

Ik heb er een topic over lopen (bij verzorging/stalling/weide), maar daar heb ik maar 2 antwoorden op gekregen, maar misschien dat het beter hier bij kan staan?

Mijn vraag is namelijk: wat doen jullie met dit vieze weer, doe je ze dan naar buiten of laat je je paard juist binnenstaan?

Hoe doen jullie dat?

Paard dat gevoelig is voor mok, en die het nog een beetje heeft. Zetten jullie je paard die dat ook vaak heeft (mok) met dit weer in de wei? Of laten jullie je paard nu zoveel mogelijk binnenstaan?

Ik zit echt met dit dilema, ze wil zo graag naar buiten, en dat heb ik gedaan.. gister en vandaag... maar ze zit nu weer onder de modder, vuil en is nat. Ze gaat nu elke avond naar binnen, en sochtends dus naar buiten, en blijft dan de hele dag buiten.

Maar dat binnen staan (heeft ze ook gedaan) weer 2 hele dagen, dat vind ze dus niet zo leuk, omdat de rest wel buiten rondloopt.
Maar ik ben bang dat de mok zometeen weer erg terugkomt in die blubberwei?

Zetten jullie ze standaard buiten? mok of geen mok? of toch maar binnen met die regen en modder?

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:18

bij mij staat ze elke dag buiten...er is geen paard wat binnenblijft of t mok heeft of niet...wel staat mijn pony wegens de mok in de droogste paddock.das wel weer lekker dan...ze staan gelukkig ook niet in de blubber...maarja als ik ga rijden en de bak is nat wordt het ook weer nat....ik ga me er niet zo druk om maken k behandel het goed en meer kan ik niet doen...wil me paard ook niet ontnemen om lekker buiten te zijn

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:48

Gelukkig, heb ik meerdere reacties gekregen, gewoon buiten zetten, en als ze naar binnen gaat der benen afspoelen en goed droogmaken, dus dat doe ik dan maar Knipoog .

Maar heeft misschien hier iemand ook ervaring mee?

Met deze chaps, ze zijn bedoeld om mok tegen te gaan in de modder.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=34774

Afbeelding

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:26

Hier ben ik dus ook heel benieuwd naar. Volgens mij wordt dat toch ook gewoon nat en gaat dan schuren?

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:01

lijkt me prima als je zelf je paard buiten zet...alleen wordt mijn pony binnen en buiten gezet en die mensen gaan denk ik niet elke dag die beschermers omdoen....duz ja elke dag lekker schoonhouden dan maar:)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:25

ik ben erachter gekomen dat mijn paard ook mok heeft. Meteen volgens de bekende methode betadine scrub, goed gewassen, gedroogd en flink ingesmeerd met mokzalf. De eerste week elke dag korstjes eraf gewassen en ingesmeerd, het leek beter te gaan, maar ineens is het er weer. Ik smeer de plek nu voor het rijden/longeren in met levertraanzalf (net zoiets als uierzalf) maar ik weet niet zo goed wat nu te doen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:33

Mijn paard heeft ineens een soort allergie van het gras in de wei en heeft enkel bij zijn witte voet ook mokplekjes.
Betadinescrub en babyzinkzalf en het is minder, maar dan later is het weer terug... Het wordt ook zo vies, alles blijft in de zalf plakken. Dit lijkt me ook niet echt goed. Dus ik doe nu zo min mogelijk, maar dit heeft ook geen positief effect... Is het chronisch, als het al langer dan 6 maanden op en af gaat? Betekent dit dus dat het nooit meer helemaal weggaat?
Geen weidegang is ook geen optie....maar wat dan?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:34

#Ymke# schreef:
ik ben erachter gekomen dat mijn paard ook mok heeft. Meteen volgens de bekende methode betadine scrub, goed gewassen, gedroogd en flink ingesmeerd met mokzalf. De eerste week elke dag korstjes eraf gewassen en ingesmeerd, het leek beter te gaan, maar ineens is het er weer. Ik smeer de plek nu voor het rijden/longeren in met levertraanzalf (net zoiets als uierzalf) maar ik weet niet zo goed wat nu te doen.

Zelfde als mij dus.....maar voor het longeren insmeren? Dan wordt alles toch heel erg vies? Wat is je doel? Soepeler en zo minder pijn bij beweging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:55

Hippotha schreef:
#Ymke# schreef:

Zelfde als mij dus.....maar voor het longeren insmeren? Dan wordt alles toch heel erg vies? Wat is je doel? Soepeler en zo minder pijn bij beweging?

ik denk dat dat is zodat er geen vocht bij de mok kan komen, deed ik ook aangezien wij alleen een buitenbak hebben hiero...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:54

Shanna schreef:
Hippotha schreef:

ik denk dat dat is zodat er geen vocht bij de mok kan komen, deed ik ook aangezien wij alleen een buitenbak hebben hiero...

Ja, ik smeer het in, juist om te voorkomen dat er vuil enzo inkomt. Daarna veeg ik al het zand etc af met een doek en smeer ik een nieuwe laag erop. Dit doe ik nu een aantal dagen en lijkt minder te worden.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:57

OOk mijn paardje heeft mok gehad. Ook ik ben begonnen met mokzalf maar nadat ik ongeveer een pot had gebruikt was het nog niet weg. Ik kreeg toen de tip om er eerst vaseline op te doen totdat de korstjes eraf waren. Dus niet door te peuteren maar gewoon door het zachter te maken lieten de kortjes los. Daarna de huid insmeren met zinkzalf totdat de huid hersteld was. Dit werkte geweldig en ze was er vrij snel vanaf. Als de paardjes nu ook het land ingaan smeer ik ze eerst in met vaseline ook dit gaat goed. Pling

Figo_Frvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:09

Mijn lievelingspaard op de manege heeft het ook altijd met de overgang van winter naar zomer en andersom. hij heeft het nu weer maar ik heb een vraagje kan het ook net boven de kroonrand van de achterhoeven voorkomen..? en dan wel aan de voorkant, dus niet in de kootholte?
want daar zitten op allebei de benen van die plekke, lijkt op mok..!